Annons:
Etikettskepticism
Läst 4933 ggr
piotrr
2015-08-30 12:02

Sanningen om NewsVoice

Vetenskap och Folkbildning skriver om NewsVoice: 

**
> "Bland alla sidor som sprider pseudovetenskap på svenska så är Newsvoice en av de största. Genom att utge sig för att vara en journalistisk produkt förvillar den läsarna att tro att artiklarna bygger på fakta och har en objektiv ambition. Så är inte fallet." 
**
http://www.vof.se/blogg/sanningen-om-newsvoice/

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
[X=0]
2015-08-30 20:49
#1

#0

Jag tyckte detta svar visar på hur verkligheten ser ut.

Johan • för 7 timmar sedan

Tack återigen VOF för att ni håller hårt på er linje att 

försöka hacka ner på eller kritisera newsvoice.se

Ni gör er bara ännu dummare än vad ni redan är. 

Ni hänger verkligen inte med överhuvudtaget i det 

som sker i omvärlden.Vaken.se och newsvoice.se är 

redan idag de kanaler som sprider mest korrekt och 

intressant information. Vad är ni rädda för? Ja just ja, sanningen.

-------------------------------------------------------------------------

Vi tolkar alla utifrån vårt eget perspektiv……….

VOF har ett perspektiv och det är en tolkning av deras 

tro på hur verkligheten är beskaffad, alltså inte objektiv!!

X=0

JonasDuregard
2015-08-30 21:19
#2

#1 Vad är det som är så fantastiskt med den kommentaren? Bara en massa spydigheter utan någon faktagrund.

[X=0]
2015-08-30 21:41
#3

#2

Var i #1  beskriver jag något som fantastiskt? 

Tycker jag bedömer verkligheten som den ser ut!!

Om du gör en annan tolkning får den väl stå får ytterligare ett exempel på hur verkligheten är beskaffad………………..😃

X=0

piotrr
2015-08-31 02:11
#4

Det där är inget svar, det är en kommentar från någon som inte har läst artikeln, citerad av någon som inte har läst artikeln.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Davbjo
2015-08-31 07:51
#5

Om det vore så att NewsVoice lyfte fram forskning som andra medier missade/ignorerade, eller liknande, så hade detta i sig egentligen inte varit ett problem. I det läget hade NewsVoice kunnat fungera som ett komplement till annan media.

Dock är det ju då inte riktigt så det ser ut. NewsVoice "redaktion" består av en (1) person, som godtyckligt väljer precis allt som ska publiceras på sidan. Det som publiceras saknar i regel helt vetenskaplig grund och/eller källor. Vad som erbjuds är alltså tyckande maskerat som seriösa nyheter, och detta är inte sällan rent skadlig verksamhet.

Vad kommentaren i #1 missar totalt i detta är att det faktiskt finns metoder för att avgöra vilken information som i bästa möjliga mån är korrekt och ej. Vilken/Vilka av dessa kan NewsVoice sägas tillämpa?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JonasDuregard
2015-08-31 11:15
#6

#1 "Vi tolkar alla utifrån vårt eget perspektiv………."

Självklart. Jag vet att du tror att det där är någon slags enastående insikt, men i själva verket är det helt uppenbart, och helt ointressant att påpeka. 

Det artikeln betonar är hur knasigt NVs  perspektiv är och hur mycket bättre det är att utgå från ett perspektiv baserat på rationalitet och kritiskt tänkande än ett baserat på vidskeplighet och blind tro på tokiga konspirationsteorier. 

Självfallet är artikeln resultatet av att VoF har ett helt annat perspektiv än NewsVoice, och om VoF hade varit ett gäng tokiga foliehattar så hade artikeln säkert sett helt annorlunda ut. 

Så om du slutar älta självklarheter en liten stund kanske du kan svara på den här frågan: Finns det något du tycker är bra med NewsVoice perspektiv?

Annons:
padragan
2015-08-31 12:08
#7

Eller kanske ännu hellre, finns det något bra med Newsvoice förhållande till vetenskap? Jag kan inte hitta något positivt med att sprida desinformation om cancer, homeopati, vaccin och annat. inom alla dessa områden har Newsvoice spridit tokerier som inte har någon som helst grund i vetenskapliga belägg.

[X=0]
2015-08-31 20:29
#8

#6

På din fråga svarar jag,,, JA!!

Jag tror inte allt som kan läsas på Newsvoice är sant!!

Jag tror inte allt som kan läsas på Newsvoice är lögn!!

Det samma gäller det som jag läser på VOF!!

Kan du svara på följande frågor……

Är allt som skrivs på Newsvoice lögner???

Är allt som skrivs på VOF sant??

Ditt övriga dravel kan jag ha överseende med😂

X=0

[X=0]
2015-08-31 20:34
#9

Naturligtvis får VOF svar på sitt yttrande/tyckande…

Går att läsa här

http://newsvoice.se/2015/08/31/replik-till-vof-sanningen-om-newsvoice-och-vetenskap-folkbildning/

X=0

Klass
2015-08-31 20:34
#10

#8

Kan du ge exempel på en NV-artikel du tycker är en av de bästa?

Klass
2015-08-31 20:38
#11

Det som är mest skrämmande är att NV inte verkar bry sig om hur farliga deras artiklar är.

JonasDuregard
2015-08-31 21:14
#12

#8 Så det bästa med NewsVoice är att inte allt de skriver är lögner? Wow, du har verkligen extremt låga krav 😂.

Kan du berätta vad som är bra med NewsVoice? Besväras du inte alls av de helt uppenbara problemen sidan dras med?

padragan
2015-08-31 23:59
#13

#8

Kan du inte konkretisera? Ta gärna fram några exempel från VoF som presenteras som sanningar men som inte är korrekta och gärna lite belägg för varför så skulle vara fallet. Och plocka gärna fram något exempel på en kontroversiell nyhet från NV som faktiskt tillämpar vettig vetenskaplig metod som underlag.

Annons:
piotrr
2015-09-01 00:07
#14

Om man hittar ett enda sant inlägg på Newsvoice: KOLLA DE HAR RÄTT!!! 
Om man hittar ett enda falskt inlägg på VoF: KOLLA DE HAR FEL!!!

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JoHo
2015-09-01 17:47
#15

Kan inte annat än se att det har varit en organiserad attack på VoF:s sida av "vakenmänniskor". Förmodligen organiserat av newsvoice.se som tjänar pengar från alternativmedicinen med annonser och annat. 

svaren är ju skrivna av personer som är utbildade av newsvoice att attackera skeptiska sidor och förstöra dem genom elaka påståenden som de aldrig har grund för. Givetvis är de också betalda av antivax-rörelsen och homeopater för att göra detta.

Då den ensamme redaktören också skrivit en replik på en hatsajt för VoF kan man i den repliken se en skärmdumd denne har tagit. Är det så de jobbar dessa "vakenmänniskopr"? Organiserade attacker och skärmdumpar.

(för den som inte fattar var detta en ironisk post med tanke på hur "vakenmänniskor" och paranormalister uttryckt sig om skeptiker tidigare vid ett flertal tillfällen).

JonasDuregard
2015-09-01 19:53
#16

#15 "(för den som inte fattar var detta en ironisk post med tanke på hur "vakenmänniskor" och paranormalister uttryckt sig om skeptiker tidigare vid ett flertal tillfällen)."

You had me worried🙂 (Poes lag och allt det där). Tack för förtydligandet.

Davbjo
2015-09-13 14:29
#17

En sak jag funderat på: Är inte Newsvoice rätt och slätt en kommersiell blogg? Jag har börjat kalla sidan för en blogg, ser inte varför den ska ha högre anseende än så.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Gesus Pettersson
2015-11-02 14:29
#25

#1 "Vad är ni rädda för? Ja just ja, sanningen.

Vi tolkar alla utifrån vårt eget perspektiv………."

Inte illa att få med det precis efter varandra..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Klass
2015-11-07 22:10
#26

NewsVoice är verkligen en hatblogg, och föreningen VoF är dess största måltavla.

Klass
2015-11-19 20:22
#27

Hatbloggen NewsVoice är dessutom islamfientlig -  eller om man ska kalla den för SD-kramande - det kan finnas en viss skillnad och ett visst samband …

Hatbloggen NewsVoice lägger alltså ut denna artikel, där den svenska ansvariga utgivaren är Ingrid Carlqvist - chefredaktör för den islamfientliga webbtidningen Dispatch International.

Annons:
Upp till toppen
Annons: