Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: konspirationer
Läst 2015 ggr
Klass
5

Conspiracy, reportageserie om konspirationsteorier

TIPS

Jag såg första avsnittet i går på SVT1, av denna serie i 3 delar:

http://urplay.se/Produkter/181739-Conspiracy-UFO

Första avsnittet handlar om eventuella besök av utomjordingar. Jag tyckte att det var sakligt och bra. Till och med allas vår David Icke fick säga sitt!

gant
3

Jag hoppas vi hör mer om den där 300 meter långa blackfisken. Fast den borde ju vara i Tensta T-banestation.

Klass
3

I morgondagens avsnitt handlar det om s.k. chemtrails. Kl. 22.30 på SVT1.

[Evisen]
1

Tack för två intressanta länkar Klass👍.

Huygens
3

Project Cumulus (35 dog i översväminingar 1952) och FNs förbud 1977 mot vädermodifikationer visar att det var aktivitet på området för 50 år sedan.

Davbjo
5

#5: Översvämningarna hade, enligt kunniga, inget med Project Cumulus att göra.

http://www.weatheronline.co.uk/reports/philip-eden/Lynmouth-Flood-man-made.htm

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Huygens
5

#6 Kan vara intressant att fundera på varför brittiska regeringen direkt efteråt stoppade Project Cumulus och förbjöd all vidare vädermanipulation på den egna befolkningen till brittiska militärens stora besvikelse.

Ett sammanträffande?

En tillfällighet?

Davbjo
11

#7: Intressant för dig kanske, jag tycker inte det är speciellt intressant. Jag är intresserad av fakta mer än individers spekulationer.

"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Huygens
5

#8 Du menar att du hellre föredrar att en myndighet matar dej med information än att du försöker tänka själv?

För övrigt, det som står i #7 är fakta.

Jag tycker del 2 var rolig för dom använde samma skeptiker som i avsnittet innan, fast i del 1 ondgjorde han sej istället över förekomsten av UFOn. Undra om han är en återkommande figur.

mwetterstrand
7

Nu har jag bara sett den dokumentär som omnämns i #3 och där nämnda översvämningar togs upp. Men där framgick att man inte kunde bekräfta att experimenten bidragit till katastrofen men eftersom man heller inte helt kunde utesluta det, beslutade man att införa förbud.

Men vad menar du att detta skulle bekräfta? Vilken är din teori?

Davbjo
10

#9: Nej, jag menar att jag hellre lyssnar på sakkunniga än spekulerande forumiter. Det finns inga skäl till att lyssna på dina spekulationer, helt enkelt.

piotrr
7

#7, Huygens, 

> "#6 Kan vara intressant att fundera på varför brittiska regeringen direkt efteråt stoppade Project Cumulus och förbjöd all vidare vädermanipulation på den egna befolkningen till brittiska militärens stora besvikelse." 

Kan vara intressant att fundera på varför du tror att det finns ett samband mellan två saker som händer efter varandra. Så är det ju knappast så ofta.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Klass
3
piotrr
6

Alan Moore said: 
"The main thing that I learned about conspiracy theory is that conspiracy theorists actually believe in a conspiracy because that is more comforting. The truth of the world is that it is chaotic. The truth is, that it is not the Jewish banking conspiracy or the grey aliens or the 12 foot reptiloids from another dimension that are in control. The truth is more frightening, nobody is in control. The world is rudderless."

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

VeVeN
7

En observation jag inte kunnat undgå att göra är att konspirations-teoretiker alltid levererar exakt samma historier som de som totat ihop manus till Hollywoods actionthrillers totar ihop.

Det är uppenbarligen så att den riktiga verkligheten helt enkelt inte uppfyller ens de mest grundläggande dramaturgiska krav man borde ha rätt att ställa.

JonasDuregard
5

#15 Det är så klart Hollywood som härmar konspirationsteoretikerna för att undergräva deras trovärdighet 😎.

VeVeN
6

Vilket kom först?

Rymdödletron eller serien "V"?

JonasDuregard
5

Varken eller: http://en.wikipedia.org/wiki/Sleestak#Sleestak

Men det visar ju bara att rymdödlorna är ÄNNU slugare, och till och med förekommer foliehattarna 🙂.