Annons:
Etikettskepticism
Läst 9748 ggr
Huygens
2014-04-16 10:34

Blyhjälm - Tyngdtäcke

Jag antar att det är få skeptiker som tror på dom nyttiga funktionerna med att bära blyhjälm, men hur är det med skeptikers syn på s k tyngdtäcke?

Kanske finns det t o m skeptiker som själva sover under ett 10 kg tungt tyngdtäcke för att komma till rätta med sina mentala problem?

Enligt reklamen har ett tyngdtäcke nästan magiska egneskaper. Personer med ADHD kan sluta med sina amfetaminliknande preparat i stil med Ritalin och Concerta.

Kedjetäcke, bolltäcke eller tyngdtäcke, namnen är många och framförs som ett slags undermedicin fri från kemiska substanser. Personen med ADHD sover under tyngdtäcket och blir på så sätt helad, ja, man kan säga "botad".

Från en försäljare av kedjetäcke:

"Kedjetäcket är ett tyngdtäcke framtaget för att lindra oro, ångest och sömnlöshet. Täckets funktion är baserat på vetenskapliga studier om tyngdens lugnande inverkan. Den behagliga tyngden frisätter en rad kroppsegna hormoner som verkar ångestdämpande och lugnande för både blodtryck och puls. Effekten blir att du kan slappna av, komma ner i varv och får bättre kvalitet på din sömn. Ofta kan medicinering minskas eller t.o.m. helt uteslutas."

Hur ställer ni skeptiker er till fenomenet tyngdtäcke? Använder någon av er själva dessa mirakeltäcken som ger tyngdens lugnande inverkan?

Betraktar ni tyngdtäcket som en alternativmedicin eller är det att anse som varande beprövad vetenskap?

Annons:
Geru
2014-04-16 10:38
#1

I och med att det ökar trygghetskänslan så ser jag inget problem med att det skulle fungera. Det har förekommit inom psykiatrin förut, innan det blev kommersiellt. 

Det är inga mirakeltäcken dock. Det gör det lättare för vissa att sova.

Jag personligen sover med tjocka täcken som har tyngd i sig. Jag kan sova med tunnare, men sover alltid bättre med tjockare täcken.

Det faller under genren beprövad skulle jag nog tro…

Att det skulle fixa ADHD tror jag dock inte en sekund på.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-04-16 10:45
#2

Jag vet inte om jag kan räknas till skeptiker (även om jag vill veta hur saker fungerar men jag tror också att man för sällan tänker på att placebo faktiskt kan vara bra)

Men jag har haft 3 st som inte har diagnos (min man, min mamma och min lillasyster) som testat mitt kedjetäcke och tycker att dom sover bättre.

Jag håller faktiskt på att sy ett kedjetäcke till min man just nu.

Själv har jag kunnat sluta med mina sömntabletter (som fungerade sämre än kedjetäcket) vilket är riktigt bra då jag tex har känslig mage (kanske ska det tilläggas att jag har AS inte ADHD).

Däremot tror jag att det inte funkar för alla men det gör väl ingen medicin eller?

Sen angående citatet i #0 så vill ju självklart försäljare ta fram det positiva med sin produkt och jag tror att folk säker fått minska ner på medicin mot ångest m.m. pga kedjetäcket för man ska inte underskatta vad bra sömn gör för allmänhälsan.

l'm back

vallhund
2014-04-16 10:55
#3

Blyhjälm vet jag inget om, kedje o bolltäcke hjälper en del personer som har ångest. Dels inom den slutna psykiatriska vården, man kan oxå få det förskrivet som hjälpmedel av en arbetsterapeut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

JonasDuregard
2014-04-16 10:56
#4

#0 "Betraktar ni tyngdtäcket som en alternativmedicin eller är det att anse som varande beprövad vetenskap?"

Vad som räknas som alternivmedicin är lite luddigt och kanske inte upp till skeptiker att avgöra. Men man kan fråga sig om det är pseuovetenskap.

Men det går inte riktigt att fråga "är tyngdtäcket pseudovetenskap" heller, man får göra som med allt annat och kolla på de enskilda påståendena och vad det finns för belägg för var och ett av dem.

Och det är egentligen inte något du behöver en skeptiker för, med lite träning kan du lära dig att göra det själv 🙂. Kolla till exempel på påståendet att det är ångestdämpande, att de säger det är ju inte ett bevis i sig, presenterar de några andra bevis? Och påståendet att man ofta kan sluta medicinera, vad grundar de det på?

tlover
2014-04-16 11:25
#5

#4 får man ett kedjetäcke (eller liknande) utskrivet får man då och då svara på frågor om hur det går med ens hjälpmedel så det kan ju vara därifrån dom grundar det, det kan man ju däremot inte visa för allmänheten pga sekretess.

l'm back

Gronstedt
2014-04-16 12:07
#6

#0: Dina svepande generaliseringar gör det än en gång svårt att besvara dina påståenden/frågeställningar. Ingen har påstått att tyngdtäcke "helar" eller "botar" personer med ADHD, bara att de kan lindra besvären hos en vissa under den tid de används. Inte heller är ADHD att betrakta som "mentala problem".

Men om du ställt frågan om jag tror att tyngdtäcken kan hjälpa vissa personer att sova bättre, hade jag svarat att de anekdotiska bevis jag sett och det lilla jag studerat av vetenskapliga rön i sammanhanget tyder på att så mycket väl kan vara fallet. Hade jag lidit av ADHD med åtföljande sömnproblem hade jag definitivt satt mig in i ämnet för att eventuellt prova.

Annons:
[Rumpstek]
2014-04-16 12:09
#7

Ska denna blyhjälm hjälpa mot något eller?

Geru
2014-04-16 12:10
#8

#7 Den hjälper antagligen mot att inte ha huvudvärk. Så om du saknar det kan du ju prova.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gronstedt
2014-04-16 12:12
#9

#7: Blybrist, kanske? Lipar

[Rumpstek]
2014-04-16 12:14
#10

Möjligt. Jag fattar fortfarande inte jämförelsen. Men det kanske jag gör om jag tar på mig en blyhjälm?

Dentaku
2014-04-16 13:38
#11

Kan bara instämma med tidigare inlägg. Det verkar vara många som hjälps av olika former av tyngdtäcken men att gå från det till att säga att de blivit botade från sitt tillstånd är att dra det alldeles för långt. 

Det är dessutom intressant att du tar upp en metod som faktiskt används inom den konventionella vården. Det gör att jag inte vill kalla det en alternativ metod, trots att jag inte satt mig in i hur mycket forskning som finns.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Gronstedt
2014-04-16 13:44
#12

#10: Det kanske är lite som en betongkeps?

vallhund
2014-04-16 13:56
#13

#12 Man kan nog mjukstarta med foliehatt.😎

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Huygens
2014-04-16 15:27
#14

Tyngdtäcke verkar ju ha en väldigt bredspektrad användning för personer med "psykisk oro", ADHD/ADD, Aspberger/autism, hjärnskador/DAMP, CP-skada, Downs syndrom (kanske Downs + något mer?), sömnbrist, utvecklingsstörning, inlärningssvårigheter, försenad utveckling, demens (?), multifunktionshinder, ospecifik diagnos, osv.

Tydligen resulterar det i bl a bättre koncentrationsförmåga i skolan, mindre orolighet osv.

Patienterna kan upphöra med mediciner som Propavan, Cirkadin, Flunitrazepam, Stilnoct, Theralen och Lergigan. Rapport finns att läsa t ex här.

Och det är en officiell myndighet som skriver det, så då måste det ju vara sant. :)

Gronstedt
2014-04-16 15:35
#15

#14: Inget av det du räknar upp är väl "mentala problem" i egentlig mening? Och inte heller påstås det väl bota något att tillstånden? Men att bättre sömn kan medföra bättre koncentrationsförmåga och mindre orolighet är knappast förvånande.

Vad vill du uppnå med din frågeställning, egentligen? En enkät om tyngdtäckets nyttighet kanske gör sig bättre på Bokstavsfolk.iFokus eller Psykologi.iFokus?

Geru
2014-04-16 15:37
#16

#14 Nej, bara för att en officiell myndighet säger det så är det inte sant.

Som tidigare personer i tråden sagt ser jag fortfarande inte direkt någon frågeställning. Det känns som troll-fiske.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Rumpstek]
2014-04-16 17:37
#17

Tja, sover du bättre kan man koncentrera sig mer. Eller så har de med sig tyngdtäcket till skolan.

Maria
2014-04-16 19:40
#18

Inom demensvården så använder man sig ibland av "bolltäcke"

http://www.demensforbundet.se/se/om_demens/demensutredning/hjaelpmedel/bolltaecke_vaermedjur

Länk

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2014-04-16 19:41
#19

Sorry, jag fattar inte varför jag har svårt att få in länkar som fungerar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Neutralis
2014-04-16 20:26
#20

#0

Hur ställer ni skeptiker er till fenomenet tyngdtäcke? 

Vore kanske lämpligt att du själv skriver hur du ställer dig, ser lite konstigt ut annars att skapa tråd efter tråd där du frågar skeptiker utan att själv ta ställning.

Vad tror du själv?

Annons:
JonasDuregard
2014-04-16 21:11
#21

#19 Det är när du lägger till mellanslag efter som de går sönder.

Maria
2014-04-16 21:14
#22

#21 Åh, tack för hjälpen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Huygens
2014-04-16 22:46
#23

#20 Jag vet inte.

Men jag tyckte det var en intressant sak att fråga skeptiker om, då effekten (?) av tyngdtäcke inte är förklarad och ibland verkar funka olika för olika personer.

Att döma av ett par reaktioner i den här tråden, är det kanske känsligt att fråga skeptiker om en sån här sak, som i ett sammanhang är "erkänd" men i ett annat sammanhang inte är förklarad?

Som jämförelse kan man ta t ex fibromyalgi, där många kvinnor möttes med skepsism fram till 1970- 80-talen när dom förklarade sina symptom. Ofta fick kvinnorna diagnosen SVBK i sin journal.

Till slut hann väl vetenskapen i kapp och SVBK förpassades till papperskorgen, delvis för att förkortningen ansågs nedsättande som symptombeskrivning (sveda, värk, bränn, kärring), och dels för att den inte var så medicinskt meningsfull.

På ett lite mer långtgående plan kan man ju fundera på varför tyngdtäcket får en effekt (ibland).

Dentaku
2014-04-16 23:05
#24

#23 Att en effekt är förklarad är inte alls något krav inom medicien, det räcker med att den finns! Detsamma gäller att alla mediciner inte fungerar för alla personer, SSRI är ett bra exempel.

Jag tar åtminstone ett preparat där man inte alls vet varför det är effektiv mot det tillstånd jag lider av trots att man länge vetat ATT det är det. Man måste inte veta allt för att en medicin ska klassas som en sådan och användas inom sjukvården. Bara att den är verksam och att effekten är större än bieffekterna.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

JonasDuregard
2014-04-16 23:38
#25

#23 "Att döma av ett par reaktioner i den här tråden, är det kanske känsligt att fråga skeptiker om en sån här sak, som i ett sammanhang är "erkänd" men i ett annat sammanhang inte är förklarad?"

Säg vilka reaktioner du syftar på, annars blir det ju bara trollande där du på förhand bestämmer dig för vilken reaktion du vill få och sedan låtsas att det är den enda reaktionen du fått 🤦‍♂️.

#24 ECT är ett annat bra exempel där man behandlade utifrån empirisk fakta långt innan man kände till de underliggande mekanismerna.

Dentaku
2014-04-16 23:44
#26

#23 Attans, du nämnde ECT. Nu har vi snart hela KMR här… 🥵

😉

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Neutralis
2014-04-17 00:25
#27

#23

Att döma av ett par reaktioner i den här tråden, är det kanske känsligt att fråga skeptiker om en sån här sak, som i ett sammanhang är "erkänd" men i ett annat sammanhang inte är förklarad?

Vad menar du? Vad är känsligt och av vem i denna tråden. Vi är rent generellt inte känsliga här och talar oftast klarspråk där det är möjligt… Så kom igen lätta ditt hjärta. ❤️

Annons:
Pheme
2014-04-17 01:25
#28

Förstår inte vad en blyhjälm skulle vara bra för med något som berör kroppen, får en uppmärksam på kontakten med huden, något som distraherar tankarna från det som stör/oroar en, känslan av att vara omsvept av något. I min värld inte konstigt om folk sover bättre med ett kedje- eller bolltäcke över sig men att det skulle bota någon är ett påstående jag aldrig stött på. God sömn kan dock göra under diagnos av något slag eller ej.

En enkel avslappningssession hos sjukgymnasten kan tex innefatta att bli "inbakad" i en tung filt och bli riktigt inpackad så man känner tyngde och kontakten med kroppen. Bevisad effekt eller ej!
En smekning mot kinden kan vara lugnande och få en spänd kropp att slappna av. En strykning mot armen kan få tankarna att stanna upp. Tyngd mot kroppen = lugnande? Inget hokus pokus i min mening såvida vi har känsel i kroppen och kan känna den. Den är ju fysisk och placebo är ju inte heller att förakta om någon nu skulle förneka att tyngden kan få oss att slappna av.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

Huygens
2014-04-17 17:28
#29

#15 Du skrev: "Inget av det du räknar upp är väl "mentala problem" i egentlig mening?"

Den här killen får av säkerhetsskäl inte jobba natt på Stockholmståg pga ADHD.

Geru
2014-04-17 17:34
#30

#29 Och så är det ju vissa saker man inte ska säga till en arbetsgivare, och inte heller så är det ett måste att gå på medicinen för ADHD.

ADHD ter sig väldigt olika för olika människor, och behöver som sagt inte vara något problem.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gronstedt
2014-04-20 17:03
#31

#29: Bevisar det på något sätt att han eller någon annan lider av mentala problem?

vallhund
2014-04-21 01:13
#32

Det var väl SJ som sade upp en lokförare för några år sedan pga att det visade sig att han hade någon bokstavskombination, han hade arbetat prickfritt som lokförare i många år.

AG fälldes o fick betala ganska högt skadestånd om jag minns rätt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tlover
2014-04-21 06:58
#33

#32 högt och högt det var väl bara 100 000:- eller så, det är inte högt jämfört med hans förlorade inkomst och hur dom behandlade honom pga hans diagnos.

l'm back

vallhund
2014-04-21 13:29
#34

#33 Då mindes jag fel. Tack för att du rättade till det!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Saga85
2014-04-29 17:19
#35

Lokföraren blev diagnosticerad med Asperger.

Sen kanske det där med tyngdtäcke kan funka för vissa. Själv skulle jag nog kunna tänka mig det, men jag har sovit med vissa som inte klarar av att skeda till sömns eller inte klarar av att sova innerst då de känner sig instängda/kvävda. Dessa personer skulle nog få ännu mer ångest av något som trycker ner dem.

Kan tänka mig att det har samma funktion som att till exempel ligga i fosterställning eller bli kramad till sömns. Det blir en trygghet. Kanske som en vuxensnuttefilt? Och varför inte när det finns vuxenbodys? 🤪

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: