Summan av alla positiva heltal
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
=-1/12 Jag är skeptisk…

Det är helt klart mer än lite tillspetsat.
Att säga att det är "summan av alla naturliga tal" är missvisande. Lite som att säga att summan av Elvis och en gitarr är Love Me Tender nästan 🙂. Man måste förklara vad man menar med summa ifall man summerar mängder som inte går att summera i vanlig bemärkelse ("vanlig bemärkelse" är i det här fallet addition av naturliga tal, men det som summeras är en oändlig serie av naturliga tal).
I själva verket är det en operation som påminner om en summering (d.v.s. uppvisar en del av de egenskaper man väntar sig av en summering) men det är inte samma sak som att det är en summering.
Man skulle kunna kalla det en "Ramanujan summa", eller säga att det är den analytiska fortsättningen av Riemanns zeta funktion för -1. Men det är kanske inte lika mind-blowing och skapar inte riktigt samma kontrovers och uppmärksamhet.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Så ramanujan summan av Elvis och en gitarr är love me tender? :)

🙂
Beviset i just den här videon är ju tramsigt, man kan väl inte förskjuta och summera divergenta serier på det sättet. Men den analytiska förlängningen av riemans zeta funktion verkar ju vara väletablerad. Men så ok, det finns olika summor, vad är det här för en summa? "Ramanujan" har låg förklaringskraft. Uppenbarligen är det användbart som verktyg för att beskriva verkligheten, eller? Jag har dock inte lyckats hitta någon övertygande tolkning av innebörden. Känner du att det är tydligt? Det verkar ha blivit lite av en snackis sedan numberophile postade detta nyligen och det är inte överdrivet lätt att hänga med.

#4 "Uppenbarligen är det användbart som verktyg för att beskriva verkligheten, eller?"
Det används tydligen i strängteori. Huruvida det är en användbar beskrivning av verkligheten kan man kanske ifrågasätta.
"Jag har dock inte lyckats hitta någon övertygande tolkning av innebörden. Känner du att det är tydligt?"
Det känner jag inte, men det säger inte så mycket egentligen 🙂.
"Det verkar ha blivit lite av en snackis sedan numberophile postade detta nyligen och det är inte överdrivet lätt att hänga med."
Det verkar lite svårt att föra vettiga matematiska resonemang i kommentarsfält på YT. Formatet inbjuder inte till det direkt antar jag.