En fråga om Harry Houdini och medium!
Jag har läst lite om vår käre Harry Houdini att han brukade visa mediums bluffar på löpande band.
Ett av mediet som han bevisade var bogus var Mina Crandon och hennes spirithand aka Margery.
Alexander The man who knows gjorde allt för att Houdini inte skulle få se hur han gjorde i sina uppträdanden.
Jag har någonstans i bakhuvudet om jag inte minns fel att Houdini även bevisade att Systrarna Fox var en bluff med sitt knackande bord.
Jag läste på Rambergsgården om Sveriges Klassiska Spirituella historia och då står det om systrarna Fox som påstås vara de som födde den moderna spiritismen.
Hur ligger det till med Systrarna Fox? Var de Bogus enligt Houidini?
Troligen…
Om man kollar på wikipediasajten om Systrarna Fox, speciellt på referenserna, så verkar Houdini ha nämnt dem i boken "A Magician Among the Spirits". Citaten som är med verkar vara referat, så din fråga besvaras inte av det, men boken finns att köpa på bokus.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#1 tack!
Jag är jätteglad för ditt engagemang!
… Hände det något extra speciellt mellan 09:33 och 14:42 ?
En uppenbarelse kanske?
Om du skriver vad du syftar på, så kanske någon kan svara på det.
Det går alldeles utmärkt att ställa frågor… Om man vet vad du far efter. Annars kan man svara ganska många saker: Ja, det regnade en skvätt kl. 11.00 och sotaren kom kl. 14.00.🤔
Systrarna Fox (eller delar av syskonskaran) outade väl i princip sig själva redan innan Houdini blev poppis?
Så att hävda att Houdini var den som avslöjade dem är nog att dra lite för stora växlar på Houdini (De hade väl redan varit döda i sådär 30 år när Houdinis bok som nämns härovan publiserades).
Däremot är det ju inte alls orimligt att de nämndes och att Houdini beskrev deras trick. Precis som de själva gjort 35 år tidigare.
Här är för övrigt en intressant artikel om systrarna i fråga, som är publicerad på ett något mer trovärdigt ställe än Rambergsgårdens websajt.