Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 2059 ggr
Huygens
7

Ebola - Spansk regeringsbluff

Jag undrar hur ni klarar av att besvara följande fråga, som är lite lång. Det borde finnas en naturlig förklaring som inte har med rymdödlor eller Illuminati att göra?

Ursprungstråden finns i Utomjordiskt iFokus, och jag tar med det mest nedan för fullständighetens skull:

.

Den 6 augusti 2014 (Hiroshimas årsdag) anlände den ebolasjuke spanske prästen Broder Miguel Pajares, med flyg till Spanien. Den ebolasjuke prästen flyttas därefter från flygplanet till en ambulans.

Jag har nämnt själva omflyttningen mellan flygplan-ambulans av spanske prästen i ett längre inlägg i Politik-iFokus, och lite kort i Otroliga grejer-tråden. Omflyttningen ser konstig ut, minst sagt (se nämnda länkar).

Nyhetsmässigt rapporteras omflyttningen av Miguel Pajares mellan flygplan till ambulans i både foton till nyhetstext och finns även dokumenterat i videoinslag med rörlig bild.

.

T ex är Euronews en av dom större nyhetskanalerna som visar omflyttningen mellan flygplan och ambulans. Euronews är en EU-sponsrad kanal och översätter sina nyheter till 14 språk.

På Euronews engelskspråkiga kanal kan man se ett nedkortat klipp av omflyttningen här. Notera att det genomskinliga plasttältet på ambulansbåren verkar innehålla en orange plastsäck, och det går inte att se om någon person finns i plasttältet.

.

Reuters är en annan känd nyhetskanal. Reuters har via olika nätsidor publicerat bilder på omflyttningen av den spanske prästen. Lägg märke till att bilderna på plasttältet ser annorlunda ut i Reuters fotosekvens. Man kan tydligt se den nakna överkoppen på en äldre herre, och säcken i orange plast verkar inte finnas inne i plasttältet. Se även denna Reuterssida med samma bilder + nyhetsartikelMiguel Pajares.

.

Frågan är varför ser videofilmningen annorlunda ut än stillbilderna?

Det ska ju vara samma omflyttning av samma spanska präst, Miguel Pajares, så varför ser det olika ut?

Kan det vara så att det är fotovinkeln som gör att säcken i orange plast inte syns, medan videofilmen är i låg profil och där döljer prästens bara överkropp?

Både videon och fotona är publicerad 7 augusti 2014.

.

Nu släpper jag bomben.

Videofilmen av "Miguel Pajajres" och stillbilderna av "Miguel Pajares" är tagna vid två helt olika tillfällen. Minst en av antingen videofilmen eller foton måste vara en bluff.

.

Vem kan ha skapat bluffen?

Lägg märke till logon i övre vänstra hörnet av videofilmen från Euronews. Det är en logo från Spanska försvarsministeriet. Denna bluff är troligen skapad av den spanska regeringen. Rimligtvis borde den spanske prästen flyttas från flygplan till ambulans bara en gång, dvs bara vid ett tillfälle, inte två.

.

Hur kan jag vara säker på att det är en bluff och inte bara konstiga video/foton pga underlig kameravinkel? Kolla på ambulansens(-ernas) nummerplåt(-ar).

I Euronewsvideon är ambulansens nummerplåt 2267 HYL.

I Reutersfotona är ambulansens nummerplåt 1400 HYL.

.

Här finns ett bättre foto på Reutersfotot på nyhetssidan BufferNews. Bilden kan förstoras genom att man klickar på den - 1400 HYL.

Nu kommer frågan, varför visar dom spanska myndigheterna oss olika bilder på "Miguel Pajares" och på två olika ambulanser?

Varför visa upp två olika foto-videotillfällen? Är det rymdödlor inblandat eller finns det någon annan förklaring?

Vad tror ni skeptiker?

Morphogenesis
7

"Varför visa upp två olika foto-videotillfällen? Är det rymdödlor inblandat eller finns det någon annan förklaring?

Vad tror ni skeptiker?"

Att det finns en annan förklaring.

JonasDuregard
13

#0 "Nu släpper jag bomben."

Att säga att du gör en höna av en fjäder här känns som ett understatement 🙂. 

Jag ska kika på det. 

"Denna bluff är troligen skapad av den spanska regeringen."

Menar du att de gjort två bluffar med två olika registreringsskyltar? Eller menar du att bara den ena är en bluff? Varför i så fall göra en bluff av något som hänt i verkligheten? 🤔

Varför utesluter du andra mycket enklare möjligheter?

Huygens
3

#2 Kolla först på materialet i #0. Jag är här för att diskutera, så när du studerat källmaterialet, återkom gärna med argumentera för att ingen bluff föreligger.

JonasDuregard
12

Den enklaste och mest troliga förklaringen verkar vara att det är två olika personer i två olika ambulanser. 

Den du inte nämner är en numma som heter Juliana Bonoha Bohe. Se till exempel: http://web.orange.co.uk/article/news/ebola_outbreak_first_case_treated_in_europe

Att nyhetssidorna har svårt att se skillnad på de de två är ju ett högst förklarligt misstag.

Huygens
0

#4 Ja, det kan vara en förklaring. Även om hon inte var ebolasmittad.

Dock är det lite svårt att förstå varför hon i så fall fick dropp. Edit: nu ser jag att hon hade feber, men inte av ebola.

Klass
5

Betyder det där att du har fått din naturliga förklaring nu?

JonasDuregard
21

#5 Det tog mig nio minuter att desarmera "bomben" som du kallar det. Hur länge har du filat på den här historien egentligen?

Hur du än lyckades missa en så uppenbar sak så ska du nog inte räkna någon Pulitzer för det här "avslöjandet" heller. Förra gången du hade säkra bevis på en konspiration var det för att du blandat ihop datumen. Det finns något slags mönster här av att du skjuter dig själv i foten genom att först göra en stor affär av någon liten skitsak, och sedan visar det sig dessutom att du har fel om själva skitsaken 🙂.

spirit33
6

Jag tror nog på rymdödlor i alla fall… Allt annat vore osannolikt.😜

piotrr
7

Bilden och videofilmen är tagna vid olika tillfällen, eller åtminstone med olika färgbalans / vitbalans. Framför allt är det olika ambulanser: I videon är det 2267HYL och på fotografierna 1400 HYL eller 1403 HYL. 

Det är inte alls ovanligt att man visar bilder från ett annat tillfälle när man publicerar en nyhet, av flera skäl, oftast att man inte har några bilder av det man rapporterar om ännu, men man behöver ändå någon slags bild som visar vilken slags nyhet man pratar om. Typiska exempel är sådant som händer JUST NU, trots att man inte har fotograf på plats, händelser som INTE ÄNNU SKETT. Typiska exempel är när man pratar om eller gör reklam för framtida sportevenemang men ändå vill visa video av gubbar som springer omkring och kramas.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
11

Huygens, vi får inga svar på våra svar här eller? Du är bara ute efter att sprida dumheter, eller? Eller är det kanske rymdmördarkossorna som tvingar dig?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

ru4real
8

Känns som vanligt, en lång förvirrad tråd från TS, som såklart innehåller felaktigheter, trams och konspirationsteorier. Som ganska snabbt skjuts i sank av personer med mer koll och sans. Och sen får man inget svar på det hela från TS.

Davbjo
7

"Bomben" visade sig vara en blindgångare. Och vid närmare inspektion var blindgångaren en ask russin. En påhittad ask russin.

Fantastisk tråd!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

piotrr
1

Låter som något Doktorn i Doctor Who skulle hitta på.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism