Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: nyheter
Läst 1543 ggr
JoHo
7

ÖN förbjuder ordet "paranormalist"

När det var diskussioner om att ordet w**w** var för "nedlåtande" så användes ordet paranormalist om en paranormalt troende.

Nu är visst paranormalist plötsligt "nedsättande" av någon outgrundlig anledning. Bra att veta om ni skriver på ÖN igen…

http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/52b02ddece12c4483d0004b4-forhallningssatt-pa-overnaturligtifokus

Ovanstående länk och diskussion (om bl a "paranormalist") är en länk till trivselregler som kommer UTANFÖR och är ett tillägg till iFokus grundregler och ON:s egna lokala regler. Mycket att hålla reda på så läs på ordentligt.

Jag hävdar då att rationellt tänkande personer INTE i fortsättningen ska benämnas med det (för paranromalister) laddade ordet "Skeptiker". Vi får se om de godkänner detta i rättvisans namn.

piotrr
4

Snart kommer de kanske till och med fram till att känslan de får av ordet beror på att det är ganska fånigt att tro på övernaturligheter.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JonasDuregard
8

#0 Ordet "paranormalt" är ju i princip synonymt med övernaturligt, så att kalla målgruppen för övernaturligt i fokus för paranormalister verkar väldigt passande i min mening. Övernaturligist faller inte lika naturligt på tungan riktigt 🙂.

Synd om de förbjuder ordet, det är i min mening ett utmärkt ord som inte alls har någon inneboende negativt laddning. 

"Jag hävdar då att rationellt tänkande personer INTE i fortsättningen ska benämnas med det (för paranromalister) laddade ordet "Skeptiker". Vi får se om de godkänner detta i rättvisans namn."

Att förbjuda ordet skeptker gör väl bara saken värre, varför skulle du förespråka det? 🤔

piotrr
6

"Övernaturligist" påminner dock om ett annat ord som verkar passa litegrand.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JoHo
5

#2 Jag ville visa det orimliga i beslutet att inte godkänna paranormalist. Om de skulle förbjuda det ordet så krävde jag att ordet skeptiker också skulle förbjudas. Detta för att visa hur orimligt det hela är.

JonasDuregard
6

Nu lyder i alla fall regeln

"Vi använder inga generaliseringar som "alla skeptiker" eller "alla troende"

", vilket känns mer rimligt än att specifikt förbjuda ordet paranormalist.