Annons:
Etikettskepticism
Läst 1113 ggr
RobinEH
4/10/14, 5:42 PM

Moder Teresa, en skamfläck?

Efter att ha kollat lite på Christopher Hitchens gamla debatter så kom jag över ett inslag från -94 som han gjort gällande Anjezë Gonxhe Bojaxhiu (Moder Teresa). Ni som känner till herr Hitchens är säkerligen väl medvetna om att han förutom detta inslaget även skrivit en bok samt medverkat i debatter om moder Teresa. Han och ett antal andra har påtalat att moder Teresa var långt ifrån ett helgon och att de människor hon "hjälpte" fick lida mer än vad de borde.

Hur ser ni på Moder Teresa? Gjorde hon gott eller var hon ännu en skamfläck för mänskligheten?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Em_
4/10/14, 5:59 PM
#1

Oj, det här hade jag faktiskt ingen aning om. För mig är det svårt att veta vad som är sant och inte. Väldigt tråkigt om det är så.


Maria
4/10/14, 6:47 PM
#2

Jag är inte så insatt i Moder Teresa men har hört om detta tidigare och även sett något på TV.

Jag tror visserligen hon gjorde mer gott än ont. Frågan är ju om uppsåt eller inte.

Vad jag däremot alltid har undrat när det gäller den här typen av hängivelse till Gud så är det om man kan kalla det för "äkta godhet" eller är det ett slags egoism?

Ett sätt att leva för att samla poäng i himlen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Geru
4/10/14, 6:48 PM
#3

Tycker det borde funnits ett "Jag ville bara läsa tråden" alternativ.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

RobinEH
4/10/14, 7:11 PM
#4

#3

Det var tänkt att det skulle göra det också. Jag glömde dock av det. 😞

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

piotrr
4/10/14, 7:28 PM
#5

Hon tyckte att lidande var vackert.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Mustangcab]
4/12/14, 11:54 AM
#6

Nej hon "var" inget helgon. För att vara detta detta måste man  nämligen vara död.

Annons:
Upp till toppen
Annons: