Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: övriga-frÄgor
LĂ€st 3543 ggr
[grötgröt]
7

Nytt antihumanistiskt forum

http://humanismkunskap.org/forum/index.php đŸ€ź

[Bytte till en bÀttre titel (var "he he") /Jonas]

[Litenklen]
2

Jepp! och ingen som dom inte tror hÄller med dom blir automatiskt utkastade
.

John Houdi  kan berĂ€tta mer.

ru4real
4

Starkt starfÀlt dÀr, Sasserson, Peratt och Mia-X(h*ns mÄnga olika alias, hitta pÄ eget om du orkar)

Oj, Ă€r nĂ€stan sugen pĂ„ att regga mig dĂ€r
 Med detta nick, bara för att :D

ru4real
3

Diktatorn styr och stĂ€ller ganska omgĂ„ende kan man lĂ€sa i "forumsreglerna"; 

- Nickname godkÀnns inte: Minst riktigt förnamn eller smeknamn som alla kÀnner till
- Bild pÄ sig sjÀlv

piotrr
2

Och anvÀndaren "grötgröt" Àr inte kvar pÄ iFokus.

/ Per

SajtvÀrd för Skepticism

[Litenklen]
2

Ja grattis om du lyckas.

VÄr magiker hÀr har blivit utkastad 2 gÄnger utan att ha skrivit ett ord..

Go figure.

ru4real
3

Och en snygg tolkningsglidning pÄ Àmnet agnostiker; "En Agnostiker kan uppfattas som en som inte vet om Gud finns"; citat BP

[Litenklen]
2

Sen funderar man ju varför dom (S&P) startar ett forum dÀr bara inbjudna fÄr bli medlemmar eller ens skriva startas?

En ryggdukarklubb?

piotrr
6

Och man funderar kanske pÄ varför nÄgon kommer in hit, skriver rubriken "he he", lÀnkar till forumet och sedan raderar sitt konto pÄ iFokus utan att göra nÄgonting mer.

Eller jag funderar inte ens.

/ Per

SajtvÀrd för Skepticism

[Litenklen]
1

Ahh! Ok

SkĂ€mspĂ„se pÄ ..

piotrr
3

InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.

/ Per

SajtvÀrd för Skepticism

[Litenklen]
2

Ja ja..

Har du en större pÄse?

Sen kan ju du fĂ„ en liten du Ă„xÄ 

En ganska snabb Ă€ndring  i rubriken/titeln
😃

piotrr
1

Det Àr inget för dig att skÀmmas för. Det Àr snubben som försökte dumpa en metkrok hÀr som skall skÀmmas, ingen annan. :)

/ Per

SajtvÀrd för Skepticism

herj
1

Ja det lÀr ju vara lika lyckat som deras parti, förening och allt annat dessa tar sig för.

Pheme
3

Åhnej! Inte Ă€nnu fler dumheter man mĂ„ste följa
. Det börjar bli mĂ„nga bloggar och forum nu. Jag har snart inget liv kvar ;)

KÀnns inte som att TS försökte samla vuxenpoÀng i alla fall?!

Jag har ocksÄ trott pÄ spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron pÄ det paranormala

olaka
4

VÀrt att göra reklam för ett forum dÀr skeptiker inte Àr vÀlkomna pÄ ett skeptiskt forum?!

Medarbetare pÄ Skepticism.

Finns pÄ Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, VÀnsterpartiet samt GAST Spelförening.

piotrr
3

Mh, en evig konflikt: Behovet av enskildhet stÄr emot behovet av en tydlig fiende att behöva skilja sig frÄn.

/ Per

SajtvÀrd för Skepticism

JonasDuregard
2

Jag Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ att TS gör reklam. KrĂ€k-smileyn talar mot det 🙂.

Medarbetare pÄ Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

[Litenklen]
2

Hmm

Kan piotrr ha pruppat i ett litet blÄtt skÄp?

gant
2

Men vad i hela vÀrlden 

I detta inlÀgg gör en av iFokus sajtvÀrdar reklam för ett annat forum och ber dessutom folk att regga sig under riktigt namn och tala om vilket namn de anvÀnder pÄ iFokus.

Det var ju inte sĂ„ lĂ€nge sedan vi fick reda pĂ„ att alla försök att luska  i medlemmars identiteter var strikt förbjudet pĂ„ iFokus. Även om de "outat" sig sjĂ€lva. Vad fasen Ă€r dĂ„ ovanstĂ„ende?

Eller var det ocksÄ nÄgon specialskriven regel som bara gÀller för medlemmarna pÄ SkepticismIFokus?

(Jag inser att frÄgan kanske inte hör hemma hÀr, utan snarare i nÄgon diskussiom om iFokus i stort. SajtvÀrd/medarbetare fÄ gÀrna lyfta frÄgan dit)

JonasDuregard
6

Om du inte har tillrÀckligt med sektmedlemmar för att hÄlla igÄng ett forum sÄ finns det bara en sak att göra: lansera tvÄ separata forum med helt identisk mÄlgrupp: http://demokraterna.org/forum

piotrr
1

#19, Gant, 

Men om du reggar dig pÄ det andra forumet i ditt eget namn och inte nÀmner vilket nick du har hÀr, sÄ har du vÀl inte heller outat dig dÀr?

/ Per

SajtvÀrd för Skepticism

JoHo
4

Sedan Àr det intressant att en av moderatorena pÄ Sasser/Peratts pseudohumanistiska forum stÀnger varenda trÄd som ifrÄgasÀtter forumet. Illa kvickt dessutom. HÀr ska skyddas. HÀr ska skygglappar pÄ.

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/516300d78e0e7451a8001401-gallande-sasserson-och-peratt?discussions-1

olaka
9

Kan Äterigen, för eventuellt oinsatta, VARNA för att registrera sig med namn pÄ nÄgot som Peratt har insyn i. Han har för vana att trakassera ÄsiktsmotstÄndare genom att kontakta arbetsgivare och ljuga ihop en historia om att du Àr "antihumanist" och sÄ vidare.

Medarbetare pÄ Skepticism.

Finns pÄ Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, VÀnsterpartiet samt GAST Spelförening.

Pheme
3

Men visst Àr dom smarta.? Allt de skriver fÄ stÄ oemotsagt. En frizon, inget sk. nÀthat. Jag tycker det ska bli intressant att se hur lÀnge de klarar sig innan deras hat mot skeptiker syns. Jag tror inte de kan lÄta bli att sjÀlva göra det dom anklagar andra för. Det Àr ju lite deras signum. HÄller med annars #23 REGISTRERA ER INTE!! Det Àr ju tanken bakom det hela, att fÄ tag i meningsmotstÄndare. Det som hÀnt tidigare upprepade gÄnger Àr vÀl bevis nog för det. Vad skulle annars syftet vara? JH Äkte ut trots att han följde reglerna.

Lilla spöket Pheme 

gant
8

Nu var det ju knappast av omtanke om mig sjĂ€lv jag skrev, i och för sig (Min eventuela karriĂ€r pĂ„ det forumet hade sĂ€kerligen blivit kortlivad). Det var mer principiellt; 

Om vi nu har en strikt regel pĂ„ iFokus om att inte "röja elller antyda" medlemmars identitet, Ă€r det dĂ„ lĂ€mpligt att en iFokus-medarbetare uppmanar folk att regga sig pĂ„ ett annat forum dĂ€r de förvĂ€ntas anvĂ€nda sitt riktiga namn, och dessutom uppmana iFokusmedlemmarna att tala vilka om nick de anvĂ€nder. Hon skriver ju: 

"Undrar bara om nĂ„gon av er hĂ€r inne blivit medlem pĂ„ forumet.  Ja du camia vet jag..  Men om fler reggat sej och med vilka nick." 

HÀr outar hon ju en medlem och ber dessutom att flera ska tala om vilka nick de anvÀnt. SÄ vad var syftet med den dÀr anonymitetsregeln? Det var vÀl inte att ge sajtvÀrdar och Medarbetare en exklusiv rÀtt att snoka i iFokus-medlemmars identitet?

PS

Jag noterar att ifrĂ„gavarande ÖN-medarbere av nĂ„gon outtalad anledning nu tycks ha reviderat sin önksan en aning. Anledningen framgĂ„r inte riktigt, men jag hoppas att strofen "
 det löser sig Ă€ndĂ„" inte ska tolkas som "vi kan reda pĂ„ din identitet i alla fall".

Oavsett hur det ska tolkas, sÄ tycker jag att det Àr ett ganska omdömeslöst agerande frÄn medarbetaren i frÄga.

JoHo
3

Ja redan rubriken: "Min uppfattning Ă€r viktig men det Ă€r ocksĂ„ din och du fĂ„r uttrycka dina Ă„sikter sĂ„ lĂ€nge du visar mig och dig respekt." Ă€r ju lögn och förbannad dikt nĂ€r det gĂ€ller herrar Sassersson/Peratt

HÄller med i varningen. Eftersom bÄde Sassersson och Peratt Äsiktsregistrerar Àr det klokt att undvika att ge dem för mycket information.

JoHo
9

Skrattar. SÄ hÀr stÄr det för den som vill bli medlem i forumet (min understrykning):

"För att fÄ tillgÄng till hela forumet mÄste du bli stödmedlem (100 kr/Är) eller fullvÀrdig medlem (300 kr/Är) i föreningen Humanism & Kunskap. Det garanterar dig en fristad fri frÄn "skeptiker". Uppge personnamn för administratörerna, men du kan ha ett alias i forumet. Du bör bifoga en riktig bild pÄ dig som ska vara 60x60 pixlar. SÀtt in pengarna hÀr: http://pseudohumanismkunskap.org/bli-medlem/ Forumsregler: Forumet ska ha vÀnliga debatter och attityden mot varandra ska vara god."

SÄ var det med "alla" och sÄ var det med friheten att fÄ vara anonym.

Mysigt

gant
2

Jag sĂ„g för övrigt detta inlĂ€gg, dĂ€r medarbetaren ifrĂ„ga (som för övrigt har ett nytt nick) Ă€r mycket tydlig med vad som borde gĂ€lla:

Dessutom sĂ„ i lĂ€nken du skickat med sĂ„ vill vi veta om Charles kör med andra nicknamn. DET Ă€r tillĂ„tet dĂ„ vi misstĂ€nker detta.  Det Ă€r dĂ€remot förbjudet att luska efter en anvĂ€ndares VERKLIGA IDENTITET. 

piotrr
4

#25, Gant, 

Nej, det lÄter riktigt olÀmpligt, du har helt rÀtt. Jag passade pÄ att pÄminna Mia om detta.

/ Per

SajtvÀrd för Skepticism

Klass
9

Hur ska de kunna "nÄ ut" med sitt budskap (vad nu det egentligen Àr) till allmÀnheten om bara de som redan Àr indoktrinerade i deras klubb fÄr registrera sig?
Tror de att mÀnniskor Àr sÄ intresserade av deras forum/förening/parti att de Àr beredda att betala 100 eller 300 kr för detta?
Eller menar de att det kostar 100/300 kr för att slippa skeptiker (ungefĂ€r som att betala Anticimex för att slippa vĂ€gglöss) 
 Ă„h, förlĂ„t - det Ă€r ju faktiskt exakt vad som stĂ„r.

herj
3

Kan man inte stÄ för sina Äsikter dÄ man blir ifrÄgasatt. DÄ kanske man ska undvika diskussionsforum eller kanske helt enkelt internet i huvud taget.

JoHo
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helt riktigt. Det roliga Ă€r ju att Börje Peratt förtalar och smutskastar mig för att jag diskuterar
pĂ„ ett diskussionsforum

Makalöst egentligen.

Eller som Columbo sÄ sant sÀger

gant
5

#27, #30 Jag vill inte försvara forumet i frĂ„ga, men det Ă€r ju inte helt ovanligt att föreningsdrivna fora har nĂ„gon dold eller stĂ€ngd avdelning dĂ€r förerengsinterna frĂ„gor kan diskuteras. Det finns vĂ€l pĂ„ exempelvis VOFs forum om jag inte har fel. Men det torde ju vara unikt i föreningslivet att en förening anvĂ€nder deras dolda forum som ett argument att vĂ€rva medlemmar. 'Kom gĂ€rna hit och diskutera med oss. Men vill du veta vad vi egentligen tycker, sĂ„ fĂ„r du betala!' Eller förresten. Kanske inte helt unikt 
 Scientologerna har visst nĂ„gon liknande syn pĂ„ öppenhet.

piotrr
3

Ja, det finns "dolda" avdelningar pÄ VoF-forum, dÀr vi anvÀnder forumet för att samordna arbetsgrupper inom olika omrÄden - bloggen, Folkvett, kampanjer. lokalföreningar och sÄ vidare. Det krÀvs dock inte att man Àr medlem i Vetenskap och Folkbildning för att fÄ tilltrÀde, det rÀcker gott med intresse och engagemang.

/ Per

SajtvÀrd för Skepticism

Pheme
3

Är det bara ett sammantrĂ€ffande eller ska man dra slutsatsen att det Ă€r samma gĂ€ng som startat forumet som Ă€ven dragit igĂ„ng projektet Terry syftar pĂ„?

IGEN kommer tjatet om att skeptikerna Àr sÄ organiserade *suck* Sedan undrar jag över hans sista mening. Samma fÀrdigheter och intelligens som vem? Var det en komplimang eller ett förtÀckt hot?

Det Àr planerat att denna satsning ska lanseras till hösten, och dÄ kommer all nödvÀndig information att ges. Skulle detta projekt bli verklighet tror jag att det kommer att bli fördelaktigt för oss alla, pÄ mÄnga olika nivÄer. Tillsammans kan vi ta initiativet sÄ att vi fÄr en bÀttre resurs för att Àven skydda vÄra mÀnskliga rÀttigheter.

En sak som jag har lÀrt mig frÄn organisationerna och individerna som fortsÀtter att förtala oss och vÀldigt ofta felaktigt anklagar oss Àr att de Àr organiserade, de har ett nÀtverk som Àr rikstÀckande, sÄ varför skulle inte vi skapa samma slags resurs? I vÄrt arbete attraherar vi trots allt mÀnniskor frÄn alla samhÀllsskikt, som har samma slags fÀrdigheter och intelligens som dem.

Terry Evans- Viktig information!

Lilla spöket Pheme 

gant
2

#35 Det framgick inte riktigt vad som var din text och vad som var citat frĂ„n Terry Evans sida, men jag tror jag redde ut det (Vad hĂ€rligt det Ă€r med fok som anger begripliga kĂ€llor),

Jag reagerade pĂ„ att man anvĂ€nder termen 'yrkesverksmamma' i stycket: "
 en ny organisation som kommer att ge medium, healers och associerade nĂ„gonstans att vĂ€nda sig till dĂ€r deras röst kommer att bli hörd, dĂ€r de kommer att fĂ„ stöd och rĂ„d. De kommer inte lĂ€ngre behöva stĂ„ ensamma och möta utmaningarna och kraven som stĂ€lls pĂ„ yrkesverksamma medium och healers."

Är det nĂ„gon form av fackförening de ska starta? 

Överdriver jag nĂ€r jag tolkar det som att alla de 'troende' som kan ses som 'ideella medier' eller 'amatörmedier' inte kommer ha mycket att hĂ€mta i denna organisation? 

(Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig utan att riskera att uppfattas som nedlÄtande. Jag ber om ursÀkt om termerna 'amatörmedier' eller 'ideella medier' skulle rÄka göra det).

gant
1

#29 piotrr: 
Nej, det lĂ„ter riktigt olĂ€mpligt, du har helt rĂ€tt. Jag passade pĂ„ att pĂ„minna Mia om detta. 

Tack!

Pheme
0

#36 Jag kommer tyvĂ€rr inte Ă„t att redigera det lĂ€ngre men nĂ€r jag klistrade in det sĂ„g texten annorlunda ut sĂ„ jag trodde det skulle bli tydligt.

Jag tycker det lÄter lite snurrigt och man kan nog tolka det pÄ flera sÀtt. Vad jag tror att de gör (spekulation) Àr att bygga upp det dom tror att skeptikerna redan har samt bygga en stor mur runt sig och fÄ en massa inflytelserika intelligenta anhÀngare som ska skydda dem.
Det som sÀger emot det vore möjligen: VEM vill offra sitt rykte genom att stÀlla sig framför sÄdana som "eventuellt" bluffar? En person som Àr smart och mÄn om sitt rykte skulle inte göra det.
Fler charlataner lĂ€r avslöjas. SjĂ€lvsaneringen har redan pĂ„börjats

Om de vill ha en enad front mot skeptikerna kan det leda till att de kanske kan börja svara pÄ frÄgor nu dÄ. Det kan vara en positiv del av det hela. Vad det nu Àn Àr, om det Àr en förening eller ett förbund sÄ mÄste den tÄla granskning och dÄ kan man inte pipa ivÀg och undvika att svara, eller tÀnker jag fel?

Det kommer inte innebÀra nÄgot hot med den vetenskapliga skepticismen i alla fall. Jag tror inte de Àr disciplinerade nog att inte köra pÄ med sitt vanliga tjafs och anklagelser, kasta sten i glashus och hyckla. Hur skulle det kunna förÀndras om det inte Àr munkavle pÄ dÄ förstÄs. SpÀnnande ska det bli i alla fall. Vi fÄr vÀl se :)

Lilla spöket Pheme 

JoHo
5

Detta Àr ju ett led i att fÄ denna typen av verksamhet naturlig och accepterad. En normalisering.

Genom att ha en "humanistisk" förening bakom sig ("Humanism" och Kunskap) samt att man fÄr "religionsforskare" att pÄstÄ att tro pÄ osaliga andar ska jÀmföras med att tro pÄ heliga andar (alltsÄ tro pÄ spöken kontra religion) och liknande, sÄ vill de fÄ sin verksamhet normaliserad till den grad att de inte granskas. All granskning skulle dÄ kunna stoppas genom att de kallar det "religionsfrihet" etc.

PÄ sÄ vis Àr det illa. De vill stoppa allt vad det heter ifrÄgasÀttande av det de hÄller pÄ med och normalisera detta med pÄstÄdda medium.

Ingen direkt jÀmförelse men det skulle vara ungefÀr som om de som skrev Nigeriabrev samlas under liknande "organisationer" för att normalisera det de hÄller pÄ med och hindra granskning och ifrÄgasÀttande.

Liknande kan vi se gÀllande seriösa- och oseriösa vÀlgörenhetsorganisationer som fÄr legitimitet.

Kopplingen till kyrkor och religioner kommer vÀl mer nÀra till pass hÀr. Men ni kan ju tÀnka er framtida friskolor, dagis etc i "spiritualismen och naturmedicinens" tecken

Men det Àr smart att göra sÄ. Hade jag t ex hÄllit pÄ med ljusskygg verksamhet pÄ nÄgot plan sÄ hade jag försökt göra nÄgot liknande för att normalisera det hela och hindra insyn.

Pheme
12

#39 Men hur sannolikt Ă€r det att de kommer att lyckas? Det Ă€r ju inte sĂ€llan liknande saker kritiseras hĂ„rt. Debatten skulle bli offentlig och inte bara hĂ„lla sig pĂ„ smĂ„ forum. De borde inse risken med det. Dessutom mĂ„ste det ta mĂ„nga Ă„r innan de kan blisĂ„ pass organiserade att det ens Ă€r genomförbart. Det Ă€r en ganska spretig skara mĂ€nniskor med olika viljor och syn pĂ„ saker. Hur dom dessutom pratar om de som inte tror genom smutskastning och förtal. Det Ă€r ju bara att googla för att se det. De mĂ„ste rensa upp i de egna leden först och tĂ€nk vilket krig det skulle bli. Vem har rĂ€tt, vem Ă€r Ă€kta, vem avgör det? Tror inte nĂ„gon av de som utmĂ€rker sig mer Ă€n andra Ă€r villiga att Ă€ndra pĂ„ sig. Jag tror deras försök kommer gagna de som ifrĂ„gasĂ€tter dem istĂ€llet. De flesta skeptiker kan föra en god debatt vilket dom inte kan. Spiritualistiska skolor, nej aldrig. Kan inte finnas en vettig mĂ€nniska som anser det ok att lĂ„ta barn tro att det finns andar under sĂ€ngen och att deras fantasifoster Ă€r spöken. Det vore barnmisshandel
.men vi fĂ„r vĂ€l se. Är det Peratt och Sassersson som hĂ„ller i trĂ„darna sĂ„ Ă€r det redan avgjort hur det kommer att sluta.

Lilla spöket Pheme 

gant
3

Är det förresten bara jag som skrattar Ă„t detta svar till TrĂ„dstartaren?

JoHo
6

Hahaha. Börje Peratt vill ha 100% kontroll av personerna som skriver sĂ„ att alla hĂ„ller samma linje men en moderator vill vara lite anonymare

Peratt kan ju ta tillbaka sitt gamla nic "Harvarn" dÄ alla ÀndÄ vet att det Àr han. Och Sassersson kan ta sitt gamla nick frÄn Supranaturalis, Hank. Sedan har ju Sassersson och Peratt en drös andra nics och alias som de anvÀnder för att skriva kÀrleksförklaringar om sig sjÀlva pÄ olika forum pÄ nÀtet.

JonasDuregard
5

GrĂ€ver upp den hĂ€r trĂ„den. Forumet Ă€r stendött nu och har varit det nĂ€stan sedan starten. En sĂ€rskilt rolig sak som kanske Ă€r symptomatiskt för herrarna som startat forumet Ă€r att man kan lĂ€sa följande pĂ„ deras sida: "VĂ„rt forum har direkt blivit en succĂ© och hĂ€r kan vi diskutera allt mellan himmel och jord". Skulle vara intressant att höra hur de definierar ordet succĂ© 😃. 26 medlemmar och nĂ€stan ingen aktivitet alls kanske inte kan kallas succĂ© precis.

Herrarnas andra forum, för partiet demokraterna gÄr inte heller sÄ bra:

http://demokraterna.org/forum/

Om man kollar pĂ„ siffrorna sĂ„ ser det ut att vara en del aktivitet men i sjĂ€lva verket Ă€r det bara spambottar som talar med varandra 😂. Det Ă€r ganska roligt att titta i trĂ„darna, men klicka inte pĂ„ nĂ„gon av lĂ€nkarna bara. Typ sĂ„ hĂ€r ser alla ut: http://demokraterna.org/forum/viewtopic.php?id=43

Edit: Nu har spammen tagits bort i just den trÄden visst, hÀr kan man se ett liknande exempel: http://www.webcitation.org/6MZjpkOcQ

Morphogenesis
2

#43. Det var en jÀvligt intressant infallsvinkel pÄ skogsvÄrd.

[Starman]
5

😂 "SuccĂ©bo - fröet till framgĂ„ng."

Gesus Pettersson
1

#45 VĂ€rldsklass ;-]

SÄ mycket woo - sÄ lite tid!
Det jag hinner kika pÄ och skriva om hamnar pÄ Gesusbloggen