Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettövriga-frågor
Läst 4037 ggr
[NeferNefer]
3

Scientologer på iFokus

Hej Skeptiker. Jag tänkte bara höra ifall även ni har lagt märke till att det dyker upp scientologer på iFokus? Jag tänker varken nämna någon sajt eller något nick, men jag är nyfiken på om ni har märkt det och i så fall, hur ni tänker kring detta. Själv tycker jag det känns mindre behagligt, eftersom det är en sekt och eftersom dessa personer sprider sina läror (dianetik, "aliens" som parasiterar på folk, etc) här och kanske lyckas fånga in hjälpsökande människor.

Med vänliga hälsningar, NeferNefer.

piotrr
0

Jag har inte tänkt på det men jag har inte heller tittat runt på flera sajter på iFokus. Jag skulle tro att de främst dras till sajter som handlar om psykiatri, där man i så fall kan känna igen dem på argumenten de använder mot psykiatrin, som är ganska så … speciella påståenden.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[NeferNefer]
1

Mja, de dras till lite mer andliga sajter också. Jag tänker mig att de lockas av tanken på hjälpsökande personer.

piotrr
0

Jag tror att du kan ha rätt i din misstanke, men jag har som sagt inte sett dem men inte heller varit runt så mycket.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
0

Här är en tråd om thetaner, men jag tror inte nån av de skrivande är scientolog: http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4f055aafd4ebea51bb002ab9-thetan-vad-ar-det

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

chik
0

NeferNefer..Vad får dig o tänka på att det är scientologer som skriver???

Tror du dom är ute efter o värva medlemmar?? Eller vad är det som gör att du tror ?

Bara en fråga från mig..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
12

Jag besökte scientologerna 3 kvällar när jag var 18 år. Det var en "kurs" Jag gjorde det av ren nyfikenhet och det var en ganska obehaglig upplevelse som avslutades med ett "lögndetektortest" i de inre salongerna.

Sedan dess så ha de "jagat" mig ständigt.

Jag har flyttat ett 10 tal gånger, gift mig så jag har ett annat namn men det är ju lätt att kolla…

Jag har hört av mig flera gånger och avböjt erbjudanden och telefonsamtal.

Numera så ringer ingen från Sverige längre men däremot Tyskland och nu det sista USA. Jag får även skrifter och information per post.

Detta har hållit på i 32 år. Så de är ganska enträgna får man säga.

/Maria

chik
0

jag vet.Bumbleboo..jag gav de mitt namn på en marknad..De hade en teori om hur man tar hand om missbrukare.

Men jag har inte fått något från de på länge….

Jag vill nämligen Aldrig vara med i Något Fack""O inte betala för detFörvånad

[NeferNefer]
9

#5: Hej Chik. Den första jag stötte på på iFokus, som jag fattade misstankar mot på grund av det ständiga tjatet om "aliens" som parasiterar på folk (dvs thetaner), h*n erkände efter enträgna frågor i öppet forum att h*n hade en koppling till scientologerna, men påstod att det var överspelat. Det tror jag inte, men det får stå för hennom. Jag tror kopplingen är kvar. Sen finns det någon jag inte har frågat (ungefär samma snack som första exemplet fast lightversion, men jag orkar inte tjafsa med en till), och nu senast är det en person som  i öppet forum säger att h*n är terapeut, inom dianetik! Så där behövde jag inte ens fråga, där kom upplysningen gratis. Sen kan det ju finnas andra som jag har missat. Eller inte.

För den som inte känner till dianetik: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dianetik

Och din andra fråga, om jag tror att de är här för att värva medlemmar. Jag vet inte vad de gör här, men med tanke på att det finns åtminstone en person som lägger ner mycket energi på att skrämma upp folk att de är besatta av "aliens", så är det ju ganska troligt. Speciellt som personen själv säger sig vara expert på att avlägsna dessa "aliens". Så, kunder eller medlemmar, jag vet inte, men tjäna pengar på dem kan det ju tänkas att de vill. Hur som helst är scientologin en farlig sekt, och jag tycker det är oroande att de får härja som de vill på iFokus utan att någon säger emot dem.

[Starman]
4

Jag antar att de har fritt spelrum i de iFokusgrupper där vi vettiga människor som ställer vettiga frågor inte tillåts figurera. Typ Illuminati iFokus?

white lady
2

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

chik
0

NeferNefer..

Då är jag med..O kan bara hålla med dig..Bra tänkt…..

[NeferNefer]
0

#9: De finns i öppna forum också.

#10: Mycket bra länk, tack. http://user.tninet.se/~haj197g/scientolog.html är också en avhoppare som berättar sin historia. Jag tror det är viktigt att avhoppares erfarenheter lyfts fram som motvikt till propagandan.

#11: Kyss

Magrat
0

Sekten är nog så stor numer att det inte skulle hjälpa att fråga lite försynt om hur en religion kan grundas efter en Sci-fi bok, som inte ens var särskilt bra?

Varför glömmer jag namnet på författare och bok nu. Grr Skrikandes

Annars låter det som ett ganska vådligt misstag.

Sen till

#6 Bumbleboo Det måste vara tröttsamt! Eller rör det dig överhuvudtaget i ryggen längre?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

olaka
0

L. Ron Hubbard.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magrat
0

Då är det Battlefield Earth(?) som var det utlösande.

Hemskt ledsen för OT. Jag behövde verkligen uppdatera kunskapen innan jag kan tillföra något så när vettigt här Obestämd

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Maria
0

#13 Egentligen bryr jag mig inte men man ser ju att de aldrig släpper greppet om någon som gett lillfingret.

/Maria

Magrat
0

#16 Trist, men fint exempel på mentaliteten.

Till TS, inte märkt av det, men sen så är jag mest inne på hundar och läser.

olaka
6

#15 Jag tror inte den boken var utlösande, men den sammanfattar nog gansla bra vad Scientologerna tror hände för skitlänge sen. Synd att det inte var Roddenberry som översatte sin fiktion till religion, då hade man kunnat få skattelättnad för att vara Trekkie!

[NeferNefer]
5

#18: Jag hade föredragit Douglas Adams böcker. Jag skulle vara en fantastisk vogonpoet!

Magrat
1

#15 Den mest tragiska är att boken inte ens var bra. Ska man grunda en religion till stor del byggd på skönlitteratur, kunde man kanske tagit en snäppet bättre bok.

Det är något jag skulle ha gått i god för! Pratchett också för den delen.

medde
0

Jag har en som skriver på en av mina sajter som är Scienceolog.. Vet ärligt inte riktigt hur jag ställer mig till det, utan enbart tittar på inläggen och ser vad som skrivs.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

olaka
2

Om personen i fråga propagerar för sin sak föreslår jag verklighetsgrundade svar på tal, gärna med en liten toche av sarkasm. Man behöver inte skämmas för att man tycker att Xenu-tro är rolig och löjlig. Kan du ge exempel?

medde
0

#22 Vem svarar du till?

Mvh

olaka
0

#23 Till dig, sorry

Gaiatri
2

Nu när jag tittar på denna tråden så ser jag att det till och med finns i reklamen här på iFokus. I reklamen till höger står det en blå annons med texten: "Vad är scientologi? Ta själv reda på det"

piotrr
1

Om vi sajtvärdar hittar reklam på våra sajter som vi inte tycker hör hemma så kan vi skriva till Niklas med vad annonsen handlade om OCH var på sidan den dök upp, alltså om det var till höger eller i texten, så kan han fixa det.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

medde
0

# 22/24  Jag vill inte ta upp detta offentligt, då det känns fel om personen i fråga läser det jag skriver. Det känns fel,

olaka
0

#27 Tänkte att du kunde länka till nån tråd där scientologipropaganda förekommer, om du observerat detta, det kan väl inte ses som att motverka väl? Men du gör naturligtvis det du känns bra för dig, vill på inget vis hetsa.

JonasDuregard
6

Scientologerna poppar snabbt upp på nya sidan med anknytning till psykiatri.

http://bipolarsjukdom.ifokus.se/discussions/52376b988e0e746aa30001d7-varning-for-ect

Blir en lustig kombination när lokala newsvoice-gänget hoppar in och gör gemensam sak med dem också 🤢.

[Starman]
4

Obehagligt 😕

olaka
2
olaka
5

Tipsar om P3 Dokumentär om scientologerna: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/273913?programid=2519 I synnerhet till Jane, så hon vet hur organisationen, vars propaganda hon sprider, fungerar.