Annons:
Etiketttro-hopp-och-religion
Läst 5055 ggr
Liberate
2015-01-08 18:26

Frimurarna Sverige - gå med?

Hej på er.

Jag är som många andra intresserad av personlig utveckling med allt vad det innebär. Som ung vuxen var jag mycket intresserad av Frimurarna och ville in dit, ja egentligen ända till något år efter jag tog min fil mag. Sen träffade jag en härlig och speciell människa som visade mig att jag kan utvecklas som människa och nå lika långt genom POSITIVT förhållningssätt med allt vad det innebär. Och att det är en bättre väg än den frimurianska vägen… Detta var för 2 år sedan…

I somras fick jag en ingång till dem men har tvekat sedan dess. Är det en god väg att gå? Enligt deras kommunikation så är svaret Ja! Men är det verkligen så? Jag har lärt mig mycket om Illuminati och det gör mig tveksam. Men jag känner mig hemma i deras syn på livet och människan. Vill bara inte att jag ska hamna i satanism/djävulsritualer efter X antal år och nivåer. De säger:

"Frimureriet har till syfte att verka för mänsklighetens förbättring och förädling genom att främja ödmjukhet, tolerans och barmhärtighet samt att visa detta i ord och handling."

Detta är vad jag försöker med nu fast med buddism, altruism, minska mitt ego, positiv energi, healing, reiki, meditation osv. 


Vad tror ni? Vad har ni för tankar? Vore spännande om ni vill dela med er =)

Ha en fin kväll!

Annons:
ru4real
2015-01-08 19:09
#1

Kör tycker jag. Hemliga sekter är alltid roliga. Och om inte annat kan du och huygens sen ha intressanta diskussioner om illuminati och annat trams som han hittar på.

Liberate
2015-01-08 20:59
#2

#1 ja det lutar åt det =) verkar mycket givande.  haha ja vad bra! Prata om Skulls and Bones, Bohemian Grove, Bilderberg Group och allt vad det heter. Huygens har intressanta inlägg i de flesta trådar här - mycket aktiv. Det är trevligt =)

Nä men går jag in så gör jag det seriöst och helhjärtat - absolut.

Liberate
2015-01-08 21:01
#3

OBS: Med "deras syn på livet och människan" så menar jag Frimurarnas syn på livet och människan. Ville bara tydliggöra =)

piotrr
2015-01-08 21:24
#4

Sätt dig in i det du är rädd för. Att gå med är väl ett bra sätt att göra det?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Magi-cat
2015-01-09 11:46
#5

Sekterism-varning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-01-09 12:02
#6

Jag undrar bara en sak, Liberate. Du verkar övertygad om att frimurarna är Illuminati och sysslar med satanism. Varför i hela fridens namn funderar du då ens över att gå med?

Annons:
JonasDuregard
2015-01-09 14:12
#7

#0 Får jag fråga varför du väljer att fråga just på den här sidan? Har det något med konspirationsteorierna runt frimurarna att göra?

Det är värt att påpeka att Frimurarna är en kristen organisation, så om du inte är kristen så kanske det inte är något för dig.

"Vill bara inte att jag ska hamna i satanism/djävulsritualer efter X antal år och nivåer."

Det tror jag inte du gör. De har egna ritualer och en del av dem verkar vara eller ha varit åt det ockulta hållet, men de verkar inte betrakta sig själva som djävulsdyrkare eller något sådant. Jag skulle gissa att mycket av det är nidbilder målade av mer konventionellt kristna organisationer.

#5 "Sekterism-varning."

Håller med.

Även om jag inte är övertygad om att frimurarna betraktas som en sekt i de strängare definitionerna (framför allt så är min bild inte att de kräver att medlemmarna isolerar sig från resten av samhället, men jag har inte stenkoll på hur det är med den saken).

Liberate
2015-01-10 20:25
#8

#6 Hej! Ja visst är det konstigt? Kan inte förklara det själv. Kanske önskar jag att det verkligen är ett brotherhood där man tillsammans arbetar med den personliga utvecklingen på alla plan samt gör världen till en bättre plats… men det kommer motstridiga uppgifter också. Hur mycket Illuminati är verkligen gruppen idag? Är de ens en del av dem? Många tankar som måste redas ut innan man tar sitt beslut. =)

#7 Hej! Yes allt som har med Bohemian Grove, Bilderberg Group, Skull and Bones, Agendor får tyvärr stämpeln "konstpirationsteorier" - tänkte antingen här eller i "övrigt" men tänkte att fler som kan mer om Frimurarna befinner sig här.

Mjo de säger att man ska ha en kristen tro…  själv tror jag på högre väsen och det är vad den internationella organisationen kräver av sina medlemmar. Det är i realiteten inget problem har jag förstått. Man borde ju gå över till den internationella synen officiellt snart antar jag.

Magi-cat
2015-01-10 21:14
#9

#8 Det låter som om du söker något men vet inte vad. Varför då i hela friden sylta in dig med något som du inte vet vad det är, som har hemliga ritualer, ingen insyn och som du (och alla utomstående) har vaga begrepp om vad det går ut på? För att du hoppas att de vill göra världen bättre? Du kan lika gärna ramla in på ett ställe där du absolut inte vill vara!
Alla slutna sällskap för inbördes beundran säger väl att de har goda syften. (Sekter, som scientologerna t.ex.)
Var mer rädd om dig än så, använd ditt sunda förnuft och fortsätt med din egen utveckling, och gör världen bättre på ditt eget sätt! Please! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Liberate
2015-01-14 09:59
#10

#9 kloka ord Magi-Cat =) =)

Denna kommentar har tagits bort.
Joppo
2016-06-09 02:40
#12

Min styvfar hade en restaurang som han hyrde i en Frimurarlokal. Mitt intryck av gubbarna där var att de var synnerligen harmlösa och torra filurer. De var väl ungefär lika skräckinjagande som ett gäng kattungar.  Jag tror knappast att det är nån större fara att gå med i sällskapet, men enligt vad jag sett verkar det rätt trist. Hela konceptet verkar mest bestå av gubbgagg. Men gillar man sånt är det kanske skoj…

Magi-cat
2016-06-09 13:11
#13

#12 Å andra sidan kan gubbar vara riktigt jävliga oavsett ålder och tråkighetsfaktor.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
mwetterstrand
2016-06-09 16:18
#14

Frimurarna är inte en hemlig ordern, utan en ordern med hemligheter. Idag är det endast ritualerna som är hemliga. Vill man veta mer om vad frimureriet handlar om kan man läsa det på 

https://www.frimurarorden.se/

eller besöka ett av många informationsmöten som anordnas av lokala loger ute i landet.

Joppo
2016-06-09 18:08
#15

#13 Det kan de förvisso, men den lokala logen i Karlskoga tror jag inte ruvar på speciellt mycket jävelskaper eller ondskefulla planer 😃 Jag skulle utan tvekan kunna sätta en ansenlig summa pengar på att alla är helt vanliga och skötsamma svennebananer. Har du vägarna förbi kan jag introducera dig för dem 😉

Magi-cat
2016-06-09 18:49
#16

#15 Hahaha 😂Tack tack, men…de får nog ändå lämnas i fred med sitt.🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rulander]
2016-08-25 08:44
#17

Du kan ablsolut inte vara kristen och frimurare. Det är inte en kristen organsiation.

3. Det är inte alls så illa som många säger… DET ÄR VÄRRE!

Oliver Lindberg. Tempelriddarorden och Frimurarorden i Bibelns ljus. En sammanställning av Oliver Lindberg. Klamrat häfte. 30 kr

Det är ingen som helst tvekan om att det finns en koppling till satan. Förpackningen är dock lite annorlunda.  Läs häftet, bra information från en person som var med.

Jag är civilingenjör och anser att personlig utveckling är mycket viktigt. Men frimureri är inte den smartaste vägen.

Davbjo
2016-08-25 11:08
#18

#17:

Du kan ablsolut inte vara kristen och frimurare. Det är inte en kristen organsiation.

Man brukar ju säga så att om alla som inte anses vara "riktiga" kristna av kristna faktiskt inte är kristna så skulle det inte finnas några kristna. Det ligger nog något i det.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Upp till toppen
Annons: