Annons:
Etikettkryptozoologi
Läst 2726 ggr
Gronstedt
2013-06-20 12:51

Shoo Tag?

Är det någon som förstår hur detta antas fungera?

http://www.zoonet.se/sv/product/934/Shoo-Tag-mot-fluga-pa-Hast

Själv lutar jag åt att hålla med om förklaringen på http://rationalwiki.org/wiki/Shoo!Tag#Investigating_the_magnetic_encoding…, men är det en rättvis beskrivning?

Annons:
Joppo
2013-06-20 13:34
#1

"The data on the card is a few standard formatting characters, a few numbers, and the words "TICK" or "FLEA" respectively.[25] It stretches credulity that insects might be scared by names humans gave them, written in English, encoded into a form of ASCII called DEC-SIXBIT, which is then recorded as three rows of magnetic dashes."

Jadu… Jag ställer mig extremt skeptisk till att flygfäna blir påverkade av att man skrivit in dessa saker i chipet. Nåt säger mig att de  varken kan förstå engelska eller känna av och tolka den binära koden* från magnetremsan. Dessutom förstår jag inte varför de skulle bli rädda av att "höra" sina engelska namn. Det är ju bara jättekonstigt. Om de menade allvar med att "hota" flygfäna borde de väl skriva något grövre. Typ av djuret i fråga är giftigt eller att myggan kommer att få rejält med stryk om det sticker djuret.

* Överlag är det väl extremt få människor som kan läsa binär kod och omtolka den till bokstäver. Att flygfäna skulle ha utvecklat denna förmåga helt på egen hand under den korta tid som människan använt denna teknik ter sig abnormt osannolikt😃 Jag skulle nog kalla det ett mirakel om det skedde.

Semantikern
2013-06-20 14:43
#2

#1

"* Överlag är det väl extremt få människor som kan läsa binär kod och omtolka den till bokstäver."

Inte nog med det, man måste även förstå den i grunden analoga representationen (i detta fall magnetremsan) för att översätta den till binär representation och slutligen ASCII (den specifika ASCII-formen dessutom).

Joppo
2013-06-20 14:54
#3

#2 Absurt de luxe 😃

Detta är nog det konstigaste jag hört talas om. Hur får man ens idéen liksom?

[Zorita]
2013-06-20 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 De kanske sett lite mycket Starship Troopers? 😉

vallhund
2013-06-21 00:27
#5

Precis som med allting annat så måste man nog tro på den för att den skall fungera. Jag hänger på en del hundfora o jag blir ständigt lika förvånad över folk som anser det bevisat att denna metod fungerar, att bärnstenshalsband fungerar eller vanlig hederlig torv som säljs svindyrt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gronstedt
2013-06-21 08:55
#6

Jo, jag misstänkte det, men ville kolla att inte någon hade en förklaring som inte omfattar magi och kosmiska energier, eller omprogrammerade kroppsegna magnetfält … För min personliga del skulle jag ha satsat på insektstäcken.

#5: Det är lite svårt att övertyga hästarna om att de inte blir bitna 😛.

Annons:
vallhund
2013-06-21 10:25
#7

#6 Om hundägare tror på något så kan säkert det påverka hundarna, typ placebo, jämför djurpratare etc..

I min värld så finns det kommunikation mellan medvetna individer som inte är verbal. Jag är skolad inom den psykodynamiska världen där jag även är/varit verksam. Hund/hästpratare finns nog till viss del, dvs människor som har förmåga att identifiera andras o egna känslor, det som benämns som överföring o motöverföring. Eller överföringarna pågår hela tiden, men få av oss kan identifiera dem o analysera dem o placera känslorna där de hör hemma. O innan någon börjar gorma om ovetenskapliga teorier så påminner jag om Freud/Klein/Lacan, även om teorierna o metoderna numera utvecklats.

Vad gäller bärnstenshalsband så finns det teorier om att bärnstenen bidrar till någon slags statisk elektromagnetism som gör att fästingarna inte trivs, men funkar bara på vissa slags pälstyper, typ korta/strävhåriga/ryckta o bara så länge pälsen är torr. Själv skulle jag aldrig våga chansa.

Hundägare är ett märkligt släkte, de stoppar i sina pälsklingar vitlök i tron på att det verkar repellerande på fästingar, det gör det visserligen till viss del, men det är B vitaminet som är effektivt, inte vitlöken, vitlök är giftigt för hundar.

På samma märkliga sätt så kritiserar man Kemikalieinspektionen för att ha förbjudit örthalsband, örter är ju naturliga o kan därför inte vara farliga. Sist jag kollade var Flugsvamp, Botulinumtoxin, Digitals, meskalin osv väldigt naturliga…..  🚬

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: