Kvinnoförtryck
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kom över en intressant video som jag länkar längst ner (den är 30 minuter) som jag gärna skulle se lite synpunkter på samt huruvida det hon säger stämmer.
Kortfattat så hävdar kvinnan i videon att kvinnor i bl.a. Irak inte bör utmålas som förtryckta då de enligt lag skall tas om hand av mannen. Mannen är obligerad att förse familj och hustru samt moder finansiellt och därmed är han obligerad att arbeta/strida. Kvinnan har rätt att arbeta men hon har inget krav att dela sin finansiella inkomst, det är t.o.m. så att mannen är den som skall betala eventuell skatt om hustrun tjänar pengar. Kvinnan har i detta fallet rätt att behålla och spendera pengarna på egen hand, om detta nu skulle leda till att någon familjemedlem svalt ihjäl eller skatten ej betalades så blir mannen ansvarig. Genom att ge arbete och utbildning till kvinnor så riskerar platser för män/pojkar att försvinna, samtidigt som männen förblir obligerade att förse familjen ekonomiskt.
Samma sak har skett under våran historia.
Hon går igenom detta mer noggrant så om någon är intresserad eller brinner för frågan så rekommenderar jag att ni ser hela videon. Men frågan är vad som bör fokuseras på, är kvinnor förtryckta eller är både män och kvinnor förtryckta?
Spontant och utan att ha sett videon så känns det som att de premisserna förtrycker både män och kvinnor om de inte själva har en möjlighet att påverka sin situation och sina spelregler.
Jag tror inte själv på jämlikhet, jag tror på jämställdhet. Med det menar jag att jag inte ser något automatiskt dåligt om exempelvis män och kvinnor är snett fördelade inom olika yrkesgrupper så länge som detta är självvalt. Och jag tror på jämställdhet på individnivå, alla människor bör i görligaste mån ha samma möjligheter att förverkliga sig själva och sina drömmar och all bör bemötas med respekt. I det här fallet är det uppenbart att bägge könen fastnar i förstöpta förväntningar.
Med det sagt så kan man givetvis ändå leka med tanken, vad skulle du helst ha för kön i det samhället? Jag gissar att de flesta hellre skulle välja att vara män (jag skulle absolut det och inte bara för att jag faktiskt är man), vilket kan vara en indikator på att kvinnor ändå är mer förtryckta.
Det låter som propaganda och ett förskönande av verkligheten i Irak. Både män och kvinnor är förtryckta i Irak. Kvinnor mer. De har inget som helst skydd mot våld inom äktenskapet.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Kvinnan är i det fallet fortfarande begränsad även om hon påtvingas ekonomisk ansvarsfrihet. Sann frihet vore jämställdhet med mannen i samhället och vice versa, inte gulligullig handhållning och förminskande.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
"Med det sagt så kan man givetvis ändå leka med tanken, vad skulle du helst ha för kön i det samhället?"
Det är omöjligt för mig att svara på fören jag har varit i deras situation.
Propaganda knappast, snarare delger hon situationen ur en annan synvinkel utan att utmåla kvinnor till offer.
Saken är ju att båda könen är förtryckta. Mannen är tvungen att förse kvinnan och hela sin familj medan kvinnan är utan skyldigheter. Vad som behöver ske är ju att kvinnor och män får samma skyldigheter, samt rättigheter. Det går inte bara att bekämpa kvinnoförtrycket då även män är förtryckta.
Och du är bekant med vad som händer med kvinnor i de länder med sharialagar + en del andra muslimska länder behandlar kvinnor som blivit våldtagna av en gift man, vem blir stenad för äktenskapsbrott? Vilken status har prostituerade i t ex Algeriet som haft oomskurna män som kunder? Kvinnliga heroinister i Iran?
Allt är inte svart eller vitt, att blunda för/försköna verkligheten utifrån en idealbild som målas upp av en privilegierad person/kvinna är ganska ointressant i en diskussion om kvinnors/mäns situation i sina länder.
Lite i stil med att diskutera prostitution utifrån att några lyxprostituerades erfarenhet av ett behagligt liv med en ganska ny Audi.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#4 Givetvis ska allt förtryck bekämpas.
Men om 90% av förtrycket är riktat mot kvinnor finns det kanske anledning att tala om och bekämpa kvinnoförtryck som ett separat fenomen?
Här kan man läsa lite om kvinnors rättigheter i Irak: http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Iraq
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jag känner nog att jag har tillräckligt med indata för att kunna säga att jag hellre skulle vara i mannens situation än kvinnans, särskilt när man betänker hur kvinnor i dessa länder behandlas i situationer av det slag som getts exempel på ovan.
Jag håller helt med om att män som förväntas passa in i en mall de inte valt själva också är förtryckta även om de har det bättre än kvinnor, men att från det komma till slutsatsen att det är "lika synd" om män och kvinnor går inte. För mig är det helt självklart att det är milsvid skillnad på vilka möjligheter man har beroende på kön i dessa länder
Härligt att du sitter inne med siffror, men vart får du dem ifrån? På vilket sätt riktas 90% av förtrycket mot kvinnor? Menar du antalet former de olika könen förtrycks på eller hur många av specifikt kön som förtrycks? Eller menar du att 90% av förtrycket riktas mot kvinnor för att du anser att detta förtryck är värre än det mot män? Skall en man i Irak förväntas att förse sin familj med allt för att familjen sedan skall få leva fritt? Är männens börda i landet något som kvinnorna bör sträva efter att även de få ta del av? Irak är ett problematiskt samhälle för både män och kvinnor, sannolikt för att samhället inte får möjlighet att utvecklas på grund av västvärlden.
Du får gärna dela information om kvinnors skyldigheter samt männens rättigheter resp. skyldigheter.
Det är tråkigt att du har varit tvungen att uppleva det helvete som dessa människor tvingas leva i, män och kvinnor. Kan knappast vara lätt att förväntas arbeta dagarna i ända för att försörja familjen samtidigt som man är medveten om att man vilken sekund som helst kan bli mördad av utländska som inländska styrkor.

#8 "Härligt att du sitter inne med siffror, men vart får du dem ifrån? På vilket sätt riktas 90% av förtrycket mot kvinnor? Menar du antalet former de olika könen förtrycks på eller hur många av specifikt kön som förtrycks?"
🙂
Om det gick att missförstå mitt inlägg som att 90% var en exakt aktuell siffra i Irak så ber jag om ursäkt, det var så klart inte min mening.
Förtryck är givetvis inte så enkelt att kvantifiera, men det betyder inte att vi bara ska nöja oss med "det finns åtminstone någon aspekt ur vilken män kan anses förtryckta", och därmed underkänna kvinnoförtryck som fenomen. Håller du med om det?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Nej, jag har varit förskonad från sådana upplevelser. Menar du på fullt allvar att det därmed inte går att dra några slutsatser enbart baserat på de basfakta som finns tillgängliga? Överlag känns det som om du läser andra debattörers inlägg ganska selektivt för att kunna bibehålla din poäng. När andra försöker nyansera situationen så verkar du bara intresserad av ett binärt förhållande. Jag tycker dock att det är lite gradskillnad på att ha ett oönskat försörjningsansvar och att vara den som blir stenad vid äktenskapsbrott. I min värld så är det inte samma tiopotens på dessa två orättvisor.
Jag håller för övrigt helt med om det som Jonas skriver i #9.
Jag tycker att man skall se det som det är. Män som kvinnor förtrycks. Vill man bekämpa kvinnoförtrycket i Irak så behöver man även bekämpa mansförtrycket.
"…Menar du på fullt allvar att det därmed inte går att dra några slutsatser enbart baserat på de basfakta som finns tillgängliga?…"
Det är precis vad jag menar. Att välja att det ena är bättre än det andra utan att du upplevt miljön som dessa båda lever i blir för hypotetiskt och kulturellt värderat.
"Överlag känns det som om du läser andra debattörers inlägg ganska selektivt för att kunna bibehålla din poäng."
Jag läser och tar in allt som skrivs. Min kunskap inom detta område är dock snäv varvid jag inte kan svara på allt. Vad är det du anser att jag har missat som motsäger min "poäng"?
Jag har levt i "miljön" jag är uppvuxen i den.
Är frånskilda fäder i Sverige som inte får vårdnaden som sina barn diskriminerade eller förtryckta? Du verkar blanda ihop begreppen.
Det enda du lyfter fram med den här tråden är att det är synd om männen o så länge det är synd om männen så behöver samhället/vi inte ta hänsyn till till kvinnors mänskliga rättigheter.
Akademiskt utbildade kvinnor ur överklassen är näppeligen representativa för alla muslimska kvinnor i alla länder med t ex sharialagar, tvärtom bidrar de till fortsatt konservering av förtryck.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag tycker att jag gav ett ganska konkret exempel, att jämföra ett påklistrat försörjningsansvar är inte riktigt i samma liga som att riskera att bli stenad för diverse brott.
För mig är det inga som helst problem att se den distinktionen, och jag inbillar mig att du egentligen inte har några problem med det heller men ändå argumenterar emot av någon slags principiella skäl.
På samma sätt behöver jag inte leva en vecka som brat på Stureplan eller som gömd flykting för att känna att en av dessa grupper har det bättre än den andre. Men du gör givetvis som du själv vill.
Och som sagt, jag är vidöppen för att män i dessa länder också kan vara utsatta för förtryck, men det känns lite löjligt att försöka sig på en binär jämförelse.