Att Ifrågasätta
I går kväll satt jag och läste lite inlägg här och var. En sak som jag genast uppfattade var att det är ett "krig" mellan andliga/mediala/övernaturliga utövare mot skeptiker. Det är helt okej tycker jag. En sak som jag inte förstår är hur folk kan lägga så mycket tid på andliga människor. Det är som sagt bevisat att den andliga världen inte är som den uppger. Är det inte lättare att låta tiden gå och en dag startar andliga hjärnors igång och de ser hur ologisk den andliga världen är. Det är min åsikt - ni kan ha en annan.
Å andra sidan upplevde jag många av skeptikers inlägg var både raka, ifrågasättande och logiska - det var skönt att ifrågasättandet från skeptikernas sida inte övergick till rena kränkningar. Det är verkligen snyggt. Jag tycker det är okej att vara skeptisk, ifrågasättande och föra en dialog. Men när det övergår till ordkrig, offerskap och ordtugg. Då tappar jag intresset. Det är märkligt att det är ofta den andliga världen som startar krigen, använder sin makt att porta folk från deras värdsidor när åsikterna går isär, de tar åt sig, uppför sig som offer, men är de som kränker allra bäst - det är min uppfattning. Det är som att andliga får kritisera, tycka och tänka som de vill om allt och alla. Det är nog rätt små människor. Men när de blir behandlade med motstånd. Då är det också fel.
Med tanke på mina personliga erfarenheter av den andliga världen så vet jag vilka skador dessa människor kan åstadkomma folk och många utövare drar sig inte för att utnyttja folk som har verkliga lidande för sina egna behov, egoism och saknar respekt för människor som redan har det svårt.
Jag har lärt mig 4 kunskaper om livet.
1. Det är bara stora människor som klarar av att se på sig själva.
2. Det är bara vinnare som ser sanningen.
3. Det är bara utvecklade människors medvetenhet som klarar av att lösa problem. För inga problem kan lösa sig med samma medvetenhetsnivå som skapade problemen.
4. Bara smarta människor tar i tu med problem när de är små och enkla. Belöningen för sitt ansvarstagande är harmoni.
Vad jag vill säga är att det är skönt att hitta en social sida som skepticism i iFokus med lite normala människor.
Problemet uppstår ju när någon andlig beter sig illa och får göra det oemotsagd, tycker det kan vara bra om det finns en motpol som iaf berättar att "alla är inte överens om att man ska uppmuntra när barn ser spöken" osv. För i de fallen så far folk illa och fler riskerar att göra det om ingen gör något.
Men jag håller med om att det blir mycket meningslöst käbbel, men för åtminstone mig upptar det iaf ingen direkt tid.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Hej olaga! Bra sagt och jag menar det med all heder till dig! Jag tror jag gjorde en blunder! Självklart ska det finnas en motpol till det andliga! Självklart ska ingen människa ha rätt att gå över gränser där vissa blir tillrättavisade och inte andra! Det gäller väl i alla delar av samhället, inte bara här! Jag tänkte på ett inlägg där flera medlemmar på skeptisk på iFokus försökte få en andlig värd att erkänna sitt beteende som inte gick ihop! Det var svar efter svar! Jag lärde mig något på ditt svar Olaka! Nästa gång ska jag hänvisa bättre!!! Jag bara filosoferade!!! Jag menade att ibland kan man inte få en person att bli medveten om de inte är redo för det!!!! Men jag kanske inte tänkte i en bredare bild när jag skrev inlägget!! Jag ska bli bättre på det till nästa inlägg!
Hej Madame Bogus=) Du skrev att " det är som sagt bevisat att den andliga världens inte är den som uppger", hur är det bevisat?
#3 ibland får man tänka ut svaren på sina frågor själv, det brukar kallas för personlig utveckling!
#4 Okey men jag var intresserad av vad just du menade med det du skrev, vad är det för bevis du pratar om? Om jag ska fundera ut vad du menar så är det ingen personlig utveckling. De flesta här inne är väl här för att dela fakta och diskutera eller? jag undrar även varför du använder så mycket utropstecken i dina svar? Jag har väldigt känslig hörsel så därför reagerade jag…
# 5 jag ska ge dig ett tips på din fråga! Jag tycker din fråga är lite självklar om man väljer skepticism för inlägg! Men Gå in på någon av de andliga, mediala eller övernaturliga sidorna här på I fokus och läs exempelvis om dimensioner i till exempel kosmos!!! Sedan kan du själv tänka ut hur trovärdigt det är! Många av oss fysiska varelser har nog att tackla vår fysiska värld! Hur ska vi tackla 6 världar till 7 med vår fysiska värld eller är det uppe i 11 nivåer nu!?
#6 fortfarande så var min fråga vad just du du du menade med dessa bevis som du nämnde. Bara för att man håller till på scepticism så behöver man väl inte vara 100 procent övertygad om hur ting ligger till, men bevis stärker ju ens uppfattningar. Tro mig jag har stött på mycket som skulle kunnat vara taget ur "dinding värld" på de övernaturliga och andliga forumen, men jag är ändå inte övertygad om att andliga världen inte existerar eller existerar därför fiskar jag bevis för jag tycker ämnet är intressant.
Du ska få ditt svar: Jag testade andligheten för att få det att fungera, men jag lyckades inte! Då menar jag riktig andliga upplevelser utan att fuska som cold reading, mentalistbog microfoner och inte sortilegi om du vet vad det är??? Ska jag förklara det!? Det betyder att spå ödet via slump- exempel på sortilegi är att dra lott som tarot!
#7 Då har jag en fråga till dig.
I inlägget Chat med T.E av Vallhund skriver du:
Terry evans är mitt favorit medium, störtskön snubbe. Nu har jag ju bara sett honom i det okända men skulle verkligen vilja träffa honom i verkligheten. Tråkigt att det inte "spökar" eller händer oförklarliga saker hos mig men hemma hos mina föräldrar skulle han gärna fått komma förbi=)
Till mig på inlägg #7 skriver du:
Bara för att man håller till på scepticism så behöver man väl inte vara 100 procent övertygad om hur ting ligger till, men bevis stärker ju ens uppfattningar. Tro mig jag har stött på mycket som skulle kunnat vara taget ur "dinding värld" på de övernaturliga och andliga forumen, men jag är ändå inte övertygad om att andliga världen inte existerar eller existerar därför fiskar jag bevis för jag tycker ämnet är intressant.
Min fråga är varför räcker inte de bevis du har fått? På dina svar verkar det inte ha hänt något övernaturlig i i ditt liv. Varför behöver du mer bevis??? Jag undrar också hur kan du på ett inlägg vara helskinnad andlig som det första inlägget och i ett svar till mig vara ifrågasättande. Är inte det att vända kappan efter vinden.
#9 Du är lite snabb med att dra slutsatser, du får gärna rota runt bland äldre inlägg jag skrivit innan du dömer mig. Vad har jag fått för bevis menar du? haha sen kallar du mig helskinnad andlig för att jag tycker terry verkar vara en cool snubbe som jag gärna vill träffa?När jag dessutom skriver att det "spökar" (<-- märk kaninöronen) hemma hos mina föräldrar så menar jag på de oförklarliga grejerna som hänt. Det är en skillnad på spökar och "spökar". Så nej här vänds ingen kappa eller dunjacka…