Kolloidalt silver
Kolloidalt silver diskuteras på katter i fokus.
javascript:nicTemp();
javascript:nicTemp();
Försöker googla, men hittar inga studier. Livsmedelsverkets rekommendationer är tydligen "värsta sortens desinformation". Någon som vet var man kan hitta konkreta studier?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det enda jag vet är att om man smörjer in det på huden ofta och mycket så blir man permanent lila
Som en början, se
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kosttillskott/Kolloidalt-silver/
Massor mer finns om du söker på "silver" och "biverkningar" eller "silver" och "miljöpåverkan". Kolloidalt silver är fortfarande metalliskt silver och har samma egenskaper.
…
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Stort tack för länkarna!

#1 Men enl honom så blev han av med hudproblemen i alla fall ! ;)
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#5: Silver påverkar biologiska system - det är just det som är problemet. Hur 17 någon kan tro att det påverkar mikrober men inte resten av den biologiska världen är ett mysterium …
Jag minns någon som blev väldigt irriterad när man påpekade att silver är att betrakta som en tungmetall.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag minns någon som ansåg att silver och kvicksilver var samma sak …
Egentligen tycker jag silversörplare kan låta hållas. De är så få att det är osannolikt att de på egen hand skulle kunna skapa silverrestistenta bakteriestammar, och när de blivit blåa kanske de inser att de borde sluta slösa pengar på dumt skit i övrigt.
Men det är ju självklart också troligt att det skapas en ny marknad för alternativa behandlingar av argyri. Kanske ska man börja planera att håva in stålarna. 😃
Kan den inte innebära att klä sig i vit luva och vita underbyxor, bo i hyddor i skogen och detoxa genom att dricka hallonsaft?
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Det har misstänkts att silvret ställer till med problem i reningsverken, men en helt ny rapport visar att det mestadels stannar i rötslammet och inte åker med ut i vattendragen:
http://www.cirkulation.com/2014/01/silvernanopartiklar-avskiljs-vid-reningsverk/
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Va skönt!
Då kan Smurfarna gärna sörpla sitt trams i fred för min del.
#10: De är inte så få, det plaskas med kolloidalt silver i litervis i hushåll och inte minst i stall, där avloppsreningen ofta är obefintlig. Men åtskilligt värre är silvret som tillsätts i kläder för att hålla dem "fräscha"; det går ut i avloppen med varenda tvätt. Lägg därtill alla silverbelagda kylskåp och du får en ganska rejäl mängd.
#11: Silverfärgade underbyxor. Lika botar lika!
#13: Det är knappast speciellt lyckat att ha ännu mer metall i rötslammet?
Helt klart obra.
Bättre än vad man befarade iaf, det var lite så jag tänkte…

Jag ser nog ändå de flesta av de som köper det som offer, så jag skulle opponera mig mot försäljarna oavsett om det är skadligt på andra sätt än att det gör kunderna fattigare.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Precis, lite bättre att så stora mängder fastnar i rötslam som åtminstone samlas i behållare, än det man var rädd för nämligen att silvret skulle störa ut andra, senare delar av reningsprocessen och eventuellt kunna slippa igenom reningsverket, ut i naturen.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
"Det har misstänkts att silvret ställer till med problem i reningsverken, men en helt ny rapport visar att det mestadels stannar i rötslammet och inte åker med ut i vattendragen: "
Misstänkts och misstänkts, det var mest pseudoskeptiker och […] Anders Finnson som bara spekulerade en massa ovetenskapliga jidder som har fått en stor spridning.
Så fick den artikeln dig, piotrr och kanske även olaka, att ändra på era felaktiga trosuppfattningar om silver som hamnar i avloppet kommer direkt ut till naturen?
----
Det var värst annars vad mycket skrämselpropaganda man kan läsa här inne från flera poster
[Personangrepp borttaget/ Ola]
Zidisen… tungmetaller skall inte ut i rötslammet heller. Rötslammet skall ut på åkrarna.
Anders G
Jag ser inget direkt hot om silvrets farlighet även om det hamnar ute på åkrarna med hjälp av rötslammet.
Dessutom är silver troligen det allra minsta bekymret jämfört med andra ämnen som hamnar i rötslammet. Det är de andra miljögiftiga ämnena man inte vill ge en spridning ute på åkrarna.
Men dessa ämnena struntar […] Anders Finnson i. Det är silver som är det farligaste 🤔 Snacka om att vända helt på faktan
Så de stora miljöproblemen man hade innan digitalfotot ersatte det analoga var bara bluff då?
Olaka Icke relevant argument
Varför?
#20: "Dessutom är silver troligen det allra minsta bekymret jämfört med andra ämnen som hamnar i rötslammet."
Så bara för att det finns föroreningar förut, så är det fritt fram att häva dit mer? Vore det inte bättre att med alla medel försöka a) låta bli att öka mängden och b) anstränga sig att minska mängden?
Zidisen: Så silver från hokuspokusmedicin är ok som miljöförorening? Hyckleri av prima märke.
#24 Gronstedt Föroreningar kommer alltid att finnas och det är jättebra att minska sådana utsläpp som ger negativa effekter mot miljön så mycket som möjligt. Men det är inget som berör kolloidalt silver vad jag kan se och om man skulle rangordna en farlighetslista på föroreningar så tror jag inte kolloidalt silver ens hör hemma där om man tittar på de övriga. #25 Anders G Jag vet inte vad för hokuspokus du läser men att påstå silver från t.ex. kolloidalt silver är en miljöförorening är något som typiska pseudoskeptiker häver ut, eller de som bara är lättpåverkade av medier.
Silver i avlopp, rötslam eller på en åker är en förorening, en giftig tungmetall.
Eller förresten… är du miljöinspektör nånstans där jag kan lägga tillvekning, Zidisen?
#27 Anders G
Väldigt vaga bevis på att silver i avlopp och rötslam ska vara giftigt. Var har du fått den slutgiltiga trosuppfattningen ifrån?
Din andra paragraf är för obegriplig för att kunna svara på.
Zidizen ser fortfarande inget annat än vinster från försäljningen av hälsofarliga tungmetaller.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Som vi redan diskuterat, utan att Zidizen låtsas om det, minns det eller förstått det, är en av riskerna med silver att det är giftigt för mikroorganismer, inte direkt toxiskt för människor. Sådan giftighet leder till liknande problem som överanvändning av antibiotika, att det kan skapa resistenta och multiresistenta stammar av skadliga bakterier, och att det kan döda nyttiga bakterier. (om det skapar resistenta nyttiga bakterier eller dödar skadliga bakterier vore det givetvis bra, men det första är neutralt och det andra är sällsynt, eftersom spridningen är för liten för det - som tur är).
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#29 piotrr
Vilka hälsofarliga tungmetaller refererar du till?
Och hur menar du exakt med hälsofarliga?
Jag förstår annars inte vad du ville få ut med ditt inlägg.
… dessutom …
Som vi redan diskuterat, utan att piotrr låtsas om det, minns det eller förstått det, är bristen på vetenskapliga studier på om silver, i den ringa mängd som släpps ut genom avloppet, har någon negativ effekt på miljön och dess mikroorganismer samt tecken på silverresistens över huvud taget.
Jag har bara sett en massa tyckanden och påståenden i en sann pseudoskeptisk anda.
Noll källkritik, noll skepticism
Tog bort en totalt irrelevant troll-kommentar, samt svar på densamma.(Mata inte trollen)
#31, Zidizen,
Hur vill du ha det - har silver en effekt på organismer och därför riskabel att släppa ut i naturen eller har den ingen effekt på organismer och är därför ofarlig?
Du kan inte ha det på båda sätten.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
piotrr
Sluta trolla nu och lägg fram bevis istället att kolloidalt silver och/eller silverimpregnerade produkter ska ha en negativ effekt på miljön. Istället för att dribbla runt hur "jag vill ha det".
I början var du stark i dina påståenden att silver som kissas ut genom avloppet hamnar direkt ute i naturen och skapar en massa negativa effekter.
Här postar du själv en länk som säger det motsatta.
Du har fortfarande inte svarat mig angående den kopplingen.
Du gör ingen tjänst åt din trovärdighet, direkt.