Annons:
Etikettskepticism
Läst 1685 ggr
JoHo
1/15/16, 5:13 PM

Kritiskt tänkande

En del verkar tro att skepticism och kritiskt tänkande är av ondo.

Man önskar verkligen att de tog sig tid att se detta videoklipp:

Annons:
Loris M
1/15/16, 5:17 PM
#1

….och en del verkar tro att de som kallar sig för skeptiker har monopol på kritiskt tänkande. 

(Förlåt, det var det första jag tänkte på. Ska titta på din video senare och återkomma.)

JonasDuregard
1/15/16, 9:06 PM
#2

#1 Det borde du göra. Den var väl värd fem minuter faktiskt.

Loris M
1/16/16, 8:14 PM
#3

#2 Nu har jag gjort det. Ja, den var värd fem minuter. 😐

#0

Nu när jag sett videon, undrar jag: Vad vill du diskutera (förutsatt att du vill det)?

Videons innehåll, eller någon av dina två meningar?

 I det senare fallet skulle det vara trevligt om du utvecklade vad du menar. Vilka är "de"? Varför önskar "man" att de tog sig tid att se videon? Vilka är "en del" och varför tror du att de tror det? (att kritiskt tänkande och skepticism är av ondo)

JoHo
1/17/16, 3:25 PM
#4

#3 Vill väl bara diskutera egentligen varför paranormalister vill cementera sina villfarelser så starkt att de beter sig som du gör i #1, där du visar upp din okunskap.

Loris M
1/18/16, 10:29 AM
#5

#4

Synd att du svarar så som du gör. Jag skrev att jag skulle titta på videon, vilket jag gjort nu, och att jag skulle återkomma. Istället för att utveckla vad du menar, kommer du med dina uttjatade ord – paranormalister, villfarelse, cementera. På detta sätt bekräftar du bara det jag skrev i #1. Det är bara skeptiker som vet vad kritiskt tänkande är. Alla andra bör upplysas av er om vad det innebär. Genom bl.a. videon som du visade. Som är tydlig, bra och har helt klart undervisningssyfte.

Det finns saker som jag tycker är bra i videon och det finns en sak som jag ställer mig kritiskt till och som jag hade tänkt diskutera. Men med tanke på hur du svarar, inser jag att det är ingen idé. Du vill gärna fortsätta tro att vi inte har en förmåga att tänka kritiskt. Snacka om villfarelse! Därför kommer vi inte kunna komma längre än till en början av något som hade kunnat utvecklas till en diskussion.

JoHo
1/18/16, 11:15 AM
#6

#5

Nej, du hade en förutfattad mening DIREKT gällande skeptiker och kritiskt tänkande INNAN du ens tittat på klippet. Det var det jag syftade på.

Men du använder sedan den vanliga paranormalistretoriken; att paranomalister "har kritiskt tänkande" (jo, tjena) och "bara för att du skrev så dag och jag missuppfattade dig så ska jag tjura och inte skriva något fantastiskt omvälvande som kan visa motsatsen".

Är det inte bättre att övertyga mig att paranormalister etc HAR kritiskt tänkande och hur den formen av kritiskt tänkande ser ut?

Nej, tjura som ett litet barn vill du hellre göra. Och låtsas att du hadenågot att komma med.

Trist och tråkig paramnormalistretorik.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
1/20/16, 7:02 PM
#15

Tog bort några OT-inlägg.

JoHo
1/20/16, 8:31 PM
#16

#15

Självklart gör du det. Du tar alltid bort poster där du kritiseras.

JonasDuregard
1/20/16, 11:02 PM
#17

Ja alltid. Det finns inga poster kvar där jag kritiseras 😃. 

Men vad sägs om att återgå till att diskutera kritiskt tänkande?

JoHo
1/20/16, 11:33 PM
#18

#17

Såklart du vill det, Jonas. Släta över kritiken bara och fortsätt att behandla folk som skit.

Magi-cat
1/21/16, 7:57 AM
#19

Det är alltid av vikt att vara lite självkritisk och tänka över sin egen bias.

Har du provat med det någon gång, JoHo? 

Din burdusa taktik sätter ju ideligen käppar i hjulet för dig själv, om du verkligen vill ha en diskussion.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JoHo
1/21/16, 3:52 PM
#20

#19

Det där kom ju från rätt person. Du vet ju själv att du är en av de vidrigaste och värsta som jagar skeptiker och stänger av dem bara för att de ställer enkla frågor. Orsaken är väl att du inte klarar av att diskutera samt att diskussioner kan förstöra för din healingverksamhet. Bedragare skyddar sig ju allt de kan också.

Dessutom har du ju också erkänt att skeptiker behandlas på annorlunda sätt på din sajt. 

Så frågan är ju vem av oss som ska tänka över sin bias?

Det är knappast en "burdus taktik" att ställa enkla frågorr? T om när jag skrev "Så bra skrivet. Mycket kloka ord" etc så blev den posten raderad OCH jag fick skrivförbud (sedan insåg någon admin att det var klumpigt misstag och tog tillbaka den posten). Vad är "burdust" i det, MagiCat?

Nu har ju paranormalisterna fått en ryggdunkande moderator i form av Jonas. Han gillar att låtsas vara "öppen" för paranormalister så han bränner hellre skeptiker än att förstöra ryggdunk från transpersoner och bedragare.

Kan väl säga att på Asif hade din post #19 hade LÄTT blivit  raderad - om JAG hade skrivit den. Så det är inte konstigt att kalla det forumet för ytterligare ett "nordkoreaforum". Du är t ex värd för ett annat sådant "nordkoreaforum".

Nej, diskutera gärna sakfrågorna och SLUTA GÅ PÅ MIG OCH ANDRA SKEPTIKER MED IDELIGA PERSONANGREPP, LÖGNER OCH SMUTSKASTNING. Sluta anmäla bort poster som ni bara inte håller med om etc  så ska ni se ett trevligare klimat även på era forum.

Annons:
JoHo
1/21/16, 3:53 PM
#21

Lugn bara. Jonas kommer snart att radera alla poster som nyss skrivits.

Loris M
1/21/16, 6:21 PM
#22

#20 

Är du allvarlig? Du kräver att andra ska sluta smutskasta när du själv inte gör något annat. Tänk att det ska vara så svårt att vara självkritisk! Det är det enda Magi-cat uppmanar dig till och istället för att åtminstone tänka i mer än två sekunder om det kan finnas lite sanning i det, går du igång och skriver: "Du vet ju själv att du är en av de vidrigaste och värsta som jagar skeptiker…..". Låter det som något trevligt och något som borde stå kvar? Dina poster röstas bort för att du skriver på detta sätt genomgående, men inser inte att det är fel.

Mig har du kallat för okunnig, "tjurig som ett litet barn", ohederlig, skrivit att jag ljuger m.m. Och vet du hur jag känner inför det? Ungefär så här: 😐 Jag tar det inte personligt och blir i princip oberörd. Efter att ha läst dina poster i tre år har jag förstått att det är så du debatterar mot de som har en annan åsikt än du själv.

Du framställer dig själv som ett offer men ser inte hur hård ton du har och att de flesta av dina inlägg handlar om hur orättvist du blivit behandlad och att Jonas är jätte dålig på att moderera. Personligen fattar jag inte att han fortfarande orkar svara på dina inlägg och påhopp. Har du lagt märke till att knappast någon svarar på dina inlägg? Inte ens skeptiker orkar med det längre. Alla dina inlägg förvandlas till oändliga monologer eller till en klagovisa om hur paranormalister inte fattar diverse saker samt att Jonas inte kan moderera. Du har inte skrivit något nytt på åratal. Folk är så innerligt trötta. 

Att tänka kritiskt är oerhört viktigt. Men att tänka självkritiskt är minst lika viktigt. Man önskar verkligen att du kunde ta dig tid och reflektera över det.

Mia-45
1/21/16, 6:32 PM
#23

Kunde inte sagt det bättre själv Loris M. 👍
Jag har hållt tyst ett bra tag nu men kan inte längre då JoHo går på Magi-cat med påhopp om att hon är den värsta och vidrigaste som jagar skeptiker. 
Det där är att gå för långt! Och det har du gjort ett bra tag nu, JoHo. 
Jag vet att du nu kommer svara mej med att jag ljuger och har mej, som du gjort innan. Men jag bryr mej inte.
Men snälla JoHo…lite självrannsakan kanske inte skadar dej? 
Du skrev innan in ett inlägg som blev borttaget ungefär så här att det beror tydligen på VEM som skriver och VAD man skriver.
Du har inte funderat på att det kan handla om HUR man skriver?

JoHo
1/21/16, 6:40 PM
#24

#22

> Är du allvarlig? Du kräver att andra ska sluta smutskasta när du själv inte gör något annat. 

Jag smutskastar inte någon utpekad individ.

> Tänk att det ska vara så svårt att vara självkritisk!

Ja, varför klarar du inte det?

> Det är det enda Magi-cat uppmanar dig till och istället för att åtminstone tänka i mer än två sekunder om det kan finnas lite sanning i det, går du igång och skriver: "Du vet ju själv att du är en av de vidrigaste och värsta som jagar skeptiker…..". Låter det som något trevligt och något som borde stå kvar? Dina poster röstas bort för att du skriver på detta sätt genomgående, men inser inte att det är fel.

Det stämmer ju det jag skriver om MagiCatt. Inser du inte det?

Jag skulle heller aldrig skriva så om det inte var ett skeptiskt forum. På Asif hade ett enkelt "hej" raderats och resulterat i skrivförbud

> Mig har du kallat för okunnig, "tjurig som ett litet barn", ohederlig, skrivit att jag ljuger m.m. 

Stämmer också.Sanningen svider.

> Och vet du hur jag känner inför det? Ungefär så här: 😐 

Och så visar du att du är beter dig som ett litet barn genom at i stället för att skriva i text skriva en emoji. Vuxet..

> Jag tar det inte personligt och blir i princip oberörd. 

Ändå gnäller du…

> Efter att ha läst dina poster i tre år har jag förstått att det är så du debatterar mot de som har en annan åsikt än du själv.

Ja, jag skriver sanningen. Du ljuger. Där har vi skillnaden.

Och du anser dig givetvis vara oskyldig som en liten bebis, va?

> Du framställer dig själv som ett offer men ser inte hur hård ton du har och att de flesta av dina inlägg handlar om hur orättvist du blivit behandlad och att Jonas är jätte dålig på att moderera. 

Nej, offer skiter jag i. Sådant sysslar du och dina gelikar med (som din post jag svarar på). Jag anser bara att man ska behandla alla lika, vilket inte sker.

Anser du t ex inte att du har "en hård ton" mot mig i denna post? Har du tänkt så långt?

> Personligen fattar jag inte att han fortfarande orkar svara på dina inlägg och påhopp. 

För att han innerst inne vet att han inte är ofelbar, som han utger sig för. Men klappa Jonas på axeln. Han gillar att paranormalister gör så.

> Har du lagt märke till att knappast någon svarar på dina inlägg? Inte ens skeptiker orkar med det längre. 

Nej, skeptiker orkar inte med att bli raderade och avstängda från forum som drivs av paranormalister. Har du märkt att det är oerhört få poster här på SiF över huvud taget? Och Asif, som i stort sett är död. Det är bara jag och någon till som försöker hålla igång.

> Alla dina inlägg förvandlas till oändliga monologer eller till en klagovisa om hur paranormalister inte fattar diverse saker samt att Jonas inte kan moderera. Du har inte skrivit något nytt på åratal. Folk är så innerligt trötta. 

Jag har skrivit massor av nytt och startat upp massor av trådar som är intressanta. Sedan kommer sådana som du och och gnäller och gnäller och börjar göra personangrepp (som du gör nu  tex).

ATT du inte läser vad jag skariver - utan har förutfattade meningar - är att du påstår att jag skriver att "paranormalister inte fattar diverse saker". Det har jag aldrig skrivit t ex. 

Att Jonas inte kan moderera utan är lat och raderar hela poster vet vi ju alla.

Och vem är det som klagar nu? Tänka sig att dua inte fattar eller inser att DU klagar och gnäller nu?

Ja, "folk" är trötta. Trötta på paranormalisters evinnerliga gnällande och förmåga att vända varenda viktiga tråd som skrivs till någon attack på skeptikers person.

> Att tänka kritiskt är oerhört viktigt. Men att tänka självkritiskt är minst lika viktigt. Man önskar verkligen att du kunde ta dig tid och reflektera över det. 

Nej, jag är inte intresserad av att se om du kan tänka kritiskt eller vara självkritisk, för det har du visat att du inte är. Däremot en gnällspik som gnäller på mig så fort du får chansen. Har du NÅGONSIN provat att diskutera ämnena i stället för att attackera mig som person? Prova det någon gång får du se.

Magi-cat
1/22/16, 8:58 AM
#25

Det är egentligen inte värt att bemöta, men för eventuellt nytillkomna:

Från #20:

" Du vet ju själv att du är en av de vidrigaste och värsta som jagar skeptiker och stänger av dem bara för att de ställer enkla frågor. Orsaken är väl att du inte klarar av att diskutera samt att diskussioner kan förstöra för din healingverksamhet. Bedragare skyddar sig ju allt de kan också."

Det är alltför lätt att bli avtrubbad och van vid tillmälen och att ribban för anständigt tilltal höjs till en nivå som i exemplet ovan. 
Det är bara ett exempel på vad som omöjliggör en hyfsad diskussion.

Ingen av "oss"som skrivit här i tråden har sänkt sig så lågt. Ändå anser JoHo sig utsatt och illa bemött. Det rimmar dåligt.
Att vara skeptiker ger en inte rätt att bete sig illa.

Jag har alltid (för det mesta) tyckt om att diskutera. Det är därför jag är här på iFokus. Men jag föredrar avgjort att diskutera med personer som inte tillskriver mig sådant som inte stämmer och kallar meningsmotståndaren för tillmälen. 

Ett annat exempel JoHo ofta alltid tar fram är min "healingverksamhet" med "bedragare" i nästa mening.

För den som vill höra sanningen så har jag ingen "healingverksamhet" och även om jag hade det som vore det inte olagligt. Det är rent förtal att insinuera om bedrägeri.

Dessutom har du ju också erkänt att skeptiker behandlas på annorlunda sätt på din sajt. 

Så frågan är ju vem av oss som ska tänka över sin bias?

Sanningen är att jag alltid tänker över min bias, alltid. Kanske var jag i överkant självkritisk när jag dessutom reflekterat över min bias på min egen sajt, vilket är vad jag gjort, inte "erkänt" något sådant. Att vara öppen för sin egen bias (vilket alla borde vara) är inte en svaghet utan en styrka. Jag gör alltid mitt bästa och lyssnar på andra.

Första steget när det gäller att vara skeptisk är nämligen, anser jag, att vara medveten om var man står själv, sin egen bias, sin bakgrund och sammanhang, Är man alert och observant där ökar det chansen att agera rätt.

Det stämmer inte heller att jag "jagar skeptiker" på OF. Det är två stycken med skrivförbud, JoHo och Gesus. Ingen av dem pga att de kallar sig skeptiker.

Nej, diskutera gärna sakfrågorna och SLUTA GÅ PÅ MIG OCH ANDRA SKEPTIKER MED IDELIGA PERSONANGREPP, LÖGNER OCH SMUTSKASTNING

Återigen något som JoHo alltid framhåller, hur andra går på honom, smutskastar och ljuger. Igen, hur var det med självkritiken? Hur var det med att reflektera, JoHo, om hur du bär dig åt själv och hur det du skriver uppfattas av andra?

Så det är inte konstigt att kalla det forumet för ytterligare ett "nordkoreaforum". Du är t ex värd för ett annat sådant "nordkoreaforum".

Om inte den metaforen vore så allvarlig så vore den löjlig. Jag undrar vad folket i Nordkorea skulle säga.

 Han gillar att låtsas vara "öppen" för paranormalister så han bränner hellre skeptiker än att förstöra ryggdunk från transpersoner och bedragare.

Och så dessa ständiga utbrott på en moderator som gör sitt (många gånger otacksamma) jobb och samtidigt bedyrar att han är enig med dig i sak! Kan du aldrig tänka dig att det är du som går för långt?

Men jag skulle till slut vilja att du, JoHo, utvecklar vad du menar med den meningen och varför du över huvud taget nämner transpersoner i det sammanhanget. Jag förstår inte det alls.

#21 Lugn bara. Jonas kommer snart att radera alla poster som nyss skrivits.

Inte heller där hade du rätt.

Vad har du för förklaring till det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
1/22/16, 11:58 AM
#29

Låser tråden då det förekommit anspelningar på medlemmars identiteter. 

JoHo får en varning för tilltaget

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: