Skepticism iFokus

Skepticism

Etikett: medicin
Läst 7009 ggr
Pallasita
0

Transkutan elektrisk nervstimulering (TENS)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För tillfället spökar mitt Tietzes syndrom och jag blev erbjuden att prova en TENS-apparat mot smärtan och spänningarna i bröstryggen. Jag har aldrig provat det och är nyfiken på hur det funkar. Om jag inte missminner mig betyder "transkutan" "genom huden", och apparaten borde alltså sända elektriska impulser till nerverna genom huden?

När jag googlade lite på TENS fick jag upp den här videon, från Carlskoga tv 2002. Jag höll på att garva läppen av mig! Är det så man kommer uppföra sig?

[mia-38]
1

hahahahah..

Jag har fått hjälpa av denna metod för en ond muskel. Gick på behandlig med TENS ett par gånger. Och det hjälpte.

Det fungerar så att man får elektriska "stötar" genom huden som går in i den muskel du har ont i.
Man kan ställa in vilken intensitet man vill ha. Högre eller lägre spänning.

Pst…man blir inte sån som han på filmen…

Pallasita
0

Vet du hur den påverkar kroppen rent konkret? Får impulserna musklerna att slappna av? Frigörs något smärtstillande/lugnande hormon, eller vad är det som händer?

[mia-38]
0

Bra fråga Pallastina….

Jag tror det fungerar så att det elektriska du får in i musklen gör så att den går på det inflammerade stället och bearbetar den.
Den knådar kan man kanske säga…

Mer vet jag tyvärr inte.

chik
1

El i kroppen!!!

Min tanke är att då måste man vara friskförklarad.

För vi fick inte ha EL-stängsel på ett ställe där det bodde en hjärtsjuk flicka..Var inte lämpligt om hon tog i staketet.

Så denna video här ovan.Det är en parodi……

Lena.P är jag i verkliga livet.

Pallasita
0

Är det förresten samma teknik som används i de där tv-shop-bältena som sägs kunna minska ditt midjemått medan du sitter i soffan och kollar på snyftfilm?

chik
0

Ja använder du bältet  o sätter din tro till att du skall kunna sitta i soffan o bli smal o fin..Ja då blir man nog besviken..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[dagdrommarn]
0

#0 Haha sjukt kul,men man använder inte så stark ström väl(!?) Styrkan kanske motsvarar de elektriska impulserna som redan skickas genom nerverna? Annars är det inget jag skulle våga prova=)

piotrr
0

Jag har fått hjälp av en TENS-apparat när jag hade ryggproblem efter att ha gått en kurs där borden stod i rät vinkel mot föreläsaren. Det betydde att jag satt vriden 90 grader sex-sju timmar om dagen och, tja, det gav mig problem med nacken, som berodde på ryggen. Såklart, egentligen.

Med en halv dos TENS-stimulans på den krampande muskeln lossnade den.

(Att behandligen var halv berodde på att elektroderna lossnade efter halva tiden. En annan är väl hal som en icke-elektrisk ål.)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Pallasita
0

piotrr: du var säkert för hårig. Flört

Kanske ska ge TENS ett försök då, det kan ju inte gärna bli värre. Är det förresten någon som tröttnat på sin spikmatta, så köper jag gärna en sån också.

piotrr
0

Det gjorde förresten inte ont, det var inte ens obehagligt, bara … märkligt att känna att muskeln drog ihop sig utan att jag ville det. Vare sig jag ville det eller inte, rättare sagt. Det var inte ens lika irriterande som när mitt ben börjar hoppa av sig själv för att jag är trött. "Helt naturlig" kramp är MYCKET värre än TENS.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[dagdrommarn]
0

#9 Går det att tröttna på spikmattan?=) jag köpte en "fejk" för 200 och den funkar prima, inte så farligt pris ju

Trilobite
0

TENSapparater testade vi när min fru var gravid, de används för att minska krampsmärta vid förlossningen.

Fast vi sket i den när det blev skarpt läge, lustgasen räckte.

Maria
0

Jag har fått  TENSbehandling utan större verkan för min del men jag kan tänka mig att effekten kan vara tillfälligt avslappnande för spända muskler precis som spikmattan tillfälligt kan ta bort smärttoppar.

/Maria

Inkanyezi
1

Det finns i grunden två olika tens-metoder, där den ena påverkar musklerna, medan den andra är tänkt att bara ge smärtlindring. Det som skiljer är dels frekvensen på pulserna, dels strömstyrkan. För muskelstimulering används ganska hög ström och låg frekvens, medan man har lägre ström och högre frekvens för smärtlindring.

Det handlar om låga strömstyrkor, som betraktas som ofarliga. Men i kombination med implantat, eller om elektroderna är dåliga, kan strömtätheten bli så stor att det blir värme på stället där man sätter den, eller att man får strömkoncentration vid implantatet om det är metall, som höftled eller pacemaker. Den som har pacemaker avråds från att använda tens.

Jag skaffade en tens-apparat nyligen till min fru, som har haft smärta i höfter och ländrygg så länge nu att det kan betraktas som varaktigt. Hon har tidigare tagit tabletter, flera olika sorter, och läkaren har ordinerat ganska starka grejer, i stegrad dos. Efter att ha behandlat med tens några gånger är hon fri från värk. Dessutom var apparaten billigare än de värmeplåster som hon ordinerades av läkaren, och som skulle sitta på hela natten. Och det är klart effektivare än värmeplåstren.

Apparaten vi har kostade inte mer än hundrafemtio spänn:
http://www.clasohlson.com/se/Mini-pads-TENS-EM10-Beurer/Pr342793000

Reservbitar när klibb och batteri behöver bytas:
http://www.clasohlson.com/se/Reservplatta-till-Mini-pads-TENS-EM10-Beurer/34-2793-1

silversol35
0

Har lärt mig om gate-control-teorin när jag pluggade men har glömt det (inte använt tens sedan dess). Hittade den här förklaringen som är bra.

http://coachkarin.se/blog/smarta/tens/