Annons:
Etikettskepticism
Läst 1823 ggr
[Kritan]
2015-08-15 14:02

Statistikskeptikerna

DN hävdar att om någon är kritisk till brottsstatistik, så är det samma sak som att ignorera klimathotet. Men jag betraktar det som två helt skilda ämnen. Jag tycker inte man ska lägga ord i sin motståndares mun och förutsätta att denne tycker på ett visst sätt, och speciellt inte i ett helt annat ämne. DN får gärna kalla mig foliehatt, men jag är skeptisk mot statistik. Jag kallar det för ett friskhetstecken.

 PM: (Brå är väldigt tydligt med att statistiken över anmälda brott inte speglar verkligheten)

Annons:
Klass
2015-08-15 17:48
#1

Här är artikeln #0 pratar om.

Klass
2015-08-15 18:13
#2

Visst, det är skilda ämnen och inte samma sak - men det är samma sorts förnekelse, vilket DN-skribenten påpekar.

Magi-cat
2015-08-16 08:20
#3

Skilda ämnen, visst, men vad de vill säga i artikeln är tydligt:

"Trygghetsskeptikerna börjar snart bli som klimatförnekarna. Den ledande expertisen på området säger att klimatförändringen beror på mänsklig aktivitet, eller i detta fall att det dödliga våldet i Sverige minskar, men statistikförnekarna vägrar lyssna på det örat och påstår i stället att allehanda slags brott och våld ökar, att människor är mer otrygga och att samhället håller på att gå under.

Det blir inte mer sant för att de vill tro det."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kritan]
2015-08-16 23:37
#4

Anledningen att de använde exemplet, var att ställa någon i dålig dager. Även BRÅ pekar på att anledningen att våld med dödlig utgång minskat är att vi idag har bättre vård. Så genom statistik kan vi inte påvisa att brott minskar. Att upprepa samma sak, gång på gång, ökar inte sanningshalten. Det blir inte mer sant.

mwetterstrand
2015-08-17 09:08
#5

#4

"Även BRÅ pekar på att anledningen att våld med dödlig utgång minskat är att vi idag har bättre vård."

Nja, det är väl knappast hela sanningen. Om inte jag minns fel så gör inte BRÅ den kopplingen. Man tar upp det som en möjlig förklaring till att antalet döda inte speglar ökningen av antalet anmälningar, men pekar samtidigt på svårigheterna med att fastställa detta.

Och om så vore fallet så borde det synas i socialstyrelsens statistik över behandlade i sjukvården till följd av övergrepp. Det gör det inte.

[Kritan]
2015-08-17 23:00
#6

Jag har stort förtroende för sjukvården, men jag tror inte dom klarar av att behandla avlidna personer.

Annons:
Ufonisse
2015-08-18 01:05
#7

Det ser ut som att antalet skottskadade har ökat kraftigt. Nästan dubbelt så många på bara några år. Skulle vara intressant att se om den trenden hållt i sig efter 2013 också. 

Intressant om skottskadade i Göteborg:

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Originalstudie/2015/07/58-personer-skottskadade-i-Goteborg-under-18-manader/

58 skottskadade i bara Göteborg på 18 månader (2013 - mitten av 2014). Tittar man på statistik från 10 år tidigare 2004 så ser det ut som att det var runt 25  skottskadade i hela landet.

http://www.expressen.se/kvallsposten/27-skottskadade-i-malmo--bara-i-ar/

27 skottskadade i Malmö fram till november 2014. Alltså ungefär lika många i en enda stad på 10 månader som i landet totalt på ett år 2004.

De siffrorna stämmer helt med bilden av det dödliga våldet faktiskt minskar. Det rimligaste är att anta att fler skottskadade faktiskt anmäler att de blivit skjuta idag än för 10 år sedan.

JonasDuregard
2015-08-18 09:05
#8

#6 "Jag har stort förtroende för sjukvården, men jag tror inte dom klarar av att behandla avlidna personer. "

Jag vet inte om du medvetet försöker slinka undan nu eller om du glömt vad ni pratar om, men ditt ursprungliga påstående var att det dödliga våldet minskat på grund av att brottsoffer får bättre vård. 

Nu sluter du cirkeln i ditt argument fullständigt och säger att brottsoffren inte kan få vård för att de är döda 🤦‍♂️. 

På vilket sätt ska du ha det?

[Kritan]
2015-08-19 08:30
#9

Ja, det var en teori och den andra var att antalet anmälningar hade minskat. Finns många samhällsproblem. Att generalisera eller blunda för problemet löser ingenting.

piotrr
2015-08-30 11:40
#10

Att ignorera välbelagd vetenskap är förnekelse.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2015-08-30 11:41
#11

Statistiken för skadade är separat från statistiken för dödade. Blanda inte ihop dem. Nästan all statistik som får skit för att vara felaktig, är i själva verket korrekt men felaktigt använd, eller missförstådd.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Upp till toppen
Annons: