Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettnyheter
Läst 3260 ggr
[Starman]
6

Homeopati dödar.

Ytterligare ett dödsfall på homeopaternas samvete, ytterligare evidens för att homeopati är ett ytterst cyniskt bedrägeri där aktörerna inte bryr sig om människors hälsa och välmående utan bara om att ta deras pengar.

http://news.nationalpost.com/2013/11/22/calgary-mother-who-relied-on-herbal-medicines-facing-charges-after-son-7-dies-of-treatable-bacterial-infection/

Fy fan. 🤮

Maria
5

Ja, vad säger man. Så fruktansvärt tragiskt.

/Maria

[Starman]
8

Väldigt tragiskt och väldigt upprörande. Jag antar att det är dagar som denna som Magi-cat och andra förespråkare skäms ögonen ur sig (men jag antar även att jag kan ha fel i det antagandet).

(Min rubrik är lite sensations-artad, vilket jag övervägde för- och nackdelar mot en bra stund innan jag tryckte på skicka. Nyheten är för viktig - både för skeptiker och alternativmedicin-förespråkare - för att missas, och då kan det vara förlåtligt att tänja lite på sanningen. Självklart dödar inte homeopatiska preparat i sig eftersom de inte har någon som helst fysiologisk verkan.)

JoHo
7

Jag räknar dagar innan Dagens Homeopati och Newsvoice gör stora artiklar om detta - ni vet de där "objektiva" nättidiningarna som är köpta av homeopatindustrin och går i deras ledband.

Allvarligt: Vad tror ni oddsen är att Magi-cat, Sassersson, Szöges och de andra kommer att ta upp detta? Och OM de gör det; hur många millisekunder tar det inte för dem att beskylla detta på "big pharma" som "dödat detta barn för att svärta ner homeopatindustrin" eller liknande dravel?

[Olaf]
20

Oerhört tragiskt fall med en mamma som borde sett till att barnet fått komma till läkare och fått vanlig penicillin. Men lika lite som man kan avfärda homeopatin pga detta kan man avfärda hela läkarkåren och skolmedicinen för alla de fall då barn dött av felmedicinering och felaktiga diagnoser. Skulle ni sätta samma rubrik efter att läst alla dessa otaliga dödsfall pga skolmediciner? "Kvinna och barn dog av läkemedel En gravid kvinna och hennes barn dog av läkemedelsförgiftning efter att läkare skrivit ut medicin per telefon." http://www.dagensmedicin.se/nyheter/kvinna-och-barn-dog-av-lakemedel/ http://www.dailymail.co.uk/news/article-1246986/Four-month-old-baby-dies-receiving-fatal-dose-medicine-mother-given-wrong-prescription-chemist.html Och här http://abclocal.go.com/ktrk/story?section=news/local&id=9213083 http://www.pritzkerlaw.com/blog/medical-malpractice/labels/medical%20malpractice%20lawyer.html Hmmm borde kanske starta en ny tråd här finns massor av material till en tråd som skulle kunna ha en liknande sensationssökande rubrik. Sen alla dessa studier där man väljer att mörka biverkningar. Biverkningar som kan vara dödliga….

Joppo
10

OM någon homeopatförespråkare kommenterar detta så misstänker jag att de antagligen kommer att hävda att homeopaten ifråga använde fel sorts homeopati eller hävda att skolmedicin minsann dödat si och så många personer.

Szöges har till exempel använt det tidigare "försvaret" när hon konfronterades med det synnerligen hemska fallet Penelope Dingle. Szöges använder sig av så kallad klassisk homeopati och verkar även tillhöra en väldigt extrem falang inom denna rörelse som i princip motsätter sig all form av skolmedicin. Försvaret är såklart helt irrelevant eftersom det rör sig om verkningslös medicin oavsett vilken typ av homeopati som används, men det verkar inte homeopaterna inse.

Gällande det andra "försvaret" anser jag även att det är irrelevant eftersom det inte tar hänsyn till hur många det är som lever vidare och längre tack vare skolmedicinen. För att jämförelsen skall ha någon slags substans så måste man ju ställa den i relation till om man istället gett patienterna alkoholindränkta sockerpiller. Konsekvenserna av detta skulle såklart bli helt horribla vilket jag antar att de flesta homeopater inser innerst inne, men väljer att medvetet ignorera.

[Olaf]
12

Mera Death from Prescription Drugs: The New Epidemic Sweeping Across America For the first time, deaths from properly prescribed drugs now outnumber traffic fatalities in the United States Drug-induced fatalities are being fueled by overdoses on prescription pain and anxiety medications Those most at risk from dying from this new drug crisis are people in their 40s, but teenagers and the elderly are also at risk Between 2001 and 2008, there was a 36 percent increase in hospital admissions, and a 28 percent increase in emergency room visits, among children age 5 and younger who had accidentally ingested medication http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/10/26/prescription-drugs-number-one-cause-preventable-death-in-us.aspx

[Olaf]
9

Som vi ser ökar de medicinrelaterade dödsfallen lavinartat. De har dessutom gått förbi illegala droger. Lagliga droger vinner!

JoHo
8

Hur skulle det se ut om vi behandlade alla sjuka med verkningslöst hokuspokusmedicin som homeopati, tror du?

Du sjunger ändå skolmedicinens lov med penicillin ovan. Varför inte använda homeopats liknande "medicin"?

Kan du inte lova att du från och med nu botar alla dina sjukdomar med homeopatiska medel, Olaf? Ställer du upp på den utmaningen?

[Olaf]
12

Homeopati dödar inte. Det här fallet var en sorglig historia om en omdömeslös mamma som inte gick till läkare och undersökte sitt barn i god tid. Frågan är om hon gick till någon? Sen om vi då jämför detta fall med alla de fall där mammor gått till läkare och barnet dött av fel medicin eller biverkningar. Sen bortser man dessutom från alla de fall där människor blivit hjälpta av homeopatisk medicin.

[Olaf]
17

#8 Penicillinet är en gåva till mänskligheten. Synd att den håller på att göras verkningslös pga överutskrivningen. JH varför skulle jag lova dig nåt? Jag är en människa som gillar valfrihet. Jag tycker att olika former av hjälp kan få finnas sida vid sida. Jag intar inte samma fanatiska avsky mot en sida som "ni" har. Jag kan vara kritisk mot läkemedelsindustrin och enväldet som råder ja, men jag kastar inte ut barnet med badvattnet. Det vore bara korkat. Vad är det för fel med nyanser?

[Starman]
20

Olaf för i helvete. 😕

Det är sjukt osmakligt av dig att försöka flytta fokus från det faktum att homeopaten sade sig kunna bota hennes son med homeopatiska preparat. Faktum är att de flesta homeopater på jorden påstår sig kunna bota alla sjukdomar på jorden med "rätt homeopatiskt preparat". Det ligger liksom i hela den homeopatiska idén att den ska kunna bota alla sjukdomar på hela jorden. Självklart kan inte homeopater bota några sjukdomar, eftersom deras rational är helt ohållbar i den fysiska världen och deras preparat inte har någon fysiologisk verkan.
Om inte homeopaten hade lurat den här mamman att tro att denne kunde bota hennes son med sin kvackbehandling, så hade barnet med största sannolikhet inte varit dött vid det här laget.

Och som sagt, homeopati i sig dödar inte. Men att gå till enbart en homeopat när man är allvarligt sjuk dödar och det är ett faktum, eftersom homeopatiska preparat är enbart sockerpiller eller vatten.

padragan
22

Felet är som du redan fått påpekat att du inte tar hänsyn till verkningsgraden. Självklart kommer folk att dö även av skolmedicin, all medicin med verkan har också biverkningar, och folk reagerar olika på dem. Ovanpå det så har du felbehandlingar, vi kommer aldrig få hundraprocentig effektgrad på skolmedicin. MEN, och det är liksom det fina i kråksången, detta måste ställas mot hur många som faktiskt botas av skolmedicin, och vad alternativet hade varit. Alla sådana resonemang lyser med sin frånvaro när du räknar upp enskilda fall ovan

Då tänker du säkert att vi gör ju inte det med det första exemplet? Nej, därför att homeopati inte botar bättre än placebo och för att det trots tusentals studier har minst sagt obekräftad effekt (och då är jag snäll i mitt utlåtande). Kort sagt, du kan inte jämföra fungerande medicin med sockerpiller.

[Starman]
5

Tack för ett väldigt vettigt inlägg.

JoHo
12

Så kommer det igen…

> Jag intar inte samma fanatiska avsky mot en sida som "ni" har.

VEM här har en "fanatisk avsky"? Inte jag i a f.

Är det t ex inte mer "fanatiskt" att i en tråd där man läser att ett oskyldigt barn dör pga homeopatika, där du sedan försöker släta över det med Newsvoice-floskler?

Förövrigt skrev #12 oerhört bra.

[Olaf]
12

#11 (låter din svordom passera men coola gärna ner dig lite, du är lite jobbig) "homeopaten sade sig kunna bota hennes son med homeopatiska preparat. Faktum är att de flesta homeopater på jorden påstår sig kunna bota alla sjukdomar på jorden med "rätt homeopatiskt preparat". Det ligger liksom i hela den homeopatiska idén att den ska kunna bota alla sjukdomar på hela jorden." Står det någonstans i tidningen att hon varit till homeopat? Det står bara att hon använde homeopatiska medel vad jag kan se. Kan du visa mig var det står ifall jag missat? "Botar alla sjukdomar på jorden" det låter märkligt… ingen seriös homeopat utalar sig så, hittar du bara på nu?

[Olaf]
9

Enligt hennes far var sonen bara sjuk i fyra dagar. "Notably, he said, the child died only four days after falling ill, not 10. Mr. Lovett also said his daughter was a diligent parent. Oddly, Mr. Lovett said, a friend of his fell ill with the same rare infection at the same time. She survived."

[Olaf]
9

Och sist vill jag bara säga till padragan "MEN, och det är liksom det fina i kråksången, detta måste ställas mot hur många som faktiskt botas av skolmedicin" Vad är det för fint i kråksången för de som dör? Att de förlorade i rysk roulette? Hur många ska dö för att en åtgärd ska vara försvarbar med att x antal vinner? Den fina kråksången skulle jag inte njuta av om det var mitt barn som förlorade.

KaiPon
11

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men vill tillägga att jag käkade antidepp för några år sedan som inte hjälpte det minsta. Biverkningarna var hemska och medicinen gjorde inte vad den skulle. Sedan började jag ta nåt typ av "naturpreparat" (Tror det var johannesört eller nåt åt det hållet), som faktiskt hjälpte mycket mer än de receptbelagda antidepp jag hade.

Nu käkar jag iofs andra, receptbelagda, antidepp/ångestdämpande, men i alla fall. Ibland, och för vissa, kan naturmediciner funka.

Jag säger varken bu eller bä här, då jag vet att det faktiskt kan hjälpa, men inte mot allt. Är det något man behöver penicillin mot skulle jag lätt gå till läkare och få det, men då vi i min familj är väldigt känsliga för just mediciner i allmänhet och kan få biverkningar som inte står med i FASS så testar jag faktiskt hellre naturmedicin innan jag går till läkare OM det inte är livshotande om det inte får rätt medicin.

Men det är bara jag. Jag är av den åsikten att om folk får själv göra vad de vill med sina egna kroppar, så länge man inte trycker upp det i ansiktet på andra. Har samma syn på saken när det gäller andra saker också, tex religion mm.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Starman]
9

Vem tror du föreskrev de homeopatiska preparaten hon använde sig av, om inte en homeopat?

Skaffa lite förmåga att resonera, Olaf…

[Olaf]
12

#19 Nä försök inte Starman. Det blir bara mer pinsamt. 

Du skrev på #11: 

"Det är sjukt osmakligt av dig att försöka flytta fokus från det faktum att homeopaten sade sig kunna bota hennes son med homeopatiska preparat."

(mina understrykningar)

Det enda faktum jag kan se här är att det FRAMKOMMER ingenstans att hon gått till en homeopat med den sjuke sonen som dessutom verkar ha dött i ett ganska snabbt förlopp. Du drar egna slutsatser. Jag kollade ytterligare en artikel och ser inget där heller om någon homeopat som behandlat sonen. Så du hittar bara på alltså.

padragan
12

Självklart är varje person som förolyckas en tragedi för de inblandade. Mitt användande av uttrycket "Det fina i kråksången" syftade enbart på argumentationen, ingenting annat.

Och din fråga om statistik är intressant, låt mig svara så här: Vi ska aldrig ge upp för något som ger oss mindre än 100% bot mot alla sjukdomar som finns (vilket givetvis aldrig kommer hända, men det måste vara målsättningen), och för att komma framåt där så måste vi göra väldigt noggranna tester och följa upp vilka behandlingar och vilka mediciner som fungerar bäst. En medicin skall användas om dess verkan är större än de besvär och eventuella biverkningar den för med sig. Kommer det en bättre medicin som ger mindre biverkningar så bör den användas istället, men människor reagerar som sagt olika på olika läkemedel, varför det är rimligt att ha olika alternativ som testas ut så bra man kan. Och om vi nu är inne på att få maximal verkan så är ju den första åtgärden att spola ut hittepåtrams utan påvisad effekt som homeopati, healing, chakran, kristaller och liknande. Håller du med om det? Bevisläget är inte vackert för homeopatin, det inser du va?

Kalasbra om du blev bättre, självklart kan det finnas aktiva substanser även i naturmedel som hjälper. Märker man att ett visst medel verkar funka ofta så borde man också testa det noggrant. Eller som Tim Minchin så fint uttrycker det: "Vet du vad man kallar alternativmedicin som bevisats fungera? Man kallar det medicin."

Det finns massor av exempel på naturmedel som används i skolmedicin, den stora skillnaden är om man samlat ihop evidens för det eller inte. Det innebär givetvis inte att det inte finns massor av oupptäckta läkande substanser ute i naturen. Men jag satsar nog i första hand på saker där man faktiskt bevisat en verkan.

[Starman]
7

Hur tror du hon fick tag på de homeopatiska preparat som hon "behandlade" sin son med?

[Starman]
9

För övrigt är det väl egalt om homeopaten påstod att hon kunde bota sin son med homeopatika eller inte, något (med stor sannolikhet homeopaten) fick henne att tro det. Det var överilat av mig att påstå att homeopaten sagt till henne att hennes son kunde botas med homeopatikum, absolut, men någonstans måste hon ju rimligtvis ha fått idén ifrån.

Så du kan ge upp, Olaf. Det du sysslar med är apolegetik för kvacksalveri, och det är inte bara pinsamt utan rent ut sagt vidrigt.

ru4real
13

#16 olaf, läste du HELA artikeln? Det står ganska tydligt; "According to police, the boy was bedridden for 10 days before his death, however, the mother declined to seek medical treatment, relying instead on homeopathic remedies, including herbal medicines." 

Som jag tolkar det så låg han alltså till sängs i tio dagar innan han dog. De föräldrar som jag känner och jag själv inräknad ringer till vårdguiden efter ett par timmar med ett sjukt barn.

Men slutkommentaren säger det bäst; "“We don’t need alternative medicine and conventional medicine. We need science-based medicine. Period”

KaiPon
4

#21 First of; Tim Minchin!! Sen som sagt tycker jag att om man tycker vissa naturmedel funkar bättre (som i mitt fall, medicinen jag fick utskriven gav mig inte bara fler och värre självmordstankar och benägenhet, utan jag fick även väldig muskelvärk, ingen ork alls och var allmänt dåsig i huvudet, även efter ett års behandling, medans naturläkemedlet jag fick gjorde mig kanske inte bättre på depressions fronten, men betydligt bättre jämfört med den receptbelagda medicinen, samt ytterst få andra biverkningar), kan man använda det. Man styr trots allt över sin egen kropp och känner den bäst. Att tvinga andra, speciellt små barn, att använda sånt är inte riktigt min grej. Speciellt inte om man inte rådfrågat med läkare innan. Som sagt, jag går helst till läkare först, sen letar naturläkemedel som kanske kan hjälpa, speciellt efter den smärtsamma perioden jag hade med mina första antidepressiva. Men lita blint på naturmedel gör jag inte, det är inte det första jag går till. Jag är inte den som själv gillar att leka läkare, utan låter de utbildade göra det. Men jag har erfarenhet av att de kanske ibland är ett bättre alternativ till läkemedel.

Sen har jag lite andra anledningar till varför jag slutade med de första antidepressiva jag tog, men det är en helt annan grej.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Starman]
15

KaiPon

Vad skönt för dig att du blev frisk! Depression är ett helvete att leva med.

Johannesört finns det goda vetenskapliga belägg för att den har en effekt mot just lindrigare former av depression. 

Däremot så har homeopati ingenting alls med naturläkemedel att göra. Homeopatiska preparat tillreds genom att homeopaten späder ut vatten med vatten och sedan droppar vattnet på ett sockerpiller och kallar det för medicin. Det är ett cyniskt bedrägeri.

padragan
5

Ja som sagt, upplever man att biverkningarna är värre än den önskade effekten av ett läkemedel så ska man ju inte ta det. Det är fullständigt självklart, och olika läkemedel har ju också olika biverkningar för olika personer. Tycker du att ett visst naturläkemedel fick dig att må bättre så finns det väl inget skäl att inte ta det (förutsatt att det inte är giftigt på något sätt). Jag hoppas att du blir helt återställd, depression måste vara skitsunkigt att leva med.

JoHo
5

Eftersom du är så aktiv, Olaf; kan du inte svara på min fråga i #14?

OlgaMaria
14

Det roligaste i den här tråden är ju att starman räknar denna tragiska historia som "evidens". Hur var det nu med anekdoter? Skulle det vara evidens för att homeopati fungerar om vi berättade en historia där den gjort det?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

padragan
13

Jag tror att du missar vad Starman säger att det är evidens för…

En anekdot kännetecknas inte primärt av att det är en enskild händelse, utan att detaljerna kring vad som hänt är svårkontrollerade.

Eller menar du på fullt allvar att det här INTE skulle visa hur galet det kan gå om man förlitar sig på hittepå-kurer?

OlgaMaria
7

#30 Jag gick på vad han skrev, ordagrant, och det tycker jag väl inte riktigt att den här historien bevisar.

padragan
11

Som sagt, det som framförallt gör en anekdot till en anekdot är ytterst osäkra och luddiga omständigheter, saker som inte är kända eller kvantifierbara.

Här vet vi väl egentligen allt som behövs?

- Konventionell sjukvård nyttjades inte

- Tillståndet klassades som klart möjligt att bota med konventionell sjukvård

- Personen dog

I min värld är det omöjligt att inte få ihop de tre punkterna ovan till evidens för att övertro på homeopati (eller annat hokus pokus utan någon påvisbar effekt) faktiskt är farligt och kan döda folk.

padragan
8

För att vara tydlig, hade det istället varit "En massa folk i Ungern ratar skolmedicin till förmån för homeopati och därför dör många fler än vad som är nödvändigt" så hade det varit en anekdot. Inga kvantifierbara mängder någonstans, obekräftade uppgifter och okänt vilka krämpor det skulle gälla. Inget av det gäller väl i det här fallet?

(och ja, mitt exempel var helt fabricerat bara för att visa hur en anekdot skulle ha sett ut som jämförelse)

Kryddis
5

#33 av padragan
"En massa folk i Ungern ratar skolmedicin till förmån för homeopati och därför dör många fler än vad som är nödvändigt"

Usch vad hemskt! Det låter ju inte klokt! Finns det någon namninsamling någonstans man kan skriva på? Jag länkar in detta på ett antal paranormalistsajter så folk får reda på hur det står still.

😉

vallhund
3

#34 Läste du hela inlägget?

(och ja, mitt exempel var helt fabricerat bara för att visa hur en anekdot skulle ha sett ut som jämförelse)

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

OlgaMaria
7

#32 Men nu omformulerade du helt vad den här historien är evidens för, jämfört med #0.

Men sen kan man fråga sig vad det säger oss. Övertro på skolmedicinen dödar också folk, tyvärr.

Morphogenesis
6

#36: och bara tro på alternativmedicin dödar folk. Tyvärr.

padragan
8

Jag vet inte det jag. Om inte slutsatsen från #0 skulle stämma så skulle väl offret ha blivit skickad till konventionell sjukvård som kan bota folk på riktigt? Särskilt om man betänker hur länge flickan låg och plågades?

Jag håller helt med om att homeopati dödar och att de som ordinerar det är cyniska och ansvariga när folk dör som borde fått riktig vård.

Har du några konkreta exempel på där övertro på skolmedicin dödat folk? Att skolmedicin ibland har biverkningar vet väl alla, men kan du visa upp några fall där en person dött för att hen inte valt ett annat alternativ till skolmedicin?

padragan
8

Men visst, det finns ju förvisso en alternativ förklaringsmodell också, att de var så sjukt inkompetenta och korkade att de inte förstod att alla varningsklockor borde ringa när ett barn ligger i 10 dagar utan att bli bättre. Tillskriv inte ondska det som kan tillskrivas dumhet.

Så vad tror du, var homeopaterna som var inblandade otroligt korkade eller var de cyniska och samvetslösa?

[Starman]
6

"Det roligaste i den här tråden är ju att starman räknar denna tragiska historia som "evidens"."

Är det roligt när det fylls på med evidens för att det är farligt att förlita sig på hokus pokus när man ska behandla svår sjukdom?

Hur många döda kroppar ska läggas på vågen innan man märker att sockerpillret väger väldigt lite?

Ingenting är roligt, och ju snarare homeopater inser detta desto bättre.

_"Hur var det nu med anekdoter? Skulle det vara evidens för att homeopati fungerar om vi berättade en historia där den gjort det?"

_Hur är det här över huvud taget samma sak som en anekdot?

Nej, det skulle inte vara evidens om någon av er (vilka ni nu är) berättade en historia.