Annons:
Etikettskepticism
Läst 7378 ggr
Klass
2012-03-13 13:54

Currykryss och Hartmannlinjer

Startar ny tråd eftersom en annan är på väg att gå OT med prat om Currykryss och Hartmannlinjer.

Vad säger ni, finns det någon uns av sanning i att sådana finns?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordstr%C3%A5lning

Annons:
FilipSoderholm
2012-03-13 14:04
#1

Reagerar spontant på att wikipedia-artikeln är skriven i en något raljant ton. Möjligen skulle det vara lättare att få paranormalister att lyssna om man försökte rensa bort den sortens ton från wikipedia, som ju ska förhålla sig så neutralt som möjligt. Men det är en annan diskussion.

On topic: currykryss och hartmannlinjer är troligen bullshit.

FilipSoderholm
2012-03-13 14:05
#2

För övrigt: lol på Svenska wikipedia :P Besöker den aldrig förutom när det ska förklaras saker för spöktroende :D

piotrr
2012-03-13 14:35
#3

Jag skulle personligen inte vilja ha en säng i krysset.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Klass
2012-03-13 14:56
#4

FilipSoderholm

Ja, klart att den är raljant, det är ju "voffare" som kontrollerar. ;-)

Men jag håller nog med, jag läste inte så noga, den var mer avsedd som en slags fingervisning. Har ingen bättre ursäkt. :-)

För övrigt så trodde jag att tron på dessa kryss och linjer hade tappat anhängare, så jag blev lite förvånad att det dök upp. Naivt av mig, antar jag.

Var det Robert Aschberg som gjorde något program där de tog in några som ansåg sig kunna det där med var kryssen låg? De möblerade om för att slippa störningar, men alla möblerade olika. :-/

piotrr
2012-03-13 15:30
#5

Det säger sig själv att jorden, som är sfärisk, inte ha ha speciellt många rutnät av parallella linjer. Speciellt inte parallella linjer som korsar varandra.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Klass
2012-03-13 15:45
#6

#5 piotrr

Det säger sig självt att sockerpiller doppade i vatten inte botar cancer, ändå finns det folk som är övertygade om att det gör det.

Jag försökte hitta någon informativ bild på hur dessa linjer anses gå över jordklotet, men jag misslyckades. Tillhör ej någon webbsökarelit.

http://www.yourlight.se/images/ovrigt/rutmonster_linjer.jpg

Annons:
chik
2012-03-14 09:09
#7

Currylinjer, Hartmanlinjer.

vad är det som är så konstigt med dessa. De har fått namn så de som är intresserade vet vad de pratar om..

Det går ju linjer överallt…Vissa gör att man kan sova dåligt….Må dåligt..Inget konstigt med det…

Om man tänker till så vill man ha sin säng på ett vist sätt o man vill ligga på en vis sida…

Nu har min hjärna inte samma tankeförmåga som den hade för några årseda. Men om man går ut i skogen o tittar så står delade träd på en linje, Men kommer inte ihåg vilken av de..

Lena.P är jag i verkliga livet.

piotrr
2012-03-14 09:54
#8

> "Det går ju linjer överallt…Vissa gör att man kan sova dåligt….Må dåligt..Inget konstigt med det…"

Det är väl tvärt om precis hur konstigt som helst. Vad består "Linjerna" av? Varför påverkar de människor? Hur får de oss att sova dåligt? Och hur kan det inte vara konstigt??

Vi vrider och vänder oss varje natt, hela tiden.

> "Men om man går ut i skogen o tittar så står delade träd på en linje, Men kommer inte ihåg vilken av de.."

Planterad granskog kanske?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
2012-03-14 11:44
#9

"lines and lines and lines and lines, what do they mean?"

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

chik
2012-03-14 12:03
#10

#8

> "Men om man går ut i skogen o tittar så står delade träd på en linje, Men kommer inte ihåg vilken av de.."

Planterad granskog kanske?""" ja humor har du….

Men vad har du det att det går linjer kors o tvärs??

Currykrys o Hartmanslinjer är det vi diskuterar..Eller har jag missat något??

Träd som står på en Hartsmanlinje"""Är ofta delade på något sätt..

Lustigkurre***********"""

Lena.P är jag i verkliga livet.

piotrr
2012-03-14 13:09
#11

> "Men vad har du det att det går linjer kors o tvärs??"

Det går inte att rita raka parallella linjer på en sfär. Testa själv att skära raka linjer i en apelsin, som sedan skall korsa varandra.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

jaerven
2012-03-14 19:06
#12

#11

Och ändå finns det latituder och longituder, som i praktiskt hänséende på mänsklig nivå, är parallella linjer som vinkelrät korsar varandra, uppritade på en sfär.

Joppo
2012-03-14 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Dock blir ju "rutorna" mer och mer långsmala ju närmare polerna man kommer, vilket visar på omöjligheten i att dela upp jorden i jämna 4*4 meters kvadrater.  Jag antar att detta problem går att komma runt om kvadraternas sidor inte måste vara paralella med Jordens höjd och breddgrader och aningen rombiska, men utifrån vad jag läst så ska "curryrutorna" vara perfekta kvadrater.

Jag gjorde en snabb uträkning tidigare idag och då kom jag fram till att man skulle kunna ligga på flera tusen "currykors" samtidigt om man ligger sig horisontellt på någon av de sista ringarna vid polerna. Även här i Sverige så borde "curryrutornaa" vara ganska långsmala eftersom vi bor så pass långt ut. 

Nu vet jag väl inte om detta debunkar currykorsgrejen, men utifrån vad jag läst om dem så är placeringen av dem i alla fall fysiskt omöjlig.

Annons:
chik
2012-03-15 08:59
#14

Ja då har vi lärt oss lite om detta…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Klass
2012-03-15 09:52
#15

Men måste linjerna gå på det där sättet då? Kan de inte (vet inte hur jag ska förklara) gå som när man skivar en tomat?

Joppo
2012-03-15 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Här är några alternativa uppdelningar. Problemen med dem är väl dock att de inte följer väderstrecken, vilket om jag förstått det hela rätt, är något som currylinjerna påstås göra?

olaka
2012-03-15 10:41
#17

Logiska resonemang har aldrig bitit på sånt här trams. Jag blir nästan lika ledsen och uppgiven varje gång åt sånt här uppdagas, verkligheten är ju så himla magnifik och enorm, så varför vill man uppta sin tid och kraft på så mycket hittepå!?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

olaka
2012-03-15 10:44
#18

#16

Observera att avstånder melan punkterna inte på något sätt är lika, undantaget grundpunkterna. Tjugo punkter är det mesta man uniformt kan placera på en sfär.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Klass
2012-03-15 10:56
#19

#16 Joppo

Nej om det är så att de anses följa vädersträcken så blir det ju kaos vid polerna, såklart. :-)

Annars var det typ så här jag tänkte, om brödet vore en boll och linjerna gick runt hela:

http://www.thefreshloaf.com/files/u5218/sfsd%20boule%20%26%20sjsd_1232_edited-1.jpg

#17 olaka

Håller med!

Joppo
2012-03-15 11:21
#20

#17 Hehe, jo så är det väl. Och ja, verkligheten är bra grym Glad

#19 Haha Skrattande Vilken fin exempelbild du hittade. Jag förstod att det var så du menade, dock så blir det samma problem där att linjerna inte kommer att följa väderstrecken, förutom vid de absolut tjockaste "snitten".

Anyway, placeringen är väl egentligen en liten sidodiskussion. Currygubbarna har säkert också nån snitsig förklaring redo misstänker jag. Den primära grejen är väl egentligen att det inte finns någon seriös forskning som stöder vare sig punkternas existens eller kan förklara vad de egentligen skulle bestå av.

Annons:
white lady
2012-03-15 11:53
#21

# 20 Joppo om du studerar kyrkorna i Sverige,,ja då ser man att de ligger i en rak linje. Varför ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

olaka
2012-03-15 12:00
Joppo
2012-03-15 12:17
#23

#21 Ingen aning ärligt talat. Min kristna kunskap är väldigt basic. Vad tror du själv?

piotrr
2012-03-15 12:17
#24

#21, Skulle alltså svenska städer ligga i "en rak linje", eller ligger det kyrkor ute i obygden "i en rak linje"?

Nej, detta är något du har hört och aldrig kontrollerat. Jag är helt säker på att du kan hitta tre kyrkor som ligger i linje vid varandra någonstans, med väldigt olika avstånd sinsemellan.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Maria
2012-03-15 12:22
#25

#22 Det finns undantag. Känner till en kyrka i Ödsmål (norr om Stenungsund) där altaret är mot väster.

#21 Det hela handlar ju inte om raka linjer utan om väderstreck.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

chik
2012-03-17 07:31
#26

Ja så är det..Utbrett i hela Europa.

Men det är något som inte finns…Icke vetenskapligt Framfört…

Huvudsaken är att jag vet o tror sen vad andra tror är ju inte min sak…

Kan ha o göra med hur intresserad man är av sitt ursprung..Nämn väl…Säger inte att det är så..

lever man nära skog så blir det ett tänk…Nu kom jag ju långt från ämnet.

Lena.P är jag i verkliga livet.

white lady
2012-03-18 22:15
#27

# 25 Kyrkan i Ödsmål blev byggd så på grund av att marken var sank.

Just därför är den vänd åt fel håll.

# 23 Joppo man behöver inga Kristna kunskaper för att fatta Jordens Rutmönster *_*

# 24 piotrr ibland är du bara FÖR MYCKE.

Jag skriver sällan eller aldrig vad jag hör andra säger ,utan att kollat och dessutom kollat själv.Kanske blir det krångligt för dig, men här kan du ju kolla.

http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://earthacupuncture.info/earth_grid.htm

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Klass
2012-03-18 22:34
#28

#21 white lady

Menar du en rak linje mellan två och två kyrkor?

Jag har väl något fel på hjärnan, men jag kan inte se att de generellt ligger i någon rak linje.

(Sökte på "kyrkor" i Google Maps.)

Maria
2012-03-19 08:08
#29

#27 Jepp, jag vet men vad jag menar är att det inte är så viktigt med placeringen annars skulle man aldrig bygga en kyrka "felvänd" på 1800-talet.

Det flesta kyrkor har däremot koret mot öster.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

white lady
2012-03-19 09:14
#30

# 29  Jag håller helt med dig där.

Trams om du frågar mig,spelar ingen roll vilket vädersräck koret ligger åt. Säkert någon som ville styra och ställa.

Som enligt mig Kyrkan gör i allt.

Men att Kyrkorna är uppförda på kraftlinjerna är konstaterat, och andra monument. Typ Pyramider..t.e.x.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Maria
2012-03-19 09:18
#31

#30 Har du någon källa till det ?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

olaka
2012-03-19 09:30
#32

Det låter lite som tramset med akupunktur, det finns så många akupunkturpunkter att var man än är på kroppen så är man nära en akupunkturpunkt. Akupunkturförespråkare kan således använda alla ytpenetrationer som bevis för sitt dravel.

Samma här, man hittar på "kraftlinjer" som finns överallt och i vilken rikning man än vill, alltså kan man härleda vad som helst till dessa linjer.

#30

Trams om du frågar mig,spelar ingen roll vilket vädersräck koret ligger åt. Säkert någon som ville styra och ställa.

Som enligt mig Kyrkan gör i allt.

Tycker du på allvar att det är konstigt att kyrkan bestämmer hur kyrkor ska byggas?!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

white lady
2012-03-19 10:15
#33

# 32 Vem är Kyrkan ?

Jag skrev inte konstigt,,,utan trams.

Ingen har kunnat ge mig ett vettig förklaring till andledningen.Av de som borde kunna svara ( kyrkan )

Att koret ligger i öster kanske beror på att. Öster ger tröster  *_*

Inte vet jag.

Bättre med Väster för då blir det Fester  *_*

#31 Jag ska hitta en enklare källa till dig.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Maria
2012-03-19 10:18
#34

#33 Enklare källa?

Du har inte lämnat någon källa alls eller tänker du på min läsförståelse?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
olaka
2012-03-19 10:30
#35

#33

Så du läste inte länken jag gav i #22:

Kyrkor byggs i riktning öster-väster. Altaret placeras i den östra delen av kyrkan, för att präst och församling ska vara vända mot det väderstreck som Kristus väntas återkomma från. Man tänker sig att Jesu återkomst sker på den yttersta dagens morgon i soluppgången. Solen går upp i öster, därav detta val av riktning.

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=679782

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Maria
2012-03-19 11:57
#36

#35 Jag läste länken och det går alldeles utmärkt att googla på detta men white Lady behöver uppenbarligen enklare länkar självFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Klass
2012-03-19 12:45
#37

Jag skulle fortfarande vilja veta om kyrkorna verkligen ligger i raka linjer (ska tydligen vara något som kallas ley-linjer).

http://maps.google.se/maps?q=kyrka&hl=sv&ll=59.332927,18.075256&spn=0.066805,0.222301&sll=59.325484,18.042469&sspn=0.06682,0.222301&t=h&radius=4.7&hq=kyrka&z=13

Kingston12
2012-03-19 22:09
#38

Dags att knoppa av en kyrk-tråd?

#27 Vad menar du att länken visar? Att kyrkor ligger på linje?
Jag försökte se om den förklarar hur Currylinjer (och Hartmann dito) kan vara parallella och bilda kvadrater på en sfär men icke.

Kan någon förklara för en trögtänkt person som mig hur detta ska tolkas:"Curry lines are supposed to be circa 3 meters apart (with variations), diagonally to the poles, east to west.

white lady
2012-03-19 22:37
#39

# 35 Olaka visst läste jag din länk. Men den sa inget jag redan hört.

Samma trams som vanligt från Kyrkofolk  *_*

Om man ska BE kan man väl lika gärna sitta på dass.

Vädersträcket har ingen betydelse.

" Ley-linjer är positiva energilinjer med frekvensen 9,87 Hz. Rakt genom kyrkor byggda före år 1750 finns sådana linjer. Ett annat undersökt objekt är Ales stenar, en skeppssättning som ligger på Kåsebergaåsen i Skåne, med vid utsikt över hav och land.
Stenskeppets funktion har tolkats som en forntida kalender. Fören pekar rakt mot den nedåtgående solen vid sommarsolståndet. Aktern pekar mot den uppåtgående solen vid vintersolståndet. Stenarna i för och akter skiljer sig från de övriga, då de består av ljus kvarts. Energin är neutral. De övriga 56 stenarna har varannan positiv respektive negativ energi. Ales stenar är också ett kraftverk.
En ley-linje utgår från den nionde stenen på norra sidan i 341° riktning. Från Ales stenar fortsätter linjen till Dalby kyrka och Lunds domkyrka. Höjden där Ales stenar ligger är en isbildning, där lera och sand har sedimenterats i lager. Denna bildning fungerar som ett batteri och stenarna tar upp energin, förstärker och strålar ut den. Åldern är ca 4 400 år.
Rakt genom Gryts kyrka i Skåne går en positiv ley-linje. Ytterväggarna i kyrkan ligger i currylinjer. Alla linjer sammanstrålar framme i koret. Auran ökar hela tiden på en sådan plats. Prästerna fick alltså sin energi från marken och inte från ovan! Någon vattenåder under den lilla kyrkan finns inte heller. Energin inne i kyrkan är mycket positiv."

[Tack till Klass för källan till ovanstående citat: http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/96nr3/96-3art7.htm / Per]

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Klass
2012-03-19 23:13
olaka
2012-03-19 23:37
#41

Vad förbannad jag blir över sånt här nonsens!

Riktiga vetenskapskvinnor och -män jobbar arslet av sig för att öka vår kunskap om omvälden, så kommer det nån sån här jädra knickedick och hittar på en massa dravel som parasiterar så väl som hånar riktig vetenskap!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
FilipSoderholm
2012-03-20 01:57
#42

"positiva energilinjer med frekvensen 9,87 Hz"

Bara jag som kräktes lite i munnen när jag läste det där?

Maria
2012-03-20 07:29
#43

Nu är jag inte någon matematiker precis men man kan väl dra ett streck till varenda jäkla kyrka från Alestenar om man vill.

Det kan t.om jag.Skrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

white lady
2012-03-20 08:08
#44

# 41 olaka.

Vad är det för kunskap du menar ?

" Riktiga vetenskapskvinnor och -män jobbar arslet av sig för att öka vår kunskap om omvälden,"

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Gesus]
2012-03-20 08:27
#45

Här är ju solklara bevis…

"En bladväxt som stått ovanpå en hylla i ett rum klarade sig och växte fint i tre år. Efter omflyttning på hyllan började bladen gulna. Vid undersökning befanns den stå över en currylinje."

 http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/96nr3/96-3art7.htm

piotrr
2012-03-20 09:23
#46

#27, White Lady,

> "# 24 piotrr ibland är du bara FÖR MYCKE."

Jag är tydligen hela tiden för mycket för dig att svara på. Jag förstår att du har fått din uppfattning från http://earthacupuncture.info/earth_grid.htm eller att du har letat reda på den för att du tror att den stödjer din uppfattning,men den nämner inte kyrkor och styrker därför inte ditt påstående.

Du har alltså inte styrkt ditt påstående, du har bara skrivit vad du hör att andra säger, utan att ha kollat det själv. Om DU påstår att Svenska kyrkor ligger i linje, så är det upp till DIG att visa att det är så.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2012-03-20 09:25
#47

#30, White Lady,

> "Men att Kyrkorna är uppförda på kraftlinjerna är konstaterat"

Konstaterat i innebörden "påstått", ja. Men inte styrkt och det verkar inte stämma när man faktiskt tittar på kartor över kyrkor.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
2012-03-20 09:27
#48

Så då var vi inne o talade om KyrkorFörvånad

Det jag har fått lära mig om Vad Kyrkor byggdes. Var att man lade dessa på hedeneplatserna för det var dit folk kom..

Sedan så har de blivit flyttade till bättre mark för o bygga på..Det har ju även blivit större o många fler..

Nu skriver jag om lite innan vi blev kristna.

..Suntaks kyrka 1100talet så vacker..se värd.Med vapenskölda o små bänkar. har ni någon gång tid så titta på dessa gamla kyrkorna…Vi fick låna nycken o den var stor,,Ingen risk att man tappar den..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
olaka
2012-03-20 09:30
#49

#44

Vart ska jag börja? För att bara ta ett axplock:

  • Astronomer och astrofysiker om universums beskaffenhet.
  • Biologer i alla des former om hur livet fungerar, fysiker och kemister om hur universums byggstenar ser ut och hänger ihop.
  • Medicinare om hur  människokroppenfungerar och kan manipuleras och läkas.
  • Geologer om hur jorden utvecklats.
  • Matematiker utvecklar spelreglerna för hur de andra kan ufatta omvärlden och mycket, mycket annat.

Men det viktigaste är hur man gör när man vetenskapar, till skillnad från dessa lurendrejare du länkar till så använder man sig av den vetenskapliga metoden. Riktig kunskap stöts, blöts, beläggs, diskuteras och revideras, den dras inte godtyckligt fram ur röven under en febrig syratrip.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

chik
2012-03-20 11:06
#50

Lite jätte mycket utanförämnet….

"olaka#49..Där fick du till det, så jag fick mig ett gott skratt..Så det kan bli.."Roligt..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Kingston12
2012-03-20 22:34
#51

# 42

Min favorit: "När vattnet rinner i vattenåder splittras vattenmolekylerna och en negativ frekvens uppstår. Frekvensen är på 6,1 Hz."

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/96nr3/96-3art7.htm

piotrr
2012-03-21 16:30
#52

Vilket nonsens.

(För den som inte hänger med, är en frekvens en svängning från minus till plus och tillbaka. Upp, ner och upp igen. En "negativ frekvens" … alltså möjligen skulle man kunna mena en fasvänd signal, men då behöver man en signal att börja med. Det blir helt enkelt omöjligt att veta vad som menas med texten om man vet något om fysik. Eller vatten.)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Klass
2012-03-21 16:57
#53

Varför kan de inte hitta på egna ord för saker och ting i stället för att stjäla dem från bl.a. fysikens värld. Va?

Joppo
2012-03-21 17:46
#54

Jag undrar vad de menar med frekvensen egentligen? Är det själva svängningsfrekvensen på slagrutan eller? Om vi tar exemplet ovan med den "negativa frekvensen" på 6,1 Hz, åker då de där små pinnarna fram och tillbaka 6,1 gånger på sekund?

Eller har de bara lånat lite fräsiga "vetenskapsord" för att det ska låta lite coolare?

white lady
2012-03-21 21:52
#55

Har någon testat pekare ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Klass
2012-03-21 22:04
#56

white lady

Ah, där är du ju! :-)
Kan du vara snäll och visa att/hur/på vilket sätt, kyrkor ligger i linje?

**Har någon testat pekare ?

**Många har troligtvis "testat pekare". Många har därmed även upplevt den ideomotoriska effekten.

[Gesus]
2012-03-21 23:40
#57

#55 Jag har laserpekare… funkar finfint

chik
2012-03-21 23:45
#58

Jag undrar med som #55. Har ni använt Pekare.

____________________

#57..Laserpekare..Hur rolig får man vara i dag då??

Lena.P är jag i verkliga livet.

white lady
2012-03-22 08:19
#59

# 58 chik.

Jo jag testa när jag skulle bygga mitt hus.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

chik
2012-03-22 09:58
#60

59 White lady..O mitt X tog ut vår vatten brun med klyka…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[trumman]
2012-03-22 10:35
#61

Farfar var en sån som de sa kunde gå med slagruta och stämma blod.

Han tog ut brunn med slagruta åt folk i byn och kunde, enligt utsago, tom varna för att "vid X-antal meter, får ni det jobbigt för där ligger det storsten" osv.

Inte vet jag om det är sant eller ej, han dog innan jag hann lära mig ngt om det, eller fråga honom personligen om det.

---

Några av hans söner går också med slagruta och säger det fungerar. Vid mormors begravning stod de helt "öppet" och talade om det då jag kom ut för en rök. Då sa de att det där borde väl jag också kunna? Har aldrig försökt, sa jag. Men efter det så började jag testa, jag har ju alltid vart intresserad av sånt här, både med rönnklyka och med pekare (L-formade pinnar).

Så, jo då, jag har använt och försökt och testat och klurat, men kan inte annat säga än att det är ideomotori (kan man säga så?) på sitt bästa och enda.

Vi testade en massa olika saker, bl.a. att ha lägga en sak under 3  hinkar och jag skulle försöka hitta saken. Gick åt helvete hur mycket jag än försökte.

Klart det blev träff ibland men det var ju bara tur.

Jag tror, med all respekt till min döda farfar, inte ett smack på att man kan hitta ens en ko i en balsal med rönnklyka eller pekare.

white lady
2012-03-22 22:46
#62

[Redigerat. Det är inte tillåtet att skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra.  / Per]

# chik fick ni bra vatten  ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
piotrr
2012-03-22 23:00
#63

#55, white lady,

> "Har någon testat pekare ?"

Ja.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

white lady
2012-03-23 00:09
#64

[Redigerat: Diskussion om moderering förs i en separat tråd. / Per]

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

olaka
2012-03-23 08:11
#65

Som mjukvaruutvecklare använder jag pekare varje dag, min favorit är voidpekare, men tyvärr kodar jag inte C/C++ just nu. Men är inte detta lite OT?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Gesus]
2012-03-23 08:59
#66

Fantastiskt att ngn tryckt "bra inlägg" på #64 det är till att ha hög ribba… Kan det vara så att "vissa" tror att man ska trycka både "publicera kommentar" OCH "bra inlägg" när man skriver.

piotrr
2012-03-27 14:47
#67

Det bör sägas att #64 hade två "Bra inlägg" innan jag redigerade det nyss.

Ifall det får fler nu, alltså.

Vänligen återgå till att diskutera Currykryss och Hartmannlinjer i den här tråden.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Upp till toppen
Annons: