Annons:
Etiketttro-hopp-och-religion
Läst 1717 ggr
kamera0710
2015-12-01 15:17

SD-topp: "Man måste få ifrågasätta evolutionen"

"Sverigedemokraternas riksdagsledamot Julia Kronlid vill att fler teorier än evolutionen ska läras ut i skolan. – Jag levde inte då, jag antar att du inte gjorde det heller? säger hon som svar på frågan om människan skapades för 6 000 år sedan."

I sann SD-anda ser hon också att hennes yttrandefrihet är ifrågasatt för att hon fått mothugg. 

Reservation för att länkarna är drygt ett år gamla.

http://nyheter24.se/maktkamp24/772424-sd-topp-man-maste-fa-ifragasatta-evolutionen

http://www.fritanke.se/kreationism-i-sverigedemokraternas-styrelse/

Annons:
kamera0710
2015-12-01 15:27
#1

Citat från andra länken, där hon intervjuas av Christer Sturmark:

"– Jag tycker man ska presentera att det finns människor som tror på andra sätt också. Man ska undervisa om evolutionen, men också lyfta fram dem som kritiserar den.

Jag påpekar att det blir problematiskt om skolan alltid ska presentera olika uppfattningar om vad som har skett, oavsett hur rimliga de är. Ska vi exempelvis berätta om Förintelsen men samtidigt säga att det finns de som tror att Förintelsen inte har ägt rum, och lämna till eleverna att välja vad de vill tro?

– Det är skillnad att uttala sig om något som hänt i nutid, när det finns människor som lever i dag som faktiskt var med. Ingen som lever i dag var ju med för sextusen år sedan.

Men de sista överlevarna från Förintelsen är snart döda. Med Kronlids synsätt på historien dröjer det alltså inte så länge innan vi måste börja tala om Förintelsen 'som en teori bland andra'."

Zpookey
2015-12-01 15:57
#2

Hon verkar inte har alla hemma den där. :)
Evolution betyder ju utveckling. Och någon slags utveckling har vi väl varit med om eller?
http://www.evolutionsteori.se/vetenskap/

papa-bear
2015-12-01 16:00
#3

om det var som anders lundin sade i helgens avsnitt av "allt för sverige" var strängnäs byggt och bebott redan vid skapelsetiden. att sedan förneka allt som forskningen kommit fram till vad gäller de stora folkomflyttningarna, som gått att se om i "vetenskapens värld", är ju lite off, de upptäckter de gjort i afrika, där de äldsta stenverktygen från oldovaiklyftan i östafrika är över 2 miljoner år gamla. vad säger det om skapelsehistorien, som är typ 8 000 - 10 000 år gammal.

VildaVittra
2015-12-01 16:01
#4

Ytterligare ett bevis på att SD-politiker inte har den blekaste aning om vad dom pratar om. Svaren på hennes frågor finns om hon bara öppnade en bok om evolutionen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
2015-12-01 16:09
#5

Eller är det så att hon vill närma sig kristdemokraterna? Hoppas hon på en regering med moderater och kd och vill fjäska lite för kd.

kamera0710
2015-12-01 16:18
#6

#5 Ja, på landsdagarna har ju SD sagt att de är öppna för samarbete med KD. Vem vet, om några år kanske såväl förintelsen som evolutionsläran bara är ett par av många teorier i svenska skolor? Att påpeka vad som har starkast vetenskapligt stöd kanske är att ifrågasätta yttrandefriheten?🤢

Annons:
JonasDuregard
2015-12-01 16:19
#7

#0 "Sverigedemokraternas riksdagsledamot Julia Kronlid vill att fler teorier än evolutionen ska läras ut i skolan"

🥳

Fritt fram att spåna på tokiga "teorier" att lära ungarna. Det kan bli hur kul som helst. Ju fler teorier vi lär dem desto bättre. Eller?

Vi borde också lära ut alternativa teorier till gravitationsteorin, och kanske till teorin om sambandet sex <-> barn. Många talar om storken till exempel, men den är minsann inte med i kulturmarxisternas förbannade läroplan 😜. 

"Jag levde inte då, jag antar att du inte gjorde det heller?"

Hur kan hon anta det undrar jag? Hon levde ju inte själv då. Om jag var den som fick frågan skulle jag självklart svara "Jo, det gjorde jag" och sedan se på när hon försöker förklara hur hon kan veta att det är fel 😃.

Själv levde jag inte för 50 år sedan. Så antagligen skapade världen någon gång då. 

Jag tycker skolan borde nöja sig med att säga "enligt nu levande vittnen är världen minst hundra år gammal" 😂.

[Zachapacka]
2015-12-01 20:02
#8

Sen har vi ju teorin om rymdödlor och illuminati. De borde väll också läggas in i läroplanen?

Zpookey
2015-12-01 22:18
#9

Klippt och klistrat från länken jag postade innan.
'En vetenskaplig teori är en förklaringsmodell för ett naturligt eller socialt fenomen. En vetenskaplig teori stöds av fakta och evidens.

Ordet teori kan i dagligt tal betyda ”uppskattning” eller ”gissning”, men detta får inte förväxlas med en vetenskaplig teori. Evolutionsteorin är alltså inte en gissning på hur evolution fungerar, utan en väl underbyggd förklaringsmodell.'

kamera0710
2015-12-02 06:43
#10

#9 Det där behöver tydligen ständigt upprepas för de som inte vill kännas vid väl underbyggda vetenskapliga teorier, utan viftar bort dem med argumentet "det är ju bara en teori".

kamera0710
2015-12-02 12:48
#11

#9 Det kanske är lite olyckligt att ordet teori kan ha dessa vitt skilda betydelser. Att det orsakar missförstånd och att vetenskapliga teorier ofta viftas bort med argumentet "det är ju bara en teori" är ju i vilket fall inte helt överraskande.

kamera0710
2015-12-16 15:06
#12

Efter 03:30: "Jag är lite för ödmjuk för att säga exakt vad som är rätt eller fel…" 😃

Upp till toppen
Annons: