Annons:
Etikettnyheter
Läst 1337 ggr
JoHo
12/4/15, 8:33 AM

"Folk som tror på paranormalt mindre intelligenta"

En studie säger sig forskare ha funnit ett samband mellan låg intelligens och acceptans för konspirationsteorier, alternativmedicin, religion och struntprat ("bulls***"). http://www.independent.co.uk/news/science/scientists-find-a-link-between-low-intelligence-and-acceptance-of-pseudo-profound-bulls-a6757731.html

Annons:
JonasDuregard
12/4/15, 8:42 AM
#1

Efter att ha läst första sidan i artikeln tänkte jag att de måste ha med Deepak Chopras twitterflöde i den här undersökningen, två stycken senare citerar de just den visdomskällan och påpekar den slående likheten med deras slumpmässiga svåra-ord meningar 😃.

Utan att googla, vilken är äkta Deepak: 

  1. "Attention and intention are the mechanics of manifestation."

  2. "Information embraces the flow of truth"

  3. "Hidden meaning transforms unparalleled abstract beauty."

  4. "The future projects onto descriptions of excellence"

JoHo
12/8/15, 4:03 PM
#2

Håller med. Floskler och trams. Antar att alla som tror på bullshit inte fattat vad artikeln går ut på ;-) Annars hade det väl tagit hus i helvete. LOL!

Em_
12/8/15, 4:05 PM
#3

#1 Fyran? För att det är den enda jag kan vrida någon sorts abstrakt symbolik ur.

Undrar hur de har mätt intelligensen i det här fallet och om de har korrigerat för annat. Det låter lite för simpelt att intelligens och förmåga till källkritik skulle hänga ihop.


Davbjo
12/9/15, 11:34 AM
#4

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JoHo
12/9/15, 2:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4

Ja, jag har svårt att anse att alla som tror på paranormala fenomen är mindre intelligenta. Visst finns det bönpåsar i mängder men det finns också en promille hyperintelligenta personer som tror på paranormala fenomen.

Det är också ofta lättare att lura de verkligt intelligenta. Se bara hur Sir Arthur Conan Doyle blev lurad at tro på spökena. Eller när han lurades av två småflickor att tro på älvor som de fotograferat (ni kan söka på Cottingley Fairies).

Men det är väl mer som bifogat citat.

JonasDuregard
12/10/15, 7:08 AM
#6

#3 Det var alternativ nummer ett som var äkta Chopra. 

Alternativ nummer fyra fick jag från det här programmet: 
http://www.wisdomofchopra.com/

Det sätter slumpmässigt ihop meningar utifrån en ordlista med spännande ord.

Annons:
Upp till toppen
Annons: