Annons:
Etikettskepticism
Läst 1085 ggr
JoHo
5/20/15, 10:15 AM

Vilken vidskepelse/bedrägeri är värst för offren?

Funderat då och då på hur "farligt" dessa vidskepelser är- Givetvis är ju religiösa vidskepelser värst då man använder låtsaskompisars böcker  (som är skrivna av människor) för att i  "guds/gudars namn" döda och förtrycka människor.

Men tittar vi på "what's the harm"-aspekten gällande hur vissa människor utnyttjar andra människors vidskepelse så kan man undra vilken av dessa som är värst?

KONSPIRATIONSTEORETIKER

Egentligen ganska ofarliga. De är mest upptagna av att skriva "wall-of-text" samt titta på YouTube-klipp och har inga andra ambitioner än att "väcka" folk.  De attackerar inte varken fysiskt eller på annat sätt andra som tar isär deras konspirationsteorier. Sura kan de bli men de går sällan över gränsen (jo, det finns crackpots givetvis). De kanske mest tar upp dyrbar tid från myndighetspersoner.

CHEMTRAILSFANATIKER

Går under konspirationsteoretikerna. Stirrar på moln och kondensstrimmor och tar bilder samt skriver wall-of-text och tittar på YouTube-klipp på det och tror att det är staten eller USA som "förgiftar dem". Mest synd om dem att de oroar sig i onödan.

SJÄLVPÅSTÅDDA MEDIUM

Egentligen ingen större fara. Att de utnyttjar folk i sorg och förlänger deras sorg samt lurar dessa personer på pengar är ju inte direkt livshotande. Värre är det väl om de leker samtalsterapeuter utan utbildning och ger "svar" på livsfrågor. De grupperar sig och har "kurser".

Farliga här är väl att de flesta är medvetna om vad de håller på med. Därför attackerar de alla som ifrågasätter dem med hjälp av lögner och bygga fördomar. En del är så rädd om sitt värv eller sin vidskepelse att de går handgripligt - dock inte fysiskt -  till väga genom att förtala skeptiker och försöker förstöra livet för skeptiker (och deras familjer) genom allsköns förtal på internet (så kallat näthat). 

ALTERNATIVMEDICINARE

Nu börjar det handla om hälsa. Att lura medmänniskor att tro att trollerimedicin fungerar mer än placebo kan ställa till med en hel del lidande för personer som hamnar i klorna på samvetslösa alternativare. Dessutom samvetslöst tömma dessa stackars offers bankkonton i hopp om att bli frisk.

Här kommer all sorts healing, accupressur och liknande hocus-pocus in också. De flesta här vet också om att de håller på med bedrägeri eller självbedrägeri men ser också vilken kapitalinströmning det blir på sjuka offer och människor som är rädda för att bli sjuka. Här handlar det också om att smutskasta allt från big pharma, skolmedicin och skeptiker för att kunna fortsätta sälja ormolja. De har inga problem att förtala och jaga skeptiker och försöka tysta dem med hot och smutskastning på internet bland annat.

**********

Ja, vad har jag glömt och hur ser din lista ut?

Annons:
starhawk
5/20/15, 10:48 AM
#1

Själv stoppar jag in Chemtrailfanatikerna under Konspirationsteoretikerna, men sen har vi även Religonsfanatikerna som hävdar att gud botar allt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JonasDuregard
5/20/15, 11:31 AM
#2

Tänk på att till exempel Breivik kan anses vara konspirationsteoretiker och att han påverkades mycket av andra konspirationsteoretiker.

JoHo
5/20/15, 1:10 PM
#3

#1

Jag sätter chemtrailsfanatikerna också bland konspirationsfolket (som jag skrev i #0). Detsamma med religioner som jag nämnde i första meningen.

#2

Ja, det finns avarter inom allt men i stort är konspirationsteoretikerna själva det är synd om.

Em_
5/20/15, 2:09 PM
#4

Det finns ju psykisk hälsa också. Sorg är en sorts naturligt lidande, det är lika illa att sko sig på det som på en ond rygg. Långt i från alla kroppsliga sjukdomar som kvacksalvare "behandlar" är dödliga.

Konspirationteoretikerna är väl farliga på så sätt att de bekräftar varandras och leder in nya personer i paranoida resonemang. Det finns folk som utnyttjar denna bransch också. För ett tag sedan såg jag någon som sålde resor till andra planeter, för enbart själen, som förberedelse för jordens undergång.


[X=0]
5/22/15, 9:56 PM
#5

Jag tror människor är ganska lätta att manipulera.

Vi är trots allt oss själva närmast.

Oavsett vad vi har för titel. 

http://www.publikt.se/artikel/pengarna-styr-forskningen-6956

X=0

orraklett
2/12/16, 9:07 PM
#6

Bra lista på mentalsjuka

Annons:
Upp till toppen
Annons: