Summan av Skeptiker
skepticism.ifokus.se/discussions/52da4eccce12c47508001a02-summan-av-alla-positiva-heltal?discussions-3
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Finns också en tråd om det på vofs forum om du är intresserad av hur skeptiker förhåller sig till den här typen av matematisk sensationalism eller vad man ska kalla det.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

#0 "Vad tror summan av alla skeptiker?"
Den konvergerar i alla fall.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Det verkar inte som så många skeptiker tar ställning i denna fråga. Men jag kan muntra upp er vardag med saker jag tror. I länken ovan skrev ju professorn bevis inom citattecken, så troligen var även det beviset ofullständigt eller möjligen fel. Ett mer fullständigt bevis är här.
Beviset bygger på några saker, som jag uppfattar det:
1. Man måste gå över det komplexa talplanet för att kunna genomföra beviset, för resultatet -1/12.
2. Man kan troligen inte ändra på nummerserien, inte ens stoppa in en nolla någonstans, när man väl går tillbaka till dom reella talen och har slutsumman -1/12 klar. När resultatet är klart ska serien ses som något som är hugget i sten, oföränderligt, obrytbart.
3. Man måste tro på att det finns ett tal i, som har egenskapen att i*i = -1, vilket normalt sett är en omöjlighet, då det inte finns vanliga tal som multiplicerade med sej själva får ett negativt resultat.
4. Definitionen av "oändligheten" betyder att man hela tiden kan lägga till ett tal till i serien, och det kan i serien delvis uttryckas som en komplex summeringsintegral som hela tiden minskar ju fler element man summerar i serien.
5. Det blir en liten rest i den komplexa utvecklingen som man antingen kan ignorera för den är så liten och/eller strunta i för att den har en inneboende komplex del som inte rör uträkningen av realdelen.
6. Resultatet -1/12 är viktigt, för delar av kvantfysik använder dessa metoder hela tiden. En av dom allra första kvantfysikformler av Max Planck gjorde just en sådan här logisk kullerbytta genom att subtrahera olika stora oändligheter från varandra och fick dom att bli noll. Vetenskapliga experiment bekräftar att Nobelpristagaren Plancks slutliga formeln är giltig med en viss liten felmarginal.
Frågan är dock om vi kan lita på matematiken?