Annons:
Etikettskepticism
Läst 1889 ggr
Huygens
2014-04-08 17:07

Fracking - Chemtrails

Det är välkänt att skeptiker sällan tror på teorier om chemtrails. Men hur är det med era tankegångar i relation till negativa hälsoeffekter och miljöförstöring till följd av fracking?

Hur ställer ni skeptiker er till påståenden att fracking ger farliga hälsoeffekter på folk i närområdet? Det saknas i allmänhet vetenskapliga studier som bekräftar detta. Storbolagen säger ofta att kemikalier i vattnet är under gränsvärdena.

Ni som är skeptiker och tror på både myndigheter och storbolag, hur är ert förhållningssätt till avsnitt 12 (2014) av

Vetenskapens värld om Frackning

(58 minuter)?

Hur ser ni skeptiker på påståendena om farliga hälsoeffekter av utvinning ur oljesand? Mestadels påhitt från oärliga lokalbor?

Annons:
JonasDuregard
2014-04-08 17:45
#1

#0 "Hur ställer ni skeptiker er till påståenden att fracking ger farliga hälsoeffekter på folk i närområdet?"

Det är ju svårt att jämföra med chemtrails som är helt påhittat.

Fracking finns ju åtminstone och det är ganska omfattande operationer så dess inverkan på människor och miljö måste så klart utredas.

"Ni som är skeptiker och tror på både myndigheter och storbolag"

Jag tror du missuppfattat begreppet skeptiker på ett ganska spektakulärt sätt 🙂.

Skepticism handlar inte om att vara okritisk mot myndigheter eller mot kapitalet, tvärt om. 

"Hur ser ni skeptiker på påståendena om farliga hälsoeffekter av utvinning ur oljesand? Mestadels påhitt från oärliga lokalbor?"

Jag är inte insatt i frågan men jag har inte heller hört skeptiker uttrycka åsikter i den riktiningen.

Det finns säkert några överdrivna rapporter (vore helt unikt annars) men om det är så med merparten vet jag inte.

Morphogenesis
2014-04-08 17:52
#2

#0. "Ni som är skeptiker och tror på både myndigheter och storbolag"

Jag tror på myndigheter och storbolag i den mening att de existerar. Det verkar dock finnas en underförstådd mening i det du skriver att en vetenskaplig skeptiker accepterar all information som framförs av myndigheter och storbolag som sanning. Rätta mig gärna om jag har fel.

Magi-cat
2014-04-08 18:41
#3

Det hör till ovanligheten att ni syns kritiska mot myndigheter och storbolag. Rätta mig gärna om jag har fel.

Programmet visade upprörande förhållanden. Miljölagarna är åsidosatta och denna "fracking" av gigantiska mått är som ett skenande tåg som ingen vet var det hamnar. Läkarna som behandlade patienter som fått skador till följd av kemikalierna var belagda med munkavle. Ingen får veta vilka ämnen det rör sig om. Det här får inte bli ersättning för olja och kol! Att ersätta en miljöförstöring med en annan gör ingenting bättre.

Frankrike och Bulgarien har hittills förbjudit fracking. Försök har gjorts i Sverige men bedömts som inte tillräckligt bra.

Polen kan däremot bli ett land som utnyttjar den här tekniken.

Ett av problemen är att metan läcker ut, metan som riskerar få en ännu värre påverkan på klimatet änkol och olja.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/#./frackning-energistrid-pa-vag-till-europa?&_suid=1396976088198010913356516756262


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VeVeN
2014-04-08 21:00
#4

Undran:

Vad är viktigare, överensstämmelse med den fysiska verkligheten eller att få gotta sig åt att vara "mot etablissemanget"?

Magi-cat
2014-04-08 21:08
#5

#4 Har du något att säga om fracking?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-04-08 23:52
#6

#3 "Det hör till ovanligheten att ni syns kritiska mot myndigheter och storbolag. Rätta mig gärna om jag har fel."

Du har fel, betrakta dig själv rättad.

Annons:
Neutralis
2014-04-09 09:09
#7

#0

Det är välkänt att skeptiker sällan tror på teorier om chemtrails.

Jag tror du skrev lite fel där, eller kan du hänvisa till en enda skeptiker som tror på chemtrails? Det är osannolikt att någon sunt tänkande människa tror på chemtrails.

Edit: Lite otur med ord

Huygens
2014-04-09 11:40
#8

Saxat från dagens Industriblaska:

Svensk skifferolja 2018

"Tillgången på råolja förväntas stiga med 3,5 % dom närmaste fyra åren, under samma tid kommer förbrukningen att öka med mer än 6 %. Enligt internationella bedömare leder detta nästan garanterat till stegrade världsmarknadspriser på olja under dom närmaste åren framöver. Troligtvis kommer vi se en ökad efterfråga hela nästa årtionde.

Miljöminister Lena Ek har därför på regeringens vägnar beviljat British Petroleum att etablera utvinning av skifferolja i mellansverige. Den aktuella utvinningsarealen är till ytan jämförbar med dubbla Storstockholmsområdet. Skifferoljebrytningen förväntas börja år 2018 och beräknas därefter kunna ge en årlig oljeproduktion motsvarande 20 gånger Sveriges inhemska oljekonsumtion.

Miljöminister Lena Ek skriver i ett pressmeddelande, där hon ger regeringens försäkran, att dricksvattenpåverkan och miljökonsekvenser kommer ligga under EUs tillåtna gränsvärden. Även British Petroleum kommer till hösten 2014 underteckna en skriftlig försäkran att eventuella miljöeffekter inte ska påverka dom närboende märkbart.

Oljan utvinns mestadels genom att varma kemikalier pumpas ner i marken under skogsområden främst i Värmland och Dalarna. Utvinning kan även bli aktuell i Södermanland där provborrningar visat positivt resultat.

Evakuering av större däggdjur och utflyttning av viss bevaringsvärdig fauna kommer att starta redan våren 2015.

Europeiska Centralbanken (ECB) förväntas inom kort bevilja ett lån på 25 miljarder Euro till Sverige, för utbyggnaden av nödvändig infrastruktur. Även oppositionledare Stefan Löfven välkomnar skifferbrytningen och ser den som ett viktigt tillskott till svensk industri och till Sverige som modernt teknikland."

-----

Kanske behövs det ett tankeexempel enligt ovan för att väcka sovande skeptiker som annars står lite passiva när inte myndigheterna har avgett en officiell ståndpunkt? För att bli mer precis, hur ställer ni er som är skeptiker till ovan tänkta scenario?

Det finns många andra trådar med tiotals inlägg från skeptiker, men i den hår tråden (och tråden om summan -1/12) är det lite tunnsått med tankegångar kring trådens ämne. Hur kommer det sej?

Hur ser ni på t ex svensk fracking?

JonasDuregard
2014-04-09 11:54
#9

#8 Intressant text.

"Skifferoljebrytningen förväntas börja år 2018 och beräknas därefter kunna ge en årlig oljeproduktion motsvarande 20 gånger Sveriges inhemska oljekonsumtion."

Är det bara jag som tycker det låter väldigt mycket?

"Även British Petroleum kommer till hösten 2014 underteckna en skriftlig försäkran att eventuella miljöeffekter inte ska påverka dom närboende märkbart."

Spontant undrar man ju vad som händer i annat fall.

"Det finns många andra trådar med tiotals inlägg från skeptiker, men i den hår tråden (och tråden om summan -1/12) är det lite tunnsått med tankegångar kring trådens ämne. Hur kommer det sej?"

Konstig fråga! 🙂

Men vi kan svara på sådana också. Den andra tråden fanns det ju redan en tråd som diskuterade samma ämne, så du hänvisades dit. 

Den här tråden är förhållandevis ny, och som du ser finns det gott om andra trådar som inte får särskilt många svar heller. Vad det kan bero på är ju svårt att säga, de trådar som blir längst brukar vara de där det finns en tydlig dispyt mellan två sidor, det finns det kanske inte i den här frågan?

Magi-cat
2014-04-09 16:08
#10

Edit


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-04-09 16:13
#11

Den nya gasen. en ödesfråga? http://fof.se/tidning/2013/7/artikel/fracking-den-nya-gasen-en-odesfraga Vill vi ha fracking i Sverige eller inte? Om det visar sig så lönsamt som det låter lär man få sätta sig in i frågan och det ganska snabbt. "– Varenda människa på jorden lever nedströms en skiffergasbrunn. Skiffergasutvinning som pågår just nu i Pennsylvania skadar er i Sverige, säger Anthony Ingraffea, professor vid Cornell university i New York." "– Utvinningen leder till så stora utsläpp av koldioxid och metan att skiffergasen är ett riktigt smutsigt fossilt bränsle. Här på universitetet anser vi att skiffergasen inte alls är renare än andra fossila bränslen. Förmodligen är den smutsigare, säger han."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
2014-04-09 16:42
#12

#10 Bara för att man är kritisk så betyder inte det att man måste spamma ner ett forum med olika teorier som saknar vetenskaplig eller verklighetsförankrad grund.

Det är liksom hela grejen. Det är en sak om någon tar fram flera studier, ordentliga studier, och påvisar problem med någonting, men att länka till random Youtube-klipp med propaganda kommer man inte långt med, nej.

Varken du eller andra "paranormalister" har lyckats bevisa att det finns bra effekt(eller effekt alls) genom alternativ medicinska vägar. Därav blir det rent utsagt brottsligt att föreslå att någon ska använda sig av det istället för verklig, fungerade sjukvård.

Jag är väldigt kritisk mot te.x. FRA. Är inte alls förtjust i dom. Men, som sagt förut, det är ingen idé att spamma trådar med det, situationen förändras inte av det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

JonasDuregard
2014-04-09 19:15
#13

#12 Fint svar, man blir nyfiken på vad som stod i #10 egentligen 🙂.

Annons:
Huygens
2014-04-09 20:29
#14

Jag undrar hur ni ställer er till att det inte är en amerikansk professor i SVTs program (se trådstart)?

Jag undrar även hur ni ställer er till dom personer som säger att dom inte längre vågar dricka sitt eget dricksvatten pga fracking, utan måste dricka flaskvatten? Är det humbug och skojare?

Bluffmakare?

Geru
2014-04-09 20:29
#15

#13 Jag blir väldigt irriterad när människor tar bort inlägg sådär -__-

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Magi-cat
2014-04-09 20:32
#16

#12 Jag raderade mitt inlägg, tyvärr utan att kopiera eller skriva nytt, tänker jag nu när jag ser  ditt "svar". Är det verkligen mig du riktar dig till? "Random Youtube-klipp"! Vet du vad,  om det är något som har väldigt lite med mig att göra så är det "random Youtube-klipp med propaganda"! Jag är förvånad!

"Spamma ner ett forum"?? Vem har pratat om att göra det? Inte jag. "med olika teorier som saknar vetenskaplig eller verklighetsförankrad grund". Vem har efterfrågat det?? Inte jag.

Jag raderade inte för att jag skrev något särskilt uppseendeväckande utan för att jag ville redigera ett skrivfel vilket ofta inte fungerar med min mobil och IE + iFokus samt (och inte minst) att jag tog fasta på det JD skrev: de trådar som blir längst brukar vara de där det finns en tydlig dispyt mellan två sidor, det finns det kanske inte i den här frågan? (min kursiv)

I en så här viktig och (i värsta fall) avgörande fråga är det bättre att ta fasta på huvudfrågan och hjälpas åt med att bena ut hur det förhåller sig, inte träta inbördes.

Men vill ni hellre ha antagonismen, så för all del, då får jag dra slutsatserna av det.

#13 Fint svar? När du inte vet vad det svarar på?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
2014-04-09 20:48
#17

#16 Tyvärr, tänker inte diskutera saker när du tagit bort inlägget som jag skrev det till. Det är en enormt stor fälla att gå in i, och jag vägrar.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Magi-cat
2014-04-09 21:00
#18

#17 Fälla? Tror du jag lägger ut fällor?? Jag har inget otalt med dig, Geru, och jag förstår dig inte nu.

Du skrev saker i ditt "svar" som fick mig att undra vad du svarade på eftersom jag inte kände igen något av det, och där är vi nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
2014-04-09 21:09
#19

#18 Poängen är att inte diskutera ett inlägg som inte längre finns. Att du inte känner igen det betyder inte att det inte fanns där - det kan rent av vara så att du inte ens kommer ihåg den delen som jag kommenterar på.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Magi-cat
2014-04-09 21:41
#20

#19 Nu får du ge dig! Jag har inte skrivit något som vore helt väsensskilt från mig, hur jag är och vem jag är!

Det du skriver i ditt "svar" verkade vara riktat till någon helt annan! Att komma dragande med att jag inte skulle "komma ihåg" gör inte saken bättre! "Youtube.klipp"?? "med propaganda"??


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-04-09 21:45
#21

Det är ett meningslöst och olyckligt sidospår som kommit att ta alldeles för stor plats. Kan någon återbörda oss och tråden till någon slags ordning så vore det bra.

Det är viktiga frågor, för viktiga för att trätas bort.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-04-09 22:02
#22

#14 Det där med flaskvattnet var ett belysande inslag i programmet…Att först förstöra miljön och vattnet på plats, sedan köra dit, i lastbilar, flaskvatten från en annan plats…🤔

Helt absurt och borde få vem som helst att undra över den här metoden med dess konsekvenser.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Geru
2014-04-09 22:03
#23

#20 Men fortfarande så kommer du inte kunna komma ihåg exakt vad det var som stod, alltså ska inte svaret heller tas i betraktelse, så enkelt är det. Det är ett svar på någonting som inte finns - alltså finns inte svaret heller.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Magi-cat
2014-04-09 22:11
#24

#23 Vi kan ta det här i rundgång hur länge som helst, men det lär inte vara av någon större nytta. Jag tog bort min kommentar av skäl som jag redovisat, du svarade (antagligen samtidigt) och moderator JD tyckte ditt svar var fint, fast han inte läst vad det svarade på. Jag tycker något annat om vad du skrev.

Är du nöjd med den sammanfattningen? Kan vi gå vidare till något viktigare och av mer allmänt intresse nu?

Peace, Godnatt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Klass
2014-04-09 22:14
#25

Ja, jag fortsätter på sidospåret … Det är verkligen ett olyckligt och onödigt sidospår, som började i #0 och tog fart i #3

Det är så onödigt att redan i en trådstart antyda och tycka saker om vad skeptiker tror eller inte tror, tar ställning till eller inte - och även sedan i tråden anamma detta tyckande och antagande (om vad skeptiker tar eller inte tar ställning till, t.ex.), och sedan, när just detta bemöts, klaga på att det är Off Topic - när det är ett helt annat ämne man vill ta upp!

Alltså, om man inte vill prata om själva skepticismen och vad skeptiker bör (eller inte bör) reagera på - ta inte upp det i en tråd där ni vill diskutera annat, då!

Magi-cat
2014-04-09 22:36
#26

#25 Jag har även försökt framhålla det viktiga ämnet. Och pratat om det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Klass
2014-04-09 22:51
#27

#26

Jag vet, men problemet är det där "även".
Om själva ämnet, fracking i detta fall, är vad du verkligen vill prata om - undvik då att dra in vad du anser att skeptiker tycker och bör tycka om det då, om du inte vill prata om skeptikers borde och varande.

Annons:
gant
2014-04-10 00:40
#28

#0

Jag - som kan tolerera att kallas skeptiker - anser inte att vi ska bryta eller använda skifferolja i Sverige (eller någon annanstans i världen heller). Jag tycker att vi ska sträva mot att helt sluta använda fossila bränslen.

Jag tycker också att det är trist att politikerna i Sverige har valt energisatsningar som innebär att vi fortfarande har kvar de gamla oljekraftverken i Stenungsund och Karlshamn (Men det är kanske en annan diskussion). 

#8

Jag kan inte riktigt begripa varför skeptiker (eller andra) skall förväntas ha någon uppfattning om ett påhittat scenario. Ingenting av det du skriver är ju sant, eller hur?

Det har inte existerat några sådana pressmeddelanden. Det finns inga bolag som har fått några tillstånd att börja med frackning. Det finns inte ens någon förutsättningar för att kunna börja med frackning i Värmland eller Dalarna. 

Men för tydlighetens skull. Jag är övertygad om att ingen skeptiker (eller politiker) är för att försöka bryta påhittad skifferolja. Jag tror inte någon verklighetsförankrad människa är det.

Snacka om halmgubbar.

Om någon vill diskutera frågan utifrån verkligheten, så var det nyligen en debatt i Riksdagen kring dessa frågor. Där framgår ganska tydligt hur myndigheter och politiker ser på frågan.

piotrr
2014-04-10 19:39
#29

Oavsett hur lite färdiga studier det finns av skadeverkningarna av fracking (till exempel effekten på grundvatten) är det långt fler än de om "chemtrails". Eller rättare sagt, vi vet att chemtrails är vattenånga, och vi vet att fracking är att spä ut kolväten med vatten så att de blandas. Det stora problemet med fracking är alltså inte att det skulle vara någon slags okänd magi, utan att det krävs korrekt hantering för att fungera, och att den hanteringen saknas eller är allvarligt bristfällig. 

> "In the past two years alone, a series of surface spills, including two blowouts at wells operated by Chesapeake Energy and EOG Resources and a spill of 8000 gallons of fracking fluid at a site in Dimock, Pa., have contaminated groundwater in the Marcellus Shale region. But the idea stressed by fracking critics that deep-injected fluids will migrate into groundwater is mostly false. Basic geology prevents such contamination from starting below ground." 

Detta är nyheter du hittar på sajter som Scientific American, Popular Mechanics och Wall Street Journal (nåja… två av tre är inte dåligt), inte på Vaken.se och Oförklarliga Fenomen iFokus.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

piotrr
2014-04-10 19:42
#30

En rolig sak jag minns när vi pratar om "fracking" är hur, när jag var yngre och studerade på högskola, man talade om att när den lättillgängliga oljan börjar ta slut och behovet av olja ökar så kommer man att försöka utvinna tjärsand och oljeskiffer, vilket kommer att vara mycket dyrare än vad olja "är idag" (då). 

På den tiden trodde vi att det aldrig skulle ske, att det helt enkelt var för dyrt och omständligt att försöka krama olja ur sten. 

Det ÄR dyrt och omständligt och farligt och smutsigt, men idag börjar det alltså den totala kostnaden trots det närma sig olje- och gaspriser från andra källor, för att desperationen är så stor redan nu.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Upp till toppen
Annons: