Annons:
Etikettnyheter
Läst 2635 ggr
JoHo
8/5/14, 8:06 PM

Skeptisk bedragare

Nu kommer alla paranormalister bli skadeglada och kommer använda detta som "vapen" i diskussionerna.

Tyvärr har det visat sig att inte bara paranormalister har bedragare bland sig. Så även skeptikerna.

Brian Dunning, en väldig välkänd skeptiker som gör den suveräna Skeptoid, är dömd till 15 månaders fängelse för bedrägeri.

http://ow.ly/zYOwf

Annons:
Klass
8/6/14, 12:08 AM
#1

Jag är alldeles för dålig på engelska, eller för trött - men jag fattar inte vad det är han har gjort.
Har hans bedrägeri någonting att göra med att han är skeptiker?

olaka
8/6/14, 9:30 AM
#2

Det står inte där, men jag har för mig att han hade browserkakor som gjorde att hans företag fick cred för webköp, på samma sätt som man kan få om någon köper från amazon via din sajt, fast han gjorde det olovandes, dolt o h jäkligt mycket. Men jag kan minnas fel…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

JoHo
8/6/14, 1:02 PM
#3

Ja, det var något sådant. Inget allvarligt m a o. Har alltså inte något med skepticismen att göra men detta har redan använts som slagträ om "hur hemska skeptiker är" på bl a Flashback ich kommer säkert här också.

JoHo
8/8/14, 12:46 AM
#4

Dunning försöker förklara det hela http://www.briandunning.com/message.html Men Rebecca Watson tar isär hans försvarstal http://skepchick.org/2014/08/a-critical-analysis-of-brian-dunnings-explanation/

[Coco Canal]
8/17/14, 9:38 AM
#5

#0

Det finns bedragare överallt. I Byggbranschen, bland bankpersonal, förfalskare som gör sedlar, Trollkarlar med mask som visar magiska tricks hemligheter. Varför skulle det vara annorlunda i skeptikerbranschen? 

http://vetapedia.se/pseudoskepticism/

Det är bara att konstatera att det finns fula fiskar överallt!

JonasDuregard
8/17/14, 10:30 AM
#6

#5 "Varför skulle det vara annorlunda i skeptikerbranschen?"

Det är inte direkt en "branch". Hans bedrägerier hade ingen koppling till skepticism förutom att han själv är skeptiker.

"Det är bara att konstatera att det finns fula fiskar överallt!"

Ja, och "vetapedia" som du länkar till har knåpats ihop av några av de allra fulaste. Skäms på dig 🙂.

Annons:
[Coco Canal]
8/17/14, 11:47 AM
#7

#6 ska ställa mig i skamvrån och skämmas jättemycket 😃

JoHo
8/21/14, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Detta är ju inte alls lika illa som den här paranormalistens bedrägeri. Hon har ju utnyttjat människors sorg för att klösa åt sig pengar.

och varför inte hennes "paranormala krafter" kunde se att hon skulle åka dit? Tja, för att de troligen inte existerar utan är en bluff.

Zidizen
8/22/14, 1:28 PM
#9

JoHo Jag anser mig inte vara påläst eller ens ha några erfarenheter inom paranormala fenomen och inte heller med personer som har dessa påstådda krafter/förmågor.

Men av det jag har läst och kanske hört är att dem inte kan se allting, inte ens välja specifikt vad de vill se. Så varför anser du att hon (som du postade om i föregående inlägg) faktiskt skulle se sig själv "åka dit" i framtiden? Du, [Redigerat /J], har ägnat, jag vet inte hur många år, med att hålla på med dessa paranormalister, låtsas vara intresserad, infiltrera och andra metoder vilka du än använder dig utav och inte ens detta verkar du veta någonting om.

Annars får du jätte gärna visa några källor där personer med mediala förmågor faktiskt påstår att de kan specifikt välja vad de vill se in i framtiden. Jag är genuint intresserad.

JonasDuregard
8/22/14, 7:18 PM
#10

#9 "Annars får du jätte gärna visa några källor där personer med mediala förmågor faktiskt påstår att de kan specifikt välja vad de vill se in i framtiden."

Jag tror du missar poängen lite 🙂.

Man kan så klart alltid förklara bort varför påhittade fenomen inte fungerar under vissa omständigheter med påhittade undantag eller begränsningar. 

Men visst är det lätt att hitta sådana exempel du efterfrågar (beroende på hur specifikt man menar så klart).  Alla som jobbar med Tarot, astrologi och så vidare gör ju sådana anspråk i varierande utsträckning. Du som kund berättar vilken aspekt av framtiden du är intresserad av och entreprenören du anlitat levererar det hen tror du vill höra.

Zidizen
8/23/14, 10:59 AM
#11

Jonas Menar du sådana karneval spågummor? Jag tror inte många tar dem på allvar. Säkert bara som kul grej, ungefär som triggade spelmaskiner som folk ger upp efter att ha förlorat ett par gånger.

JoHo
8/23/14, 4:25 PM
#12

#9

Så, Zidizen kan visst som vanligt bara ägna sig åt personangrepp när han diskuterar. Sorgligt.

Allt Zidizen behöver läsa för att förstå är det jag skriver i #8 samt läsa vad som skrivs i bilden.

I stället gör Zidizen personangrepp och insinuerar saker om mig som inte stämmer. Förvisso en regel mer än undantag när Zidizen "argumenterar". Tröttsam.

Zidizen
8/23/14, 4:54 PM
#13

JoHo Jag läste ditt inlägg #8 och hade frågor som inte framgår i ditt inlägg. Hur vore det att svara istället för att spekulera om mig?

Annons:
JoHo
8/23/14, 5:21 PM
#14

#13

Allt du behöver veta står i #8 och du behöver INTE göra personangrepp, tack.

JonasDuregard
8/23/14, 6:20 PM
#15

#11 "Menar du sådana karneval spågummor?"

Ungefär, fast de har flyttat ut från karnevalen lite. Ganska många jobbar över telefon, några tar emot i sina hem och ett par har egna kursgårdar. En hel drös håller till här på iFokus också…

"Jag tror inte många tar dem på allvar."

Jag önskar jag kunde dela din optimism…

Zidizen
8/24/14, 7:11 AM
#16

Jag kan tänka mig det är fler som blir feldiagnostiserad och felbehandlad av läkare/vårdpersonal än folk som ärligt litar på spågummor. Men visst, vill man prioritera petitesser så :)

JonasDuregard
8/24/14, 9:14 AM
#17

#16 Vilken patetisk bortförklaring😮.

Håll dig till ämnet.

genesimmons
2/15/16, 11:11 AM
#18

puff

Upp till toppen
Annons: