Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 3098 ggr
[Starman]
2014-01-14 14:35
4

Snö.

Äntligen kom snön.

Var klimatförändringarna extra påtagliga i år? Vad säger statistiken?

Förresten, har ni tänkt på att SiF är den enda sajten som har en sajtbild där snöanimationen passar? På exempelvis akvariefiskar iFokus ser det helknasigt ut. :p

[Starman]
2014-01-14 14:41
1

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/2013-annu-ett-rekordvarmt-ar_8733924.svd

"De kallaste åren nu är varmare än de varmaste åren före 1998, säger WMO:s generalsekreterare Michel Jarraud."

Skrämmande. Och människor fortsätter köra i sina bilar som aldrig tidigare. Jag stör mig så extremt mycket på människor som sätter sig i sina bilar för att åka tvåhundra meter till affären. Sådan gränslös idioti.

Att människor inte reagerat. Fortsätter konsumera kött som aldrig tidigare, köra bilar oberoende av hur långt de behöver färdas, konsumerar prylar så fort något nytt kommer.

Det är ohållbart.

Vad kan man göra för att påverka människor till att begripa att de inte kan fortsätta på det här sättet? Skriva lappar och lappa bilar i sina närområden med?

Mitralis
2014-01-14 14:50
2

Undrar hur mycket som beror på att solen håller på att byta plats på polerna? 🤔

[Starman]
2014-01-14 14:50
0

Undrar var du fått denna information ifrån. 🤔

Mitralis
2014-01-14 14:51
0

Illvet

Mitralis
2014-01-14 14:56
0

Fast det är bra, för om de inte skulle byta plats så skulle det finnas risk för en liten istid, likt den på 1600-talet.
Å andra sidan så är det inte så bra för känslig elektronik.

Em_
2014-01-14 16:30
0

#3 Vill minnas att jag har sett en dokumentär om det, hur accepterad teorin är vet jag inte. 
javascript:nicTemp(); Källkritik och faktagranskning överlåter jag till någon annan ;)

javascript:nicTemp(); Wikipedia har en artikel också.

JonasDuregard
2014-01-14 17:36
2

#6 Vilken teori? Helt annan sak i din länk, har inget med #2 att göra (jorden och solen är två helt olika himlakroppar).

#4, #5 Skrev ett svar till dig men glömde skicka det, du får kortversionen:

Geomagnetiska omkastningar sker ofta på solen, i genomsnitt var elfte år ungefär. Skedde ett 1996 och ett 2008. Det har ingen märkbar påverkan på vädret så vitt jag vet och om man inte jobbar på NASA behöver man egentligen inte oroa sig över det alls. 

Illustrerad vetenskap är tyvärr notoriskt opålitliga när det gäller just vetenskap 🙂. Men de är bra på illustrationer.

[Starman]
2014-01-14 17:59
3

"i år"… jag menade förra året, så klart. Det här året har ju bara börjat. :)

Jag menade alltså att solens polskiften skulle ha en inverkan på klimatet. Det sker, som Jonas nämner, relativt ofta.

Det som menas med global uppvärmning är alltså att den globala medeltemperaturen har ökat snabbare än vad man kan förvänta sig av naturligt förekommande klimatförändringar, sedan den industriella revolutionen tog vid. Det är lett i mängder av evidens att uppvärmningen är människoskapad.

Frågan är, hur kan man få människor att sluta bete sig som om det inte vore ett faktum att deras beteenden påverkar jorden negativt?

[Ladymoon]
2014-01-14 18:27
3

Jag tror att det är väldigt svårt att få människor att inse denna betydelse. Frågan är om det räcker att var och en tar sitt ansvar när de flesta av oss är beroende av el, värme, vägar, kommunikationer, matleveranser osv. Jag tror att de flesta inte orkar bry sig och/eller saknar medvetenhet om, till exempel, att vi fraktar våra matvaror härs och tvärs över jorden för att få största möjliga ekonomiska vinst. 

Jag tror att så länga ekonomin styr oss så blir det så här. 

Vad gäller klimatförändringar så har ju detta pågått i alla tider utan människans påverkan.

Em_
2014-01-14 19:01
0

#7 Ja, såklart, var visst lite för snabb på tangenterna där.

Geru
2014-01-14 19:27
0

#7 Får jag fråga vilken av de populär vetenskapliga tidningarna som är bäst? Jag personligen tar alla med en rätt redig dos salt, men illvet känner lite som den värsta av dom…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

piotrr
2014-01-14 19:56
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

_> "Undrar hur mycket som beror på att solen håller på att byta plats på polerna? Funderar
_

Ingenting alls. Inte ens om solen faktiskt bytte plats på sin nord- och sydpol skulle det i sig inte förändra hur mycket energi vi tar emot och behåller från solen. 

Och den 11-åriga solfläckscykeln när solen virar upp sitt magnetfält tills det slår tillbaka som en gummisnodd har haft mycket liten - svåruppmätt faktiskt - effekt på jordens temperatur. Här är först en bild av hur mycket energi solen har skickat ut mot oss, där du tydligt ser variationen:

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2014-01-14 20:00
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…och här är aktiviteten jämförd med temperaturen:

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Mitralis
2014-01-14 20:07
0

Tack piotrr 🙂

piotrr
2014-01-14 20:14
2

Lägg förresten märke till hur OERHÖRT liten skillnaden är i variationen i solens utstrålning: 1365,3 watt per kvadratmeter som minst ungefär, och kanske 1366,2 watt per kvadratmeter som mest. Jämför det med skillnaden i temperatur som i samma kurva ökar från -0,25C till +0,5C. 

Det beror på att planetens atmosfär blivit mycket "bättre" på att behålla den energi, den värme vi får från solen, vilket är varför det blir varmare här även med samma (eller mindre!) solenergi.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JonasDuregard
2014-01-14 21:21
2

#15 Tänkte just säga det, om man hade hela axeln på grafen skulle den ju bli ett rakt streck i princip. 

"Jämför det med skillnaden i temperatur som i samma kurva ökar från -0,25C till +0,5C."

Använd Kelvin istället Skämtar. Om man ska ha en proportionellt rättvisande axel alltså.

Men faktum kvarstår att skillnaden är mycket större.

997
2014-01-15 08:52
2

#8 Tror inte det räcker med att man är medveten om problemen. FInns många människor som är miljömedvetna och säger sig värna om miljön men skriver ut flera ton papper på jobbet om dan. Som Ladymoon var inne på, så handlar det nog om att vi styrs av ekonomin. Det kommer förmodligen inte att bli någon förändring förrän energipriserna höjs….tyvärr.

Mitralis
2014-01-15 12:18
1

Jag tror att det skulle kunna vara smartare att trycka på att extremt många dör IDAG av luftföroreningar, än att extremt många kanske dör i framtiden av luftföroreningar. Många är mer mottagliga för sådant som händer NU.

997
2014-01-15 17:49
1

När det t ex handlar om att skriva ut flera ton papper om dagen, så tror jag många tänker "men jag måååste bara fixa detta nu" (just nu har jag inte tid att tänka på miljön). Något som man hör ibland är "Varför skall jag börja agera mer miljömedvetet när inte grannen gör det?".

piotrr
2014-01-16 19:11
0

> "Använd Kelvin istället Skämtar. Om man ska ha en proportionellt rättvisande axel alltså." 

Samma sak, det är ändå en kurva över anomalin, alltså hur stor avvikelsen är jämfört med 1950, inte jämfört med vare sig 0C eller 0K. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2014-01-16 19:13
0

#17, 997, 

> skriver ut flera ton papper på jobbet om dan

Papperstillverkningen släpper ut sulfiter va? Jag känner inte till att koldioxid eller metanutsläppen skulle vara så stora från det, bortsett från frakten såklart, eftersom cellulusa ÄR bundet koldioxid redan och återvinns i stor grad.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism