Annons:
Etikettskrönor-och-vandringssägner
Läst 7361 ggr
radio
9/14/10, 7:11 PM

Om erotiska väsen i SR

Lyssningstips!

En ny serie i Vetenskapsradion Forum, om erotiska faror som "lurar i vassen eller i mörka skogen". Folklivsforskaren Ebbe Schön är aktuell med boken "Erotiska väsen" som handlar om skogsrået, havsfrun, näcken och andra väsen i den svenska folktron berättar i dag om skogsrået, hon som har som hobby att förföra karlar. Efter att ha lyssnat på programmet vill jag tipsa om att alltid kolla om ragget har svans.

Väl värt att lyssna på, om dessa väsens sedelärande funktion, om de som dömts till döden för att ha umgåtts med skogsrå, om hur dessa berättelser kan uppstå etc.

(mp3-versionen av programmet finns här)

Det första programemt handlar bland annat om det förföriska skogsrået. Ett tips är att köra in handen under kjolen för att kolla om den trevliga och vackra tjejen du nyss träffat har svans.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
chik
9/14/10, 7:58 PM
#1

radion.Det tackar jag för…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Trilobite
9/15/10, 12:37 PM
#2

Hejja P1!

[trumman]
9/15/10, 1:17 PM
#3

Skall lyssna.

Skogsrå berättade farfar om, han var skogskarl och riksspeleman uppe i Jämtland. Enl honom hade hon hål i ryggen, inte rävsvans. Men det skiljer sig tydligen från plats till plats.

http://www.thomassondesign.com/img/design/misc1.jpg

Maria
9/15/10, 1:26 PM
#4

Kanske var det dåtidens erotiska novellerFlört Uppfunnet av alla skogstokiga ensamma människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

radio
9/15/10, 1:29 PM
#5

#4

Möjligt, men mer troligt är att dessa berättelser fungerade som varningar för att pyssla med osedligheter.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Maria
9/15/10, 1:31 PM
#6

#5 Fast lite spädde man nog på dessa varningar i spänningens namn.Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[trumman]
9/15/10, 1:36 PM
#7

#6 Jo, så brukar det ju bli då berättelser går från mun till mun. Man spär på för att få mer effekt.

Efter ett tag fick inte Skogs-Lasse så många "OOOH!" och "AAAH!" då han, för tjugoelfte gången, berättade att kvinnan där i skogen hade rääävsvaaans *med darrande stämma* så med rynkad näsa la han snabbt till "Och ett HÅL I RYGGEN!" åsså tog historien fart igen osv.

radio
9/15/10, 1:46 PM
#8

Ebbe Schön nämner just denna påspädning av berättelser i programmet.

Han nämner ett självupplevt exempel där han av två män får höra att en kvinna sett en skepnad på ett visst ställe. När Schön senare träffar kvinnan som sett skepnaden frågar han henne. Det visar sig att hon sagt att hon upplevt det som att det var någon där.

Det var då ett steg från den som upplevt det hela. Vad händer då om det är femtio? Ingen vill ju återberätta en historia sämre än den själv fått den berättad för sig.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Maria
9/15/10, 2:03 PM
#9

Men frågan kvarstår om just det erotiska inslaget. Om man nu ville varna för den farliga bäcken (med all rätt) så är det märkligt att "Näcken" liksom många andra figurer har blivit erotiska.

Det borde räcka med att man kan bli tagen av den farliga Näcken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

radio
9/15/10, 2:34 PM
#10

#9

Du får nog läsa mitt inlägg #9 igen. Men visst, många berättelser var säkert till för att varna för annat än fruntimmer.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Maria
9/15/10, 3:10 PM
#11

#10 Och DÅ blir det ju knepigt att det blir en erotisk ton över det hela tycker jag och spännande att spåna över varför…?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saga85
9/15/10, 3:34 PM
#12

#11 Sex säljer, det visste man redan på den gamla goda tiden Flört

chik
9/15/10, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Näcken var jag jätte rädd för när jag var Mindre…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
radio
9/15/10, 6:42 PM
#14

#13

Är du inte rädd för Näcken nu? Varför inte i så fall?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


piotrr
9/15/10, 8:26 PM
#15

Med åren kanske chik har lärt sig tycka om nakna fiolspelande karlar som badar?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
9/15/10, 8:27 PM
#16

#3, trumman,

Det var den variant jag hörde när jag var liten också, men jag vet inte om jag hörde "hål i ryggen" från skåningarna jag växte upp parallellt med, eller om det var något program på TV.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

chik
9/16/10, 1:35 PM
#17

Inte rädd för näcken nu-Nä.Han finns inte.

Men nu har jag en stor skräck för dom som är på riktigt.Män-Pojkar-Gubbar ja vad du vill kalla dom.

fast i burken här skrämmer dom mig inte.Här ger dom mig bara goa skratt.

Lena, som har tyckt till även i dag..Tjing!!

Lena.P är jag i verkliga livet.

radio
9/16/10, 2:17 PM
#18
  • #17. "Inte rädd för näcken nu-Nä.Han finns inte."

Hehe. Men man kan ju aldrig veta, Näcken kanske finns… Ingen kan faktiskt bevisa att han INTE finns :-)   (så att säga att man vet att inte finns kan vara lite farligt…)

En intressant följdfråga är hur man avgör vad man ska tro på eller inte. Eller rent av veta vad som finns eller inte finns. Vissa menar att "har man sett exempelvis ett spöke, då måste man naturligtvis veta att de finns", detta trots att vi människor är lättmanipulerade (det sägs ibland att den som är enklast att lura är sig själv) och feltolkar.
Andra menar att det räcker med att massor andra sett fenomenet, en alien eller andar. Detta trots att andra kan ha sett fel, de kanske överdriver osv.

Det är bland annat frågor som dessa som skulle vara intressant att höra troendes syn på. Frågor som dessa är inte detsamma som att man inte tror på någons upplevelser.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
9/16/10, 11:02 PM
#19

#18

En intressant följdfråga är hur man avgör vad man ska tro på eller inte.

och vid dessa diskussioner med skeptiker så kommer alltid Spaghettimonstret in i bilden, eller jultomten och tandfén. Obestämd

radio
9/16/10, 11:40 PM
#20
  • #19. "och vid dessa diskussioner med skeptiker så kommer alltid Spaghettimonstret in i bilden, eller jultomten och tandfén."

Hur avgör du vad du ska tro på Maggan?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
piotrr
9/16/10, 11:44 PM
#21

#19, Maggan,

När diskussionen börjar med näcken och skogsrået är det knappast överraskande. :) Då är det snarare mer typiskt för skeptiker att börja tala om gud och jesus när ämnet är mytologiska djur. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[MargaretaA]
9/16/10, 11:50 PM
#22

#20

avgör och avgör. jag tror på det som jag har "vetat" och som jag har haft minnen av sedan mycket litet barn. Det går ut på att livet är oändligt och aldrig kan ta slut. Därav rätt oundvlikligt att tro på andar (alltså det vi alla är - med kroppar eller utan) det jag tror på utgår helt enkelt från det.

Inte mycket utrymme för mänskliga påfund som jultomtar och spaghettimonster med andra ord.

piotrr
9/16/10, 11:55 PM
#23

Så du har alltså verkligen inte utvecklat din personlighet sedan du var ett mycket litet barn? :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[MargaretaA]
9/16/10, 11:56 PM
#24

#21

vad är knappast överraskande?

radio
9/16/10, 11:58 PM
#25

#22

Tror du att man kan ha falska minnen från barndomen? Alltså att man minns saker som egentligen inte inträffat eller som varit väldigt skiljt från upplevelsen?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
9/16/10, 11:59 PM
#26

#23

vad sa jag som fick dig att dra den slutsatsen?

Klass
9/16/10, 11:59 PM
#27

#22

Hur vet du att det är just andar (från avlidna människor) som du upplever? Hur kan du vara säker på att det t.ex. inte är Spagettimonstret som styr dina upplevelser? Hur vet du att förklaringarna till det du minns inte är påfund från människor? Hur fick du reda på det där med att livet aldrig kan ta slut?

Annons:
[MargaretaA]
9/17/10, 12:00 AM
#28

#25

ja det tror jag.

[MargaretaA]
9/17/10, 12:05 AM
#29

#27

jag har aldrig sagt att jag upplevt andar.

Det jag minns från barndomen kan inte vara påfund av människor eftersom jag är uppfostrad i en ateistisk, antireligiös miljö bland folk som aldrig talade om dylika ting.

jag vet inte hur jag vet att livet aldrig kan ta slut. jag bara vet det och har alltid vetat det.

piotrr
9/17/10, 12:06 AM
#30

#23, Maggan,

Jag knöt ihop det du skrev nu, med vad du försökte förklara i en annan tråd om att du tror att vi "i grunden" är samma människor nu som när vi var barn. Om du verkligen ÄR det, till exempel genom att du fortfarande tror på sådant som du "vetat" sedan barndomen, så kanske du faktiskt inte har utvecklats eller förändrats "i grunden" sedan dess.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

radio
9/17/10, 12:10 AM
#31

#28

Du tror alltså att vi kan ha falska minnen från barndomen. Hur avgör du vilka som är korrekta och riktigt tolkade?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Klass
9/17/10, 12:13 AM
#32

#29

Ok, du upplever inte andar då. My bad. Men du tror ju på dem. Nästan samma sak, enligt mig.

Du menar alltså att du inte alls har blivit påverkad av någon människa när det gäller din tro på evigt liv? Du har på egen hand räknat ut det?

Har du aldrig ifrågasatt det?

chik
9/17/10, 12:14 AM
#33

Nu när vi pratar om Andar-själar. Vilket jag tror på…

Så Klas..Vist är det människor fast dom är inte här nu utan dom har varit här…Förstår du….

Sen så kan man ju försöka o bevisa att dom inte finns.Det är kanske lika svårt det som attt bevisa att dom fins.

För vad jag ser ser ju inte du!!!

O det är testat både högt o lågt..

Oj!!!Nu har jag tänkt till flera gånger..O ingen tycker som jag.Men!!

Lena.P är jag i verkliga livet.

Klass
9/17/10, 12:35 AM
#34

#33

Tror inte heller att det går att bevisa att något inte finns. Däremot borde det gå bevisa att något finns.

Det jag undrar är vad det är som gör vissa människor övertygade om att t.ex andar finns.

Jag menar; när man t.ex. har en upplevelse av något, utöver vad man (den samlade vetenskapen) vet om fysik, kemi, biologi m.m, men som stämmer väl överens med vad man vet om psykologi, trots allt detta väljer att vara övertygad om att det var något helt annat.

Annons:
[MargaretaA]
9/17/10, 12:46 AM
#35

#30

jo jag såg det också och jag tror fortfarande inte att vi är ense om det.

utan att gå in på detaljer så har jag givetvis utvecklats massor genom åren, precis som du och alla andra. men vissa grejer går inte att göra sig av med. De hänger med så länge det håller. Vad gäller min tro på det outsläckliga livet så håller det fortfarande.

#31

magkänsla och lyssna inåt.

#32

nej den påverkan jag har blivit utsatt för är åt det motsatta hållet. "När man dör är allt slut" typ.

Ifrågasatt det? jo  jag har fortfarande stunder när jag tvivlar, men det brukar gå över efter en god natts sömn.

#33

Oj!!!Nu har jag tänkt till flera gånger..O ingen tycker som jag

Det är alltid lika roligt att få ta del av dina chikismer Lena! Skrattande

Klass
9/17/10, 12:58 AM
#36

#35

Är du medveten om att ingen av oss är medveten om allt som påverkar oss? Ibland är det som påverkar oss mest det som vi märker av minst. Tänk på det nästa gång du tar en god natts sömn. Flört

radio
9/17/10, 1:00 AM
#37

#35. "magkänsla och lyssna inåt."

Så trots att du vet att du och din hjärna kan tolka fel, så tror/vet du ändå att dina osannolika upplevelser är korrekta, för att din "magkänsla" säger så.

I mina ögon är det klart irrationellt.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
9/17/10, 1:14 AM
#38

#37

vem har talat om hjärna?

jag talar om magkänsla. Min hjärna har lurat mig många gånger men aldrig min mage.

Irrationellt får stå för dig.

radio
9/17/10, 1:20 AM
#39

Så "magkänslan" du har är inte resultatet av din hjärnas arbete?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
9/17/10, 1:21 AM
#40

#39

nej verkligen inte. Snarare tvärtom.

BillyKropotkin
9/17/10, 11:50 AM
#41

#40

Ursäkta om jag verkar näsvis, men varifrån kommer känslan då. Och framförallt, vad har orsakat den?

Annons:
[MargaretaA]
9/17/10, 6:06 PM
#42

#41

jag vet inte. Den har alltid funnits där.

BillyKropotkin
9/17/10, 7:25 PM
#43

#41

Men hur vet du att den inte har något med hjärnan att göra?

[MargaretaA]
9/17/10, 7:52 PM
#44

#43

jag tror inte det spelar nån roll och den frågan kanske passar bättre i hjärntråden.

Här svarade jag på Radios fråga om varför jag tror på det jag tror på.

radio
9/17/10, 8:30 PM
#45

#44

Om du vet att någon annan av dina kroppsdelar är bättre än hjärnan på att tolka upplevelser korrekt, så är det väl en klart motiverad fråga från BillyKropotkis.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
9/17/10, 8:40 PM
#46

#45

just for det record; vilka upplevelser talar vi om?

radio
9/17/10, 8:49 PM
#47

#46

Egentligen valfria upplevelser som tolkats av din magkänsla. Du skriver ju att din "magkänsla" aldrig lurat dig, men din hjärna.

Hur vet du att den inte har med din hjärna att göra?

(jag tolkar det som att du verkligen vet att det din magkänsla säger är korrekt, eller finns det utrymme för tvivel?)

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
9/17/10, 9:11 PM
#48

#47

okej vi kan säga så här. Erfarenheten har lärt mig att när jag agerat och reagerat efter "magkänsla" har det aldrig blivit "fel", vilket det mycket väl kan bli om jag bara konsulterar hjärnan och "förståndet". jag hade t ex inte varit ägare till tre fastigheter som kommer att ge mig en guldkantad pension om hjärnan hade fått berstämma.

Det har hänt att folk har frågat mig varför jag gör eller tycker si eller så, då kan jag aldrig svara direkt (magen kan inte prata och formulera sig). Då måste jag alltid först skicka upp känslan från magen för att få den processad i hjärnan och då först kan jag formulera det.

Annons:
Maria
9/17/10, 9:12 PM
#49

#48 HahaSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

radio
9/17/10, 9:41 PM
#50

#48

Men det du kallar magkänslan är nog samma sak som alla andra kallar magkänslan, så där inga konstigheter. Skillnaden ligger väl i att när de flesta andra anser att det är i hjärnan även magkänslan finns, så säger du att hjärnan inte är inblandad.

Då uppkommer frågan som vi ställt, HUR vet du att det inte har något med hjärnan att göra?

Själv anser jag att magkänsla eller intiution (min definition att det är detsamma) är att man helt enkelt har den fakta som behövs och att den behandlas i hjärnan, men att tänkandet sker mer automatiskt och snabbare - ungefär som du beskriver din magkänsla alltså.

Men vi har tydligen olika förklaringar på var magkänslan formas. Hur vet du att du har rätt?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
9/17/10, 9:48 PM
#51

Magkänsla enligt mig är information som inte kommer utifrån.

för att spinna vidare på hus så när vi köpte vårt hus hade vi kollat massor av annonser och varit på många visningar.

En morgon läste jag tidningen såg en liten obetydlig annons om ett hus till salu. Det var mycket knapphändig info och det fanns ingen bild. Där är det kände jag direkt, Det huset kommer vi att köpa. Det gjorde vi också.

radio
9/17/10, 10:01 PM
#52

#51

Så har jag också köpt hus och lägenheter, då har jag använt hjärnan. Hittills har jag inte gjort någon dålig sådan affär. Däremot köpte jag en för snabb bil en gång, då använde jag kanske magen.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Maria
9/17/10, 10:04 PM
#53

#52 Jag känner igen mig i Maggan då jag köpte sista huset med magen snarare än hjärnan.

Det gick så snabbt att jag inte hann att rapa….Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

radio
9/17/10, 10:08 PM
#54

Men hallå.

Klart man kan köpa ett hus på känslan (intiution, magkänsla eller vad som) och göra en bra affär, om det är fiffigt att göra så är en helt annan fråga.

Frågan var HUR man vet att hjärnan inte är iblandad i beslutet.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
9/17/10, 10:08 PM
#55

#52, 53

ja fast jag köpte inte huset bara genom att läsa annonsen. Men jag visste redan då att det skulle bli vårt Flört

Annons:
radio
9/17/10, 10:10 PM
#56

#55

Jo, jag har förstått det. Så gör jag också ibland.

Frågan var hur du vet att hjärnan inte var inblandad.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Maria
9/17/10, 10:12 PM
#57

#56 Jag har ingen aning om det var magen, hjärnan, röven eller hjärtat som var inblandadFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Klass
9/17/10, 10:12 PM
#58

#48

"Erfarenheten har lärt mig att när jag agerat och reagerat efter "magkänsla" har det aldrig blivit "fel", vilket det mycket väl kan bli om jag bara konsulterar hjärnan och "förståndet"."

Har det verkligen aldrig blivit fel när du agerat efter magkänslan? Hur kan du vara säker på det? Är det inte möjligt att du endast har lagt träffarna på minnet, men glömt bort alla gånger det blivit fel?

[MargaretaA]
9/17/10, 10:19 PM
#59

#55

Skrattande

#56

egentligen har jag aldrig funderat så mycket på det. jag bara gör som vanligt och kör på utan att titta så noga under huven.

#58

nej inte som jag minns. men ibland kan önsketänkande komma in vilket man gärna vill ska vara magkänslan. Där har jag missat några ggr. men man känner i hela sig när det är äkta vara. Då finns inga tvivel alls.

men alltså allvarligt - har vi inte svävat ganska långt bort från trådämnet nu?

radio
9/17/10, 10:41 PM
#60

#59

Det är okej Maggan. Jag tyckte att du sa att du visste att magkänslan inte hade med hjärnan att göra tidigare, men då vet jag att du inte har funderat så mycket på det, att du helt enkelt tror att magkänslan behandlas av något annat än hjärnan helt enkelt. Så kan det naturligtvis vara, även om så gott som all forskning tyder på att vi använder hjärnan även till det.

Tack för dina svar :-)

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


radio
9/17/10, 11:03 PM
#61
  • #59. "men alltså allvarligt - har vi inte svävat ganska långt bort från trådämnet nu?"

Jo. Iofs tycker jag det är spännande att trådar blir ot, ungefär på samma sätt som en krogdiskussion istället för ett styrelsemöte som bör vara mer strikt (och "ja", jag vet att jag är dålig på sådana också…).

Det bästa är om man när det bli ot kan "knoppa" av tråden, vilket tydligen är väldigt omständigt här på iFokus. Ansvaret torde alltså ligga på oss användare att skapa nya trådar innan de blir för långt från ämnet. Vi får väl göra en gemensam ansträngning.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


[MargaretaA]
9/17/10, 11:13 PM
#62

#61

för en gångs skull är vi överens Tungan ute

Annons:
Rosenvialens
9/18/10, 5:56 PM
#63

Jag tycker det är rätt sött,med skröner så långt tillbaka i tiden det fanns,idag tror man väl inte påt ,men det är sött att ha det kvar endå.Så att man kan se tillbaka.

piotrr
9/19/10, 12:56 AM
#64

Det mest fantastiska är människor som faktiskt, fortfarande, tror på tomtar, troll och jättar. Och det säger jag inte som en överdrift av någon som tror på andar eller själar, jag menar att det bokstavligen finns vuxna människor som i modern tid tror att de har sett gårdstomtar och jättar i skogen.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Rosenvialens
9/21/10, 12:07 AM
#65

Ja,jag vet inte men det kan nog va så kanske.Själv känner jag ingen vuxen ännu iaf som tro på tomtar,troll och jättar.Mest barn som gör det,och det är väl som det ska vara när dom är det :)

En vän berättade att när hon var liten och fira jul hos släkt,så gjordes det alltid i ordning gröt i skål,som ställdes på trappet sent på kvällen ,det var inte till tomten för han hade ju redan varit på besök..dettta var till tomtenissarna.Förundrat hade dom tittat på den tomma skålen på morgonen barnen..ja dom hade varit där tomte nissarna.

radio
9/21/10, 12:40 PM
#66
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


radio
9/30/10, 1:55 PM
#67

Ett annat spännande radioprogram som kan tankas hem till exempelvis mobilen, för att förgylla en promenad eller en bussresa.

Bilden nedan visar en UFO-ballong, en kul leksak som tydligen står för de flesta rapporter om oidentifierade flygande föremål i Sverige.

UFO-kursen

Kurs i tefat

Jocke har sett mystiska farkoster glida över Borås. Pia hoppas på besök från andra planeter. Christian undrar om hans kompis berättelser om skuggfigurer från en annan dimension kan vara sanna.

Nu ska de tillbringa två dagar tillsammans och lära sig om mystiska ljussken, glödande klot och ljudlösa föremål som glider över trädtopparna.

Men de kommer också lära sig något de inte räknat med - att det de sett i himlen med största sannolikhet inte är något konstigt alls.

I Verkligheten ikväll följer du med tolv nybörjare på den årliga kursen i ufologi på en gård utanför Eskilstuna.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Upp till toppen
Annons: