Annons:
Etikettmedicin
Läst 1261 ggr
NiklasTyreso
10/20/18, 9:47 PM

Myt att potatisväxter alltid är ohälsosamma?

Då och då stöter man på uppfattningen om att potatisväxter, som potatis, tomater eller paprika, skulle vara ohälsosamma, att alla växter i släktet Solanaceae skulle vara ohälsosamma.

Nyligen stötte jag på en författare som påstod sig ha en biomedicinsk akademisk utbildning som hävdade att det var så, att alla potatisväxter skulle irritera tarmarna och skapa immunologiska reaktioner var det i detta fall (författaren skrev om autoimmmun kost).

Men när jag försöker syna argumentet och letar studier i fackgranskade tidskrifter som stödjer påståendet att alla potatisväxter har ohälsosamma effekter på kroppen, då hittar jag inga sådana artiklar.

Hittar ni fackgranskade artiklar som visar att alla växter i potatissläktet ger ohälsosamma hälsoeffekter, mag- tarmpåverkan, immunologiska negativa effekter etc?

Är det en myt att potatisväxter är ohälsosamma? Om det är en myt borde det finnas forskning som har granskat argumenten och kommit fram till att det saknas bevis.

Är det sant att potatisväxter är ohälsosamma borde i alla fall några studier kunna indikera det vad gäller potatis, paprika eller tomater. Men var är de studierna?

Eller saknas det forskning så att det är fritt fram att tro och påstå att potatis, tomater och paprika är ohälsosamma?

Annons:
koppargaller
10/21/18, 3:20 PM
#1

All potatis innehåller solanin (inte bara de som är gröna) speciellt i fruktköttet innanför skalet. Maskinellt hanterad/skördad potatis är sämre ur hälsosynpunkt. Finns rapporterade fall av förgiftning hos hund efter stora intag av potatisskal. Blasten är giftig, likaså tomatplantor, inte specifikt tomaterna. Att paprika skulle vara giftig har jag aldrig stött på.

Giftigt resp ofarligt för våra husdjur:

http://www.aspca.org/Pet-care/poison-control/Plants?plant_toxicity=toxic-to-dogs samt 

http://www.oocities.org/black_dog_farm/BCLinks.html scrolla ner till "poison"

Davbjo
10/22/18, 10:03 AM
#2

Bör det inte ligga på författaren i fråga att erbjuda stöd för sina påståenden?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

NiklasTyreso
10/22/18, 1:34 PM
#3

#1 koppargaller, du stärker dina argument med helt ovetenskapliga web-länkar. Vad som är giftig för djur av en art behöver inte vara giftigt för en annan. Vissa gnagare kan dö av champinjoner men tål att äta vit flugsvamp. Vad som är giftigt för en art beror på vilka enzymer djurarten har att hantera ämnena som växten innehåller. Att alla potatisväxter skulle innehålla solanin eller några andra gifter i sådan mängd att det skulle vara skadligt för människor, finns det verkligen inga studier i vetenskapliga fackgranskade tidskrifter som stödjer påståendet?

Magi-cat
10/22/18, 1:39 PM
#4

#3 Du kanske kan leta själv eller fråga på Vetenskap?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
10/22/18, 1:47 PM
#5

Här är exempel på en påstådd biomedicinare och en påstådd kostrådgivare som tillsammans författat en bok där de bl a hävdar att man inte ska äta några potatisväxter om man ska minska tarmirritation och autoimmuna reaktioner. Det ser ut att vara akademiker som ger kostråd som jag är skeptisk till att det finns vetenskapligt stöd för i fackgranskade tidskrifter: http://www.paleoteket.se/bibliotek/autoimmun-paleo-autoimmuna-protokollet-aip/

koppargaller
10/22/18, 3:47 PM
#6

#3 Hur är det med läsförståelsen? Jag gav dig input på sådant jag känner till, inget annat. Att du dissar vetenskapliga fakta o källor från veterinärmedicinska universitet är inte mitt problem.

Annons:
NiklasTyreso
10/23/18, 12:39 AM
#7

Nej, koppargaller, du länkade till en djurrättsorganisation och en vallhundssida. Det var inte vetenskapliga artiklar. Hundar är mer utpräglade rovdjur än allätande människor, så hundar har nog svårare än vi med vissa vegetabilier än vad vi har. Har ex för mig att hundar inte tål cacao. Tror du hundar klarar att äta lök? Jag är inte säker på det. Så om hundar är känsliga mot potatis så kanske det inte behöver bevisa att potatis skulle vara farligt för människor.

koppargaller
10/23/18, 11:36 AM
#8

Jag finner ingen anledning att diskutera med någon som inte kan läsa innantill o vara källkritisk.

Naturligtvis är olika ämnen olika giftigt/ofarligt för olika arter jag försökte dela med mig av mina kunskaper o källor vilka du dissade utan att ens läsa/forska vidare i.

RobinEH
10/25/18, 3:58 PM
#9

Solanin är giftigt, det är en anledning till att man inte ska äta grön potatis eller potatisgroddar. Men det känns ju relevant att ifrågasätta relevansen av hundar som går loss på potatisskal och blir sjuka. Dessutom verkar ju påståendet som framförts ha varit att alla potatisväxter irriterar tarmarna och skapar immunologiska reaktioner, inte överkonsumtion av gifter. 

Typiskt sett så brukar dessa stollar fokusera på glykoalkaloider så som solanin när de yttrar sig om inflammationer osv. Det är dessutom folk "med" inflammationer som "känner" att det är så. Det bästa är nog att få fram lite källor eller förklaringsmekanismer från dessa stollar, för det är mycket svårt att motvisa utifrån det påstående du tagit upp.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: