2018-10-20 21:41 #0 av: NiklasTyreso

Då och då stöter man på uppfattningen om att potatisväxter, som potatis, tomater eller paprika, skulle vara ohälsosamma, att alla växter i släktet Solanaceae skulle vara ohälsosamma.

Nyligen stötte jag på en författare som påstod sig ha en biomedicinsk akademisk utbildning som hävdade att det var så, att alla potatisväxter skulle irritera tarmarna och skapa immunologiska reaktioner var det i detta fall (författaren skrev om autoimmmun kost).

Men när jag försöker syna argumentet och letar studier i fackgranskade tidskrifter som stödjer påståendet att alla potatisväxter har ohälsosamma effekter på kroppen, då hittar jag inga sådana artiklar.

Hittar ni fackgranskade artiklar som visar att alla växter i potatissläktet ger ohälsosamma hälsoeffekter, mag- tarmpåverkan, immunologiska negativa effekter etc?

Är det en myt att potatisväxter är ohälsosamma?
Om det är en myt borde det finnas forskning som har granskat argumenten och kommit fram till att det saknas bevis.

Är det sant att potatisväxter är ohälsosamma borde i alla fall några studier kunna indikera det vad gäller potatis, paprika eller tomater. Men var är de studierna?