Annons:
Etikettkonsumentmakt
Läst 3332 ggr
pinku
12/1/13, 12:28 AM

Att jobba i äldrevården ska inte vara ett straff!

Alla vänner till hemtjänsten!
Stockholm Stad har bestämt att alla hemtjänster i kommunen ska använda sig av detta påhitt med telefon där vi ska logga in och ut hos varje pensionär vi går till. På dessa telefoner finns även GPS så att de kan hålla koll på vart vi är någonstans. Ska vi behöva stå ut med att vara övervakade, inte ens få förtroende för att vi gör vårt jobb?! Hur mycket mer ska vi behöva slita ut oss innan politikerna slutar jaga oss?
Vi har bestämt oss för att vi inte behöver politikernas förtroende, det är de som borde kämpa för vårt förtroende!
Vare sig du jobbar i hemtjänsten, eller känner någon som jobbar där, eller har anhöriga som får hjälp av dem, eller bara sympatiserar med alla hårt arbetande vårdbiträden och undersköterskor: Gå med i den här gruppen! Vi kommer snart att starta en namninsamling mot detta ovärdiga arbetssätt.
https://www.facebook.com/groups/597672090268136/

(detta inlägg kommer läggas in på flera sajter. Om sajtvärd/medarbetare tycker att det inte alls bör finnas på deras sajt, är det bara att plocka bort, jag tänkte mest att hemtjänst-arbetare och -sympatisörer kan finnas överallt. Jag hoppas dock att så många som möjligt hörsammar Stockholms hemtjänstpersonals rop på hjälp)

Annons:
RobinEH
12/1/13, 12:43 AM
#1

Verkar ju vara en jättesmidig funktion!

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Starman]
12/1/13, 12:57 AM
#2

Det finns väl gränser, och i det här fallet tycker jag de definitivt har passerats. Det är ju som fotboja. Jag trodde SS (oj) hade större förtroende för sina anställda än så. 😕

blombuketten
12/1/13, 1:13 AM
#3

Gäller det här kommunal hemtjänst eller privat? 

I vår kommun har vi haft detta system under några år. Det har väl fungerat så där har jag förstått. Det blir i alla fall inte den övervakning som personal trodde det skulle bli. Vad jag vet har man jobbat på som vanligt. 

Det är ju en del kommuner som använt sig av detta system, en del gör det fortfarande andra har övergivit det. Dyrt är det och nackdelen är, enligt mitt sätt att se på saken, att man tar ansvaret från sin personal och lägger det i händerna på planerare.

Kommunpolitiker tror att systemet kommer spara tid (pengar), vilket det redan visat sig i några kommuner att det inte gör. Det är människor (vårdtagare) man jobbar med, inte maskiner som går att programmera. 

Bilarna här har också alkolås och mobilerna GPS. Fast GPS´en kan man väl stänga av?

JonasDuregard
12/1/13, 1:13 AM
#4

#1 Smidig eller inte, jag förstår att den ger upphov till missnöje.

blombuketten
12/1/13, 1:34 AM
#5

Vet att Dalarna har detta system, eller ett liknande. Där verkar det fungera hyfsat. kommuner har övergivit systemet, eller lagt det på is ett tag.

Här en liten förklaring om vad det handlar om. Här en några år gammal artikel om systemet. Här kan man läsa lite om nackdelarna.

Problemet, som jag ser det, är inte så mycket själva TES utan okunskapen hos dem som hanterar systemet.

pinku
12/1/13, 1:44 AM
#6

#1

Smidigt tror jag definitivt inte att det kommer vara. Men även om, så vill inte jag ha en fotboja på mig på jobbet!

#2

Jag hade hoppats att de hade större förtroende för oss, men tydligen inte. Det är tragiskt.

#3

Det gäller all hemtjänst, såväl kommunal som privat. Vi kommer inte kunna stänga av GPS på våra telefoner, eftersom de är till för att visa att vi befinner oss hos brukarna (och inte går utanför vår zon).

Du har helt rätt i att det är en kostsam historia, och det är inte en engångskostnad heller, eftersom systemet kommer behöva uppdateras hela tiden.

Dina länkar funkade inte, eller är det bara för mig?

Annons:
blombuketten
12/1/13, 10:00 PM
#7

#6. Länkarna fungerar för mig i alla fall. 

Jo, systemet kostar bra nog med pengar. I min kommun används GPS bara för att man ska hitta, bra för t ex vikarier. Annars har man den avstängd.

Jag vet inte, men tror inte man ska dra för stora växlar på det här. Till sist blir det i alla fall som vanligt, ungefär. Skillnaden är väl att det personalen själva planerade innan kommer att planeras av planerare (eller vad det heter).

Tiden som finns planerad i TES för varje brukare är något som inte alltid stämmer med verkligheten. Det är då man som personal tar kontakt med biståndshandläggarna och talar om att tiden inte räcker till och/eller att tiden som getts är för mycket. Det gäller också att dokumentera allting väldigt noga så man kan hänvisa när man vill göra ändringar.

Jag tror att kommuner inbillar sig att det kommer bli såååå mycket billigare med TES och att man kan spara in på personal. I själva verket stämmer det inte alltid. En del kommuner har fått lov att backa och gå tillbaka till det gamla igen.

Själv tror jag att TES i sig är rätt ok om den rätta kunskapen finns. Annars blir det mest kaos.

JonasDuregard
12/1/13, 10:37 PM
#8

Jag rättade till länkarna.

pinku
12/1/13, 10:53 PM
#9

#7 Saker och ting kanske i slutändan blir detsamma, men skillnaden är väl att kommunendå slängt ut en jädra massa sskattepengar på ingenting. Bara en sån sak gör mig negativt inställd. I vårt system kommer vi inte ta kontakt med bistånd, eftersom de övervakar det vi gör, vilket leder till massiv administration.

blombuketten
12/1/13, 11:30 PM
#10

#8. Tackar för det :)

pinku
12/2/13, 12:09 AM
#11

Tack Jonas! Nu kan jag läsa länkarna! :)

#5

TES verkar vara en annan variant än den vi ska ha, ParaGå heter den. ParaGå planerar inte scheman, utan det behöver vi fortfarande administrativ personal till. Vi har fått hintar om att det kan behövas extra administrativ personal för att någon måste tydligen gå igenom varenda mobil enhet efter varje avslutat pass (har inte fått svar på varför). Snart har vi fler kontorssittare än vi har vårdbiträden :/

35,5 miljoner över två år verkar det kosta. Men jag behöver en säkrare källa.

blombuketten
12/3/13, 1:22 AM
#12

Här är lite information om ParaGå. (Hoppas länken fungerar som den ska).

Låter lite spännande samtidigt som krångligt. Hur mycket ska man behöva bära med sig och hur lätt är det att dokumentera från en mobiltelefons tangentbord? För mig skulle det ta en jäkla tid 🙂. Det verkar ju som om man ska dokumentera när man är hos brukaren, det måste ju då innebära att man liksom "snor" tid från denne.

Alla de här systemen är dyra och, som sagt, inte alltid värda att investera i.

blombuketten
12/3/13, 1:25 AM
#13

Nej länken fungerar inte. JONAS hjälp. Vad gör jag för fel?

Annons:
pinku
12/3/13, 3:30 AM
#14

#12

Jag väntar in Jonas ;)

Men ja, man ska skriva från smartphonens tangentbord. Det är faktiskt jobbigt att skriva in all dokumentation på dem, vilket jag tror kommer leda till att man inte gärna dokumenterar, men det är bara spekulationer. För mig och de lite yngre går det väl an, men jag tycker synd om de som måste hala fram läsglasögon och inte är van vid teknologin. De tycker det blir en hel apparat av det hela, som måste utföras stående i folks trappuppgångar.

I brukarens tid ingår det tid för dokumentering. Innan det här systemet dokumenterade vi i slutet av arbetspasset, då vi hade ca 30-45 min på oss. Detta skulle då vara tid som man "tagit" från brukarna enligt beslut från bistånd. Hur de räknade på det i praktiken vet jag inte.

Vi är några stycken som redan börjat med ParaGå, och jag har tittat i systemet, och det går faktiskt knappt att förstå anteckningarna gjorda från dessa telefoner. Att skriva på en smartphone när man har väldigt bråttom är faktiskt svårt, speciellt för de lite äldre tanterna 🤔

JonasDuregard
12/3/13, 8:16 AM
#15

#13 Fixat. Problemet är att du klistrar in länken efter det http:// som redan står i länk-rutan, men din länk innehåller ett eget http://. Då blir det dubbelt. Markera http:// innan du klistrar in så skrivs det över.

gant
12/3/13, 1:36 PM
#16

Här fanns till och med en liten kurs om hur systemet är tänkt att fungera. Jag är ju inte överdrivet imponerad av vare sig det "pedagogiska" upplägget på kursen eller programmet i sig.

Det som slår mig är att programmet verkar vara upplagt helt efter de behov administratörer och databasprogrammerare har, men - som så ofta i offentliga IT-sammanhang - ingen i planeringsstadiet verkar ha funderat på hur systemet ska underlätta för slutanvändarna. 

Men - för att något återgå till forumets syfte - så är betydligt mer skeptisk till trådstartarens argumentation och synsätt.

#0 Vi har bestämt oss för att vi inte behöver politikernas förtroende, det är de som borde kämpa för vårt förtroende! 

Det är en intressant - om än något skrämmande attityd - för att komma från sådana som påstås verka i det allmännas tjänst. 

Det är också intressant att du tycks tro att det är politiker som utformat detta system. Och stt du vill få det till en fråga om politiker kontra anställda. Jag vet visserligen inte hur systemet arbetats fram, men jag är ganska övertygad om att det inte är några politiker som suttit och programmerat eller gjort några kravspecifkationer. 

Ska du kritisera systemet, så bör du nog rikta kritiken mot dina kollegor inom den kommunala adminstrationen. Det är i det sammanhanget också intressant att du inte på något sätt berör dem som borde vara i centrum för dessa diskussioner. Brukarna. 

#0 På dessa telefoner finns även GPS så att de kan hålla koll på vart vi är någonstans. 

Menar du - på fullaste allvar - att de som ska leda och planera det arbete ni utför bland gamla och sjuka, inte ska ha rätt att veta var någonstans ni finns när ni jobbar? 

Det vore ju en kul princip att tillämpa inom andra områden:

"- Hallå Polisen, Det pågår ett bankrån här. Kan ni skicka en bil? 
- Nja… Vi får se om vi hittar någon. Vi vet ju inte riktigt var våra patrullbilar befinner sig just nu, Vi på ledningscentralen vill ju inte lägga oss i var våra anställda finns under sin arbetstid. Det skulle ju kunna vara skadligt för vårt förtroende  …"

pinku
12/3/13, 3:30 PM
#17

#16

Naturligtvis har inte politikerna utformat själva systemet, men de är de som har bestämt att alla hemtjänster i Stockholms stad måste ha det här systemet.

Det är kom upp på politik.ifokus också, och faktum är att jag inte alls förstår kritiken. Varför är det tabu att kritisera kommunalpolitikers beslut? Är de heliga på nåt sätt?

Sedan trodde jag att det var uppenbart att brukarna är beroende av vår förmåga att ge dem den hjälp de ska ha. Jag trodde faktiskt att alla förstod att om vår arbetsmiljö är helt värdo, kommer det påverka hur brukarna får sin hjälp. Men jag kan gå in mer på hur personalens välmående påverkar det arbete som de ska utföra om så önskas.

Varför din jämförelse med polisen haltar:

1. Vi har ingen "växel", alla våra larm rings direkt ut från larmcentralen till de vårdbiträden som har larmansvaret. Där finns ingen nödvändighet för GPS.

2. Arbetsledningen VET redan vart vi är någonstans, enda poängen med en GPS är att de ska kontrollera att vi är där schemat säger att vi ska vara. Dvs att vi inte går utanför vår "zon"

3. Polisens växel går inte till som du beskriver. De letar inte upp den polisbil som är närmast, utan de ringer ut larmet på deras radio. Vilket är mycket smidigare om man inte är besatt av att veta exakt var de befinner sig.

Hur larmet funkar i hemtjänsten:

- Hallå, (insert valfritt namn) har larmat, hon har ramlat.

- Ok, vi går dit.

blombuketten
12/3/13, 9:46 PM
#18

#15. Tack återigen för hjälpen och förklaringen :)

Upp till toppen
Annons: