Annons:
Etikettskepticism
Läst 3644 ggr
Huygens
12/18/14, 2:10 PM

Apparater i Dendera, Abydos

För att ge tråden lite bakgrund behöver vi veta följande. Dendera och Abydos är två närbelägna uråldriga städer vid den egyptiska Nilen.

Dendera, som kanske är mest intressant för tråden, ligger öster om Abydos.

.

Denderas stora tempelkomplex uppvisar en del steninskriptioner av märklig karaktär. Stenrelieferna innehåller något som liknar ett slags avlånga apparater. Det går något som liknar rör, kablar och slangar från dessa avlånga apparater. Arkeologerna säger "lotusstjälkar" om kablarna.

Apparaterna finns främst i Hathortemplet i Dendera.

Apparaterna verkar innehålla långa ormar i lätt ringlande form. Minst en av apparaterna verkar stödjas av en liten "pall" som påminner om isoleringsringar för elektriskt högspänning. Arkeologer säger att stödet är en djed, en religiös symbol för det egyptiska samhällets stabilitet.

Den schweiziska Jungfraupark i Interlaken gjorde en moderna elektrisk apparat som påminde om Denderaapparatern, bild på den elektriska apparaten kan hittas t ex här en bit ner på sidan, eller alternativt här.

Egyptologer säger att ormarna symboliserar den sammansatta guden Atum-Ra, som ringlar sej ut i tomrummet och skapar universum.

Det är klart att apparaterna kan ha symbolisk karaktär också, att vi har en blanding av både symbolik och av faktiskt Egyptiska uråldriga apparater.

Vid en stenrelief syns en varelse som betecknas av arkeologer som att vara en "babian" i form av guden Thot, men som har ett påfallande spetsigt ansikte för att vara den typen av apa. Det går även en "svans" eller "kabel" från babianen, som dessutom håller två "kontaktdon" upp i luften. Bild på babianen finns här angiven som "Fig. 4", länken innehåller även en arkeologiskt traditionell förklaring till apparatena och babianens "knivar".

Här finns bättre kontrastbild på apparaten med djed.

Här är högupplöst kvalitetsbild på dubbelapparaten med två ormar. Mittenstycket, rektangeln nertill verkar ha varit utthuggen och sedan tillbakasatt.

Närbild på babianen med knivar, från denna sida.

Avtecknad bild (nr 2) med "randiga" kablar/stjälkar från apparaterna.

så…

Frågan är, tror ni dessa "apparater" i Dendera endast är symboliska stenreliefer eller kan det finnas en mera teknisk förklaring till apparaterna?

.

Nu Abydostemplet, det Stora Osiristemplet, även nämnt som Seti I templet. Man har hittat några få hieroglyfer som påminner om moderna flygande farkoster. Förklaring är officiellt att minst två olika hieroglyfer skrivits över varandra och sedan har erosion gjort resten.

Jag trodde att det var en sammansättning av Seti I:s namn med Rameses II:s namn som skapade intrycket av en helikopter, stridsvagn och annan flygfarkost.

Men det är något konstigt med Abydos Osiris/Seti I hieroglyferna. Dom har nämligen "restaurerats" och stridsvagnen framträder då tydligare. Följande forum innehåller bilder både före och efter restaurerningen, innan restaureringen kallades stridsvagnen "ubåt" för den såg annorlunda ut.

En egyptisks hieroglyfkunning har gjort en sida över dom överskrivna hieroglyferna i Abydos och även om personen tror på den officiella förklaringen, är denne inte helt nöjd med förklaringen. Sidan finns här.

Det ska även finnas två exempel på hieroglyfer i Amon Ra templet i Karnak, men jag har inte hittat bilder, utan bara denna korta referens.

Jag undrar hur ni tolkar dessa steninskriptioner? Köper ni dom officiella förklaringarna?

Annons:
JonasDuregard
12/18/14, 3:53 PM
#1

#0 "Denderas stora tempelkomplex uppvisar en del steninskriptioner av märklig karaktär. Stenrelieferna innehåller något som liknar ett slags avlånga apparater"

För det första jag håller inte med om att den har "märklig karaktär". Många uråldriga målningar innehåller saker som man inte kan veta säkert vad det är eller om de finns på riktigt. Det kallas symbolism, det har funnits länge. Konst kallas det också.

Att det "liknar apparater" är bara struntprat. 

"Det går något som liknar rör, kablar och slangar från dessa avlånga apparater. "

Man skulle också kunna säga att det liknar en stjälk och en orm. Det är sällan kablar har små huvuden på det där sättet. 

"Apparaterna finns främst i Hathortemplet i Dendera."

Och med "främst" menar du "bara"?

"Det är klart att apparaterna kan ha symbolisk karaktär också, att vi har en blanding av både symbolik och av faktiskt Egyptiska uråldriga apparater."

Eller kanske bara symbolik?

"Jag undrar hur ni tolkar dessa steninskriptioner? Köper ni dom officiella förklaringarna?"

Jag tror det helt och hållet är du som står för köpandet här, och du verkar ha gjort en hel del dåliga köp.

Huygens
12/19/14, 10:25 AM
#2

Det finns lite fler saker som antyder teknisk apparatur. Vi har dom korta stavarna som faraonerna och deras gudar bär i händerna. Det är inte uppenbara smycken, då dessa stavar hålls i händerna. Likadant, varför hålls ankharna så ofta i händerna, medan vi idag snarast ser en ankh som ett smycke?

Kan stavarna vara någon slags anordning för att upprätthålla och manipulera ett kraftfält? Någon slags okänd teknik för att utföra mind control på den egyptiska befolkningen och behålla ett stabilt samhälle?

Tänk på att Egypten skapades på toppen av sin utveckling och sedan gradvis förföll, kanske i takt med att dom tekniska apparaterna gick sönder?

.

Det går att hitta Wikibilder, men jag tyckte denna sida har den bästa bilden nästan halvvägs ner. Det är farao Menkaure med Hathor till vänster i bild (hon håller hans hand) och gudinnan Bat till höger, direktlänk till själva bilden är här. Lägg även märke till Hathors "huvudbonad", är det också en del av en apparatur?

Alla tre personerna, Menkaure, Hathor och Bat ser likadana ut, som om dom är klonade från samma DNA. Självklart kan konstnären avsiktligt ha gjort dom lika, men alla tre är för lika tycker jag.

Så Denderaapparaterna. Vi vet inte vad dessa apparater är och kanske fanns det endast ett fåtal apparater som bevarades i Hathors tempel. En sida påpekar att det kan vara kläckningskammare för reptilians.

.

Hollywood med sin koppling till Illuminati brukar ofta visa mer än vad man tror. Det är väl värt att titta på den sk sci-fi-kopplingen. Verkar som många Hollywoodregissörer vet mer än vad dom vill säga offentligt.

Frågan är var dessa apparater/"kläckningskammare" finns idag?

Jag tycker att bilden på StarGates Hathor med en goa'uld är talande (sista länken ovan). Var det goa'ulds som höll på att kläckas i Dendera?

Ni får hålla med om att möjligheten finns.

JonasDuregard
12/19/14, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 "Vi har dom korta stavarna som faraonerna och deras gudar bär i händerna. Det är inte uppenbara smycken, då dessa stavar hålls i händerna. Likadant, varför hålls ankharna så ofta i händerna, medan vi idag snarast ser en ankh som ett smycke?"

Det är nog uråldiga elektriska rakapparater då. Allt annat vore ju helt sjukt. 

Jag menar, att hålla ett avlångt föremål i händerna om det inte är en högteknologisk maskin är ju bara stolligt. Inten kultur någonsin skulle väl ägna sig åt sådana tokigheter, enbart av cermoniella skäl. Eller?

JonasDuregard
12/19/14, 10:59 AM
#4

#2 "Ni får hålla med om att möjligheten finns."

Jag tycker det är sorgligt att du så okritiskt köper den officiella konspirationsteorin. Alla om tänker lite utanför ramarna inser att ristningen föreställer en enorm antik e-cigarett. Alla tecken finns där. Den röksugne babianen, en tydlig symbol för rökavvänjning. Och varför tror du att så många på bilderna håller avlånga saker i händerna? Just det. 

Håll med om dett möjligheten finns.

JonasDuregard
12/19/14, 11:08 AM
#5

Titta på den här bilden av ett luciafirande i segeltorp 1940. Är det inte konstigt att vissa av dem håller stjärnor i händerna? Flera år innan människan reste till rymden. Vilken mäktig teknologi kan det vara som de avbildar?

Och kolla på figurerna på första raden. Deras utseende kan inte kallas mänskligt direkt. Är det besökare från stjärnorna? Någon slags hybrider? Hade de teknologi som gjorde att de kunde ändra sitt utssende?

Den officiella förklaringen är så klart att det är människor som bär masker, men varför skulle de göra det? Förklaringen håller liksom inte riktigt. 

Vad tror ni? Köper ni den officiella förklaringen?

Huygens
12/19/14, 11:31 AM
#6

Ja, ur ett strikt vetenskapligt sätt att se saken är även din möjlighet med ren symbolik fullt plausibel.

Låt oss titta på Lucia. Ljuset är ju faktiskt ett slags redskap, även ljuskronan. Ursprunget är ju mytomspunnet, men för att hålla händerna fria i dom mörka grottorna hade föregångaren till dagens Lucia även placerat ljusen i någon slags annordning på huvudet. Att hålla ljuset i handen är ju för att kunna flytta runt ljuskällan och för att undvika att bränna sej, som man annars riskerar om ljuset hänger intill kroppen som ett halsband.

Det som talar för att Denderaapparaten var en apparat, är ju att jag inte tror att apparaterna finns avbildade på särskilt många fler ställen. Du nämnde att apparaterna kanske bara fanns i Hathortemplet? I alla fall, om apparaterna var en del av skapelsemyten med ormarna som bildade universum ur tomrum, tycker du inte att dessa skapelsesymboler borde förekommit i andra tempel också? Men om vi antar att det rör sej om en eller ett fåtal medhavda maskiner från långväga varelser vi ej förstår; apparater som är svåra att bygga här på jorden, då är förklaringen mer uppenbar.

Jämför Lucia med hur farao Menkaure, gudinnorna Hathor och Bat bär sina små stavar. Jag kan inte se mycket funktion med handstavarna, det är inte speciellt framträdande som Lucias ljus och egypternas händerna blir liksom upptagna, dom kan inte göra så mycket annat än att hålla dom små stavarna.

När det gäller luciatågets stjärnor på käppar, som du hänvisar till, påminner det om faraonernas was-stav, vilken jag kan uppleva som mer sannolik vara av symbolisk betydelse. Dom stavarna är mer framträdande, föremål som fungerar som uppvisning, även om det givetvis också kan finnas en dold teknisk natur i en was-stav. Ingen vet t ex vad det är för djurhuvud som syns överst på was-staven.

Men dom små, extremt korta stavarna som Hathor och Menkaure har i händerna, vet nog ingen syftet med. En sådan stav ser ut att vara 10 cm lång och kanske 3 cm i diamater?

Fast visst, jag kan vara öppen för en symbolisk tolkning också. Något annat vore ovetenskapligt.

Vi vet ju inte.

Annons:
JonasDuregard
12/19/14, 1:34 PM
#7

"Låt oss titta på Lucia. Ljuset är ju faktiskt ett slags redskap, även ljuskronan."

Glöm nu inte stjärngossarna. Det är det som är kärnan i min tes. 

"Att hålla ljuset i handen är ju för att kunna flytta runt ljuskällan och för att undvika att bränna sej"

Det är också för att händerna är de absolut bästa kroppsdelarna att hålla saker med, oavsett om det är verktyg eller bara något man bär omkring på. 

Jag har sett människor (präster) bära på kors med just händerna till exempel. Det är möjligt att de använder dem som hävstänger antar jag, men det kan också vara en rent ceremoniell handling. 

"Det som talar för att Denderaapparaten var en apparat, är ju att jag inte tror att apparaterna finns avbildade på särskilt många fler ställen."

Tycker du på fullt allvar att det är ett rationellt argument 🤦‍♂️.

Erkänn att om de hade avbildats på varenda vägg i Egypten hade du sagt att de måste vara extra viktiga (som maskiner) eftersom de är så vanligt förekommande istället 🙂.

"I alla fall, om apparaterna var en del av skapelsemyten med ormarna som bildade universum ur tomrum, tycker du inte att dessa skapelsesymboler borde förekommit i andra tempel också?"

Nej. Konstnärer tröttnar lätt på att rita precis likadant överallt. I taket på sixtinska kapellet hittar du flera målningar som inte exakt liknar andra kristna motiv. Inget konstigt med det. 

"Jämför Lucia med hur farao Menkaure, gudinnorna Hathor och Bat bär sina små stavar. Jag kan inte se mycket funktion med handstavarna, det är inte speciellt framträdande som Lucias ljus och egypternas händerna blir liksom upptagna, dom kan inte göra så mycket annat än att hålla dom små stavarna."

Stjärngossarnas pinnar däremot. Oerhört funktionella. Jag tror de försvarade sig mot rovdjur med dem. Att bära på kors är också fantastiskt användbart.

Och det finns ju inga andra tänkbara saker än just apparater som dina små stavar kan vara (typ burkar, pergamentsrullar, växtdelar, flöjter, trummpinnar, stenarbetningsverktyg …).

Huygens
12/19/14, 1:44 PM
#8

Jag är öppen för din symboliska tolkning. Något annat vore ovetenskapligt.

Är du öppen för min?

JonasDuregard
12/19/14, 1:48 PM
#9

#8 Absolut. Precis lika öppen som för miljarder andra förklaringar. Till exempel att Egypten inte ens finns eller att tiden egentligen går baklänges och målningarna är från framtiden.

Det kan vara roligt att leka "hur löjlig tolkning kan man hitta på utan att den går att motbevisa", men man ska nog inte blanda ihop det med att söka sanningen.

Huygens
12/19/14, 2:14 PM
#10

Bra.

Jag kan gå vidare litegrann i så fall.

Jag noterade precis att Wikipedia trots allt hade en tydlig bild på Menkaure + gudinnorna. Dessutom finns en snygg bild på Menkaure med drottning, troligen Meresankh III (?).

Jag noterar två saker på bilden här. Dels bär Menkaure sina två korta stavar ungefär som handtagen på två portföljer eller handtag på en skottkärra han drar bakom sej, nästan ansträngt.

Dels har drottningen (eller gudinnan) väldigt nära kroppskontakt med Menkaure.

En mycket enkel förklaring är helt enkelt att dom korta stavarna skapar ett "kraftfält", som hjälper Menkaure och kvinnan att upprätthålla mänsklig form, i synnerhet med något slags nordiskt (?) utseende. Särskilt egyptiskt/arabiska/afrikanska är dom inte.

.

Du har noterat att det kan förekomma huvuden av ovanliga varelser, tomtemasker i lucia. Det kan även förekomma djurhuvuden bland dom egyptiska gudarna.

Zulu sanusi (ung. "medicinman") Credo Mutwa har sagt att chitauri (ett slags intelligenta varelser av okänt ursprung) vill inte visa sej för människor i sin rätta form, som är ett slags reptilian humanoider.

Samma sak gällde nog för dom egyptiska "gudarna", dom ville nog heller inte visa sej i sin rätta form, utan antog former där dom hade djurhuvden. Några få "gudar", som Hathor, verkade kunna framstå som människa, men andra "gudar" hamnskiftade istället till skepnader med djurhuvuden. Schakal, ibis, falk, katt osv.

Rymdödlor helt enkelt.

Logiskt.

JonasDuregard
12/19/14, 2:31 PM
#11

#10 "Jag noterar två saker på bilden här."

Oj, det var inte mycket. Jag noterar flera tusen saker, var och en minst lika intressanta som de ynka två som du väljer att fokusera på.

"Dels bär Menkaure sina två korta stavar ungefär som handtagen på två portföljer eller handtag på en skottkärra han drar bakom sej, nästan ansträngt."

Ja, eller någon av miljontals andra grejer. Han kanske bär på två flaskor rödtjut till exempel, eller två tallkottar eller så har han missbildade tummar.

Enklaste förklaringen är väl att det var någon slags ceremoniella eller statusbringande föremål som kungligheter bar.

Vad du menar med att han ser ansträngd ut vet jag inte, det är nog i din fantasi. 

Här finns en bättre bild: http://arthistoryresources.net/menkaure/menkaurediscovery.html

"En mycket enkel förklaring är helt enkelt att dom korta stavarna skapar ett "kraftfält", som hjälper Menkaure och kvinnan att upprätthålla mänsklig form, i synnerhet med något slags nordiskt (?) utseende."

"En mycket enkel förklaring" 😂. Säg att du inte är på riktigt 🙂. Vad du menar med "nordiskt utseende" vet jag inte, men det ingår väl i den där nazi-inspirerade "ariska aliens"-grejen som några inne på utomjordiskt saluför.

Om de var förklädda aliens, varför skulle de förklä sig till nordbor? 🤔

"Särskilt egyptiskt/arabiska/afrikanska är dom inte."

Vad menar du? Du vet att statyerna är av sten, eller? Tänk också på att det inte är som ett fotografi, det är inte säkert att personerna som avbildats ser ut exakt som statyerna. Jag tvivlar på att han hade så spetsigt skägg till exempel.

JonasDuregard
12/19/14, 2:34 PM
#12

#10 "Rymdödlor helt enkelt."

Jag beundrar din uppriktighet men beklagar din oförmåga att tänka rationellt.

Huygens
12/19/14, 3:19 PM
#13

#12 Hmm… Sådär lite lagom nedlåtande; "oförmåga"..

Jag investerade tid i att utforma trådstarten pedagogiskt. Du har ganska mycket material i inläggen ovan + bilder, så jag förstår inte hur du kan göra kommentaren.

Jag ska inte säga att det är just den typen av attityd som gör att vissa personer ogillas på andra forum, men det kan ju spela in. Är det någon upplevelse av att du är klokare eller mer klarsynt som får dej att tycka så här?

Och finns det inte en viss risk att folk med olika åsikter möts på mindre bra villkor om en part tycker sej vara klokare?

Annons:
JonasDuregard
12/19/14, 4:26 PM
#14

#13 "Är det någon upplevelse av att du är klokare eller mer klarsynt som får dej att tycka så här?"

Ja absolut. Men inte bara att jag är det, nästan vem som helst är det. Det är inte så att jag sätter mig själv på någon slags intellektuell piedestal, snarare ser jag det som att du befinner dig i ett bottenlöst hål av godtrogenhet som förintar allt som liknar klokhet. 

Seriöst, du går på fullt allvar från "han håller något i händerna" till "de är rymdödlor som förklätt sig till nordbor" 🤤. 

"Och finns det inte en viss risk att folk med olika åsikter möts på mindre bra villkor om en part tycker sej vara klokare?"

Alltså, mina invändningar baseras ju inte på att jag är klokare än dig, utan på att alla dina argument är helt värdelösa och osammanhängande. 

Att jag är klokare än dig är ett helt orelaterat faktum.

JoHo
12/19/14, 4:47 PM
#15

#10 "Rymdödlor helt enkelt" Akta dig. Det var för att jag yttrade dessa ord jag fick permanent läs- och skrivförbud på Oförklarliga Femomen av sajtvärden Magi-Cat. Du får hoppas hon inte ser att du skrev så för då åker du ut… Eller vänta… Du är ju woo och då är du ju okej i hennes ögon ;-)

Huygens
12/19/14, 5:57 PM
#16

#14 Handstavarna i sej räcker inte som bevis för existensen av rymdödlor, jag tar bara upp det som en alternativ förklaringen till symboliska föremål.

Om man ska hitta bevis för reptilians är det en mycket längre resa och hamnar lätt utanför trådens ämne. Ifall du ser USAs eller Storbritanniens ledare prata på TV kanske inget uppenbart syns. Men dessa ledare utför sedan hemskheter i Afghanistan, Pakistan, Irak, Jemen, Somalia osv, trots att dom vet att det är dåligt det dom gör. Mycket koordinerade hemskheter med tortyr, drönare och marktrupper.

Tony Blair har hållt tal och observerats med en mer än 2 m lång "överlagrad" ödla som verkar var förbunden med hans kropp och utför samma rörelser. George HW Bush har uppvisat ödlehänder under pågående TV-program. Inget av detta har synts i själva direktsändningen, troligen fångar inte en fysisk kamera upp förvandlingen, men personer i närheten med t ex aurasyn kan se ödleformen.

Bakgrunden till reptilians kontroll finns i forntiden, långt innan faraonernas tid. Antagligen hände något i jordbrukssamhällena som skapade en övergång från "Venus-dyrkan" till manliga (och en del kvinnliga) reptilianledare.

.

#15 Jag lär minnas att du gjorde det för att förlöjliga och du gjorde långt mer. På ett annat forum hölls det som argument mot mej att jag berättat om rymdödlor. Den gången var syftet personangrepp.

JoHo
12/19/14, 9:05 PM
#17

#16 Inte alls. Varför skulle jag förlöjliga rymdödlor? Var skedde personangrepp?

Huygens
12/19/14, 9:41 PM
#18

Bara en sån aspekt som hur egypterna bearbetade granit med stenhammare är otrolig. Koppar var för mjuk för att arbeta i granit så dom fick hållas med sten.

Statyn med Menkaure, Hathor och Bat är gjord i finkornigare basalt, en sten som är aningen mindre hård än granit. Hur gjorde "stenhuggarna" statyn med sådan precision och så klumpiga verktyg?

JoHo
12/19/14, 9:56 PM
#19

Huygens. Kom ihen nu. Var förlöjligade jag och vad var "långt mer" och vad var det för personangrepp du svamlar om? Ska det bli som vanligt att du inte kommer med belägg? Suck

JonasDuregard
12/19/14, 10:34 PM
#20

#16 Vilken underbar tråd det här har blivit. Den har gått från vaga insinuationer om forntida maskiner till "Tony Blair har observerats med en 2 m lång ödla" 😃.

Ta inte illa upp Huygens, men det kommer bli svårt att läsa någonting du skriver i framtiden utan att åtminstone fnissa lite åt minnet av det här…

"På ett annat forum hölls det som argument mot mej att jag berättat om rymdödlor."

Det är ju inte ett bra argument för att du har fel så klart, men det är ett bra argument för att det inte går att lita på ditt omdöme ens i de allra enklaste frågor.

Annons:
Huygens
12/19/14, 11:14 PM
#21

#20 Vad får dej att fnissa?

JonasDuregard
12/19/14, 11:28 PM
#22

#21 Att du tror att Blair och Bush är ödlor, för att "personer med aurasyn" säger det 😃.

Och formuleringar i stil med "Bush har uppvisat ödlehänder i TV, men det syns så klart inte i sändningen" 🤪

Huygens
12/19/14, 11:35 PM
#23

Jag förstår fortfarande inte. Menar du att om någon ser något med aurasyn så kan du komma att fnissa åt det pga att det är med aurasyn? Jag kan förstå om du säger att du inte tror på det, men varför fnissar du?

JoHo
12/20/14, 12:39 AM
#24

Huygens. Kom igen nu. Var förlöjligade jag och vad var "långt mer" och vad var det för personangrepp du svamlar om? Ska det bli som vanligt att du inte kommer med belägg? Suck

piotrr
12/20/14, 4:31 PM
#25

Kan man förlöjliga det som är löjligt redan när det upprepas?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: