Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettkonspirationer
Läst 2255 ggr
[Madame Bogus]1
3

Förslag på test av medium!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en fundering. 

Tänk om man skulle ta Terry Evans, Vendela Cerderholm, Lena Ranehag, och alla de andra medium på TV. Sedan ta dem till ett hus där det inte spökar! Undra vad de skulle hända då. Vad skulle medierna uppfatta då? Skulle de erkänna att de inte känner något!?

Det Okända har en liten notis innan programmet börjar där det står: 

Medverkande medium har inte fått någon som helst förhandsinformation om fallet i programmet. 

Jag säger att det är BOGUS! 

Alla medium har fått förhandsinformation! De vet att de ska till hus där det spökar! Det är förhandsinformation så att det skriker. Om det inte spökar - vad ska medium där att göra?

Zidizen
6

Tycker du säger emot dig själv lite där, om än kanske omedvetet.

• "Alla medium har fått förhandsinformation! De vet att de ska till hus där det spökar! Det är förhandsinformation så att det skriker. Om det inte spökar - vad ska medium där att göra?"

Så det vore väl självklart att de tar mediumet till hemsökta hus och att mediumet vet om det. Det är ingen förhandsinformation.
Likt en polis som annars inte skulle besöka en specifik plats om inte någon har larmat om det.

Som du också skriver, vad ska mediumet annars göra i hus som inte är hemsökta… Det vore bara bortkastat med tid. Både för mediumet och för programmet, samt de bosatta där som inte alls har märkt av några paranormala fenomen.

Undrar sedan vad du menar med detta:

• "Sedan ta dem till ett hus där det inte spökar! Undra vad de skulle hända då. Vad skulle medierna uppfatta då? Skulle de erkänna att de inte känner något!?"

Vadå erkänna om de inte känner något? Antingen känner de något eller så känner de inte något.

Men visst vore det självklart kul att se medium besöka både hemsökta och icke hemsökta hus, utan vetskap om vilka är vilka och utan några avslöjanden från de bosatta.
Då får upplägget ett syfte i sådana fall.

Bäst vore att först undersöka hus som inte är hemsökta om det ligger någon historia bakom där, så det inte blir några missförstånd eller undanflykter senare.

olaka
12

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så här gick det när BBC lät tre medium besöka ett vanligt hus, men på nätet planterat en hemsökningshistoria.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Zidizen
1

Vilka var dem tre medium? Hur kända?

[Madame Bogus]1
3

Jag kanske säger i mot mig själv! Jag bara funderade lite, men det var kanske inte så genomtänkt från min sida! 

Men jag tycker inte vissa bitar i ditt svar är speciellt genomtänkt heller! Jag tycker är märkligt är att jämföra en polis som rycker ut på ett alarm och ett medium! Så du menar att en polis borde inte rycka ut på 112 alarm om polisen upplever att alarmet inte är genuint! 

Vad jag vet har en polis en godkänd akademisk vetenskap utbildning bakom sig. Ett medium har det inte vad jag vet! Men vad vet jag i min lilla lilla värld. Jag tycker att jämföra en polis med ett medium är som att jämföra ett jetplan med en ängel!

Jag bara filosoferade… Olaka kom med svaret - nu behöver jag inte fungera mer på det. Olaka är alla tiders kille!

[Madame Bogus]1
1

Hej Olaka! 

Jag har bara kommit till 1:37 på ditt inlägg med Youtube videon. Jag måste säga att jag är så tacksam mot dig för detta inlägg (och ditt inlägg om Harry Houdini) för nu behöver jag inte längre tänka mer på vad som skulle hända om man skulle genomföra mitt inlägg i till exempelvis Det okända - skulle det bli då Det Ökända. 

Ska se vidare….

olaka
1

Inte en susning!

De heter tydligen Goldy, Philip Holden & Kevin Wade.

Ingen orsak.

Tanken med det Okända är ju att serva "mediumen" så de framstår i så god dager som möjligt, så din programidé tror jag knappast faller i god jord tyvärr…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Madame Bogus]1
0

#6 Du har säkert rätt att min tv ide inte skulle fungera! Ändå nappade BBC på den innan jag kom på det! Du är en huvens kille ändå om jag får säga min mening

JoHo
6

#0 Frågan är lite fel ställd. Det är ju så att dessa påstådda medium tas till hus där det INTE spökar men där folk inbillar sig att det "spökar"… I alla avsnitt. Sedan är det bara de påstådda medium som inbillar sig själva att de har paranormala kraft som eventuellt är intresserad av att testa sig. De andra som VET att de är bedragare ställer aldrig upp. Bara kolla vilka dessa är så är det som en bekräftelse på att de själva vet om att de är bedragare. För varför gör de inte annars en test och får tyst på alla spekulationer?

[Madame Bogus]1
2

#8 Jag börjar inse att min text inte var genomtänkt! Det är bra när du och Olaka rättar till min tanke process! Jag skrev som jag tänkte! Jag är rätt ny i skeptiker världen och är här för att få tillbaka en äkta verklighet som jag blev av med tack vare andliga utövare när jag befann mig i en fruktansvärd kris och den andliga världen skadade mig så svårt att jag gick i terapi i 6 år! Jag avslutade terapin för ett tag sedan och är livrädd för att andliga stakets ska börja jaga mig igen! Jag har inte fått vara i fred på många år! Min text var exakt som jag tänkte! Jag har mycket att lära innan jag blir lika kompetent skeptiker som du, Olaka och resten av skribenterna här inne! Tack för ditt inlägg! Det betyder mycket för mig! Jag lär mig något nytt hela tiden! Jag är så glad över alla svar där jag inte blir kränkt eller tvingas ta över ansvar för andra människors problematik!

chik
2

En intressant tanke.

Fast om vi skall gå efter vad det sägs så bör det ju finnas ghost i varje hörn o hus..

Eller tänker jag fel?

Lena.P är jag i verkliga livet.

Zidizen
2

• Men jag tycker inte vissa bitar i ditt svar är speciellt genomtänkt heller!

Jaså inte det?

•  Jag tycker är märkligt är att jämföra en polis som rycker ut på ett alarm och ett medium!

Det är inte en sådan märklig jämförelse.

• Så du menar att en polis borde inte rycka ut på 112 alarm om polisen upplever att alarmet inte är genuint!

Nej, så menar jag inte. Finns inget i min text som antyder något sådant heller.

• Vad jag vet har en polis en godkänd akademisk vetenskap utbildning bakom sig. Ett medium har det inte vad jag vet!

Icke relevant vad för specifik utbildning det är frågan om i detta fall. Båda blir kallade till ett "uppdrag".

• Jag tycker att jämföra en polis med ett medium är som att jämföra ett jetplan med en ängel!

Det där är en märklig jämförelse däremot

[Starman]
5

Förstår inte hur du tänker när du försöker få det till att det inte handlar om förhandsinformation.

Självklart är det förhandsinformation. Det är väldigt mycket förhandsinformation faktiskt. Bland annat berättar det om att de som bor i huset upplever sig hemsökta/tror på spöken. En annan sak som det vittnar om är att de tror att det finns minst ett spöke i deras hem.

Sen är det ju bara för mediumet att köra på med sitt vanliga gamla manus eftersom det redan har en troende publik att sälja sitt manus till.

[dagdrommarn]
2

Om vi nu säger att de som anmäler sig till det okända verkligen upplever och ser dessa saker som de påstår, alltså inget skådespeleri..sen kommer ett medium dit och efter det blir det i de flesta fallen lugnt? Är det skådespeleri tror ni?inbillning?hjärnspöken som smittar till andra i ens närhet som sen lugnar sig då de tror att mediumet har rensat? 

Om det som sagt nu inte är skådespel, varför reagerar folk från utsidan då ibland som kunder i frisörsalonger, gäster på restaurang,uteställen osv? Jag får det inte att gå ihop..kanske jag ska ställa upp och bjuda in ett medium för att rensa min ospökliga lägenhet;P jag har iofs vart med om en konstig grej här men ändå, här är spöktorrt

[Starman]
8

Medium är skådespelare, ja. De brukar arbeta efter egna manus. Har du sett ett avsnitt med Gustafsson så har du i princip sett alla avsnitt med Gustafsson. Samma med Terry, Vendela och alla de andra.

Jag tror också att man kan bli hjälpt med inbillade problem om man blir tillsagd av någon som påstår sig ha kontakt med andarna att huset "har blivit rensat". 

Med det sagt inte att alla hemsökelser är inbillning. Men med största sannolikhet så har människorna du sett i Det Okända inbillat sig, eftersom de känner sig hjälpta av dessa medium som är så pinsamt uppenbara med att de kör cold reading och andra tricks.