Annons:
Etikettskepticism
Läst 4126 ggr
JoHo
2015-04-07 13:14

Fungerar distanshealing? Nej!

Do new meta-analyses from parapsychologists prove reality of "Distant Healing"? NO says Edzard Ernst 

http://edzardernst.com/2015/04/distant-healing-two-new-systematic-reviews-and-meta-analyses/

Distant healing is one of the most bizarre yet popular forms of alternative medicine. Healers claim they can transmit ‘healing energy’ towards patients to enable them to heal themselves. 

There have been many trials testing the effectiveness of the method, and the general consensus amongst critical thinkers is that all variations of ‘energy healing’ rely entirely on a placebo response. A recent and widely publicised paper seems to challenge this view.

..//..

From these findings, the authors drew the following conclusions: Results suggest that subjects in the active condition exhibit a significant improvement in wellbeing relative to control subjects under circumstances that do not seem to be susceptible to placebo and expectancy effects. 

Findings with the whole human database suggests that the effect is not dependent upon the previous inclusion of suspect studies and is robust enough to accommodate some high profile failures to replicate. 

Both databases show problems with heterogeneity and with study quality and recommendations are made for necessary standards for future replication attempts.

----

Men healers fortsätter bedra människor både på distans och öga mot öga för en näve sedlar…

Annons:
Sommarek
2015-04-07 13:26
#1

Fast det du länkar till är ju bara någons åsikter om en studie som inte har bevisat att det funkat, inte en studie som visat att det inte funkar?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

JoHo
2015-04-07 13:30
#2

#1

Har jag skrivit något annat?

Däremot vet väl alla rationellt tänkande att distanshealing inte "fungerar" utan placeboeffekten.

Återigen finns det inga SERIÖST utförda tester som bekräftat att distanshealinghokuspokus existerar utom med placeboeffekten .

angest
2015-04-07 13:30
#3

Jag har tagit emot distanshealing tre gånger. Det funkade tyvärr inte på mig. Jag kände inte av något alls, varken under eller efter healingen.

Davbjo
2015-04-07 13:40
#4

#3: Frågan är väl inte varför det inte fungerande på dig, frågan är hur någon kan tro att det skulle fungera på någon alls.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

angest
2015-04-07 13:44
#5

#4 Jag vet personer som påstår att det funkar på dem i varje fall. Kanske de ljuger då.

Sommarek
2015-04-07 14:54
#6

#2 Frågan är väl varför folk måste "whitelighta" sin egen åsikt för att få den att framstå som mer rationell än någon annans?

Och ja, du påstår annat i din rubrik.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
JoHo
2015-04-07 17:23
#7

#6

Om du läser så ser du att rubriken syftar på Ernst svar.

Och; ja, att healing inte fungerar förutom som placebo är det inget tvivel om. Eller har du belägg för motsatsen? Du är ju wiccan så du är ju färgad av hittepået, eller?

Helst inga personliga anekdoter eller "min fasters kompis har en läskamrat som…."

JoHo
2015-04-07 18:12
#8

kanske någon som pysslar med healing på fulltid kan ge svar?

Magi-cat… Du vet kanske någon i din närmaste sfär som håller på med healing i gengäld att sedelbuntar byter ägare?

Magi-cat
2015-04-07 18:30
#9

Naturligtvis, som alltid till eder tjänst!

Tyvärr tar vi dock inte emot sedelbuntar längre. (Sprängfullt i kassavalvet)

Guld däremot, en skottkärra guld och du får några käcka besvärjelser på köpet!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kritan]
2015-04-07 19:55
#10

Om jag kunde åka tillbaka i tiden och berättar hur vi idag kommunicerar med varandra via en mobiltelefon, så skulle de få skratta gott.

Klass
2015-04-07 20:06
#11

#10

Vad vill du säga med det? Om du kunde åka tillbaka i tiden och berätta hur vi i dag kan flyga, så skulle de också få skratta gott.

olaka
2015-04-07 20:20
#12

#10

Jag skulle inte skratta, jag skulle säga "OMGF, kommer vi kunna åka tillbaka i tiden?!"

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Morphogenesis
2015-04-07 20:21
#13

#12. xD

Annons:
JoHo
2015-04-07 20:24
#14

#9

Men inget svar på frågan, givetvis, utan bara en spydig kommentar som du hade blivit avstängd på din och andra liknande sajter för om du hade varit skeptiker. 

Allt är som vanligt.

#10

Men nu kan du inte det.

[Kritan]
2015-04-07 20:58
#15

Det var bara så det mottogs och naturligtvis har ju alla olika självkännedom. Jag menade så klart att varje tidsålder måste få tid att utvecklas tekniskt och materiellt, såsom sin andlighet måste få tid att gro.

Sommarek
2015-04-07 22:29
#16

#7 Du menar att wicca och healing hänger ihop? Belägg gärna. Fast eftersom du inte kan argumentera utan att använda dig av ovan nämnda whitelighting så kan du ju inte direkt ha några giltiga argument överlag. För visst är det så att om någon påstår något om en så måste det vara så, så nu är det jag som har rätt. I övrigt så borde det väl finnas citationstecken runt rubriken om inte det är ditt eget påstående?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Davbjo
2015-04-07 23:07
#17

#5: Eller så har de helt enkelt fel. Människor har fel ganska ofta, det ligger i vår natur, dock finns det alltid dem som inbillar sig att de inom utvalda områden är felfria i såväl perception som antaganden.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

JoHo
2015-04-08 12:52
#18

#16

> Du menar att wicca och healing hänger ihop? Belägg gärna.

Nej, det skrev jag inte. Då du "är" wicca är du mer mottaglig för verklighetsallergi och därav vill du tro på healing och annat trams.

Förklara gärna vad du menar med "whitelightning" i detta sammanhang? Vad mig befattar är det slang för hembränt, vilket kanske förklarar en del av dina taffliga försök till argumentationer…

> I övrigt så borde det väl finnas citationstecken runt rubriken om inte det är ditt eget påstående?

Vilket trams. Rubriken speglar texten Ernst skriver. Kom med vettig argumentation om healings "förträffligheter" i stället för att tramsa, är du snäll.

Sommarek
2015-04-08 13:00
#19

Nej, det skrev jag inte. Då du "är" wicca är du mer mottaglig för verklighetsallergi och därav vill du tro på healing och annat trams.

Eftersom man inte kan "vara" wicca är det ett icke-argument. Att du sedan tror att du kan utläsa något som helst av det visar bara på din oförmåga att argumentera som en vuxen människa.

Förklara gärna vad du menar med "whitelightning" i detta sammanhang? Vad mig befattar är det slang för hembränt, vilket kanske förklarar en del av dina taffliga försök till argumentationer…

Du demonstrerade det precis själv. Det betyder att man, som små barn gör, argumenterar med påståenden som "om du inte tycker som jag så är du dum och alla dina argument är ogiltiga".

Vilket trams. Rubriken speglar texten Ernst skriver. Kom med vettig argumentation om healings "förträffligheter" i stället för att tramsa, är du snäll.

Varför skulle jag det? Jag har bara sagt att artikeln du länkat till inte bevisar att healing inte funkar, inget annat. Lär dig att läsa istället för att famla i blindo och komma med påståenden om folk du inte känner och inte vet något om.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

JoHo
2015-04-08 15:43
#20

#19

> Eftersom man inte kan "vara" wicca är det ett icke-argument. 

Saxat från din presentationssida: 

"Jag hade hunnit komma en bit in i vuxenlivet när jag fick veta att jag var wiccan". 

Du vill påstå att du inte är wiccan alltså? Eller är du en sådan där tramsade och trådförstörare som nagelfar "var wiccan" mot "är wicca"? Är det det senare är designen tvivel om att du är här bara för att trolla tråden.

> Att du sedan tror att du kan utläsa något som helst av det visar bara på din oförmåga att argumentera som en vuxen människa.

Att du kör med härskarteknik här skaver bara för dig. Om du "är wiccan" har du en tendens att tro på övernaturligt. Healing är övernaturligt och då är det inte så konstigt att du vill tro på healing. Varför annars lägga ner så mycket tid över att attackerar en rubriks uppbyggnad? 

> Du demonstrerade det precis själv. Det betyder att man, som små barn gör, argumenterar med påståenden som "om du inte tycker som jag så är du dum och alla dina argument är ogiltiga".

Och vad du gör här är att använda härskarteknik och försöka förminska din meningsmotståndare.  Argumenterar du alltid på så här låg nivå?

Och om du får ut att jag anser  "om du inte tycker som jag så är du dum och alla dina argument är ogiltiga" så har du ju fel. Jag vill ju inget annat än att du visar upp att healing fungerar. Gör det i stället för tramsa om rubriker.

> Lär dig att läsa istället för att famla i blindo och komma med påståenden om folk du inte känner och inte vet något om.

Gissar at du satt och såg på dig själv i en spegel när du skrev detta? Snacka om att du är någon som famlar i blindo och påstå saker om andra du inte har en aning om och dömer folk du inte känner. Inte direkt klädsamt för dig.

Återgå till trådens ämne nu eller lämna tråden är du snäll. Ingen vill ha trådtrasare som du här.

Annons:
JoHo
2015-04-08 16:07
#21

Kan vi nu återgå till att diskutera trådens ämne? Alltså den artikel som Erns skrev i #0?

Kom gärna med belägg för att healing på distans fungerar än med placebo.

Sommarek
2015-04-08 16:45
#22

Att diskutera vad artikeln som TS lagt upp handlar är i alla högsta grad att hålla sig till ämnet. Att en påstådd skeptiker visar sig bli så öm i både rumpa och självkänsla att han måste ta till personangrepp visar bara hur mycket han har på fötterna. Att han dessutom inte känner till definitionen av "övernaturligt" är infantilt, så han har nog helt rätt - min IQ är lite för hög för den här tråden. :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

JoHo
2015-04-08 16:52
#23

#22

Jösses… 

För det första diskuterar du inte denna tråds ämne. Du petar på rubrikens uppbyggnad och tramsar och försöker trasa sönder tråden. Kom med belägg i stället för att Ernst har fel.

Personangreppen står du för så bra och ofta att ingen annan behöver närma sig sådant.

Jag kan inte uttala mig om din IQ  (men du verkar ha höga tankar om dig själv eller anser att andra är dumma huvudet) men med tanke på ditt sätt att "argumentera" och att du inte förstår text samt har väldiga attitydproblem samt kan bara argumentera via härskarteknik så är den nog inte så hög som du verkar tro…

Återgå till ämnet nu. Vi förstår alla att du inte klarar att diskutera normalt men ge det ett försök och fortsätt diskutera ämnet.

Andas lite så frustrationen din lägger sig. Ta en skogspromenad. Det verkar du gilla.

Starman
2015-04-08 16:55
#24

Att du inte känner till begreppet "bevisbörda" är infantilt. 🙂

JoHo
2015-04-08 17:00
#25

#24

How true, Starman LOL!

Davbjo
2015-04-09 11:16
#26

"min IQ är lite för hög för den här tråden."

Är inte det lite som att säga att man är för rik för att köpa den där bilen? IQ är bakåtkompatibelt.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

donna128
2015-04-09 23:56
#27

Dom gånger jag fått distanshealing har det fungerat placebo eller ej men gött va det.Sov som en gris

Annons:
JoHo
2015-04-10 09:50
#28

#26

http://instantrimshot.com

#27

Tänka sig. Jag har inte fått distanshealing och sov som en stock i natt. 

Tänka sig att jag även sov som en stock när det var fullmåne senast.

"placebo eller ej"… Stryk "ej".

Davbjo
2015-04-10 14:18
#29

#27: Ditt synsätt på verkligheten är en smula problematiskt. Om det är placebo som orsakat förväntad effekt så har distanshealingen inte fungerat. Med ditt sätt att resonera så drar du direkt slutsatsen att distanshealing visst fungerar, men att det kanske sker via olika medel, men så är alltså inte fallet.

Faktum är att det inte bara helt saknas evidens för distanshealing, det saknas även en gångbar hypotes om vad det ens skulle kunna tänkas vara. Ser du inte detta som minsta lilla besvärande?

Om någon gör sanningsanspråk utan att ens ha en grundläggande idé om vad de föreslår besvärar det åtminstone mig.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

angest
2015-04-10 15:08
#30

Funkar healing som inte är på distans då? Jag har ju även gått på behandlingar hos en s.k. healer men inte ens det hjälpte mig. Fast jag tror det har med att göra hur pass svåra problem man söker för också. Har man bara lite svårt att somna kanske man med tankens kraft kan sova bättre men jag har nog för många saker som krånglar så healing har inte bitit på mig.

donna128
2015-04-10 16:51
#31

29 Och det avgör du eller ?  Det är nog mer dig det besvärar Jag har testat till skillnad från dig hur kan du då veta

30 Det kanske är medicin som kan hjälpa dig

angest
2015-04-10 17:15
#32

#31 ja det kan hända men jag är motståndare till alla läkemedel då jag inte vill ta något som kan vara beroendeframkallande. Därför har jag provat alternativa behandlingar som healing, akupunktur osv.

Davbjo
2015-04-10 17:32
#33

#31

Och det avgör du eller ?

Nej, jag uppfann inte logik. Detta hindrar mig dock inte från att nyttja den. Det följer logiskt att om det är placebo som står för effekten så är det inte distanshealingen som står för effekten.

Men du får gärna förklara hur distanshealing skulle kunna fungera rent praktiskt, jag är mycket intresserad av att få detta förklarat för mig. Du kanske är rätt person att göra det.

Det är nog mer dig det besvärar Jag har testat till skillnad från dig hur kan du då veta

Jag är osäker på vad du menar, verkar jag besvärad av dina påståenden? Låt mig försäkra dig om att det är jag inte, jag har stött på felaktiga påståenden tidigare (ganska många gånger faktiskt), och jag försöker mer reda ut dem än att låta dem störa mig.

Frågan hur jag kan härleda detta logiskt är egentligen ointressant, vad som är mer intressant är hur du kan dra några slutsatser om att distanshealing har en effekt. Hur har du kommit fram till detta? Jag misstänker att detta kommer som en en logisk följd av din förklaring till hur distanshealing fungerar i praktiken, så jag emotser din redogörelse.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Klass
2015-04-10 18:55
#34

#31

Det behöver inte alltid vara en fördel att ha testat själv. Det kan snarare vara en stor nackdel, eftersom man då ofta har gjort någon slags investering (t.ex. ekonomisk, känslomässig, tidsmässig) och kanske inte är objektiv i sitt utlåtande. Risken är stor att man  blir mer subjektiv än objektiv.

Annons:
JoHo
2015-04-10 22:13
#35

Fast… Bedragare måste ju också betala hyran och någon måste ge dem pengar… Lite Darwin över det.

donna128
2015-04-12 23:50
#36

32 MSM pulver kan du ju alltid prova om du är emot beroendeframkallande medecin

33 Lägg dig på sängen 20min. Och se vad som händer, med din logik borde det ske massor.din styrka att inte behöva en enda människa till hjälp är ju helt fantastisk så varför inte prova ensam !!

34 Så du ser det inte som en nackdel då att vara objektiv om man inte smakar på maten, och säger fy den maten är inte ätbar.förövrigt har inte jag bet.en krona och skulle heller aldrig göra för en distanshealing

[Kathja]1
2015-04-13 09:41
#37

Hur ställer ni er till det faktumet att man numer kan nyttja sin friskvårdspeng till att gå på tex reiki? Någon som vet hur man har resonerat då man har godkänt detta?

Klass
2015-04-13 10:26
#38

#36

Huruvida maten smakat gott handlar om åsikt, smak och tyckande. Distanshealing fungerar, eller inte, oavsett vad vi tror och/eller tycker - därför bör man vara så objektiv som möjligt när man försöker ta reda på detta.

Davbjo
2015-04-13 11:55
#39

#36: Jag förstår inte riktigt hur du kommer från A till B här. Varför "borde det ske massor" bara för att jag lägger mig ner? Om jag är övertygad om att saker ska ske när jag gör det kan jag mycket väl uppleva att så är fallet, men det betyder ju inte att den känslan beror på precis det jag tror att den beror på.

Människor har snarlika upplevelser och krediterar allt från heliga andar till magiska läkekonster för dessa, det betyder dock inte att de har rätt i sina bedömningar.

Jag har vid flera tillfällen behövt hjälp från andra människor, jag är exempelvis magopererad, det hade inte kunnat ske utan högst handgriplig och konkret hjälp från andra människor. Ingen mängd magi hade hjälpt mig dock.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

donna128
2015-04-13 16:13
#40

38  helt rätt alla har en åsikt,finns inget att ta reda på när någon redan bestämt att det inte fungerar

39  va bra, då har du ju  känsla ialla fall, sen vad det beror på är ju ganska ovesentligt jo heliga andar och magiska läkekonster är lurigt, skönt du fått hjälp med din mage

JonasDuregard
2015-04-13 17:31
#41

#37 Så här säger skatteverket: "När det gäller alternativa behandlingsmetoder gör Skatteverket ingen vetenskaplig bedömning om nyttan av metoden. Det är i första hand arbetsgivaren som har att bedöma om en metod eller aktivitet är friskvård för den anställde. Arbetsgivaren avgör också vilka metoder och aktiviteter som  bekostas för de anställda."

Man får lägga pengarna på i princip vilken aktivitet som helst, även om det blir lite tokigt att kalla det "friskvård". 

"Någon som vet hur man har resonerat då man har godkänt detta?"

Jag tror inte man resonerat alls, eller specifikt har godkänt reiki eller annat humbug, det slank nog bara med.

Annons:
Klass
2015-04-13 18:37
#42

#38

>"helt rätt alla har en åsikt,finns inget att ta reda på när någon redan bestämt att det inte fungerar"

Jag tycker att det där är en märklig kommentar som svar på det jag skrev. 

Förklara gärna vad du menar.  Anser du att det är samma situation om det handlar om hur en maträtt smakar som när det handlar om huruvida distanshealing fungerar?

Davbjo
2015-04-13 18:55
#43

#40:

vad det beror på är ju ganska ovesentligt 

Det beror väl på hur nyfiken och intresserad av verkligheten man är, antar jag.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

donna128
2015-04-13 19:01
#44

43 självklart är det så

[Kathja]1
2015-04-13 20:03
#45

#41 Du tror att det bara slank med? Låter inte som det vanliga tillvägagångssättet men så kan det ju alltid vara. Tack för att du tog dig tid att svara trots att du mest tycks gissa hur det ligger till, men allt kan inte vara lätt att svara på. 😉

JonasDuregard
2015-04-13 20:23
#46

#45 "Du tror att det bara slank med? Låter inte som det vanliga tillvägagångssättet men så kan det ju alltid vara."

Vad menar du med "vanliga tillvägagångssättet"? Något om hur skattejurister jobbar eller vad?

"Tack för att du tog dig tid att svara trots att du mest tycks gissa hur det ligger till, men allt kan inte vara lätt att svara på. Skämtar"

Jag gav dig ett exakt citat från ansvarig myndighet om deras hållning i frågan. Vad hade du hoppats på?

Du frågade hur "man" har resonerat, men du specificerar inte vilka man det är du tänker på. En del frågor är svåra att svara på, en del är helt omöjliga.

[Kathja]1
2015-04-13 20:44
#47

Nu var det ju självklart ditt "Jag tror inte man resonerat alls, eller specifikt har godkänt reiki eller annat humbug, det slank nog bara med." Ber om ursäkt att jag uttryckte mig otydligt. Och återigen - Tack för svaret!

JoHo
2015-04-15 12:00
#48

#41

> Man får lägga pengarna på i princip vilken aktivitet som helst, även om det blir lite tokigt att kalla det "friskvård". 

Precis.. "i stort sett". Golf, där man promenerar långa sträckor, anses inte som friskvård och därmed inte avdragsgillt.

Men vidskepligt trams är avdragsgillt.

Annons:
donna128
2015-04-15 12:57
#49

48 går det inte att andvända friskvårdskuponger till golfbana

JoHo
2015-04-22 09:51
#50

#49

Nej. Golf anses vara extremsport så det är inte avdragsgillt

genesimmons
2016-02-15 11:12
#51

puff

Upp till toppen
Annons: