Annons:
Etikettkonspirationer
Läst 1338 ggr
kamera0710
11/3/15, 6:42 AM

"Jag, en vidskeplig konspirationsteoretiker?"

Fysikprofessorn Ulf Danielsson undrar om han blivit en konspirationsteoretiker, med anledning av VoF:s undersökning om svenskars inställning till vidskepelse och pseudovetenskap.

"Så, det går ju bra det här. Alla rätt! Betydligt bättre än genomsnittet. Men så är det ett par frågor som skakar om mig lite grand.

Läkemedelsindustrin arbetar för att hålla människor sjuka, snarare än friska, för att göra större ekonomisk vinst. Kan jag verkligen kategoriskt avfärda detta? Jag har ju haft för mig att industrin intresserar sig mer för livslång medicinering mot välfärdssjukdomar  där man aldrig blir frisk än för forskning kring antibiotika och infektionssjukdomar. Just för att maximera vinsten. Så visst, det beror väl lite på hur man tolkar frågan. Men inte kan jag väl helt ärligt sätta ”1”, inte alls? Här ser det illa ut. Lider jag möjligen av en liten släng av konspirationsteoretiker? En alternativ fråga som kanske hade platsat vore Bilindustrin har monterat hemliga dataprogram i bilarna för att lura myndigheternas avgastester. Hur hade jag svarat på den?

Men det blir värre. Under rubriken Tro och övernaturlighet handlar det om Intelligent liv på andra planeter. Nu blir jag riktigt orolig. Jag har i flera offentliga sammanhang argumenterat för att detta alls inte kan uteslutas utan tvärtom är troligt. Här är jag i sällskap med hälften av befolkningen och klarar alltså testet med ett genomsnittligt resultat. En tröst är att Stephen Hawking inte hade klarat sig bättre han heller.

Sammantaget gick det alltså hyfsat. Men lite bekymrad blir jag. Är jag trots allt en vidskeplig konspirationsteoretiker?"

http://ulfdanielsson.com/jag-en-vidskeplig-konspirationsteoretiker/

Annons:
Magi-cat
11/3/15, 8:16 AM
#1

Ett hårfint nålsöga att komma igenom om man ska klara sig från VoF:s bannbulla.😃

Alltid rolig att läsa, Ulf Danielsson.
Bra att frågorna ställs som skiljer agnarna från vetet och sållar fram de helt rättrogna.👍

Skämt åsido, det framgår hur fel det kan bli att kategoriskt stämpla pseudovetenskap, vidskepelse eller konspirationsteori på rättmätig samhällskritik. Eller dumpa de verkligt stora frågorna. (som intelligent liv i universum.)

PS: Ang. läkemedelsindustrin: http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/recensioner/2015/10/Obekvam-text-om-lakemedelsindustrins-metoder/

 .


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JoHo
11/3/15, 8:55 AM
#2

#1 Så healining är bättre än att forska för att bota? Så klart läkemedelsföretag har vinstintresse då det kostar miljarder att få fram ett nytt läkemedel. healing är overksamt men kostar hellet inget att ta fram. Är healing då bättre anser du? De enda som tjänar grova pengar på healing är bedragarna som utför det.är det bättre, tycker du?

JonasDuregard
11/3/15, 10:48 AM
#3

#1 "Ett hårfint nålsöga att komma igenom om man ska klara sig från VoF:s bannbulla."

Skitsnack. Vilken bannbulla talar du om? Det är inte VoF som skriver Ulf Danielssons blogg om du trodde det. 

"Skämt åsido, det framgår hur fel det kan bli att kategoriskt stämpla pseudovetenskap, vidskepelse eller konspirationsteori på rättmätig samhällskritik. "

På vilket sätt framgår det? Vem har gjort det? Har du ens läst blogginlägget eller undersökning som ligger till grund för det?

Det här är nog något av de mest förvirrade sakerna jag sett dig skriva. 

"Eller dumpa de verkligt stora frågorna. (som intelligent liv i universum.)"

Vem har gjort det? Talar du om personer i din fantasi eller personer i verkligheten? 

Menar du att man inte ska ställa de frågorna? 🤔

JoHo
11/5/15, 12:32 AM
#4

Och Magi-cat vägrar givetvis att svara på mina frågor i #2 Kaxig som få då hatobjektet VoF tas upp men mindre kaxig då man vill få svar på enkla frågor. Inget nytt under solen som vanligt. Fortfarande lika ohederlig debattör…

Upp till toppen
Annons: