Annons:
Etikettmedicin
Läst 2838 ggr
JoHo
7/5/15, 2:40 PM

Skölja munnen med cocosfett

Flera i min bekantskapskets har börjat skölja munnen 20 minuter varje dag med cocosfett. De säger, givetvis, att de får "bättre tänder och tandkött" etc. Jag tror inte ett dyft på detta. Var hittar jag objektiv info om denna nyck?

Annons:
Grodan
7/5/15, 2:46 PM
#1

Jag läste någonting om att det nu hade bevisat att kokosolja är bra mot karies. Science Daily tror jag det var…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Achatina
7/5/15, 2:52 PM
#2

Kokosfett är ju en sak, kokosolja en annan. Men 10minuter låter lite mycket varje dag…

Sylwanin
7/5/15, 3:02 PM
#3

Jag borstar tänderna med kallpressad eko kokosolja för det mesta, tycker man blir mycket fräschare i munnen av det än med tandkräm, och det tycker även bekanta som också testat det.

Varma hälsningar

Grodan
7/5/15, 3:02 PM
#4

#2 Precis, det är kokosolja och inte kokosfett det handlar om…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Wraith]
7/5/15, 3:07 PM
#5

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=%22oil+pulling%22

Sök annars på "oil pulling". Från det lilla jag läst om det så verkar det finnas vetenskapliga stöd att det kan förbättra munhälsan (gäller dock bara vissa typer av oljor, inte alla), men vanliga munskölj gör jobbet lika bra.

Achatina
7/5/15, 5:08 PM
#6

#3 Med tandborste precis som vanligt? Hur mkt på borsten?

Annons:
NiklasTyreso
7/5/15, 5:43 PM
#7

#2 och #4 Det är en myt att kokosfett och kokosolja är olika saker! Fett låter äckligt och säljer sämre än olja som låter nyttigt. Det är ett marknadsföringstrick som ni lurats av!

Achatina
7/5/15, 5:56 PM
#8

#7 Kokosfett brukar inte smaka kokos, kokosolja däremot.

Klass
7/5/15, 6:04 PM
#9

Det där verkar komma från någon slags anti-flourlobbyism (med inslag av LCHF-fanatism).

Grodan
7/5/15, 7:44 PM
#10

#7 jag kallar i a f kallpressad kokosolja för kokosolja och den varmpressade för kokosfett, så som jag lärt mig från LCHF (i a f för några år sedan)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JoHo
7/6/15, 9:49 AM
#11

#5

> Sök annars på "oil pulling". Från det lilla jag läst om det så verkar det finnas vetenskapliga stöd att det kan förbättra munhälsan (gäller dock bara vissa typer av oljor, inte alla), men vanliga munskölj gör jobbet lika bra.

Jag har sökt på det och kommer oftast till alt. med-sidor, antivax-siodor och andra knassidor.

Var finns det "vetenskapliga stödet". Och låt mig gissa att de cocosfett som gäller är de svindyra med en "hälsoetikett" från något knasföretag som säljer den till överpris mot för vad Coop tar för den?

#9

Ja, det är jag också övertygad om. Det var mer sådan VERKLIG information jag var intresserad av. Inte personliga anekdoter.

[Wraith]
7/6/15, 10:07 AM
#12

Kollat länken jag bifogade? Dessa ska vara vetenskapliga studier som redovisas. Hur riktiga de är vet jag dock inte, men pubmed ska vara seriös.

JoHo
7/6/15, 11:32 AM
#13

#12

Jag har kollat den länken. Mest preliminära rapporter och småstudier. Hittade ingen större verifierad och falsifierad studie. Har du bättre info?

Annons:
[Wraith]
7/6/15, 1:27 PM
#14

Nej det har jag inte, verkar vara dåligt studerad i överlag. Hittar bara info att effekten ej är klarlagd vetenskapligt, dvs det finns inte tillräckligt med bevis för varken eller, det finns bara dessa småstudier i dagsläget. De flesta av dessa verkar dock vara överens om att det finns en klinisk effekt vad gäller munhälsan. Men som sagt vanligt munskölj har nog bättre effekt.

Det är ju inte heller bara kokosolja man testat, utan en del andra oljor, vissa utan effekt alls. Men själva idén ska gälla andra oljor med.

Jag hittar dock inga andra studier vad gäller övrig hälsa, finns ju påståenden att detta kan bota HIV, cancer, astma, exem osv så bara där börjar man dra öronen åt sig. Verkar vara med i klass med KS, det kanske finns en effekt att få dock men om den är värd besväret låter jag vara osagt.

JoHo
7/6/15, 2:37 PM
#15

#14

Du ser det som jag ser det…

MissClue
7/6/15, 6:07 PM
#16

jag testade detta förra veckan, riktigt vidrig procedur men efteråt kändes det väldigt rent och fräscht 😃

I love not man the less, but Nature more…

JoHo
7/6/15, 6:22 PM
#17

Kan vi få slippa höra personliga anekdoter, utan skriv bara hard core facts i stället, tack.

piotrr
7/8/15, 9:20 AM
#18

Alltså jag experimenterar inte på mig själv med otestade solkrämer eller otestade smärttabletter, så jag experimenterar absolut inte med otestade tandkrämer. Tänderna behöver man hålla friska och rena. Om ni experimenterar med oljedragning hoppas jag att ni dessutom använder vanlig fungerande tandkräm också så att ni inte riskerar er tandhälsa.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
7/8/15, 9:21 AM
#19

Det känns ju "fräscht i munnen" att gurgla mynta också, eller käka en halstablett, eller bara borsta utan tandkräm - men det räcker inte. 

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

OlgaMaria
7/13/15, 9:58 AM
#20

Finns ju många bra studier kring detta på pubmed

Länkar:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25838632

(RESULTS: A statistically significant decrease in the plaque and gingival indices was noticed from day 7 and the scores continued to decrease during the period of study.

CONCLUSION: 

Oil pulling using coconut oil could be an effective adjuvant procedure in decreasing plaque formation and plaque induced gingivitis.)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25584309

(RESULTS: 

There was significant reduction (p<0.05) in the mean scores of all the parameters within sesame oil and chlorhexidine group. Among the groups significant difference was observed in objective and subjective organoleptic scores. Post hoc test showed significant difference (p<0.000) in mean organoleptic scores of sesame oil and placebo and chlorhexidine and placebo group. No significant difference (p<0.05) was observed between sesame oil and chlorhexidine group.

CONCLUSION: 

Oil pulling with sesame oil is equally efficacious as chlorhexidine in reducing oral malodor and microbes causing it. It should be promoted as a preventive home care therapy.)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21911944

(RESULTS: 

The comparisons of the pre and post therapy values of plaque and modified gingival index score showed a statistically significant difference (P = 0.005 and 0.007, respectively) in group I and II. There was a definite reduction in the ORG 1, ORG 2, scores and BANA test score in both groups I and II.

CONCLUSIONS: 

Oil pulling therapy has been equally effective like chlorhexidine on halitosis and organisms, associated with halitosis.)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19336860

(RESULTS: 

There was a statistically significant reduction of the pre- and post-values of the plaque and modified gingival index scores in both the study and control groups (P < 0.001 in both). There was a considerable reduction in the total colony count of aerobic microorganisms present in both the groups.

CONCLUSION: 

The oil pulling therapy showed a reduction in the plaque index, modified gingival scores, and total colony count of aerobic microorganisms in the plaque of adolescents with plaque-induced gingivitis.)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
JoHo
7/13/15, 11:28 AM
#21

Tack.

Snabb fråga då jag inte haft chans att titta på dem ännu. 

Är alla dessa studier verifierade och falsifierade?

piotrr
7/13/15, 2:19 PM
#22

Verkar som att vissa oljor kan döda bakterier. Inte en ersättning till tandborstning alltså, utan en ersättning för munskölj och antibakteriellt munvatten, vilket jag inte vet om vi rekommenderar i Sverige ändå. 

Det märker ni på att man jämför testgruppen med klorhexidin, inte med tandborstning.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

OlgaMaria
7/13/15, 3:09 PM
#23

#22 Ja precis. Oil pulling är effektivt på att lösa upp och avlägsna plack och det är en nyckel i god tandhälsa. Bakterier och kariesvirus trivs i placket så när placket ryker så ryker också bakterier och karies, inklusive inflammation. Men oljan är kanske bakteriedödande på fler sätt än så.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kyllan56
7/15/15, 11:23 PM
#24

#21 Varför skulle Olga ta med studier som var falsifierade, med andra ord, falska? Om man vill visa att man har en poäng lägger man väl in studier som verifierar en hypotes och inte förkastat den.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Klass
7/15/15, 11:32 PM
#25

Kommentarer på #24 är överflödiga.

JoHo
7/16/15, 12:28 AM
#26

#25 True that. Jag tror att #24 blir en stark kandidat till årets "jag skjuter mig i foten"-postning

piotrr
7/16/15, 3:05 PM
#27

> "Varför skulle Olga ta med studier som var falsifierade, med andra ord, falska?"

Det är nog bäst att vi förklarar det här hellre än att bara säga att det är dumt. 

Jo, Kyllan, verifierad betyder att det har gjorts fler studier och alla visar på samma resultat. Ofta räcker det inte med en studie av en grupp, utan flera personer behöver studera samma sak och komma fram till samma slutsats innan man kan säga att något är helt bekräftat. Ju fler desto bättre såklart. 

Men om man bara tar med en enda studie, eller ett litet fåtal studier, och INTE tar med studier som visar på ANDRA resultat, så är man lite ohederlig, eller man ger åtminstone inte en fullständig bild. 

> "Om man vill visa att man har en poäng lägger man väl in studier som verifierar en hypotes och inte förkastat den." 

Exakt. Om man bara tar med studier som visar på det man vill visa, och inte tar med studier som visar något annat, så skapar man en lite falsk bild som inte överensstämmer med verkligheten. Det blir mer … reklam än vetenskap.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
Kyllan56
7/16/15, 6:46 PM
#28

#27 Mitt misstag var att jag inte läste studierna. Jag såg bara att det var flera studier som OlgaMaria länkat till. 

Så där brast jag, vilket jag villigt erkänner och bjuder på att jag gjorde bort mig.

Men vetenskapsteori har jag läst. Jag har speciellt intresserat mig för Karl Popper, som är en släkting till min dotter genom hennes pappa.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: