Skepticism iFokus

Skepticism

Etikettskepticism
Läst 2388 ggr
Amnesialemon
0

Blir det inte bättre än såhär?

Hej. Jag undrar… Vad är det med folk? Kan de inte bättre, är en stor del av Sveriges befolkning jävla nötter? Kan ingen skaffa egna åsikter, tänka till, kolla upp fakta osv?

Om man blir fet, varför stoppar man det inte i tid (finns ju undantag som ALLT annat)? It goes on an on med massa småsaker. Folk som lyssnar och tror på "auktoriteter", media eller liknande, kolla upp fakta NÅGON gång? Folk som är SÅ bestämda på sin egen (felaktiga) åsikt, wtf kan man inte erkänna fel eller ändra åsikt? Äldre folk vet bäst om det mesta, nej? De vet såklart hur det var att leva på 40-talet men det är tyvärr 2000-talet. Livserfarenhet, pff, vissa lever i sin lilla bubbla. Folk som ska tycka till om saker de inte vet något om, usch fy för folk överlag.

Våga säga nej till framtiden.

[Starman]
2

Vad vill du diskutera, egentligen? 🤔

Amnesialemon
5

Trodde det var klart i trådstarten menmen :) . Diskutera det jag skrivit i texten. Varför är folk som de är, hur kommer det sig att de är så dåliga på att kolla upp fakta och saknar förmåga att tänka kritiskt, ("outside the box" (samhället kan man kanske säga?))

Peace Allt Folk

gant
9

Tja, om du upplever att folk har "fel" åsikter, så är det kanske upp till dig att bättra på din argumentation, snarare än att försöka övertyga dig själv om att alla andra är idioter och värda förakt.

Amnesialemon
2

Kan inte nå ut till alla mina medmänniskor. Och på något sätt BORDE man inte behöva förklara grundläggande saker så som kritiskt tänkande. Tror inte riktigt på "fel" eller "rätt", allt är relativt och när det kommer till vissa saker så finns inget fel/rätt. Jag är extremt liberal men korrekt fakta är viktigt för mig. Tror de flesta vill väl i grunden men kanske är deras intellekt inte nog för mig… :/

Vill att folk ska förstå själva! Gillar inte att hålla på och påpeka saker hit och det…

[Mia-Li]
7

"Tror de flesta vill väl i grunden men kanske är deras intellekt inte nog för mig… :/"

Anser du dej vara förmer än alla andra?

gant
8

#4 "Jag är extremt liberal, …" 

Nej, det är du inte.

Ingen med en liberal människosyn skulle få för sig att sprida kommentarer som "… usch fy för folk överlag"

Magi-cat
3

edit: jag var för elak och tar bort kommentaren till #0. Sorry.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
7

Jag tycker hela TS osar människoförakt.

Förstår heller inte meningen med tråden?

/Maria

[Starman]
9

Om du vill diskutera att människor är korkade och inte når upp till din intellektuella nivå så tror jag du har hittat fel forum. Vi är inte intresserade av sådant sladder här, och jag tror inte att någon på någon annan iFokus-sajt är det, heller.

Kanske ska du söka dig till vaken.se eller någon dylik slasktratt för människor med uppblåsta egon.

Magi-cat
26

#9 Och hur är det med din egen människosyn?

[Starman]
13

Hur är det med din? Du tycker det är helt okej för människor att lura sjuka att köpa socker för 100.000 kr/kilo. Det är en vidrig människosyn, om du frågar mig.

Min människosyn är exempelvis att ingen människa (oavsett mentala färdigheter) ska riskera att bli lurad av kvacksalvare som homeopater.

Din människosyn är att kvacksalvare som homeopater ska få lura människor utan någon begränsning.

Du är inte att tala om att någon annan har skev människosyn, Magi-cat.

Magi-cat
24

#11 Tog du bort den lilla trevliga förkortningen du förärade mig? 😃

edit: Är det ditt slutgiltiga svar? Du har editerat många gånger nu.

[Starman]
6

Ja, uppenbarligen! Du har väl ögon att läsa med och en hjärna som processar den visuella stimuli som når den ordentligt, eller? 🤔

Du konstaterar ett faktum. Du påpekar något helt uppenbart.

Jag tog bort förkortningen, och ändrade svaret, eftersom den "lilla trevliga förkortningen" var menad egentligen enbart för dina ögon och det är helt onödigt att slaska till det här forumet för övriga på det sättet.

Magi-cat
23

#13 Det räckte med att slaska till mig. Tack för att du tänker på övrigas och forumets bästa!

[Starman]
8

"Det räckte med att slaska till mig."

Absolut! Människor med vidrig människosyn behöver en tillslaskning ibland.

Amnesialemon
0

Nej! Ni missuppfattar! Jag tycker om alla (i princip) människor oavsett storlek, ålder, härkomst, kön osvosv.Är öppen för folks åsikter och även fast vi inte sympatiserar tycker jag det är okej, så länge det inte går till extrimism…. Men en del har en tendens till att ha en "nänänänä så är det inte, min mamma sa det!!!!!!!" Jag vet inte men deras mamma har kanske fel ibland typ. helt fucking låsta i sin TRO.

Vill faktiskt bara folk väl. Många tänker inte efter, och i slutändan kan det slå tillbaka på dem!

Är alla snälla och respekterar andra så skulle jag va glad som fan. Men så är det inte och börjar bli trött på det.

#4 Jag är ganska smart men det har jag delvis övat upp :) De flesta kan om de vill. Hjärnan är plastisk.

#8 Människohatare? Nej, inte än men kanske på bristningsgränsen. Nästan tappat hoppet om mänskligheten senaste dagarna, speciellt. Vilket gör mig … ledsen(?) 

Vill inte göra folk ledsna så ventilerar mig här om, det är okej :)…… Känner mig som en översittare om jag ska hålla på och rätta folk och bevisa att dom har fel och jag rätt (vilket iofs brukar vara lätt).

Hjälp, snart tar jag mitt pick och pack och startar ett eget land 200miljoner ljusår bort på planeten "AmneshaMig".

BTW JAG ÄR SKEPTISK TILL SAMHÄLLETS "NORMER". Hur lätt folk tror på allt folk(hal/helauktoritärer) utan att ifrågasätta, kolla upp osv… Fäller en man tear här i soffan. Folk blir lurade, det ska man inte behöva bli…

Sad Me :/

Maria
2

#16 Hjärnan är plastisk?????

/Maria

gant
1

Läs nr #3 igen.

Om det är så att folk missförstår dig och inte förstår din storhet och din "plastiska" hjärnas smarthet, så kanske du ska fundera på hur du uttrycker dig. Inte om andra är mindre värda.

JonasDuregard
3

Amnesialemon: Det kanske skulle vara enklare att diskutera det du talar om ifall du gav några konkreta exempel på vad det är folk brukar göra fel, i din mening.

Magi-cat
24

#16 Det du säger nu är att du är ledsen och känner dig ensam. Jag beklagar det  för din skull, amnesialemon, där på din egen planet. 🙂

Din hjärna är plastisk, säger du. Med det tror jag du menar att hjärnan är omformningsbar, att hjärnkopplingarna kan ändras och vissa banor förstärkas ju mer man använder dem, medan andra blir allt svagare ju mindre man använder dem. (för att uttrycka det kort)
Har du tänkt på att de "banor" din egen hjärna använder är banor, mönster som du själv förstärkt? Förstärkta banor gör att man lättare följer dem, dvs man upprepar samma mönster hela tiden varför den bild man får av verkligheten hela tiden förstärker det man redan ser och tror? Det gäller även för dig och din hjärna. Om du tror att andra människor är lätt korkade, inte tänker särskilt bra eller förstår dig så är det också den attityd du sänder ut. Det du möter kommer att vara förstärkningar av den attityd du redan har, eftersom ingen riktigt vill lära känna dig på djupet när det andra människor möter är din misstro och du får aldrig lära känna dem på djupet eftersom du redan är fast i ditt mönster av vad du tror om dem. Den som förlorar mest är faktiskt du själv.

Det finns motsättningar i vad du skriver ovan. Du tycker om alla men är (snart) människohatare. Du vill alla väl och vill inte göra dem ledsna, men du har alltid rätt och behöver övertyga dem om det.

Det är motsättningar som du kan leva med, men vilka tankebanor vill du förstärka? Du kan göra ett val! Om det är människokärleken du vill stärka och komma ur ensamhetskänslorna, måste du göra något själv. Din nuvarande attityd kommer inte att göra mänskligheten bättre, den kommer bara att fortsätta att få dig att känna dig ensam.

Att du skriver här och nu kan vara början på en positiv förändring. Du vill komma ur din känsla av att vara ständigt missförstådd. Gör det, snälla, världen behöver dig och du behöver den.

Jag kom att tänka på en bok om att klaga eller inte klaga….Den är rätt rolig faktiskt.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article11741556.ab

eller den här:

http://www.adlibris.com/se/bok/good-enough-bli-fri-fran-din-perfektionism-9789172321793

eller "Övertygelsens kraft" av Gregg Braden

Och…det finns många fler, kanske du läst dem alla redan….😎

Denna kommentar har tagits bort.
Emel
2

Starman. Överlag är inte folk korkade på riktigt, de verkar inter riktigt inte riktigt fatta grejen med att tänka.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Krille12
6

#16 Människor tror självklart att de själva har rätt håller kvar till sin åsikt tills det är bevisat att de har fel, (vissa är ju så naiva att de fortfarande tror de har rätt, men det är bara vissa människor) inklusive dig. Alla av samhällets normer är ju självklart inte bra. Sen har du rätt i att man tror för mycket på vad vissa människor säger och att man borde kolla upp faktan, fast vissa gör det tyvärr inte och du behöver bara tänka på att själv göra det och sluta (nästan) hata mänskligheten. För människor är inte perfekta, men om man fokuserar endast på de bra sakerna kan vi bli perfekta. Så du kan välja att endast se människors brister och då se hela mänskligheten som någonting dåligt, eller att se det som är bra med människor och då se hela mänskligheten som någonting bra. Så vad blir det, kommer du välja att hata mänskligheten eller att se den som någonting otroligt?

Medarbetare på Vetenskap.

[Starman]
0

Vilket fint inlägg, Krille12. 👍

Krille12
0

#24 Tack, hoppas det får TS att tänka efter. :)

Medarbetare på Vetenskap.

piotrr
4

Att bli fet är för övrigt antingen något man redan är när man blir vuxen för att man var det som barn och då har man inte haft möjlighet att göra något "i tid", eller också är det något som smyger sig på en väldigt långsamt. Ingen går upp flera kilo i vikt på kort tid, inte under normala omständigheter, utan det är en långsam uppgång som man aldrig riktigt får anledning att sätta stopp för innan det gått för långt redan.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

vallhund
2

Var på vetenskapsradion P1 häromdagen om genförändringar i möss hjärnor, de som försågs med genen blev feta trots att de fick samma mat o aktivitet som den icke genmodifierade kontrollgruppen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

piotrr
0

Bajsade de lika mycket? För jag menar annars gränsar det till ett brott mot termodynamikens andra lag. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

vallhund
1

Det förtäljde inte reportaget.

Mängden avföring torde vara ganska ointressant, dess närings/energiinnehåll torde vara intressantare, samt fortsatta studier hur metabolismen fungerar i de olika grupperna, typ registrera blodsockerhalter, insulinproduktion, sköldkörtelfunktion mm.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.