Annons:
Etikettkonsumentmakt
Läst 5177 ggr
Maria
2011-11-25 10:41

Elallergi, kommun ger efter?

Får denna mannen igenom sin vilja så kan en del av Mora "slockna"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
lojna
2011-11-25 11:01
#1

Det är ju tragisgt om man upplever att man blir sjuk av mob o ljus.

Men det jag inte förstår är..Hela värden är ju genomströmmad av olika energier, För mycket i vår värd är ju trådlöst…Så en sådan människa kan ju inte vara någon stans…""Så som jag tänker…

olaka
2011-11-25 11:49
#2

Beröringsskräcken vid att detta är en mental sjukdom är inte bara skadligt för samhället, utan också för de drabbade.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[TristanChi]
2011-11-26 00:10
#3

Detta är för bra för att undanhållas eventuella intresserade.

chik
2011-11-26 06:35
#4

Släcka ner MoraFörvånad

Vet då inte vad denna arma människa skall kunna vara..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
2011-11-26 08:32
#5

#3 Tack. Det förklarade sakern väldigt mycket tydligare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

chik
2011-11-26 09:13
#6

tristan#3. Bra..Läst o förstår..inte hur det kan fungera..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
[TristanChi]
2011-11-27 00:02
#7

#6

Nästa gång kan du kanske försöka att konstruera en begriplig språklig mening?

Tänk särskilt på tempus, genus och kasus. Subjekt och objekt kan du ju.

blombuketten
2011-11-27 05:57
#8

#7. Nu satt du mig på pottkanten, även om ditt inlägg inte var riktat till mig. Visserligen fick jag MVG i svenska, men det var inte p g a mina grammatiska kunskaper Glad.

chik
2011-11-27 09:40
#9

Tristan # 7..Nä!! Du får träna på o klara av o läsa. annars så får du hoppa över..kan ju vara lite bra att det är klurigt för dig. Skall inte vara för lätt…

Stav fel!!!!Du kan inte läsa…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Aviendha
2011-11-27 23:35
#10

Kan rekomendera inlägget "försiktighetsprincip och elallergi" på skepchick för den som inte läst det redan.

Henrik70
2011-11-30 17:23
#11

Jag tror att mannen kan få rätt om ärendet hamnar i Eu-domstolen. Europarådet skrev i en resolution att särskild hänsyn ska tas till elöverkänsliga och att strålningsfria områden bör inrättas. I Frankrike tvingades mobilföretag plocka ner några master pga att de kunde utgöra en hälsorisk.

chik
2011-11-30 17:33
#12

Henkrik..Så Pass!!

Lena.P är jag i verkliga livet.

Magi-cat
2011-11-30 17:50
#13

#11 I Frankrike tvingades mobilföretag plocka ner några master pga att de kunde utgöra en hälsorisk

intressant om det är så.

Någon som tar ansvar alltså.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[TristanChi]
2011-11-30 18:37
#14

#13

Ajöss?

Joppo
2011-11-30 18:52
#15

Jag hörde på Skeptikerpodden att Mora ändrat sig och kommer inte att rikta om några mobilmaster. Jag lyckas dock inte hitta nån artikel som stöder detta påstående. Min google-fu är dålig idag.

chik
2011-11-30 18:59
#16

Nu backar Mora..

Går o läsa om här….jag menar ovan här.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Henrik70
2011-11-30 19:14
#17

#15 Det är inte säkert att Mora har ändrat sig. Se här.

Här är resolutionen från Europarådet

FilipSoderholm
2011-11-30 22:50
#18

Representant från Miljöpartiet diskvalificerar återigen partiet från möjligheten att få min röst med det här: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article13989910.ab

Maria
2011-12-01 07:58
#19

#18 Aj dåObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

olaka
2011-12-01 08:31
#20

Magi-Cat: Det samlade forskningsläget pekar på att elöverkänslighet är en psykosomatisk åkomma. *Nekar du till detta(jag skulle inte vara överraskad, du är ju kunskapsfientlig i de allra flesta fall), eller *tycker du bara att det är värt att offra alla elöverkänskiga för att sätta dit de hemska mobiltelefonmasterna?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
chik
2011-12-01 09:14
#21

Filip #18.Instämmer..

Jag är inte forskare och kommer därför inte att beröra frågan om vad forskningen kommit fram till. Jag är däremot övertygad om att alla dessa människor runtom i vårt land som är drabbade av elöverkänslighet, och det verkar hela tiden bli allt fler, varken ljuger eller fabulerar om sitt handikapp. Det jag begär av forskningen är mycket enkelt: att komma med förslag, råd och bot som gör att alla dessa människor mår bättre. Att bara avfärda deras krämpor med att säga att det rör sig om inbillning hjälper föga.

Säger o tycker…

Mats Pertoft

Ledamot i styrelsen för FEB Elöverkänsligas Riksförbund

Riksdagsledamot (MP……

Lena.P är jag i verkliga livet.

[TristanChi]
2011-12-01 09:29
#22

#21

råd och bot som gör att alla dessa människor mår bättre. Att bara avfärda deras krämpor med att säga att det rör sig om inbillning hjälper föga

Råd och bot: psykiatrisk behandling. Att kalla det för att "avfärda" tyder på förakt för eller okunskap om psykisk ohälsa. Förnekar han att det finns folk som lider av vanföreställningar?

chik
2011-12-01 09:36
#23

Trista#22.ja det verkar som han gör det.-Ja..Om vi skall tro på texten..

Man kan ju maila han o fråga vad han menar.

E-mail

Lena.P är jag i verkliga livet.

Henrik70
2011-12-01 11:41
#24

Om elöverkänslighet vore psykosomatiskt borde ju KBT hjälpa. Enligt Socialstyrelsen finns det inte någon forskning som gör att man kan rekomendera KBT för att bota elöverkänsliga.

Vissa av symtomen skulle kunna vara psykosomatiska, men näsblod, blåmärken, blod i urinen, eksem och tillfälliga hörselnedsättningar är knappast psykosomatiskt.

De flesta som är elöverkänsliga går ofta flera år med diffusa symtom utan att någon kan förklara vad de beror på. När de sedan får reda på att strålningen kan orsaka de symtom de har och de skyddar sig blir de bättre. Om det vore psykosomatiskt borde man först oroa sig och sedan borde symtomen komma, men det är ofta tvärtom.

[TristanChi]
2011-12-01 11:59
#25

#24

Om elöverkänslighet vore psykosomatiskt borde ju KBT hjälpa

KBT funkar bara om patienten har sjukdomsinsikt och motivation att följa behandlingen.

näsblod, blåmärken, blod i urinen, eksem och tillfälliga hörselnedsättningar

Symtom som vem som helst kan få av ibland oklar anledning. Hade Mora-gubben dessa?

När de sedan får reda på att strålningen kan orsaka de symtom de har

Hur får de reda på det?

Om det vore psykosomatiskt borde man först oroa sig och sedan borde symtomen komma

Varför? Det är en feedbackloop.

[Starman]
2011-12-01 14:43
#26

#18

Det där var ju helt bisart. Självklart bör den påstådda elallergikern genomgå något enkelt test innan man drar på bromsar och satsar sjattepengar på Arkiv X-grejer som denna. Om han efter negativt resultat (som med största sannolikhet är att vänta) så kanske han inser att han är mentalt sjuk och accepterar att han behöver hjälp.

piotrr
2011-12-01 20:53
#27

#24, Henrik,

> "Vissa av symtomen skulle kunna vara psykosomatiska, men näsblod, blåmärken, blod i urinen, eksem och tillfälliga hörselnedsättningar är knappast psykosomatiskt."

Jodå, eller rättare sagt, även om de är "på riktigt" så säger det inget om orsakssambandet. Jag tänker dessutom på stycket i texten från Hilbert Hotel där den drabbade dels skriver att han hade "svullna lymfkörtlar" och att läkaren som han besökte inte kunde hitta något fel på honom.

Om man letar efter samband kommer man att hitta massor av dem. Om sambanden har ett verkligt, kausalt förhållande till varandra (alltså att det ena orsakar det andra) vet man inte förrän efter en grundlig undersökning.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
Maria
2011-12-09 12:59
#29

Jag tror jag har berättat förut när min man var med och arrangerade en föreläsning och några elallergiker villa ha nedsläkt och placeras på bästa ställe och alla fick givetvis stänga sina mobiltelefoner.

Helt släkt var ju en omöjlighet men det blev så dämpad belysning som möjligt. Han hänvisade dem till ett hörn i lokalen och övertygade dem om att det var det bästa stället.

Efteråt så tackade de så mycket för att det hade gått så bra.

Vad de inte visste var att de satt ovanpå hela byggnadens elaggregat som fann i källaren under.Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

chik
2011-12-09 13:08
#30

bumbleboo#29. Det är ju det..""Det man inte ser, det finns inte!!

Lena.P är jag i verkliga livet.

[sakring]
2011-12-26 12:38
#31

Vi hade en vattensäng som jag blev sjuk av. Den värmdes upp med elslingor som låg under vattenmadrassen. Till slut kunde jag inte sova inne i sovrummet så jag flyttade ut och efter ett par veckor mådde jag bättre.

Min man hade gått och lagt sig en kväll så jag gick för att säga godnatt och böjer mig fram och lägger min hand på hans bröstkorg och känner att det surrar i min hand. Jag byter då hand då jag kan ha sådana känslor i mina händer  pga min MS men det känns likadant. Men min man känner ingenting, så vi byter helt enkelt plats. Han böjersig fram och nunnar min bröstkorg och säger i samma stund, 50-periodig växelström. (Han är sjöingengör). Vi provar att vända kontakten men det hjälper inte och den indikerar på att strömmen är avslagen.

Vi hör av oss till tidningen Ny teknik som berättar om åtskilliga fall där folk har blvit sjuka av vattensängar. Vattenmadrassen åkte ut.

olaka
2011-12-26 15:26
#32

#31 Låter mer som läckströmmar…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

FilipSoderholm
2011-12-26 20:10
#33

+1 på läckströmmar. Jag känner ibland exakt den känslan i aluminiumchassit till min laptop. Det är inte farligt, och man kan inte vara allergisk mot el eller andra elektromagnetiska fält.

[sakring]
2011-12-26 21:51
#34

# 33 Inte allgerisk men väl sjuk. För det blev jag. Även min man blev förvånad då termostaten var avstängd.

Annars så har jag faktiskt el i husetFlört, jag har dator och jag har telefon, både fast och mobil och jag bor i en tätort. Så jag är inte rädd för elen men att ligga och sova på ett magnetfält är nog inte det smartaste man göra.

Annons:
FilipSoderholm
2011-12-27 01:10
#35

#34

Det stämmer med väldigt stor sannolikhet inte. Om ni blev sjuka på något vis så fanns det en annan orsak bakom det.

[sakring]
2011-12-27 15:24
#36

# 35 Att ligga och sova på ett magnetfält är inte speciellt hälsosamt. Och det var bara jag som blev dålig inte min man.

olaka
2011-12-27 15:33
#37

#36 Det finns viss forskning som stödjer tesen att starka elektromagnetiska fält kan påverka hälsan, t.ex. pga vagabonderande strömmar, men jag är skeptisk till att det skulle vara det som påverkar vattensängsägare. Används inte elen för att värma upp vattnet? I såna fall borde det ju handla om ett lite värmeelement och en liten cirkulationspump?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
2011-12-27 17:09
#38

#34 att ligga och sova på ett magnetfält är nog inte det smartaste man göra

Helt klart. Det är välkänt (och finns mycket riktigt forskning om!) att det inte är bra att vistas länge för nära elektromagnetsika fält.

Och varför i hela friden skulle just vattensängar vara undantagna???!!!!

Sakring har gjort en empirisk iakttagelse, drog slutsatser av den, handlade därefter och mår sedan bättre. Skulle hon kanske väntat tills "vetenskapen" hunnit ifatt och mått dåligt under tiden?

Sedan kan man naturligtvis vara olika känslig, alla reagerar inte lika. Det hindrar inte att man måste dra slutsatser.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

FilipSoderholm
2011-12-27 17:09
#39

#36

Du verkar ha bestämt dig för att det bara är så. Då kan jag inte säga annat än lycka till!

[sakring]
2011-12-27 19:52
#40

# 39 Nej det handlar inte om ett litet värmeelement och en pump! Tror du på fullt allvar att man sätter in något elektrikst i vattnet? Det är en vattenmadrass med 1 kubikmeter vatten och under den så finns det en slinga som går under hela madrassen för att värma upp vattnet.

Detta var när flyttade hit, 1987 så det är några år sedan.

olaka
2011-12-27 20:13
#41

#38, #40

Även med den forskning som menar att elektromagnetiska fält skulle påverka kroppen så skulle man vara på verkligt djupt vatten här, det handlar om mycket mycket högre fältstyrka.

Notera att det inte är någon som tvivlar på din upplevelse, sakring. Men det är en som är tvärsäker på orsaken.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
[TristanChi]
2011-12-27 22:36
#42

#40

Nej det handlar inte om ett litet värmeelement och en pump!

Vad handlar det om då?

[sakring]
2011-12-27 22:51
#43

# 42 Läs mitt inlägg igen så kanske du förstår. Det finns väl ingen pump i madrassen och inte någon annanstans heller i sängen. Vad i hela fridens dar har ni fått det ifrån Kan ni någonting öht?

olaka
2011-12-27 23:06
#44

#43

Ta det det lilla lugna, det var en vild gissning från min sida. Det hade ju varit en mycket mer energieffektiv lösning än att ha ett större värmeelement under hela madrassen, en lösning som borde läcka mycket värme. Jag erkänner villigt att jag aldrig har ens kommit nära en vattensäng i mitt liv,men att detta skulle göra att jag inget vet ställer jag mig lite frågande till

Poängen är densamma, vi pratar i princip om en elektrisk värmefilt placerad ca fyra decimeter ifrån användaren, du utsätts troligen konstant för flera mycket större elektromagnetiska fält i vardagen, vilket får mig att tvivla på din teori.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[TristanChi]
2011-12-28 00:40
#45

#43

OK. Blir det starkare fält utan pump?

Neutralis
2011-12-28 11:47
#46

#40

Nja, det är fullt möjligt att ha en vattenpump i vatten trots att den är elektrisk, men kanske inte vanligt i en normal vattensäng… kanske i vattensängar med massagefunktion?

Vilken effekt har värmeslingan? Tänkte jämförelsevis på golvvärme som är vanligt i våra hem, och inte sett några larm om att det är en hälsofara.

[sakring]
2011-12-28 12:14
#47

Om man vill ha en pump i en vattensäng kräver detta att det är dränkbar pump, vilket inte är ovanligt på andra ställen. ITT i Emmaboda producerar sådana. Men att ha den i en vattenmadrass förefaller ovalingt dumt i synnerhet som den innehåller  1 kubikmenter vatten. Dessutom krävs att madrassen är tät för att vattnet inte ska rinna ut och då krävs också vattentät överföring vilket tillverkas av Roxtec i Karlskrona.

Tanken på att någon skulle ha dessa saker i en vattenmadrasss förefaller mig helt osannolik. Dessutom så krävs fortfande en slinga som värmer upp vattenmadrassen.

Varför skulle man ha en pump öht?

Man ligger inte och sover på golven och den kan vara vattenburen också. Vi har två elektriska golv inne i badrummet och i dushen men inte ligger jag och sover på dessa. Och inte har vi råkat ut för att vi "känner" 50-periodig växleström när man går på dem heller.

Neutralis
2011-12-28 12:26
#48

#47

Varför skulle man ha en pump öht?

Tja, för att skapa vågmassage?

Måste man sova för att bli sjuk av värmeslingor? Finns det belägg för att denna "50-periodiga växelströmmen" är skadlig och isåfall i vilka situationer?

Annons:
[sakring]
2011-12-28 13:25
#49

# 48 Man sover som regel i en säng minst 8 timmar per dygn, åtminstone så gör jag det. Var du sover bryr jag mig inte om.

Har du hört talas om att vattenmadrasser finns i olika utföranden? Dämpad, heldämpad. Har du någonsin legat i vattensäng öht? Jag blir sjösjuk bar jag hör massage när det gäller vattensängar och då är jag en person som aldrig blir sjösjuk. Inte ens i Biscaya i 40/meter per sekund.

[Starman]
2011-12-28 13:55
#50

#38

"att det inte är bra att vistas länge för nära elektromagnetsika fält."

ORLY?!? Then we're all doomed!

piotrr
2011-12-28 14:30
#51

#36, Sakring,

Det spelar ingen roll vad på Jorden du går och lägger dig, du ligger ALLTID på ett magnetfält och då har ändå hela ditt släkte av människa utvecklats till intelligens på den planeten.

Det är lite oroväckande att ni fick det svaret från Ny Teknik. Det som oroar mig är att det inte är första gången Ny Teknik förekommer med underliga uppgifter som har svagt vetenskapligt stöd: De har för närvarande en märklig kampanj där de propagerar för en slags italiensk evighetsmaskin.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2011-12-28 14:32
#52

#38, Magi-cat,

> "Sakring har gjort en empirisk iakttagelse, drog slutsatser av den, handlade därefter och mår sedan bättre. Skulle hon kanske väntat tills "vetenskapen" hunnit ifatt och mått dåligt under tiden?"

Ett litet experiment där man lät någon annan dra ur sladden hade kanske hjälpt. Ett litet KBT-experiment för att se om det är den egna hjärnan som luras, alltså.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Neutralis
2011-12-28 16:34
#53

#49

Man sover som regel i en säng minst 8 timmar per dygn, åtminstone så gör jag det. Var du sover bryr jag mig inte om.

Efter din 8 timmars farliga sömn åker du långt ut i skogen? Du tror inte att du dragit förhastade slutsatser om din vattensäng? Eller exakt vad är det som talar för att det är just sängen som är problemet?

Har du hört talas om att vattenmadrasser finns i olika utföranden? Dämpad, heldämpad. Har du någonsin legat i vattensäng öht? Jag blir sjösjuk bar jag hör massage när det gäller vattensängar och då är jag en person som aldrig blir sjösjuk. Inte ens i Biscaya i 40/meter per sekund.

Inte för att jag förstår vad det har med saken att göra. Det är inga som helst problem att ha en pump i en vattensäng OM det nu är så eller inte, jag vet inte. Men du påstod i #40 att det är tokigt att sätta något elektriskt i vattnet, vilket talade om för mig att du inte hade någon kunskap om pumpar och därför rättade dig i #46… Inte konstigare än så.

[sakring]
2011-12-28 16:50
#54

# 53 Kan ni läsa hela tråden eller det för mycket begärt av skepitker? Tror du att vi inte försökte dra ur sladden och sedan testade och det var min man som är sjöingejör som konstaterade att det var 50-periodig växelström han kände.

Kanske jag ska låta honom komma till tals här istället. Det verka vara fullt av mulliga mansgrisar som inte tror på vad kvinnor säger.

Ny teknik hade en artikelserie om detta.

Elektromagnetiska fält som uppkommer med elektrtisitet är inte samma sak som magnetfält. Och jo jag vet precis vad det skulle innebära att ha en pump i en vattensäng. En pump är sällan tystgående. Vad inte ni förefaller veta är att det inte behövs någon pump. Det var därför jag bemötte det hela.

Nu har ni lyckats skrämma bort ännu en från er sajt. Tack för mig.

Maria
2011-12-28 17:10
#55

#54 Varför så ilsken?

Jag har en fråga…hur känns 50-periodig växleström?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Neutralis
2011-12-28 17:15
#56

#54

Varför kom du in här från början om det nu är så fruktansvärt att bli ifrågasatt? Det här är Skepticism i fokus… där det är ok och helt normalt att inte tro på allt som skrivs.

Jag struntar väl i om du är man eller kvinna… den gubben går inte.Förvånad

olaka
2011-12-28 17:16
#57

#55

All växelström i Europa är på 50 Hertz, så "50-periodig" kan i denna kontexten ses som överflödig information.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

blombuketten
2011-12-28 17:41
#58

#54. Jo jo, det kan vara jobbigt att få andras ståndpunkter över något man själv tycker. Fast att du blev skrämd tror jag inte ett ögonblick på. Det var väl bara besvärligt att några inte ser på saken som du gör. Fast å andra sidan, det är väl så det fungerar ute i verkiga livet……åsikter delas inte alltid och en del är så otroligt "besvärliga" att de t o m vill ha belägg för påståenden.

[sakring]
2011-12-28 19:51
#59

Vi hade en vattensäng som jag blev sjuk av. Den värmdes upp med elslingor som låg under vattenmadrassen. Till slut kunde jag inte sova inne i sovrummet så jag flyttade ut och efter ett par veckor mådde jag bättre.

Min man hade gått och lagt sig en kväll så jag gick för att säga godnatt och böjer mig fram och lägger min hand på hans bröstkorg och känner att det surrar i min hand. Jag byter då hand då jag kan ha sådana känslor i mina händer  pga min MS men det känns likadant. Men min man känner ingenting, så vi byter helt enkelt plats. Han böjersig fram och nunnar min bröstkorg och säger i samma stund, 50-periodig växelström. (Han är sjöingengör). Vi provar att vända kontakten men det hjälper inte och den indikerar på att strömmen är avslagen.

Vi hör av oss till tidningen Ny teknik som berättar om åtskilliga fall där folk har blvit sjuka av vattensängar. Vattenmadrassen åkte ut.

Det fetade  är svar till # 55 och # 57. Läs gärna igenom hela texten innan ni uttalar er.

Klass
2011-12-28 20:00
#60

#54 sakring

"Det verka vara fullt av mulliga mansgrisar som inte tror på vad kvinnor säger."

Nu tar du till en del ovidkommande retorik, faktiskt.

Det är helt ok om man inte kan svara på frågor man får. Men att skylla på någon slags manschauvinism är inte ok. Tycker jag.

Maria
2011-12-28 20:21
#61

#59 Det surrar i dina händer och det kan bero på din MS.

Din man tar på din bröstkorg och säger "50-periodig växelström".

Menar du då att han får en stöt eller att det surrar eller hur kände han det? Din förklaring är inte helt solklar tycker jag därav min fråga.

Kan man verkligen känna 50 Hertz.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[TristanChi]
2011-12-28 20:52
#62

#59

Krypströmmar kan förklara den pirrande känslan. Och visst kan man då "känna 50 Hz".Jag förstår inte vad det har med elektromagnetiska fält att göra.

Annons:
piotrr
2011-12-29 02:21
#63

Vad ÄR krypströmmar egentligen? Går de att undvika med jordning eller är det dubbel jordning som är problemet?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2011-12-29 02:35
#64

Sakring, #54 bland annat

> "Kan ni läsa hela tråden eller det för mycket begärt av skepitker?"

Varifrån kommer fientligheten?

Det du vill säga är tydligen att folk borde ha förstått att ni hade provat att dra ur sladden, när det enda du sa i #34 var att ni båda blev förvånade eftersom termostaten var avstängd. Du har inte nämnt något om att dra ut sladden. Du säger nu till och med att du "flyttade ut" och att ni provade att vända sladden. Att vända sladden är ett bra felsökningssteg. Men att du valde att flytta ut istället för att dra ur sladden verkar jättekonstigt.

Krypströmmar kan finnas i kretsen även om reglaget är satt till "Av", det har att göra med inkopplade kablar mer än något annat. Jag har krypströmmar i en bordslampa på mitt bord just nu och jag har stor erfarenhet av dem från mitt yrke som reparatör av datorer (bland annat). När man drar fingrarna lätt över ytan känns den liksom sträv, som att den vibrerar lätt, men när jag lägger en större del av handen emot känns det inte lika mycket.

> "Tror du att vi inte försökte dra ur sladden och sedan testade och det var min man som är sjöingejör som konstaterade att det var 50-periodig växelström han kände."

Det vore så att säga konstigt om han kände något annat, eftersom växelström i 50hz är precis vad som går i svenska hushålls ledningar.

> "Kanske jag ska låta honom komma till tals här istället. Det verka vara fullt av mulliga mansgrisar som inte tror på vad kvinnor säger."

Att kvinnor inte får samma förtroende i tekniska frågor är ett verkligt problem. Försök själv gå och köpa en bil tillsammans med en karl och se vem säljaren försöker tala med. Men att komma in i ett Skeptiskt forum med ett könlöst smeknamn som enda uppgift om sig själv och påstå att det ifrågasättandet man blir utsatt för skulle bero på "mulliga mansgrisar" är sexism och emot reglerna. Eller trodde du verkligen att alla läsare skulle omedelbart förstå att du är en standardkvinna i ett standardförhållande med en standardman som följer alla de normala standardkönsrollerna? Kanske var det någon som gjorde det, men jag har inte sett deras inlägg i den här tråden.

Men låter din kommentar bero för den här gången, du kan ha dåliga erfarenheter färskt i åminne som får dig att reagera starkt på ifrågasättandet… men om du tänker stanna kvar i ett forum döpt för sin skepticism så får du vänja dig fort. Jag ser ingen anledning att ge dig några extra chanser.

> "Elektromagnetiska fält som uppkommer med elektrtisitet är inte samma sak som magnetfält."

Du menar för att elektromagnetism från växelström pendlar precis som växelströmmen, medan permanenta magneter och likströmsspolar inducerar ett statiskt magnetfält? Visserligen. Men vad skulle den konkreta skillnaden vara i det här fallet?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[sakring]
2011-12-29 10:41
#65

Jag började med att säga  att jag flyttade ut. Där ser man hur väl värden läser det man skriver.

olaka
2011-12-29 10:57
#66

#65

Kan vi inte sluta prata om petitesser och koncentrera oss på det centrala:

* Du mådde kass av vattensängen, ingen på detta forum har ifrågasatt detta. Så den biten kan vi kanske släppa?

* Du förklarar det med elektromagnetisk strålning, skeptiker på detta forum ifrågasätter detta och ber om evidens.

* Vi föreslår alternativa förklaringar, tex hjärnspöken(som inte är något förnedrande) och läckströmmar. Du har mig veteligt inte kommenterat dessa förklaringar. Om du har det och jag har missat det ber jga om ursäkt och ber dig göra det igen.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Maria
2011-12-29 11:14
#67

Mina frågor var heller inget illa menat då jag kan så lite om ström.

Tycker också att det är märkligt att du drar iväg då du själv är Medarbetare på en sajt som Politik där det stormar emellanåt. (jag har själv varit Medarbetare där).

Högt i tak och ifrågasättande är väl mer ren sund nyfikenhet, tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

piotrr
2011-12-29 12:06
#68

> "Jag började med att säga  att jag flyttade ut. Där ser man hur väl värden läser det man skriver."

Ja, du började med det i inlägg #31. Du nämnde ingenting om att dra ut sladden, och nu käbblar du med mig om vad jag borde ha förstått utan att du sa det. Är du mer intresserad av att reda ut det, eller att reda ut vad som kan ha orsakat din upplevelse?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[sakring]
2011-12-29 12:55
#69

# 68 Sängen blir kall då.

Annons:
piotrr
2011-12-29 13:27
#70

Ah, och du menar att du därför skulle känna skillnad på om sängen var varm eller kall och på så sätt skulle ett blindtest vara meningslöst.

Mh. Visst. Men det finns sätt runt det också. Säg att ni testar följande:

1. Sov en vecka i sängen med termostaten satt på rumstemperatur.

2. Sov en vecka i sängen med elementet helt avstängt.

3. Sov en vecka i sängen med sladden urdragen.

…men utan att DU vet vilken vecka som är vilken, och varje gång värmer ni upp sängen först så att den alltid har samma temperatur när ni lägger er.

Om du kan avgöra vilken av veckorna som sladden är urdragen, och vilka veckor som den är på med termostat och allt, så kanske vi har ett orsakssamband.

Men precis som med all felsökning gör man bäst i att först sortera bort alla möjliga felkällor som skulle kunna förklara vad som händer. Det GÅR att utreda ändå, men ju fler variabler desto svårare blir det att hitta samband.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[sakring]
2011-12-29 16:09
#71

# 70 Ursäkta mig men vad kan du om vattensängar? För det första så hade vi den 1987 och slängde ut den då också.

För det andra meningen med en  vattensäng förutom att den ska forma sig efter kroppen är att den ska ha samma temperatur  som kroppen dvs minst 37C. Att sova med rumstemperat vatten är bara inte möjligt precis som att sova med sladden urdragen.

Här finns det verklingen anledning för  mig att vara skepitsk om både dina och andras kunskaper om vattensängar.

Maria
2011-12-29 16:26
#72

Jag googlade och hittade detta. http://www.pobvattensangar.com/fordel.htm

Beroende på årstid så bör sängens temperatur ligga mellan 28-32 grader.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

piotrr
2011-12-29 16:52
#73

#71, Sakring,

Allt det du säger är säkert sant, men det förändrar inte det faktum att det är högst osannolikt att sängens värmeslinga skulle ha givit upphov till ett magnetfält som i sin tur skulle kuna ha fått dig att må dåligt. Vad jag försöker göra är att komma fram till om det går att testa detta på något sätt som inte är så mottagligt för egen tolkning.

Det är nämligen långt mer sannolikt att man har kommit till en förhastad slutsats på otillräckligt underlag, än att växelström skulle vara ohälsosamt på avstånd. Vi kan givetvis prata om hur man tar hand om en vattensäng istället, men under förutsättning att ni höjer temperaturen något på vattnet och att sängen har förhållandevis isolerande sidor och att ni ligger kvar i sängen över natten båda två och att sängen är uppvärmd innan ni lägger er, så kommer det inte att bli alltför obekvämt eller skada sängen om ni låter den vara avstängd.

Men jag förstår att man inte är så nyfiken att fortsätta leta efter den verkliga orsaken när man har hittat en som är bra nog, speciellt inte om det krävs att man anstränger sig lite.

Det betyder dock också att jag kommer att välja att inte tro på din slutsats, eftersom jag inte har tillräckliga indikationer för att den stämmer.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
2011-12-29 16:53
#74

#71 Vilket otrevligt sätt att bemöta ett vänligt förslag på hur du skulle testa din tes. Måste man veta exakt hur vattensängar fungerar för att misstro att du blir sjuk av elektromagnetiska fält? Vet du vad läckströmar är? Tror du att det kan vara en möjlig förklaring.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[sakring]
2011-12-29 19:20
#75

# 74 Kan du läsa innantill? Vi hade sängen 1987 och vi slängde ut den samma år. Hur i hela fridens dar ska jag kunna testa något som jag inte har?

# 72 Det kan hända att det är rekommenderat men jag är för frusen för att ha den temperaturen och det är ändå över rumstemperatur.

Maria
2011-12-29 19:37
#76

#75 Jag tänkte snarare att du kanske höll på att få värmeslag för 37 grader är ganska mycketSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[TristanChi]
2011-12-29 20:23
#77

#75

1987 stod Uranus och Venus i konjunktion. Där har du en troligare förklaring.

olaka
2011-12-29 20:23
#78

#75 Jag läste det, jag tyckte du betedde dig illa mot Per, det var det jag kommenterade. Känner du till läckströmmar? Skulle det kunna vara en möjlig förklaring? Var uttaget jordat förresten?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

chik
2012-01-08 08:41
#79

läck El är Läskigt"""

När jag läser detta.""en miljon på o El sanera sjukhus""

Då tänker jag ju automatiskt att det Finns, en sjukdom..El allergisk.

Lena.P är jag i verkliga livet.

piotrr
2012-01-08 13:16
#80

Men det finns inte. De som elsanerar sjukhuset gör det för att det finns folk som TROR att det finns, men det gör det inte. Det är ett slöseri med pengar.

ATT de gör det betyder inte att det blir riktigt, men jag är tacksam att du berättar att det är den tolkningen du gör. Det är du nog inte ensam om.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

olaka
2012-01-08 15:10
#81

Klart man ska bekräfta folks föreställningar även om de inte är helt sanna, jag till exempel brukar bekräfta pinnsmala anorexiker genom att hålla med om att de är tjocka.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[sakring]
2012-01-08 21:30
#82

# 75 Nej uttaget var inte jordat. Det är väldigt sällsynt med jordade uttag i sovrum. Dessutom så var kontakten i vattenmadrassen inte jordad så vi skulle inte haft någon nytta av ett jordat uttag i sovrummet.

Jag sände ut länken till min man som konstaterade att det är skillnad på magnetfält som man naturligt utsätts för och magnetfält som växlar riktining 50 gånger per sekund. Men han ansåg att det inte var någon idé att diskutera med sådana …….. som ni. Och det anser inte jag heller.

[TristanChi]
2012-01-08 21:34
#83

#82

konstaterade att det är skillnad på magnetfält som man naturligt utsätts för och magnetfält som växlar riktining 50 gånger per sekund

Hur menar han då? Vad är skillnaden?

Annons:
[Gesus]
2012-01-08 23:06
#84

#75 "Det kan hända att det är rekommenderat men jag är för frusen för att ha den temperaturen och det är ändå över rumstemperatur."

Hur klarade (och klarar nu) du att inte ha den temperaturen (minst 37grader) när du "flyttade ut" då?

Hur länge sov du i sängen innan du blev "sjuk"?

blombuketten
2012-01-08 23:24
#85

#82. "Men han ansåg att det inte var någon idé att diskutera med sådana …….. som ni. Och det anser inte jag heller."

Så rart.

piotrr
2012-01-09 16:56
#86

#82, Sakring,

Det är svårt att argumentera för sin sak när man har fel. Omöjligt, till och med. Det hindrar inte folk från att försöka med dåliga argument, som personangrepp mot fullständiga främlingar, istället.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2012-01-09 16:58
#87

Jag skulle kunna intressera mig för den påstådda skillnaden mellan "naturliga" och andra magnetfält, men från en så fördomsfull människa förväntar jag mig ingen sammanhängande förklaring. Det är helt ointressant.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
2012-01-11 09:03
#88

Piotrr#80 mitt inlägg ovan ditt.-Är hur många o jag tänker när vi läser något i tidningar eller hör på Tv….

_____________________________________________________________________

Men själv så förstår jag inte hur man kan sanera från något som går igenom nästan allt material.. o varför vissa bara är allergiska mot Mobilstrålning…Om jag har förstått rätt så är minsta strålningen vid basen av masten, o den största mottagningen ca 3km i om krets..Om jag har förstått rätt…

Eller elallergi..Hela värden är ju som en micro, Man kommer inte undan någon stans…Eller tänker jag fel??

Men klart det är tråkigt för alla som har värk o inte har något som hjälper..

OT. -Läkaren har haft sin legitimation sedan 1950. Han bedriverpraktik i sin bostad och bedömer om patientens besvär har att göra med elallergi, amalgam, titan eller guld.

Lena.P är jag i verkliga livet.

piotrr
2012-01-11 10:54
#89

#88, chik,

Man KAN skärma av magnetfält och elektriska störningar, det går att göra, så om man verkligen skulle vara känslig för magnetfält så finns det alltså material och metoder för att skapa en ganska "elsanerad" miljö. Problemet är att dessa människor som har problem inte verkar påverkas av el eller magnetfält, utan av om de TROR att det finns el och magnetfält i närheten.

Så om du skulle sanera ett rum från alla former av magnetism och sedan ge personen en metallbit och säga att det är en magnet, så skulle de bli sjuka ändå.

Radiosignalen är STARKAST nära masten, inte svagast. Jag vet inte varifrån föreställningen kommer att strålningen skulle vara minst närmast masten, det är precis tvärt om att signalstyrkan minskar med avståndet från masten. Signalen är inte ett "parasoll" som ger en skugga under mitten - det är en boll som är tjockast i mitten.

Men radiovågor finns överallt, hela tiden. De kommer till oss från radio och TV men också från stjärnor och planeter runt omkring oss. Saturnus låter såhär:

http://www.nasa.gov/wav/123163main_cas-skr1-112203.wav

Just detta med att problemen skulle bero på elallergi eller amalgam är jättekonstigt. Det finns inget samband mellan amalgal om elallergi. Det ena är ett kemiskt ämne, det andra är elektromagnetisk strålning. Och symtomen som dessa människor lider av är typiska för sådant man kan få av stress och psykisk ohälsa - de är inte de problem man brukar få av allergier eller tungmetaller eller strålning.

Och vi FÖRSTÅR allergier, tungmetaller och strålning. Symtomen för dessa olika saker är normalt sett väldigt olika varandra. Att de plötsligt skulle ge "ungefär samma" diffusa symtom som huvudvärk och illamående (men inte blödande slemhinnor eller missfärgning och håravfall, svullader, bölder, leverskador och inte går att behandla med antihistaminer, kelering eller kaliumjodid) vore jättemärkligt.

Förklaringen är att dessa människor inte lider av allergi, strålning eller alamalgamförgiftning.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
2012-01-11 11:12
#90

Piotrr#89  Radiosignalen är STARKAST nära masten, inte svagast..För mob fungerar inte ..Finns inga signaler..Så det är min egna slutsats..

**Precis..Går inte o skydda sig mot strålning.o ändå läggs det ut många skatte pengar..Vi pratar om samma sak fast på olika språk.
**

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
piotrr
2012-01-11 21:27
#91

Det går att skydda sig mot strålning. Det går att skärma av ett område så att den uppmätta fältstyrkan (alltså hur mycket magnetfält man utsätts för) minskar dramatiskt. MEN det spelar ingen roll för de som tror att de blir sjuka av magnetfält, eftersom de inte blir sjuka av magnetfält. Men OM de hade blivit det så hade det gått att skärma av till exempel deras hus.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Fridaybrew
2012-03-06 13:09
#92

Senaste nytt, de fångade sitt förnuft tillfånga och låter alla master gå på sin normala styrka, dvs ingen nedsläckning. =)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14478059.ab

/Fridaybrew

Joppo
2012-03-06 13:37
#93

En förnuftets seger. Jag hoppas för övrigt att den påstått elöverkänslige gubben får psykologhjälp så han kan bli av med sina besvär. Det låter ganska jobbigt att vara i hans skor.

[Anunnaki]
2012-03-06 19:16
#94

Beslutet finns här för den som vill läsa. Lite märkliga resonemang tycker jag.

piotrr
2012-03-06 19:24
#95

Märkligt namn på beslutet också, "Strålningsbeslut".

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Gesus]
2012-03-06 19:55
#96

Kanske ska vara strålande beslut

ru4real
2012-03-27 10:56
#97

#82 Mest fascinerande tycker jag nog är att man vågar sova i en vattensäng med elvärme som inte är jordad. Känns som ett lysande sätt att elchocka sig själv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: