OT Högskoleutblinding med gamla betyg
Hej alla!
Jag tog studenten 2005, gick estetiska programmet och gick ut med ganska bra betyg, utom i matte B där jag fick betyget IG (icke godkänd). Sedan gick jag en termin på komvux bara på kul (man kunde göra så då) och fick MVG i tre ämnen till.
Jag har läst konsthistoria, svenska språket och genusvetenskap, men plockade bara poäng på svenskakursen (har levt ett struligt liv). Så skärpte jag mig och nu vill jag börja plugga igen så jag sökte massa kurser och program nu i höstas. Jag kom inte in på nånting!
Men så var det en kille som sa till mig att om man inte har godkänt i matte b och en gymnasiebetyg är mer än tio år gamla så måste man läsa om hela gymnasiet på komvux!!
Finns det nån klok därute som vet om detta stämmer??
Tack på förhand

när jag läste extraämnen på komvux fick jag lära mig att de bara gällde i X (8?) antal år, sedan var de värdelösa.
#1 Fast mina räknas fortfarande, sökte en kurs på universitetet i höstas och det är säkert mer än 10 år sedan jag fördrev lite tid på komvux på skoj.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jag tror gymnasiebetygen räknas men inte komvux? Var i alla fall så de sa till mig
Jag läste inte historia på gymnasiet, däremot gjorde jag det på komvux och det var ett krav för den utbildning jag sökte och kom in på.
Jag har googlat lite och som jag förstår det är det om man saknar slutbetyg från gymnasiet helt och hållet som man måste börja om från början om det gått ett antal år.
TS har tagit studenten. Men visst borde denne kolla upp med en studievägledare.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#4 ok, då fick jag fel information
1-5
Tack för hjälpen! Jag ska söka upp en sån studievägledare.