Annons:
Etikettkänsligt-bortom-kritik
Läst 3390 ggr
vallhund
2015-04-03 20:54

Jag har visst hamnat i onåd på jesus ifokus.

"Jag stör mig mest på sajtvärdens antisemitiska uttalanden, kamouflerade som citat från den heliga skriften/liknande."

Dom verkar ha hoppat över kapitlet om att vända andra kinden till.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
RobinEH
2015-04-03 22:18
#1

Har du grund för påståendet? (Orkar inte läsa igenom dravelartiklarna)

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

JonasDuregard
2015-04-04 01:22
#2

Var med om en ganska absurd tråd för ett tag sedan, som inte har med sajtvärden på Jesus att göra, men som berör kristendom och antisemitism:

http://tro.ifokus.se/discussions/5482d1a6ce12c40f1700052a-kristendomen#47

Kolla framför allt länken i #57 😮

VildaVittra
2015-04-04 02:55
#3

#0 Jag fick det förklarat för mig på den sajten om att man inte ska vända andra sidan mot en annan lära, så nix, de kan inte lyssna på påpekanden om att antisemitism är fel.  😎

#2 Jösses, nog för att jag misstänkt att de hade någon extrem form av bokstavstro, men det där var ju helt galet. Det lustiga är ju att även bokstavstroende gärna silar bort sådant som inte passar dem.

Någon som vet vilket samfund de tillhör på Jesus? 

Ett citat ur filmen Meet the parents är "oh, you're jewish? that's cool, so was JC." och det tycker jag de antisemitiska bokstavstroende skulle behöva ta sig en riktig funderare över, de har mycket om bemötande av andra att lära sig från det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tarantass
2015-04-04 03:10
#4

Om "Jesus i fokus" är antisemitisk har jag ingen aning om, men sajten "Bibelstudier" är det troligen inte. Den är antikristen. Uppenbart skulle jag ha sagt, men dess ironi går tydligen att missa.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[krysopras]
2015-04-04 08:07
#5

Är det öht lönt att diskutera med religiösa människor? Nån här som har försökt ta upp antisemitism på ett muslimskt forum? Det vore förmodligen lika givande som att börja skriva kritiska inlägg på övernaturligt i fokus. Uppriktigt sagt tror jag man har större framgång om man ägnar sin lediga tid till att slå vatten på en gås.

JonasDuregard
2015-04-04 09:27
#6

#4 Jag håller med om att sajten bibelstudier verkar ironisk (även om Poes Lag aldrig varit tydligare). Däremot tror jag den som länkade dit är gravallvarlig. 

#3 "Jösses, nog för att jag misstänkt att de hade någon extrem form av bokstavstro, men det där var ju helt galet."

Det här var en person, jag ser ingen anledning att anta att de andra medlemmarna på Jesus i fokus håller med denne. 

"Någon som vet vilket samfund de tillhör på Jesus?"

Formellt sett så riktar de sig till alla kyrkor och samfund, men om jag skulle gissa så tror jag att det är det en majoritet pingstvänner bland medlemmarna.

Annons:
[Lovisaan]
2015-04-04 10:13
#7

Någon som vet vilket samfund de tillhör på Jesus?  
Om man tittar på artiklar på Jif: veckans Spurgeon ,så var charles Spurgeon Babtist.

[Juel70]
2015-04-04 10:42
#8

Det finns ingen som är antisemit på JIF 😃  Har ni inte läst bibeln och vad GUD säger om judarnas dåtid och framtid?  Ni har ju verkligen fått allt om bakfoten. Tvärtom, jag ber och välsignar Israel och alla judar, det är trots allt Guds folk.

När jag sade att Gud straffar människor för att dom vänt ryggen åt Gud, så gäller det ALLA folkslag.

Fortsätt och diskutera ni, så kanske ni kommer fram till nåt.. eller ej. 😃

#7 Du vill veta vilket samfund jag tillhör? 

Jag är inte med i någon församling. Jag följer helt enkelt bara Jesus.

[Juel70]
2015-04-04 11:20
#9

#0 av: vallhund

"Jag stör mig mest på sajtvärdens antisemitiska uttalanden, kamouflerade som citat från den heliga skriften/liknande."

Dom verkar ha hoppat över kapitlet om att vända andra kinden till.

----------------------------------------------------------------------------------------------

-   Det finns inga kamouflerade citat i bibeln till att börja med. Dom kan säkerligen missförstås av icke troende  liksom alla andra texter ur bibeln om man rycker loss verser här och där. 

Jesus vände andra kinden till ibland,  Ibland gav han svar på tal och ibland höll han helt enkelt tyst. Framför allt när han stod framför sina domare så höll han tyst.  

Det är lite lustigt hur icke troende ofta använder den frasen (Dom verkar ha hoppat över kapitlet om att vända andra kinden till.) för att försöka manipulera kristna.  Ungefär som när "åklagaren"  försökte använda Guds ord för att manipulera Jesus. 

Då kom frestaren fram och sade till honom: "Om du är Guds Son, så befall att de här stenarna blir bröd." 

Jesus svarade: "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun." Matt. 4:3,4

Sedan förde djävulen Jesus upp på tempelmuren och sa åt Jesus att om han var Guds Son skulle han kasta sig ned för berget. Han ville få Jesus att fresta Gud genom att begära att Gud skulle beskydda honom. Här citerade djävulen ett bibelord:

Ty han skall ge sina änglar befallning om dig att bevara dig på alla dina vägar. De skall bära dig på händerna, så att du inte stöter din fot mot någon sten.  Ps. 91:11,12

För dom som vill ska jag inom kort starta en bibelstudie kring judarnas historia, nutid och framtid enligt bibeln och Guds ord på JIF. Då är ni välkomna att ta del av det.

JonasDuregard
2015-04-04 11:27
#10

#8 "Det finns ingen som är antisemit på JIF Skrattar"

Är inte du på JIF?

Du länkade på fullt allvar till en sida som skriver att bibeln uppmanar kristna att förfölja och döda judar. Hur är det inte antisemitiskt?

Men om vi ser till det du själv skriver, du anser att förintelsen är ett straff från Gud? (du skriver så här: "Jag kan flika in lite och säga att ja Gud straffar ogudaktiga redan på den här jorden. Vi kan ta judarna som ett exempel, men även andra folkslag som vänt sig till avgudar och vägrar tro på Gud. Ofta är det genom krig, naturkatastrofer, sjukdomar.")

Du tillber alltså en gud som du anser är direkt ansvarig för förintelsen, men du ser inte dig själv som antisemit? Och ditt enda försvar är, om jag förstår dig rätt, att du föraktar andra icke-kristna lika mycket som judarna?

[Juel70]
2015-04-04 11:35
#11

#10  Nej, snälla du. Jag tror du VILL missförstå mig och oss på JIF.  Häng gärna med på studien om judarna som kommer kort, där kan du få lite mera svar om du önskar.

Om du läser i mitt inlägg i #8 så skrev jag: 

Tvärtom, jag ber och välsignar Israel och alla judar, det är trots allt Guds folk.

Så… försök att inte missförstå IGEN.

JonasDuregard
2015-04-04 13:43
#12

#11 "Nej, snälla du. Jag tror du VILL missförstå mig och oss på JIF."

Jag har inte talat om någon annan än dig.

Och angående missförstånd, jag ger dig ju en chans att förklara. Den helt uppenbara innebörden av det du skrev är ju att du syftar på förintelsen och övrig förföljelse som judarna tvingats utstå, och att du menar att det är ett straff från gud för deras "ogudaktighet". Menar du egentligen något annat, i så fall vad? 

"Tvärtom, jag ber och välsignar Israel och alla judar, det är trots allt Guds folk."

Att du ger dubbla budskap ändrar ju inte på det du skrev. Förklara vad du menade istället om det är något annat än det helt uppenbara.

[Juel70]
2015-04-04 14:09
#13

#12 TS inlägg handlar tydligen inte om mig utan om sajtvärden. Det var du som drog fram en tråd som jag har svarat i, därav skrev jag  "mig och oss på JIF".

Som sagt, åter igen Jonas Duregard; det kommer snart en bibelstudie kring det på JIF och då är du och alla intresserade välkomna att ta del av den bibliska informationen som vi ska ta upp angående detta.

Glad påsk!

Annons:
Klass
2015-04-04 15:14
#14

#13

Varför invänta en bibelstudie för att du ska förklara vad du själv menar?

[Juel70]
2015-04-04 15:21
#15

#14 Du menar: vad som står i bibeln om judarnas historia, straff, varningar osv?

För min egen mänskliga syn på saken har jag inte gett annat än att jag lyder det som Gud påtalar oss att göra; nämligen dubbla kärleksbudet och att vi ska välsigna Israel.   

Det jag har utgått ifrån hela tiden är bibelns och Guds perspektiv, inte min egen.  Man kan inte komma och tolka bibeln ur ett humanistiskt perspektiv om man nu ska studera bibeln.  Då är det inte undra på om man missförstår……

Maria
2015-04-04 15:30
#16

#15 Menar du att det bara finns ett sätt "ditt sätt" att tolka Bibeln? En skrift som är nedskriven av människor och omarbetad ett antal gånger?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Klass
2015-04-04 16:04
#17

#15

Men du kan inte komma ifrån att det trots trots allt är din tolkning av bibelns och din guds perspektiv som du utgår ifrån.

JonasDuregard
2015-04-04 17:40
#18

#13 Men en framtida bibelstudie kommer ju inte lära mig någonting om vad du menade med det du skrev. Det får du förklara själv eller räkna med att folk tolkar det precis så illa som det är.

JoHo
2015-04-04 17:48
#19

Jesus i Fokus styrs ju som en sekt. 

Alla som inte håller med Sajtvärd eller om Sajtvärd inte klarar att argumentera  åker ut.

De lever verkligen inte efter det "kristna budskapet" där inte…

Det är väl som alla de andra övernaturliga forum här som kör med åsiktsregistrering och massavstängning av oliktänkande.

Ljus och kärlek kallas det visst för…

[Juel70]
2015-04-04 17:50
#20

Ja, då får ni nog fortsätta själva här med eget studium -  och varför inte läsa om judarnas historia i bibeln, då kan du göra din egen tolkning 🙂  Men som förklaring till er räcker att jag älskar alla människor. Ha det fint.

Annons:
JonasDuregard
2015-04-04 17:56
#21

#19 Så har det inte varit när jag diskuterat på sidan. Det har väl hänt att trådar låsts och så men jag kan inte minnas att något av det jag skrivit har raderats eller att jag hotats med avstängning (och jag definitivt inte varit överens med sajtvärden).

JonasDuregard
2015-04-04 17:58
#22

#20 Fast människor som älskar människor skriver inte så vidriga saker som du gjort. Du kan inte båda älska alla människor och betrakta naturkatastrofer och krig som guds straff för de ogudaktiga.

[Juel70]
2015-04-04 18:02
#23

#22  Läs bibeln och bilda din egen uppfattning istället för att ge dig på mig personligen. Det är bibelns ord. Guds ord. Jag är inte Gud.

Men diande barn bör inte börja med att äta kött.

Klass
2015-04-04 18:19
#24

Juel70,

Det är ju dig vi frågar, inte bibeln. Vad tycker du?! Har du verkligen ingen egen åsikt?

JonasDuregard
2015-04-04 18:27
#25

#23 "Läs bibeln och bilda din egen uppfattning istället för att ge dig på mig personligen."

Står det i bibeln vad du menade med det du skrev? 😂

"Det är bibelns ord."

Just de här orden var nog dina faktiskt, även om det står mycket knasigt i bibeln också.

[Juel70]
2015-04-04 20:25
#26

#25 

Judarna själva säger att förintelsen var ett straff för deras olydnad mot Gud precis som deras förskingring 70 AD. Det kan du läsa om i länken nedan.

http://www.truetorahjews.org

VildaVittra
2015-04-04 20:46
#27

#26 Nu är ju inte de ortodoxa judarna representativa för hela det judiska folket, utan en liten del. Det är ungefär som att säga att alla kristna lever efter amishfolkets tro.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tarantass
2015-04-04 21:00
#28

#27: samma sak behöver påpekas om muslimsk antisemitism, här på tal om #5. Uppfattningen att islam i sig är antisemitisk tycks vara den vanliga bland svenskar numera, och den är felaktig. 

Den religion som genom historien har varit mest antisemitisk är kristendomen – islam har till och med ett uttryckligt toleransbud mot kristendom och judendom som kristendomen saknar motsvarighet till – och det är också från väst den moderna muslimska antisemitismen har tagit sin mesta inspiration.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Klass
2015-04-04 21:02
#29

#26

Nu börjar det här bli ganska obehagligt, faktiskt. 

Vad är det för sida du länkar till? Representerar den judars uppfattning i allmänhet, eller kan det vara så att du har hittat någon avvikande uppfattning och väljer att länka till just denna?

Menar du, Juel70, att förintelsen på något sätt var deras (judarnas) eget fel? Om det inte är vad du menar - varför skriver du då som du gör?

Neutralis
2015-04-04 23:28
#30

Herregud, vilket vidunderligt snömos. Må gudarna vara med oss.😮

[Juel70]
2015-04-05 08:44
#31

Angående länken Jonas Duregaard som jag länkade till i den andra tråden, så håller jag inte med den personen/personerna som kommenterar bibeltexterna,  när jag länkade till den, så hade jag googlat och läste lite snabbt och såg bara bibeltexterna, men gav inte särskilt mycket uppmärksamhet till vad personen skrev om texten. Trodde att det var en seriös sida med tanke på namnet på sidan, men det är det inte vad jag läst efteråt.

Men bibeltexterna stämmer. Jag har bara berättat om vad som står i bibeln och bibeln och Gud tror jag på.  Nu brukar jag inte prata om judar och deras bakgrund och straff utan för mig är KORSETS budskap viktigare.  Vi diskuterade enbart ifall Gud straffar människor och halkade in på judarna. Jag har bara berättat vad det står i bibeln om alla varningar och straff mot det judiska folket.

Men faktum är att Gud ska återupprätta Israel. Det är ett stort ämne att bara diskutera utan studier!

Jes 54:5  Ty den som har skapat dig är din man, HERREN Sebaot är hans namn. Israels Helige är din återlösare, han som kallas hela jordens Gud. 6  Ty som en övergiven kvinna i hjärtesorg kallades du av HERREN, och som en förskjuten ungdomshustru, säger din Gud. 7  Ett litet ögonblick övergav jag dig, men i stor barmhärtighet vill jag på nytt samla dig.

Hos 2:16  Det skall ske på den dagen, säger HERREN, att du skall kalla mig: "Min man." … 19  Jag skall trolova dig med mig för evig tid, ja, jag skall trolova dig med mig i rättfärdighet och rätt, i kärlek och barmhärtighet. 20  Jag skall trolova dig med mig i trohet, och du skall så känna HERREN.

piotrr
2015-04-05 10:25
#32

Om korsets budskap är det viktigaste, med förlåtelse och löfte om evigt liv, varför då fortsätta harva ordagranna bibelcitat som om det är viktigare? 

Det måste ju också betyda att alla som någonsin råkar ut för olyckor inte är äkta kristna, eller hur?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

JonasDuregard
2015-04-05 10:56
#33

#31 "Jag har bara berättat vad det står i bibeln om alla varningar och straff mot det judiska folket."

Nej, det här är första gången jag ser dig citera bibeln. Du  borde ta ansvar för dina egna ord.

donna128
2015-04-09 23:58
#34

Vissa lever och andra har fullt upp att läsa bibel. Så är det

Annons:
Upp till toppen
Annons: