Annons:
Etikettskepticism
Läst 5861 ggr
JoHo
5/11/15, 11:46 AM

Bedragare Theresa Caputo event får besök

Givetvis hotar ljus och kärlek-folket skeptikerna.

Bra grej som kanske borde göras i Sverige?

Annons:
JoHo
5/11/15, 11:51 AM
JoHo
5/11/15, 12:52 PM
#2

Gesus gjorde en spot-on förklaring om folk som tror på bedragare:

https://gesusbloggen.wordpress.com/tag/woo-wooprofil/

JoHo
5/13/15, 11:08 AM
#3

Gesus hittade även detta om denna Caputo.

http://www.examiner.com/article/theresa-caputo-gave-tv-host-fake-reading-long-island-medium-star-news-again

Troligt att alla svenska självpåstådda medium är av samma skrot och korn?

JonasDuregard
5/13/15, 7:39 PM
#4

#2 Tycker du på allvar att den är bra? Jag trodde den var ett dåligt skämt.

JoHo
5/14/15, 1:14 PM
#5

#4

Ja, spot on av Gesus. Kolla bara detta och jämför med vilka medlemmar här som frekventerar paranomalistforum:

En riktig w**-w**, mest troligt:
woo-wooprofil
– Är kvinna
– Är runt 40 – 50
– Är frånskild ev omgift
– Har varit hemma med barn
– Har äldre, ev ”utflugna”, barn
– Kan ”gått in i väggen” tidigare
– Är eller har varit sjukskriven
– Är ”vilsen” och ev ensam
– Har en eller flera katter
– Söker efter någon mening med livet
– Har inte haft någon direkt hobby utan levt för barnen och sin man tidigare
– Har en eller flera drömfångare hemma
– Säger sig ha ”öppet sinne” men är totalt inskränkt på vad hon tror på

JonasDuregard
5/14/15, 1:24 PM
#6

Jag skulle kunna rita motsvarande bild av skeptiker och få den ungefär lika sann och minst lika svartmålande. Men jag trodde att tanken är att vi ska använda oss av förnuft istället för fördomar?

Anta att profilen stämmer över lag, vad tjänar den för syfte? Förutom sista punkten så ser jag bara hånfullhet och fördomsfullhet helt utan relevans för någon sakfråga, och man behöver inte direkt övertolka för att ana en ganska unken kvinnosyn.

Annons:
JoHo
5/14/15, 1:42 PM
#7

#6

Du får gå på Det Okända som gått ut med att deras tittargrupp är riktad mot kvinnor 35 - 55 och därav att reklamen är anpassad eter den gruppen.

Och vad är det för fel med det? Den enda som verkar ha en unken kvinnosyn är du, som ser ner på at kvinnor är överrepresenterade inom paranormalistvärlden.

Personliga anekdoter på ÖN och andra paranomalistforum bekräftar också detta. Är det fel, menar du?

Men vi kan ju hoppas att Gesus tittar in här och kan förklara närmare hur han kom fram till detta.

Gesus Pettersson
5/14/15, 5:54 PM
#8

Ha ha, oväntat. Jo tanken var att det skulle vara lite roligt. Det är det själva smileyn där ska hinta om - men den kan man såklart välja att inte se om man nu tvunget vill tolka det på sitt eget sätt..!

Som jag t.o.m skriver där, om man bemödar sig att läsa, "Jag försöker vara lite rolig (sarkastisk?) här ;-]"

Har sett någon woo här tidigare som tolkat det vara kvinnoförnedrande eller något och påstått saker om min kvinnosyn - trots dom inte vet något somhelst om varken den, eller mig.

Och, typ fyra år med bloggen, med vet inte hur många inlägg där och på olika forum + facebook - men ETT inlägg, med en smiley, visar såklart vilken unken kvinnosyn jag har. Verkar vettigt.

Tror nog det säger mer om dom som väljer att tolka det så och använda det till att kasta skit…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Magi-cat
5/17/15, 7:32 AM
#9

…ty "gumslem" är "den här typen av kvinnor"…(#10 enligt JoHo)

Dagens trollstav utdelas till den som finner den "smiley"  som förmår uppväga den unkna kvinnosynen à la Gesus/JoHo och förvandla den till ett roligt skämt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JoHo
5/17/15, 11:40 AM
#10

#9

Men det är alltid OK att skriva "gubbslem" när män dreglar över yngre kvinnor, eller hur? 

När det är tvärt om är det "unken kvinnosyn"? HUR kan det vara "unken kvinnosyn" om kvinnor visar upp en naturlig sida? Är det inte så att du letar gnäll (som vanligt) och inte inser att den enda som ser ner på andra kvinnor och har en unken kvinnosyn är du.

Men du, MagiCat, har som vanligt inget att säga om dina vänner bedragarna som tråden HANDLAR om?

JoHo
5/17/15, 11:44 PM
#11

Och som vanligt kommer MagiCat in, slänger ur sig en ogenomtänkt spya som inte har med trådens ämne att göra, struntar i att svara på frågor och sedan piper hon iväg. Ljus och kärlek och inget nytt i bedragarbranschen.

blombuketten
5/18/15, 8:52 PM
#12

Jag är kvinna och är över 50. Tänk, jag tänkte inte ens ordet "unken" när jag läste inlägg 2 och 5. Kanske har jag bra självförtroende som inte lägger ner en sådan värdering i detta. Vad  vet jag.  

Dessutom finns det en blinkande smiley i blogginlägget. Kanske kan man då förstå att det inte är så väldigt allvarligt menat.

JoHo
5/18/15, 8:56 PM
#13

#12

En del vill, som MagiCat, bara bråka om småsaker då de inte har något att komma med. Mest för att hennes vänninor ska trycka "bra inlägg" när hon gör bort sig.

Annons:
JonasDuregard
5/18/15, 9:50 PM
#14

#12 Alla har olika toleransnivå så klart. Jag reagerade nog mest på sista meningen: "Och då har vi väl här unga/yngre tjejer som tvunget vill tro att ”det finns något mer” och någon enstaka förvirrad man". 

Jag tänker inte gå i polemik med någon om olika sätt att tolka och misstolka den meningen och dess sammanhang men jag tror de allra flesta kan hålla med om att det är en illa vald formulering. 

"Dessutom finns det en blinkande smiley i blogginlägget. Kanske kan man då förstå att det inte är så väldigt allvarligt menat. "

Precis, det var bland annat därför jag blev förvånad att det togs på allvar.

JoHo
5/18/15, 11:28 PM
#15

#14 Åhjo, lite ligger det i det. Det är ju mest kvinnor som är "andliga" och gärna vill tro på bedrägerier. Varför skulle annars Det Okända vara så öppna med vilken målgrupp de siktar in sig på?

[Ritaren]
5/19/15, 4:55 AM
#16

Ursäkta mig men vad är problemet med beskrivningen av kvinnan på #5? Känner själv delvis igen mig rätt väl. Fast jag saknar en del i beskrivningen och det är att många av den "sorten" absolut har "hobbys". Att kalla bilden en "svartmålning" tycker jag avslöjar mer föraktfullhet än själva beskrivningen av kvinnan…. Sen är folk såklart olika, men bilden som sådan har en viss träff, även om den känns som om författaren av den är lite av en tönt.

Magi-cat
5/19/15, 8:13 AM
#17

#16 Själv har jag både drömfångare och katt. Samlar på ogräs som hobby.

Men jag oroar mig lite för om du kan ha glömt en smiley efter "tönt"? 

Det är viktigt med sådana här.🤓En smiley och man kan skriva vad som helst och den som tolkar måste fatta "skämtet".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JoHo
5/19/15, 10:02 AM
#18

#16

Observera att det var inte jag som skrev den texten. Den - och bilden -  är hämtad från Gesus mycket läsvärda blogg https://gesusbloggen.wordpress.com/tag/woo-wooprofil/

#17

Var inte så gnällig. Du vill bara starta bråk.

blombuketten
5/19/15, 11:01 PM
#19

Ska vi hårdra det hela så kan man ju fundera på just det här med målgrupp. Det okända vänder sig alltså till kvinnor i huvudsak. Har ni aldrig tänkt på att i nästan varje avsnitt (av de jag har sett i alla fall) där en man är med, sägs det nästan varje gång att han är skeptisk till det hela? Det har jag tänkt på och undrat lite över. Är inte det lika taskigt att liksom mena att om du är kille måste du vara skeptisk, för annars….ja, annars vad? 

Är det menat som att man inte är så tuff som kille om man tror på andar? Så kan man ju också tyda det och då är det väl lite elakt mot den stackars mannen.

JoHo
5/20/15, 7:43 AM
#20

#19 Den "skeptiske mannen" utmålas också ofta som lite tvär och lite otrevlig. Sedan "överbevisas" han av cold reading och gissningar av det självpåstådda mediet och Det Okändas vanliga "teknik" för att hjälpa det självpåstådda mediet. Att "göra bra tv". Allt detta för att nå målgruppen medelålders kvinnor med riktade annonser. …och sedn finns det de som tror att det som sker i Det Okända är "äkta" ROTFL!

Annons:
MissClue
5/22/15, 12:19 AM
#21

Så här skulle min beskrivning (överlag) av troende/nyfikna skpkr jag mött irl se ut

-75% kvinnor 25%män ganska jämnt fördelat mellan åldrar 20-75år   

-livsnjutare                    

-glada, mycket humor                   

-känsliga, stark intuition  

-känner mycket empati 

-intelligenta

-Livserfarna och psykiskt starka

-öppna och sociala

-kreativa och talangfulla

-ambitiösa inom jobb och familjeliv

-varma, kärleks och omsorgsfulla personer

Har tyvärr ingen "fantombild" eller vad man kan kalla det

I love not man the less, but Nature more…

MissClue
5/22/15, 1:27 AM
#22

#19 Det är mer accepterat i samhället att kvinnor finner program som det okända intressant samt oförklarliga ting som man kallar "spökerier". Jag har hört många konstiga och spännande historier från män som upplevt, sett oförklarliga ting men det är alltid hysch hysch kring det, inget man talar högt om.

#20 Det finns avsnitt där skeptiska står fast vid sin åsikt att inget övernaturligt existerar. Klart de klipper, väljer ut godbitar och vill göra bra tv, men om sammanfattningen av det som sänds inte hade stämt överens med enskildas personers berättelser, skulle inte de medverkande ha trädit fram och kritiserat det vid detta laget?

I love not man the less, but Nature more…

JonasDuregard
5/22/15, 7:26 AM
#23

#22 "men om sammanfattningen av det som sänds inte hade stämt överens med enskildas personers berättelser, skulle inte de medverkande ha trädit fram och kritiserat det vid detta laget?

Hur vet du att de inte gjort det? Det skulle få exakt noll uppmärksamhet i media (som att ringa och säga att solen är gul). Man skulle få finkamma bloggar och forum om man vill hitta det. 

Jag tror också du överskattar hur benägna folk är att gå ut med kritik mot ett program de fått vara med i, även om de inte är nöjda med hur de framställs. Många övertygar nog sig själva om att det ska vara så (ungefär som du skriver "klart de klipper" och så vidare).

vallhund
5/23/15, 7:45 AM
#24

Förmodligen har man skrivit kontrakt på vad man får o inte får göra/säga om programmet o hur det hela gått till, i bästa CM stil.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MissClue
5/23/15, 11:06 AM
#25

#23 Hur vet du att de inte gjort det? Det skulle få exakt noll uppmärksamhet i media (som att ringa och säga att solen är gul). Man skulle få finkamma bloggar och forum om man vill hitta det. 

Det vet jag inte. För ett tag sedan läste jag om en som sa sig ha medverkat, beskrev lite hur det gick till, hen var nöjd men det är en av flera hundra. Ja det är på forum och bloggar som jag menar att kritik från medverkande isåfall skulle ploppa upp.

I love not man the less, but Nature more…

orraklett
2/12/16, 9:07 PM
#26

Hur många kriminella finns det i Sverige?

Upp till toppen
Annons: