Ny skeptisk sajt
Fjäril har skapat en ny andlig sajt som hon kallar
http://andligskepticism.ifokus.se
Titta in där idag!
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Hittar inte. Sökte under "humor och ironi" men hittade den inte där… ;-)
Men seriöst, går den inte att hitta? Jag fick intrycket att den var offentlig nu.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

#2. Jodå, den gick bra att hitta. Tolkar dock #1 som humor =)
Vad bra, för mina dubbla trådar om samma sajt med olika rubrik var också humor. :)
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Jag är förvirrad. 😭
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Ja, det var humor jag syftade på… Jisses.
Tror tyvärr inte att det kommer att bli så bra som det kunde ha blivit. Medarbetarna gör mig skeptisk.
Nyss när jag kollade var det inte så. Men nu verkar det vara ändrat igen… Jaja, hoppas att du blir Medarbetare Starman.
Oj. Det måste jag kolla på.
Tänk om jag passar in där..
Va roligt…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Starman & Fjäril… Det vore onekligen ett intressant team 😂
Nu tror jag att jag gillar den där Sajten. Bra val av Medarbetare, Jonas och Starman. Fjäril och nog den enda jag kan tänka mig från "den andra sidan" som fixar det här utan att det blir extrem obalans mellan skeptiskt och andligt.
Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme (Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala
#13 Ja, jag håller med. Det var oerhört hyckleri när Magi-cat skrev att hon ville undvika tjafs. LOL! Tjafsdrottningen nr 1
#14 Jag gick med men var på väg att gå ur ganska omgående, av bla den orsak du nämner ovan plus 2 till. Nu ska jag ha lite is i magen och hålla tummarna för att det här fungerar lika bra som det är tänkt.
Jag tror det råder lite spänning där inne just för att sajten är så pass ny och lite annorlunda. Det blev hett ganska snabbt, men Fjäril har manat till sans och det verkar ha givit resultat.
Du får gärna komma med tips på trivselregler om du kommer på något, vi håller på att testa oss fram lite för att komma fram till lösningar som gör att alla känner sig välkomna och vet hur man ska förhålla sig på forumet. :)
En farhåga jag har är att sajten kommer att användas som "slasktratt" när frågeställningar kring paranormalitet dyker upp på de "andliga" sajterna; att frågeställningarna blir enklare att bedömas som obekväma när man kan hänvisa till den nya sajten.
Men, jag hoppas att jag har fel.
#17 Det är väl just det som är tanken och somliga jublar av glädje för att de nu ska slippa skeptikerna.
När jag blev avstängd från ÖiF så var det på grund av en nyss tillkommen regel, vilken dåvarande Sajtvärd inte hade gjort någon annonsering om annat än i den klistrade tråden för sajtens regler. Regeln var att skepticism inte var tillåtet. Vet inte om de fortfarande har kvar den regeln. Men om, så är det ju bra med en sajt där man faktiskt får ifrågasätta andlighet och hålla sådana diskussioner troende och skeptiker emellan. :)
Jaså? Har inte hunnit att sätta mig in i allt kring sajten ännu. Ja, det var ju synd.
Var det även på ÖiF och inte bara på SpiF? Hur som tycker jag personligen att om man har valt att ha en sajt rörande ett visst ämne öppen så skall man också vara öppen för att det dyker upp frågeställningar - såväl positiva som negativa - kring ämnet. En sådan regel som du nämner borde inte få vara tillåten överhuvud på iFokus när man har en öppen sajt. På dolda sajter är det väl en annan sak.
Känns trist att starta en slasktratt som man kan hänvisa till så fort argumenten blir "obekväma" eller så fort en "obekväm" person dyker upp, istället för att våga svara på frågeställningar där ämnet tas upp.
Men, som sagt, än så länge är det bara en farhåga. Vi får väl se hur den utvecklas.
#17, Kryddis,
> "En farhåga jag har är att sajten kommer att användas som "slasktratt" när frågeställningar kring paranormalitet dyker upp på de "andliga" sajterna; att frågeställningarna blir enklare att bedömas som obekväma när man kan hänvisa till den nya sajten."
Det är väl helt i sin ordning. Alternativet är att sådana trådar stängs, döps om eller redigeras till oigenkännlighet på de andra sajterna. Bättre då att kunna hänvisa till en sajt som är avsedd för diskussionen.
Egentligen hade jag väl föredragit att sådana diskussioner hänvisades hit, men det funkar tydligen inte när antagonismen är så hög.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

#21 Håller med! Visst hade det varit fint om ÖN gjorde helomvändning och bjöd in till skeptiskt granskande rakt av men det är knappast en realistisk förhoppning. Då är det här ett stort steg i rätt riktning. Om det blir tillåtet att hänvisa till trådar inne på andlig skepticism från ÖN och det är högt i tak i de trådarna så är det nog det bästa man kan hoppas på.
Dessutom tror jag det är betydligt större chans att paranormalister läser och tar till sig skeptiska argument på den sidan än här, eftersom det inte uppfattas direkt som ett utspel från någon slags "motståndarläger".
Jag måste medge att jag var mycket kritisk när jag först läste om sidan, men pragmatiskt sett så tror jag det är bra för skepticismen på iFokus.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Haha, Jane är skeptisk till valet av moderatorer.
Va, är Jane skeptisk nu plötsligt?
Det var ju olämpligt - då kan hon ju inte vara kvar på sin egen sajt!
/ Per
Sajtvärd för Skepticism

#24. Jag måste medge att jag fnissade lite åt det.
Och nu har Fjäril visat ganska tydligt att ASif är tänkt att vara den "slasktratt" jag befarade. Det känns trist och jag känner mig ganska besviken trots att jag anade att det fanns bakomliggande orsaker till att hon startade den sajten. Sedan blir paranormalisterna förvånade över att vi som föredrar att se verkligheten på ett mer vetenskapligt sätt misstror dem… inte deras upplevelser mer deras uppträdande.
Jag hade tänkt att delge mina funderingar kring tro, paranormalitet, mitt vetenskapliga synsätt kombinerat med en tro och skepticism i en tråd som just tar upp detta på Öif, men då Fjäril nu poängterar sina intentioner med ASif och sätter stopp, struntar jag i det. Varför lägga ner ork och tid på att skriva något som kommer att plockas bort och en massa korshänvisningar hit och dit på iFokus känns bara löjligt och förvirrande. Jag är säkert inte ensam om att känna hur munkaveln dras åt.
Det är bara att gå in på Öif och se vad hon skriver…
Jo, just detta. Med att det uppstår korslänkningar fram och tillbaka är irriterande. Men vill man ta död på trådar och diskussioner så är det ett bra knep…
#26 Slasktratt, ja det blir vad man gör det till! Som jag har skrivit i den tråd (jag antar du hänvisar till), samt under "Om sajten" på ASiF så har det varit meningen hela tiden, att vi ibland tänkt länka vidare (eller hänvisa snarare) från ÖN till den andra sajten. Anledningen till det är att jag står som värd på båda sajter och det känns därför som det mest naturliga och förklaringen till att jag startade ASiF står att läsa (bland annat i artikeln på samma sajt), med frågor svar. Jag poängterade häromdagen (på ÖN) att planen är att börja göra det som var tänkt från början, som också står tydligt i förklaringen, att diskussioner som lämpar sig bättre på ASiF, kommer hänvisas dit. Det är precis som det har varit och inget har förändrats :)
Sajtvärd på Övernaturligt

#26 Men på vilket sätt är det här sämre än att ÖN helt betackar sig för skeptiska kommentarer, som det varit tidigare i perioder och som det är på SPiF?
Jag menar att om något ska vara dåligt så måste vi väl jämföra med alternativen, och vilka alternativ har vi här anser du?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Vill bara flika in här att den största tillgången för ÖN är Fjäril. Hon får ta mycket extrajobb i sina försök att låta de flesta komma till tals. Heder också att hon kan vrida om näsan på de värsta paranormalisterna som skriver lögner och elaka texter om skeptiker.
För mig är ÖN en bra källa att få information samt att ställa frågor som (då och då) besvaras. Återigen så diskuterar jag hellre påstådda paranormala fenomen på ÖN än med skeptiker.
Men, problemet med att mitt i en tråd hänvisa tillö ett annat forum blir att det blir en massa korsposter och originaldiskussionen dör ut. Däremot kan jag förstå Fjäril då jag antar att hon fått kritik från sina egna att det är för mycket "skeptiskta" diskussioner.
Fjäril,
Jo, jag vet att det redan från början har stått så och det är just det jag reagerar lite mot. Det finns, hos mig, fortfarande en gnagande "misstanke" eller vad en nu vill kalla det (hittar inget bra ord just nu och misstanke är lite för hårt men det får duga) att ASif blir en "slasktratt" en kan ta till när en vill tränga bort ifrågasättande och/eller obekväma funderingar på en paranormal sajt*. Och det tycker jag vore synd.
Jag vill hellre se en öppen diskussionsmiljö där alla får komma till tals oavsett vilken inriktning sajten har. Till yttermera visso är vi alla medlemmar på iFokus som rymmer ett stort antal sajter med olika inriktningar och som medlem på iFokus kan en ha intresse av flera sajter men med olika infallsvinklar. Jag kan t ex vara intresserad av hur man tar hand om hemlösa katter men inte för den skull svära mig trogen till att en i alla lägen måste tillgripa Trap-Neuter-Release-ideologin utan i vissa fall måste inse att det, för katternas skull, är bättre att decimera (hemskt ord) beståndet. På samma sätt kan jag vara intresserad av ett fortsatt liv "på andra sidan" men inte hålla med om att de som gått vidare har kontakt med de fortfarande levande etc etc.
Jag får tillge dig att du faktiskt har haft ett föredömligt agerande att tillåta mycket ifrågasättande. Därför blir jag lite tvehågsen när du nu "sätter ner foten" och poängterar att du kanske i framtiden skall hänvisa ifrågasättande frågeställningar till ASif. Personligen tycker jag egentligen inte att ASif skall behöva finnas, om du förstår vad jag menar med det jag har skrivit ovan. Jag har själv en tro, visserligen ingen som jag går upp på barrikaderna att strida för då jag inte tror att stridande/övertalning/tvång gör så mycket nytta utan snarare tvärtom, men den finns där och än så länge står jag fast vid den och välkomnar den som vill fråga mer om den eller ifrågasätta den. Jag tar inte illa upp utan svarar gärna på de frågor som uppstår och om jag inte kan svara säger jag det, men förringar inte att någon tycker/tror annorlunda. Jag tror att jag har sett dig lite som ett föredöme för hur en faktiskt kan bedriva diskussioner kring olika trosuppfattningar eller om en ingen har och därför blev jag nog bara lite besviken både när du startade ASif och nu när du funderar på att bli hårdare kring att hänvisa till den.
Jag har tidigare sett flera sajtvärdar och Medarbetare som beskäftigt skriver: "Det här är en Intressesajt! Om du inte håller med så dra härifrån!" eller i liknande ordalag. Det jag menar är att det alltid finns olika anledningar och sätt varför en är intresserad, men om en är intresserad och får en sådant svar, direkt eller indirekt, så är det för mig som att man har missförstått det här med att diskutera det en är intresserad av. I en diskussion finns alltid för, emot, håller med till viss del men inte allt osv i olika grader. En sajt som bara diskuterar ett intresse där alla har samma övertygelse och egentligen inte tillåter något frågaställande som inte är i linje med det som sajtvärden har stipulerat är för mig begränsat och inskränkt och leder inte någonstans än inbördes beundran (se t ex Jesus i fokus).
Jag vill också tillägga så här retrospektivt att ASif ändå har funnit ett slags syfte då det blivit ett slags plattform där "paranormalister" och "skeptiska" kan mötas för att diskutera. Men, med det vill jag inte förespråka att alla diskussioner kring detta skall hänvisas dit. Jag tycker att man skall tåla diskussion, frågeställningar och ifrågasättande på respektive sajt - oavsett "intresse".
Jonas,
Jag tror att du får svar om du läser det ovan. Annars får du knacka mig på axeln och säga om det är något mer du vill veta. :)
*Med paranormal sajt menar jag de sajter som har en inriktning där det finns fenomen som inte ryms i de vetenskapliga teorier och evidens vi har idag kring det vi kallar verkligheten och kosmos.
#31, Jag förstår hur du menar och jag håller med! Det hade varit roligt om det fanns en sajt där det gick (och man fick) diskutera alla möjliga teorier - och tanken med ASiF är att det ska vara (och är) så, men jag förstår att du menar en "vanlig" andlig sajt? Om jag tar ÖN som exempel, den sajt och med den inriktningen som startades först, kommer många "googlare" in. Man har sökt på något och hittar Övernaturligt, man blir medlem och ställer några frågor. Här är man så pass "ny" (som googlare) och förväntar sig inte alls att bli ifrågasatt (eller vad är det för ord, jag menar snarare att man kanske väntar sig "andliga svar"), dock är många öppna för fler teorier men jag tror du förstår, alla tänker inte på att det finns dem som inte alls delar den där tron och blir förvånade och "vart har jag hamnat". Mina Medarbetare och jag, tillsammans med andra medlemmar, de som har varit med ett tag, är intresserade och tycker inte alls att det är fel med diskussioner. Vi kan inte sitta där och övernaturligt-förklara allt, vad är det för verklighet man lever i då? Men så är det de här när diskussioner går från olika_teorier till irritation medlemmar emellan istället. Det är just sådant som gör att det inte fungerar. Det blir bara en tråkig stämning och många andra av ÖN:s medlemmar vill inte diskutera för- och emot. Det blir därför svårt för mig/oss att hålla balansen då. Det var därför jag startade ASiF, där meningen är att man får och ska diskutera eftersom man medvetet valt den sajten (inte för att det ska vara otrevligt där heller). Jag tror inte att det här med att inte vilja diskutera alltid handlar om att man är så inbiten i sin tro och vägrar se annat, utan snarare för att man kanske väljer en sajt/ett forum för att dela intresset med andra. Jag skulle kanske ha valt ett annat namn än ASiF, mer åt det andliga, då hade vi haft en andlig sajt med fria diskussioner :)
Sajtvärd på Övernaturligt