Annons:
Etikettövriga-frågor
Läst 7934 ggr
Illusion
4/7/13, 4:27 PM

Bevis på att aliens inte finns?

Hej. Jag undrar om ni vet nån bra film eller text som kan bevisa att aliens och ufon inte finns? För jag antar att ni inte tror på sånt. Jag vill höra bådas versioner men jag hittar bara filmer som säger att dom finns. Kan ni hjälpa mig? :-/ jag är intresserad av vad forskarna säger om denna saken. tack på förhand!


☮ and ❤ among each other ✿

Annons:
piotrr
4/7/13, 4:40 PM
#1

Det är två olika saker, men ingen av dem går egentligen att bevisa, bara göra sannolikt:

  1. Den första frågan är om det finns liv på andra planeter. Det finns en beräkning för detta, men själva beräkningen bygger på en massa saker vi inte vet, och vi har bara ett enda exempel att utgå ifrån och det är jorden. Låt oss ändå säga att det är långt ifrån omöjligt att det finns liv på andra planeter i andra solsystem.

  2. Den andra frågan är om detta liv någonsin besökt oss i sina "UFOn". Detta är automatiskt mindre sannolikt än 1 eftersom det dels måste finnas liv på andra planeter och att detta liv dessutom måste ha möjlighet att resa hit och att de dessutom har gjort det.

Så oavsett om svaret på 1 är "mycket sannolikt" eller "väldigt osannolikt" så är sannolikheten för 2 ännu mindre.

Dessutom är det så att man väldigt sällan kan bevisa något negativt: Alltså att det inte finns eller inte kan finnas aliens. Se till exempel på hur vi pratar om spöken och telekinesi: Det är förmodligen helt omöjligt att övervaka varenda plats och testa varenda människa på jorden och även om vi gjorde det så skulle det kunna vara så att vi bara råkade testa dem på en dålig dag. Alltså är uppgiften väldigt sällan att bevisa att dessa saker inte finns eller inte kan finnas, utan uppgiften är istället att försöka bevisa att det finns, för då vet vi.

Innan vi vet det, innan vi lyckats bevisa att något finns, finns det inte så mycket anledning att tro att det gör det.

UFOn pratar man ofta om. Oidentifierade flygande föremål. Det finns en motsvarighet för saker under vatten - USO - oidentifierat undervattensföremål ("Unidentified Submerged Object"). Människor har inte lyckats förklara alla sådana fenomen, bara väldigt många av dem, typ 90% av alla observationer. Resten förblir oförklarade.

Men saken med "oförklarade" är att man inte kan automatiskt anta att allt som är oförklarat beror på det man letar efter. Bara för att man inte kan förklara hur en viss fågel fick sina färger kan man inte anta att det var Gud eller Vishnu som gjorde det. Och bara för att man inte kan förklara varför en viss pilot såg ett rödaktigt sken över Oklahoma så behöver det inte vara besökare från ett annat solsystem.

Svaret blir alltså ungefär såhär: Det finns massor av saker vi inte kan förklara ännu, men det ärvi vana vid. Alla de saker vi KAN förklara var en gång i tiden sådant vi inte kunde förklara, så det är ganska logiskt att det finns en förklaring för även de oförklarade händelserna också, och den förklaringen är förmodligen inte "aliens".

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

gant
4/7/13, 5:33 PM
#2

Två saker:

1. Det går inte att bevisa "icke-existens"

Jag tror inte att du i ett skeptiker-forum kan hitta någon som skulle vilja försöka bevisa en "icke-existens" av vare sig aliens, ufon eller andra påstådda varelser eller fenomen.

Det är - för skeptiker - ett tankefel redan att ställa frågan. Det går inte att bevisa att enhörningar, vildvittror eller tomtar inte finns. Det går inte heller att bevisa att det inte finns ufos eller aliens.

(Det går dock att lägga fram ett antal argument och belägg för att hävda att empelvis enhörningarr inte fins. Men argument är inte bevis)

Det är därför skeptiker alltid hävdar att det inte är de som är skeptiska till olika påståensen som ska krävas på bevis. Det är de som gör påståendet som har bevisbördan. Hävdar du att det finns ett Storsjöodjur, så är det upp till dig att plocka fram bevisen. Du kan inte kräva att någon annan ska bevisa att där inte finns något odjur.

2. Vem säger att det inte finns aliens eller ufo?

Om du med ufo menar "oidentfierade flygande objekt", så är det väl knappast några skeptiker som förnekar att det finns sådana. Och "aliens" i  betydelsen "främmade (utomjordiska) livsformer" tror nog de flesta skeptiker (och vetenskapsmän) existerar. Och det spenderas ju enorma summor idag för att försöka hitta utomjordiskt liv. Här är ju ett aktuellt exempel

Men om du menar "Jorden besöks regelbundet av främmande varelser i fantastiska rymdskepp" så är vi tillbaka på punkt 1. Det är inte skeptikerna som ska ta fram bevis för att det inte görs. Det är upp till UFO-fantasterna att lägga fram trovärdiga belägg, argument och bevis. 

Det har de inte lyckats med.

Illusion
4/7/13, 7:29 PM
#3

Tack för svar. Men ja jag tror på att det finns liv på andra planeter, jag har även sett .. Hmm skumma saker på himlen men jag har snöat in mig för mycket och kollat på för mycket filmer på youtube och jag vill inte snöa in mig för mycket så jag ville se om det finns nån video där forskare förklarar dessa fenomen vad det kan vara så jag blir lite kritisk och inte bara snöar iväg i luften.. Man vill ju inte åka på en psykos som många faktiskt får av att se på för mycket sånt här.. Jag visste att ni inte har bevis, men jag skrev en liknande sak på Facebook och blev helt missförstådd bär jag skrev att jag ville ha en motsats video. Tycker det är skumt att det finns så mycket "bevis" videor men inga motbevis videor. Hittade ingen text heller när jag googlar. Men tack ändå!


☮ and ❤ among each other ✿

Joppo
4/7/13, 9:17 PM
#4

#3 Som Gant mycket pedagogiskt så är det inte möjligt att bevisa att något inte existerar, men samtidigt kan man ju ändå argumentera emot det som påstås genom att analysera det aktuella påståendet logiskt och försöka finna alternativa förklaringar, dvs sådana som inte innefattar utomjordingar.

Ett sätt för dig att få ta del av kritiska granskningar av UFO-filmerna kan vara att söka på filmens titel samt ordet "debunked" eller "debunking". Nu är jag inte helt säker på hur man ska översätta "debunking", men i korthet går det iaf ut på att man lägger fram motargument till de pårståenden som man anser vara felaktiga.

gant
4/7/13, 10:37 PM
#5

Här är ju en artikel om en av de tjusigaste UFO-filmerna. Och det skrämmande är ju att det inte finns en pryl som är äkta. Ingen sol, inga moln, igen bil (och naturligtvis inga UFO) Men snyggt är det. Ta gärna en titt på skaparens egna förklaringar också.

Men vilka UFO-filmer är det som du anser bevisar något?

Att det finns många sådana bevisar ju inte mer än att fler personer än tidigare har tillgång till videokameror och program som Adobe After effects. Ser vi på den YouTube -kanal som publicerar flest UFO-videos, (thirdphaseofmoon), så för ju den oerhört mycket kritik även från UFO-troende: Här är bara ett exempel

Och där ligger ju lite grann av problemet med att bemöta eller föklara många av dessa teorier. När inte ens anhängarna är överens om vad som är äkta eller trovärdigt, så blir det ju lite svårt för kritikerna att veta vad de ska bemöta.

Illusion
4/7/13, 11:56 PM
#6

Nej nej jag menade inte bevisar det var därför jag använde "" innan jag skrev bevisa, för jag tycker inte det är bevis, men det jag såg på himlen, det är bevis för min egen del :) filmer går inte alltid att lita på det vet jag mycket väl. Tack för ett mycket respektfullt svar gant :) det uppskattas. Och ni andra med! Det är alltid skönt att bli mött med respekt även när vi inte tror på samma saker. Jag ska kolla in länkarna i morrn, tack för dom.

Frid och kärlek till er alla.


☮ and ❤ among each other ✿

Annons:
MRkritiker
3/12/17, 10:23 PM
#7

Vad finns för bevis att utomjordingar existerar? Vad hänt med utvecklingen än ingenting? Fortfarande talar man om UFO men aldrig lyckas ta en tydlig bild. Det kryllar av tv-program med folk som bara berättar om konstiga ljussken men ingen har fotat en skaplig bild.

Hur modern utrustning måste vi ha då påståendet inte längre är hållbar för sin granskning?

MRkritiker
3/15/17, 1:25 PM
#8

1
Om det fanns  liv på andra planer och har farkoster som kan färdas snabbt till vårt solsystem.

2
Så skulle det vara lika vanligt att få in UFO i teleskop. Kan man hitta liknande planet som jorden så borde det vara lika lätt att få in en rymdfarkost som syns och bekräftar att det finns liv.

3
Våra observationer sker endast  i ozonlagret som piloter och folk på marken har sett konstiga föremål i luften som betecknas [UFO]

4
Men varför syns inte UFO lika lätt utanför ozonlagret som kommer och lämnar jorden vilket skulle bekräfta att  av sannolika skäl är utomjordingar?

Gurky
4/18/17, 7:34 PM
#9

Det är extremt osannolikt. Oddsen för att det finns "intelligent" liv på andra platser än jorden är mindre än att du skulle gissa 6 siffror rätt på lotto varje dag i 220 år. Vårat typ av solsystem är extremt sällsynt, dvs förutsättningarna för att liv ens skulle kunna få fäste existerar i princip inte alls. Utöver det kan du även lägga till oddsen för att livet skulle utvecklas på liknande sätt som på Jorden, dvs varelser som utvecklar teknologi som är tillräckligt avancerad för att kunna färdas enorma distanser (relativt sett), att inga stora händelser ska ha skett, både yttre och inre påverkan. Sen har vi även oddsen för att "dom" ska ha upptäckt oss utan att vi har märkt något. Om du räknar på tiden då vi började sända signaler och tiden det tar för dom att färdas, sen tiden det skulle ta att färdas hit så inser du nog att "observationerna" är inget att hänga i granen :) Men visst är det en spännande fantasi!

Upp till toppen
Annons: