Annons:
Etiketttro-hopp-och-religion
Läst 2709 ggr
Candela
1/13/15, 8:26 AM

Law of Attraction, ny religion?

Law of Attraction har funnits ett tag nu. Det är i alla fall snart 8 år sen boken "The Secret" kom ut, där författaren "skapade" denna tro. Fast enligt dem är det ju ingen tro eller religion, utan bara en förklaring på hur energierna i universum fungerar.

Jag har bara haft ett övergripande hum om vad det handlar om, men såg nu att iFokus har fått en sajt om Law of Attraction. Intressant! Tänkte läsa på lite och började med deras artikel "Grundläggande för Law of Attraction".

Det slår mig att det bygger på ungefär samma koncept som så många andra religioner; det du sår får du skörda. Fast i detta fallet är det inte dina handlingar som påverkar vad du drabbas av i framtiden, utan det är dina tankar och "önskningar". Det du fokuserar dina tankar på blir en önskning som sänds ut i universum i form av energier och vibrationer.

Det måste ju, om man drar det till sin spets, kunna innebära att föräldrarna till ett spädbarn som dör i en bilolycka har oroat sig mycket för att det kommer ske, och därmed skapat sin egen olycka. Man lägger därmed, som i alla andra religioner, skulden på Någon - i detta fall föräldern eftersom ett spädbarn (sannolikt) inte kan oroa sig för döden/sjukdomar/olycka.

Är det någon mer som har läst något om denna "rörelse" (vad man nu ska kalla det)? Skulle vara intressant med en diskussion,

Annons:
Mandra
1/13/15, 8:51 AM
#1

Vill bara korrigera dina faktauppgifter lite. LOA som "religion", som du kallar det - har funnits mkt längre än 8 år. Den första offentliga boken om "tankens kraft" kom ut för över 100 år sedan. Innan dess har "den" funnits tillgänglig i tusentals år.

Candela
1/13/15, 8:56 AM
#2

I samma form som idag, alltså? (att vi utstrålar vibrationer som universum svarar på osv).

För tankens kraft förstår jag absolut! Man kan påverka sina egna prestationer genom tankesättet, inget jättekonstigt egentligen. Men att påverka resten av universum genom tankarna, är det en gammal teori?

Tack för att du rättar mig i så fall 🙂

Maria
1/13/15, 10:26 AM
#3

Jag tycker det är väldigt märkligt att religioner för det mesta skuldbelägger människor. Så är det i de stora världsreligionerna. Synden straffas och det finns fruktansvärda historier om vad som händer om man inte följer religionens rättesnöre. Det finns också en mängd mer eller mindre suspekta regler om vad synd innebär.

Sedan utvecklas nya religioner/livsåskådningar och det pratas om karma och hur vi själv påverkar våra liv.

Det är ju minst lika skuldbeläggande som det gamla. Då undrar man om människan har något slags dolt behov av att känna skuld eller få straff?

Jag begriper det inte…

Kan man inte bara lugnt konstatera att "Shit happends" att man kan ha ren och skär otur?

Det viktigaste är väl ändå att vi är snälla mot varandra och försöker se varandras olikheter som en tillgång istället för en fara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Candela
1/13/15, 10:40 AM
#4

#3 Jag som har vuxit upp med en skuldbeläggande kristen uppfostran har också svårt att förstå mig på det önskvärda med en sån tro. Förmodligen är det väl önskan om att själv kunna påverka sin framtid, men det slår ju fel om framtiden inte blir så ljus som man hoppats.

Sen finns det ju ett allmänt förakt (även hos icke-religiösa) inför människor som skyller sina misslyckanden och allt dåligt som händer på "ödet". Det bidrar kanske till att det känns mer attraktivt att ta ansvar för sin egen framtid? Och sen slår det helt enkelt fel när man kommer in i en religion som lägger stort fokus på detta.

Mandra
1/13/15, 12:06 PM
#5

Candela: Ja i samma form som nu och ja, det är en gammal teori.

Candela
1/13/15, 12:08 PM
#6

#5 Okej.

Annons:
Mandra
1/13/15, 12:09 PM
#7

LOA och karma är egentligen inte alls skuldbeläggande - den blir det när vi "silar" vad som sägs med våra egna värderingar. Dessa värderingar är väldigt djupt rotade och kommer t.ex. från kristendomen (här i väst). Det är vi själva som ger dessa begrepp en betoning av skuld. I grunden är dessa saker inte skuldbeläggande alls. Jag ser dem som enorma hjälpmedel - inte som någon skuld.

Candela
1/13/15, 12:13 PM
#8

#7 Jag citerar från artikeln jag länkade till ovan:

"Men är det verkligen jag som har attraherat till mig den där otrevliga personen? eller att bilen inte startar? eller att jag kommer försent till bussen eller jobbet?

Ja, så är det faktiskt. Du kanske inte direkt har tänkt tanken "jag vill möta en otrevlig person" eller "hoppas att bilen inte startar", men någonstans på vägen så har en negativ tanke eller känsla medvetet eller omedvetet faktiskt sänts ut och enligt Law of Attraction också manifesterats därefter."

Hur kan detta inte vara skuldbeläggande?

Mandra
1/13/15, 12:14 PM
#9

Det skuldbeläggande i vissa religioner finns där för att "kontrollera massan". Religionen används som ett maktmedel att styra folk med, hålla dem på mattan - därav begreppen synd, skam mm. Jag är själv också uppvuxen med skuldbeläggande kristendom - men det gäller att själv försöka göra sig av med dessa negativa, nedbrytande värderingar och kunna se saker och ting mer neutralt. Man måste inte följa strömmen och bry sig om vad alla andra säger och tycker (inklusive stat, religion, mode eller vad det nu är). Det handlar om att bryta sig fri och skapa egna värderingar, att tänka självständigt. :)

Candela
1/13/15, 12:15 PM
#10

#9 Jo jag förstår. Men när man drabbas av olycka, sorg, depression, eller något annat - hur kan man låta bli att tänka "Jag sände ut såna tankar/signaler", när det faktiskt ÄR det som LAO "lär ut"? Går inte det emot läran i sig, att se det som bara olyckliga omständigheter?

Mandra
1/13/15, 12:20 PM
#11

Hur kan detta inte vara skuldbeläggande?

Du kan börja med att inte tolka allting i negativt eller positivt. Det måste man inte faktiskt. Allting bara ÄR! Personligen väljer jag att se allting som lärdomar som får mig att växa. Ingenting annat. Jag lägger ingen skuld på mig själv för att jag drar till mig något som andra klassar som negativt - obs "andra" - för att andra gör det behöver inte jag göra det.
Men jag håller med om att det är väldigt klantigt att uttrycka sig på detta sätt. Jag skulle aldrig säga så. Tyder på att människan som skriver är fast själv i gängse värderingar och inte brutit sig loss från dem - det är vad jag ser när jag läser detta. Det får mig inte att skuldbelägga mig själv, eftersom jag inte delar personens åsikt att saker som är jobbiga måste vara negativa (eller synd eller så). Saker och ting är vad dom är.

Mandra
1/13/15, 12:25 PM
#12

Vi är alla elever i Universum, ingen är perfekt - om vi vore perfekta skulle vi inte vara här. Detta har med ett hierarkiskt tänkande att göra - igen - att vissa är sämre eller bättre, vissa är högre/över och andra under/lägre.
För mig har allting samma värde - jag är inte bättre för att jag kanske kommit längre än någon annan i utvecklingen - det betyder bara att jag startade tidigare. Man kan inte se ner på en förstagluttare om man själv går på gymnasiet, eller hur - för man vet ju att förstagluttaren är mkt yngre. Det handlar fortfarande om att strunta i gängse värderingar och sätta sina egna normer - svårt, men inte omöjligt.

Candela
1/13/15, 1:11 PM
#13

#11 Jag upplever det lite som att det finns olika inriktningar/tolkningar inom LoA (liksom andra religioner). Även om det är en gammal livsfilosofi så slog det ju igenom ordentligt i västvärlden i och med att boken "The Secret" släpptes. Den känns lite som motsvarigheten till bibeln och koranen.

Jag hörde talas om detta först när jag tittade på Oprahs talkshow, då hon hade en intervju med författarinnan. Så som läran beskrevs där var det mer i termer av en framgångsteologi, ungefär "Läs boken och lär dig hur du kan få (som i ägodelar)/uppnå vad du vill!". 

Forum på nätet svämmade snart över av "nyfrälsta" människor, och det var just fokuset på att lära sig attrahera det man ville ha genom tankekraft som dominerade (med vilket dock även oönskade resultat följer..).

Så jag upplever att din tolkning av läran inte är i majoritet (även när man läser trådar på ifokus-sajten känns det så). Upplever du det också så?

Annons:
Magi-cat
1/13/15, 1:17 PM
#14

Man ska passa sig för all nyfrälsning, även den förpackad i glättade termer av amerikanskt framgångskoncept hur man får det glammigaste jobbet och villan vid stranden.

Vilken klen tröst för alla drabbade av krig och katastrofer, våld och elände, att de "drog till sig" eller "tänkte fel."😕 Eller att de inte är "utvecklade".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
1/13/15, 2:01 PM
#15

Candela: Nej, min tolkning är inte i majoritet - tyvärr. För om man tolkar det som jag gör och vet hur man ska hantera processen, så är det ett väldigt bra hjälpmedel.
Men, som du säger - som det ofta tolkas, så är det inte det. Jag håller med om det.
Det är tråkigt - för man har stor nytta av att både förstå och använda LOA.

Mandra
1/13/15, 2:06 PM
#16

Jadu Magi-Cat - jag har varit utsatt för sexuella övergrepp som barn, blivit utstött ur min familj och släkt, levt på existensminimum, varit så sjuk att jag varit döende och vet du vad - jag klarar ändå av att se LOA som något positivt. Jag kunde välja att se mig själv som ett offer och tycka synd om mig själv. Men det har jag inte gjort - jag valde att ta över rodret själv (delvis med hjälp av LOA) och förändra mitt liv till det bättre.
Och ja - i detta arbete har LOA varit en stor hjälp (tröst) - tro det eller inte.

JonasDuregard
1/13/15, 6:00 PM
#17

#11 "Du kan börja med att inte tolka allting i negativt eller positivt. Det måste man inte faktiskt."

Så om man ser det som skuldbeläggande så är det ens eget fel, för att man inte tolkat det som man ska? 🤦‍♂️

Mandra
1/13/15, 6:18 PM
#18

#17 av: JonasDuregard

Tror du att du har förmåga att påverka ditt eget liv Jonas? Eller är du bara ett offer för omständigheter? DET är frågan här!

JonasDuregard
1/13/15, 6:23 PM
#19

#18 Nej, det är inte så jag uppfattat frågan. 

Snarare pratade vi väl om huruvida man ska skuldbelägga människor som råkar illa ut.

Angående om vi kan påverka våra liv. De val vi gör och de tankar de tänker påverkar hur vi handlar, vilket i sin tur kan påverka verkligheten runt omkring oss. Däremot tror jag inte att tankar direkt påverkar verkligheten, som väl är det LOA handlar om.

Mandra
1/13/15, 7:47 PM
#20

Jag tror att jag redan talat om vad jag tycker om skuldbeläggande - jag utvecklade det hela lite.

Det du säger "De val vi gör och de tankar de tänker påverkar hur vi handlar, vilket i sin tur kan påverka verkligheten runt omkring oss. " är lite liktydigt med begreppet "vad du sänder ut kommer tillbaks" faktiskt. Det är ingen skillnad på detta.

Annons:
JonasDuregard
1/13/15, 7:50 PM
#21

"Det du säger "De val vi gör och de tankar de tänker påverkar hur vi handlar, vilket i sin tur kan påverka verkligheten runt omkring oss. " är lite liktydigt med begreppet "vad du sänder ut kommer tillbaks" faktiskt.

Nej.

"Det är ingen skillnad på detta."

Jo. Skillnaden är att de betyder två helt olika saker.

Kan du förklara hur du får ihop det till samma sak?

vallhund
1/14/15, 12:30 PM
#22

Någon mer som kommer att tänka på Christian science?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VästkustFia
1/14/15, 10:12 PM
#23

#22 Ja, och amerikansk framgångsteologi/-filosofi i allmänhet.

Det mesta som brukar räknas till New Age bygger också på någon variant av den här grundtanken.

piotrr
1/19/15, 10:51 PM
#24

Vilken bok är det som skulle vara 100 år gammal?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

vallhund
1/20/15, 6:50 PM
#25

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

saradormin
3/28/15, 7:28 PM
#26

Såhär tänker jag om LOA. Våra tankar kommer från olika källor, och det är bara tankar från själen som är skapande. Detta med olyckor och sjukdomar, är påminnelse när vi bryter mot andliga lagar, som karma.

sajtvärd  drömmar ifokus

Candela
3/28/15, 8:23 PM
#27

#26 Vad menar du med andliga lagar?

Annons:
Klass
3/28/15, 10:06 PM
#28

Fortsätter på #27:s frågor -
Vilka olika källor kommer våra tankar från, menar du källor som i olika erfarenheter?
Vad menar du med själen?

saradormin
3/29/15, 8:09 AM
#29

*27 Ex. om du har egoism, girig mm. Och du följer efter tankarna från dessa så har du brytit mot en andlig lag.

sajtvärd  drömmar ifokus

saradormin
3/29/15, 8:12 AM
#30
saradormin
3/29/15, 8:24 AM
#31

*28 Tankar kommer från våra negativa sidor, själen, gud och änglar. Själen är vårt riktiga jag.

sajtvärd  drömmar ifokus

piotrr
3/29/15, 1:29 PM
#32

Tankar är oss.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Candela
3/29/15, 5:34 PM
#33

#29 Så om man är girig, egoistisk, elak m.m. så drabbas man själv av olycka ("karma")?

K
9/2/23, 1:27 PM
#34

En hemsk religion! Den som går in i den kan drabbas av allt från självnedbrytande tankemönster, missär till hallucinationer, schizifreni och liknande. Detta MÅSTE stoppas! man får INGENTING om man inte jobbar och sliter för det! Det krävs blod svett och tårar annars kommer man ingenstans! "Karma" finns inte, det är bara som "jultomten" eller liknande som auktoritärspersoner hittar på för att kontrollera andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: