Annons:
Etikettkryptozoologi
Läst 1245 ggr
missmagicscabinet
2016-02-27 18:04

Övernaturliga bluffar

Övernaturliga bluffar finns det gott om. Här är en artikel jag skrev om några av de mest kända: kanda-bluffar-om-det-overnaturliga

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Annons:
Davbjo
2016-02-29 09:24
#1

Det är bra att bluffar avslöjas, och det sker faktiskt hela tiden att medium avslöjas för de bedragare de är. Ett bra exempel på detta är Anders Åkesson, som efter avslöjandet kunde fortsätta jobba relativt ostört.

Faktum är ju dock det att det inte finns något av substans som tyder på att mediala förmågor existerar över huvud taget, och med detta i åtanke är allt som sker inom denna branch just bluff.

Utöver Åkesson finns det naturligtvis gott om material att tillgå, Cracked har gjort en lista på några gånger när det inte gått jättebra för de påstått mediala.

Troende brukar föredra att använda dessa misslyckanden som evidens för att det andra, det som inte avslöjas som ruffel och båg, då skulle vinna någon sorts legitimitet. Jag debatterade just precis detta med Caroline Giertz efter att Åkesson avslöjats, då hon hävdade att detta endast stärkte bilden av att alla andra är legitima. När jag pressade henne på den logiken vek hon sig som ett korthus, för så är det naturligtvis inte. De medium som inte avslöjats som bluffmakare har helt enkelt inte granskats.

Själv skulle jag gärna se betydligt mer av den varan. I min podcast Kvack! spelade vi in en storseans med Benny Rosenqvist för några år sedan, han sade då rakt ut till en kvinna i publiken att hennes cancer var borta och att den aldrig skulle komma tillbaka. I lyckta rum verkar dessa människor våga visa lite mer av vilka vidriga individer de är.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Upp till toppen
Annons: