Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 2346 ggr
Huygens
6

Förneka Upplevelser

Bakgrunden till denna tråd är att folk kan uppleva underliga saker som ej lätt går att förklara med fysiska företeelser.

Det kan givetvis finnas personer som aldrig i hela livet upplevt något ovanligt, och då kan det vara svårt att ha personliga funderingar i denna tråds riktning, men…

Jag undrar om ni som har haft upplevelser som på ett eller annat sätt känts obegripliga eller t o m direkt oförklarliga, ifall ni därefter förnekar eller förkastar era upplevelser? T ex om ni sett något som sedan gått upp i tomma intet, försöker ni då bortförklara fenomenet eller blir ni fundersamma för resten av livet?

För att belysa någonting specifikt, hänvisar jag till detta videoklipp där J Randi får en UKU (ut-ur-kroppen-upplevelse). Istället för att reflektera över det och försöka ta reda på om andra iakttagit liknande detaljer, bl a upplevt "verklighetsfluktuationer", sett djurs "drömjag" eller varit oförmågna att hitta sin fysiska kropp, så lyckas Randi successivt med hjälp av andra, att övertyga sej själv om att han "bara" haft en dröm (el dyl).

Har ni också förkastat liknande upplevelser?

JoHo
18

Du kanske ska se hela klippet. Det handlar inte om att förneka. Det handlar om att vetenskapligt ta sig an vad han upplevde för att han ska förstå hur en del som har samma upplevelser förklarar det med att det var ett spöke eller en gud eller tomten, varulv etc.

Du använder en väldigt ohederlig debattstil Huygens. Det är inte konstigt om alla undrar om det inte bara är ett troll-konto du har.

Tror det blir ignoreringslistan på dig snart om du inte upphör med din ohederliga diskussionsstil.

EDIT: Redigerade felaktighet om TS konto och längd på medlemskapet här på iFokus.

Morphogenesis
11

" Istället för att reflektera över det och försöka ta reda på om andra iakttagit liknande detaljer, bl a upplevt "verklighetsfluktuationer", sett djurs "drömjag" eller varit oförmågna att hitta sin fysiska kropp, så lyckas Randi successivt med hjälp av andra, att övertyga sej själv om att han "bara" haft en dröm (el dyl)."

Det enda du gör är ju att presentera dina förutfattade meningar.

Huygens
5

#1 Personangrepp alltså?

Jag har varit på iFokus längre än dej, ditt konto är skapat 2011-07-18.

Randi försöker ju bara bortförklara sin upplevelse, utan att titta djupare på alternativen, samtidigt säger han något viktigt. Upplevelsen kändes annorlunda jämfört med en dröm, hans upplevelse var tydligt alldeles speciell.

JoHo
13

#3 Stämmer. Jag såg fel då det var mias konto som var nytt. Redigerar felaktigheten. Det är dock inget personangrepp att missta sig. Och detta borde du ha lärt dig under alla år. Fast du har ju heller inte lärt dig diskutera hederligt under alla dessa år så… Randi beskriver precis det du tagit upp själv om sömnparalys, hypnagoga och liknande. Dessa skiljer sig från drömmar, vilket du vet och visar igen på din ohederlighet i diskussioner. Du har en sällsam förmåga att smutskasta andra människor som inte bekräftar din egna världsbild av hittepå.

Huygens
5

#4 Men JoHo - Randis upplevelse var extraordinär. Det var ingen "vanlig dröm". Det märks ju till och med i videoklippet att han troligen var lite omskakad efteråt och oerhört tacksam för att hans vänner kunde förse honom med detaljer. På så sätt kunde Randi förkasta sin UKU och kategorisera den som något slags överrealistisk dröm.

Spelar det ingen roll?

Morphogenesis
15

Jag hänger inte riktigt med på vad du pratar om Huygens. Att förneka en upplevelse vore väl att säga att man inte upplevt det man upplevt. Det är någonting helt annat än att inte förklara upplevelsen på det sättet som du vill att man ska förklara det här: som någonting övernaturligt. Det är inte upplevelsen som förnekas eller förkastas, det är förklaringarna.

[Rödluvan]1
3

Jag förstår inte vad du är ute efter?

JoHo
7

Han får i alla fall alla att hoppas att iFokus fixar en blockeringsknapp ;-)

Davbjo
20

"T ex om ni sett något som sedan gått upp i tomma intet, försöker ni då bortförklara fenomenet eller blir ni fundersamma för resten av livet?"

Jag skulle tro att "vi" försöker FÖRKLARA fenomenet på ett sätt som stämmer överens med verkligheten. Att jag förklarar förekomsten av mjölk i mitt kylskåp med att det placerats där av mig efter att ha besökt ICA är inte att bortförklara existensen av mjölk i kylskåpet.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

mwetterstrand
16

Utmärkt! Som ytterligare exempel kan jag ta mitt enda kvarvarande paket av standardmjölk som jag vet fanns i kylskåpet igår kväll, men som var borta idag på morgonen. Mycket mystiskt! En förklaring skulle kunna vara DPA (Dairy Products Abduction), men i det här fallet visade det sig vara mig omättligt törstige tonåring som på tillfälligt besök hinkat i sig 10 dl mitt i natten.

Davbjo
11

#10: Pff, du och dina bortförklaringar!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Ming
6

#0 har upplevt mig vara utanför kroppen några gånger och tror det är rätt vanligt…samtidigt VET ingen egentligen vad det är…dessutom kan jag inte likna det vid vare sig dröm el hypnagogt tillstånd.

[Rödluvan]1
12

#12 eller blodtrycksfall.

Ming
4

#13 nej det är ngt helt annat

[Rödluvan]1
17

#14 Du är läkare alltså?

Ming
0

#15 Nej…..

VeVeN
12

Nej, man behöver inte alls förneka sina upplevelser. Att däremot fundera på vad som kan ligga bakom dem är en annan femma.

Nog har väl de flesta av oss varit med om situationer när våra sinnen bedragit oss. Nog har det funnits tillfällen när man undrat vad i fridens dagar det är som pågår. Vid många sådana tillfällen tar det vår hjärna en inte alltför lång tid att komma på hur det egentligen hänger ihop.

Sen så finns det ju folk som försörjer sig på att skapa fantastiska, oförklarliga upplevelser. Dessa kallar vi för illusionister eller trollkarlar. Vi är alltså till och med beredda att betala för nöjet att få uppleva sånt som är fullständigt omöjligt.

Inte konstigt alls. Inte på något sätt över huvud taget.