Annons:
Etikettvetenskap
Läst 1585 ggr
vallhund
2/21/16, 6:37 AM

Kan växter känna?

Kan växter tänka? Kan växter kommunicera med varandra? Kan växter förnimma sin omvärld o anpassa sig utifrån information de tar in utifrån? Kan växter minnas? Besitter växter nervsystem?

För några år sedan läste jag en vetenskaplig artikel om hur barrträd kunde kommunicera med varandra genom svampars rotsystem. Tyvärr har jag aldrig stött på den artikeln igen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
AndersHesselbom
2/23/16, 3:08 PM
#1

Jag har inte sett klippet du länkar in här än, men växter kan inte tänka på det sättet vi normalt använder ordet - beteenden är lagrade i generna och har premierats under evolutionen. Det innefattar kommunikation. Ett bra exempel på beteende som ser intelligent ut finns hos bladskärarmyror, som odlar svamp. De samlar inte in blad för att de vet att svampen som de vill åt behöver ha bladen, utan för att beteendet att samla in blad har premierats.

ru4real
2/23/16, 5:46 PM
#2

Det är ju känt att olika frukter kan "kommunicera" mha feromoner, vilket utnyttjas av oss människor ibland. T ex genom att få avokados att mogna snabbare genom att placera den med äpplen.

JonasDuregard
2/23/16, 5:58 PM
#3

Ordet "kommunicera" kan användas i en väldigt bred bemärkelse. Som i "kommunicerande kärl" till exempel. Man kan säga att en sjö kommunicerar med en annan om de är sammankopplade av en flod, men med det menas inte att någon av sjöarna är intelligenta.

Upp till toppen
Annons: