Annons:
Etikettmedicin
Läst 1808 ggr
JoHo
10/6/14, 5:12 PM

Betala homeopati med "homeopati"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

-

Annons:
JonasDuregard
10/6/14, 7:42 PM
#1

Om man späder pengar så får man väl flytande fattigdom? Späd ut en räkning istället 🙂.

Och glöm för guds skull inte att skaka!

[Big Dog Mama]
10/6/14, 8:53 PM
#2

Nyfiken …(igen ) 😎

Förstår att ni inte tror på Homeopati (heller) - lust att förklara?

Obs ! Är inte för det - kan faktiskt nästan ingenting om det mer än att jag hört talas om det . Fast jag fattar inte grejen riktigt. 

Vad är det ni skeptiker motsätter er? (om ni har lust) 😃

JonasDuregard
10/6/14, 9:36 PM
#3

#2 Homeopati fungerar så här:

1. Ta vanligt vatten.

2. Blanda i lite av något som orsakar det du vill bota, till exempel koffein för sömnbrist eller mjältbrandsgift mot hemorrojder. 

3. Späd ut det med ytterligare vatten och skaka sedan i ett magiskt mönster.

Häll ut det mesta av lösningen och och upprepa steg 3 tills det inte finns något annat än vatten kvar.

4. Droppa vattnet på ett sockerpiller så att även vattnet torkar ut och försvinner.

5. Sälj rena sockerpiller som inte på något sätt är annorlunda från när du köpte dem, men tiodubbla priset.

Man kan så klart skippa steg 1-4 om man vill, och det finns historiska exempel på homeopater som gjort det med framgång.

Klass
10/6/14, 10:56 PM
#4

#2

Enkelt förklarat: (vetenskapliga) skeptiker förhåller sig skeptiska till påståenden som saknar belägg, särskilt om dessa påståenden går emot grundläggande fysik, biologi, kemi o.s.v.

Em_
10/7/14, 5:04 PM
#5

Homeopati går ut på att "lika botar lika" och att ju mer något späds ut desto starkare blir det. Alltså skulle extremt utspätt ormgift vara bästa medlet mot ormbett och utblandat kaffe bota sömnbrist. Det finns inga kända kemiska eller fysikaliska mekanismer som kan förklara detta.


[Big Dog Mama]
10/8/14, 11:23 AM
#6

OJ!

Tack för svar. Lika botar lika - ja men det är väl så man gör serum mot just ormgift?? Eller har jag fel? (kan jag ha, faktiskt) 

Men ju mer det späds desto starkare blir det ….låter väldigt knasigt i mina öron. och det finns inga belägg för att det fungerar?? 

Förutom placeboeffekten då…. 

Och åhh vad spännande - vad anser ni att placeboeffekten är - varför funkar det?? 

Är det "mind over matter" ?

Annons:
olaka
10/8/14, 3:47 PM
#7

#6

Lika botar lika - ja men det är väl så man gör serum mot just ormgift?? Eller har jag fel?

Homeopatin gör det på symtomnivå och då blir det galet ganska fort, till exempel kan man ordineras potentiserad berlinmur mot depression eftersom man blev väldigt ledsen av berlinmuren antar jag. Opium används mot höjdrädsla för att man blir yr av båda etc osv. Rena dårskaperna.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Em_
10/8/14, 5:14 PM
#8

Den aktiva substansen i serum är antikroppar. Gift kan användas för att göra antikroppar, men det finns inget gift i motgift. Det skulle vara lite kontraproduktivt :P


olaka
10/8/14, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

-

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

vallhund
10/9/14, 1:39 AM
#10

La inte JoHo in en underbar skämtteckning om homeopati för något år sedan?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Big Dog Mama]
10/9/14, 11:51 AM
#11

Hör att detta är inget för mig.

Är fortfarande nyfiken på vad ni tänker om placeboeffekten - men det kanske är bättre att starta en ny tråd! 

Må gott!

vallhund
10/9/14, 2:39 PM
#12

#11 Finns ganska många trådar där placeboeffekten tas upp, likaså nocebo som är dess motsats.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: