Annons:
Etikettskepticism
Läst 3091 ggr
Pheme
10/17/13, 11:08 PM

Svenska vampyrer och aliens?

Vad har vi för svenska motsvarigheter? Nog måste vi ha både påstådda aliens och vampyrer och annat smått och gott i det här landet?

10 People Who Claim to be Monsters or Aliens

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

Annons:
Joppo
10/18/13, 11:33 AM
#1

Jag är inte helt säker på om Channie West påstår sig vara utomjording, men hon kanske kvalificerar sig iaf. Det finns en tråd om henne på VoF:s fora: http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38&t=18213

Roligt citat från VoF-tråden😃:

"Hon påstår att hon regelbundet , flera ggr i veckan reser ute i Universum och äger sin egen farkost som står parkerad på Månen och som hon kan styra med hjälp av fjärrkontroll."

JonasDuregard
10/18/13, 1:16 PM
#2

Jag har sett en och annan som tror på vampyrer här på iFokus, oftast verkar det inte landa särskilt väl hos de mer etablerade övernaturliga strömningarna här.

Här är en många år gammal tråd på ÖN: http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4d716098b9cb46224406f4ee-vampyrifokus

Det finns faktiskt en "vampyrer i fokus", men den verkar inte kommit igång och verkar inte heller vara på väg att göra det. Oklart om det handlar om vampyrer som populärkulturellt fenomen eller som övernaturligt, antagligen det förra.

Jag har för mig att jag läst någon gång om någon som trodde att den var en vampyr, men jag hittar den inte nu och det kan ju ha varit ett troll (internettroll alltså 🙂).

Lucifer Sam
10/18/13, 1:42 PM
#3

Det finns en påstådd vampyr/varulvshybrid här på iFokus H*n har skrivit om det i ett par trådar men h*n  är inte speciellt sugen på att tala för mycket om saken eftersom det är lite "känsligt". Är dock helt övertygad om sin "läggning" och blir rasande om någon verkar skeptisk…

(om det strider mot någon regel att "peka ut" någon användare så får någon givetvis radera länken)

Shine On You Crazy Diamond

Anders G
10/18/13, 6:09 PM
#4

Svenska hemskheter kan man läsa om i Stefan Spjuts "Stallo" http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=yes&search_word=stallo .

Men det är ju en dokumentär, inga påhitt…:)

Pheme
10/19/13, 12:34 AM
#5

#1 Channie måste vara kvalificerad! Inte äkta utomjording men nästan. Tjänar ganska stora pengar på det också med sina kurser. Intressant dessutom. För dem som missat henne: Channie West
Att kunna prata 36 olika språk är inte illa pinkat och ännu grymmare, RYMDSPRÅK! Ja man kan inte bli annat än impad ;-)

#2 Efter Twilight-vågen lär det ju ha ploppat upp en och annan varulv och vampyr. Intresset kanske har svalnat lite?

#3 Kan det varit i samband med Twilight-hysterin som denna varulv/vamyr-hybrid uppstod? Måste kolla närmare på detta. Kan ju inte vara en hemlis om det står i profilen….

#4 Kände inte till de där böckerna. Inte att de var "dokumentäriska" heller. 

Antar att vi inte har fall som i USA där man käkat på folk. Psykvården kanske är bättre på att fånga upp galenskapen i det här lilla landet men man behöver ju inte gå så mycket längre än till Flashback eller Facebook för att hitta på folk som tror sig kommunicera med diverse "väsen". För att inte tala om iFokus ;-)

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

vallhund
10/19/13, 6:16 AM
#6

Fast den där i USA som käkade på folk hade ju tagit någon ny drog som saluförs på nätet som badsalt eller något liknande, folk blir rätt psykotiska när de tar den drogen.

Vad gäller hybrid mellan varulv o vampyr, nån som vet hur de tänker sig att det går till rent genetiskt?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Lucifer Sam
10/19/13, 11:30 AM
#7

#5 

Ja, det har säkert med Twilight eller något liknande att göra (fast det får man inte säga egentligen för då är man ju trångsynt…) I just det här fallet verkar det som om det handlar om en väldigt ung person som nästintill desperat vill vara unik på något sätt.  Sen är det ju lite underligt att varulv/vampyrskapet inte är som ”det står i böcker” – h*n är vampyr/varulv på "sitt eget sätt".  

Personen i fråga får som synes mycket stöd av ”häxorna” på sidan för ”eftersom det finns häxor så finns ju inget hinder för att även varulvar skulle kunna finnas”. Ja…det verkar ju logisktOberörd

Dessutom kan man kanske i detta fall även hänvisa till alla otaliga trådar om indigo/kristall/stjärnbarn (eller stjärnmänniskor) vilka ju sägs vara sända till jorden från andra planeter eller dimensioner för att ställa saker och ting till räta. Jag vet inte hur många som påstår sig vara just sådana unika varelser.  Kanske inte UFO:n men inte så långt ifrån.

Shine On You Crazy Diamond

[Starman]
10/19/13, 2:45 PM
#8

#6

Det rör sig om katinoner ("kat" är en känd växt som innehåller en katinon), som har amfetaminliknande effekter. Anledningen till att människor blir psykotiska tycks vara att drogen möjliggör för flera dygns vaket tillstånd. Läskiga droger det där, tydligen ska de vara väldigt beroendeframkallande i och med att deras avsättningssymtom är väldigt milda och ruset i sig är väldigt kort. Så det rör sig snarare om människor med missbruksproblem, som du också påpekar, än om människor som tror sig vara, typ, zombies.

#7

Det där med indigo/kristall/stjärnbarn, är ju bara något som föräldrar med barn med autismspektrastörningar har hittat på för att de vägrar inse att deras barn är i behov av särskilt stöd. De är på alla sätt speciella ungar, men inte på det sätt som dessa föräldrar fantiserar ihop.

Har för mig att jag såg någon kalla sig indigobarn här på iFokus för ett tag sedan, och hon länkade även till sin hemsida, men gjorde inte på något sätt påståendet att hon var från yttre rymden vad jag kan minnas.

Lucifer Sam
10/19/13, 3:25 PM
#9

#8 Jo jag vet vad indigo/kristall/stjärnbarn är men tog upp dem just för att denna tråd frågade efter påstådda "jag-är-inte-vanlig-människa-fenomen". Vampyr/varulven torde ju också bar vara förvirrad ung person som känner sig oförstådd och vill hitta en förklaring detta - då genom att påstå att h*n egentligen inte hör hemma bland vanliga människor.

Häller med om att det är obehagligt att se hur folk griper tag i dylika undanflykter istället för att inse sanningen. (fast nu är jag ju trångsynt igen…förlåt😕)

Shine On You Crazy Diamond

Pheme
10/20/13, 12:42 AM
#10

Var gömmer sig övernaturliga personer?

Trodde jag ja. Fanns inga bra förklaringar där heller men Olof Palme hade tydligen paranormala förmågor alltså. Det var som tusan.

#6 Undrar det jag också. Någon beskrev att hon hade hälften människa och hälften reptil-dna (om jag inte minns fel). Känns som att genetikerna skulle fullkomligt älska att forska på det. 

Minns en tjej på ÖN som ansåg sig ha paranormala förmågor som visste att en extra kromosom gjorde folk mediala. Hmmmm… tja…

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

[Starman]
10/20/13, 1:44 AM
#11

#10

"Minns en tjej på ÖN som ansåg sig ha paranormala förmågor som visste att en extra kromosom gjorde folk mediala"

Det där är för roligt för att vara sant..! Erkänn att du hittade på det. 😂

vallhund
10/20/13, 2:05 AM
#12

#8 qat i sin ursprungsform är inte starkare än det ämne man får i sig när man tuggar kokablad, de är ganska likvärdiga till effekt o hur länge ämnet påverkar människans nervsystem.

Fast vampyrer är inte reptiler, möjligtvis lite fladdermus?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Starman]
10/20/13, 12:59 PM
#13

#12

Exakt, ur just växtformen ska man tydligen få en effekt liknande den du får av ett par koppar kaffe. De här katinonerna som saluförs som badsalt verkar däremot vara syntetiska varianter (substitut) som kan variera i effekt och där de som är populärast tydligen ska vara så "starka" att de ger ett starkt serotonergt (och alltså inte bara "uppiggande") rus.

Det finns två huvudsakliga vampyrmyter, den ena är fladdermöss och den andra är råttor. Jag kan förstå varför människor hellre vill vara den förra, då det är en mycket häftigare egenskap att kunna flyga än att springa runt i lagerlokaler och bajsa på läskburkar.

Annons:
Pheme
10/20/13, 5:06 PM
#14

#11 Nej det är tyvärr sant :-D Ska se om jag kan hitta tråden sen så ska du få läsa. Samma person var forskare i Indien eller nått. Ungefär samtidigt som denne hoppade av gymnasiet hemma i Sverige. Ja det var mer än det där med kromosomerna som var en aning tveksamt.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

Pheme
10/21/13, 1:11 AM
#15

#11 Hittade en av trådarna men fick leta länge. Mycket nöje ;-)
Snappa upp andras drömmar

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

Denna kommentar har tagits bort.
[Starman]
10/21/13, 9:28 AM
#17

#15

Underhållande! Och spännande tankar det där med att kunna ta sig in i andras drömmar. Hade varit en cool förmåga! 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
10/21/13, 9:38 AM
#19

#15 Jag har för mig att jag skrev något i den tråden, men det kanske tagits bort.

En sak som är värd att notera är att nästan samtliga grejer på listan är tagna från olika fantasy böcker och TV-serier. Mest uppenbart från Sword of Truth och från barnprogrammet Avatar: den Sista Luftbändaren.

Det får mig lite grann att tvivla på postarens uppriktighet.

Men om det är uppriktigt ska man så klart inte skoja om den stackars människan. Det som är roligt att läsa är ju snarare hur det här hanteras av de som har egna fantasier i så fall (som de av någon anledning ser som mer "normala" eller något sådant).

[Starman]
10/21/13, 9:46 AM
#20

#16

Kom igen, medlemmen borde inte ta illa upp av att någon får ett litet skratt av det (ointentionerat?) lustiga i vad denne har skrivit. Särskilt inte som den inte är aktiv på iFokus längre (och dessutom verkar det som om medlemmen trollade. Jag menar, "studerar till professor i Indien", använder massa termer som ingen annan i det andliga Sverige har hört innan och menar att medial, det är man om man har några kromosomer extra… det känns som skrivet för att dels kanske reta upp bildade andliga och dels kanske ge skeptiker och mindre lättretliga andliga ett litet skratt ;)).

Annons:
Pheme
10/21/13, 11:18 PM
#21

#19 Har också för mig att det var fler skeptiska kommentarer och ett och annat hårt ord men kan blanda ihop det med en annan tråd som gick i ungefär samma stil. Antar att de flesta faktiskt inte tror på det själva utan vill tro. Som den här tjejen som var tillsammans med en vampyr tex: Är ihop med en vampyr (på riktigt) Gissar att favoritfilmen är Twilight.

Ska gå och bända lite vatten nu om någon undrar.

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

vallhund
10/22/13, 3:40 PM
#22

#21 Påminner om det där med vad folk ser för saker, det har förändrats o varierat genom seklerna.

Forntidens gudar o demoner, tidiga kristna demoner, nutidens aliens av olika slag osv. Allt är väldigt kulturellt färgat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

piotrr
10/22/13, 7:03 PM
#23

Tog bort ett förolämpande sarkastiskt inlägg och ett svar på det. 

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Klass
10/22/13, 7:15 PM
#24

#16 

>"Är det roligt att vara skepticist och göra narr av uppenbart udda, annorlunda människor […]

Vad är det som avgör att det är uppenbart att det är udda och annorlunda människor? Vad skiljer detta från någon som tror (är säker på) att vi blir besprutade av giftiga kemikalier från vanliga reguljära flygplan, eller att man kan stoppa blodflöde genom att tänka, eller att vatten har ett minne? Vad är skillnaden? Vad är det som gör att du just här anser att det är uppenbart att det handlar om "udda, annorlunda människor som inte kan försvara sig"?

Vad är en "skepticist", förresten?

piotrr
10/24/13, 11:21 PM
#25

Svenska "Motsvarigheter" vet jag inte precis, men jag börjar tänka på Skogsrået, Näcken/Bäckahästen, troll, älvor och jättar. 

Jag hoppas att alla som kan se den norska filmen "Trolljägaren" tar chansen och gör det. Den är underbar. :)

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Pheme
10/25/13, 12:34 AM
#26

#25 Tack för filmtipset! Är den bättre än "Tre mil norr om Molkom" så ligger den bra till. Den ligger högt i topp på min lista fortfarande och nästan ett år senare kan jag fortfarande tänka tillbaka på den och flina och skämmas lite (inte för egen del då). Det bet sig fast kan man säga.

Vi har kanske inte de där extrema fallen i Sverige utan får tänka i mindre skala. Vi hade några original i den håla jag är uppvuxen i som kanske inte ansåg sig vara övernaturliga men snudd på. Förmodligen psykiskt sjuka och lite lustigt var att den ena damen som jag inte sett på 20 år apropå det där om att "tala om trollen" dök upp i mataffären samma dag som jag pratat med henne. Hon kastade en serietidning på min son och räckte ut tungan och mumlade och skrattade för sig själv och sonen frågade "var det där **** *****? Och det stämde förstås.
Skönt med folk som inte förändras på ett sätt. Man vet vart man har dem. Tiden tycks stå stilla i deras världsbubbla. Sorgligt…

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
piotrr
10/25/13, 8:20 AM
#28

Ett personangrepp togs bort. 

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
olaka
10/25/13, 9:25 AM
#31

#26

"Trolljägaren" är en spelfilm, men den är jäkligt bra!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

piotrr
10/25/13, 1:46 PM
#32

En kommentar utanför ämnet "Svenska vampyrer och Aliens" togs bort. 

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Scarlet
10/25/13, 4:34 PM
#33

#15

Den tråden minns jag; de flesta begrepp verkade vara tagna ur serien "Legend Of The Seeker" som gick på tv på den tiden men TS hade införlivat dem i sin verklighetsbild på något sätt. Jag minns också att hon på andra sidor kallade sig för bl.a. modell, fotograf, VD/regissör och filmchef för ett bolag som samarbetade med artister som Justin Timberlake och Miley Cyrus, och att företaget enligt TS "gick väldigt långsamt fram i början men ökade fort när Columbia Pictures, 20 FOX Pictures, Universe och Svt kom in i bilden som samarbetare". Så… ja, allt detta vid 19 späda år samt paranormala förmågor ovanpå allt. ^^

Jag har befunnit mig på iFokus i några år nu och håller oftast en låg profil som läsare. Men jag måste säga att jag beundrar er som om och återigen har tålamodet att förklara och presentera naturliga anledningar för människor som oftast inte vill lyssna till någon som kan rubba den sagolika världsbild som inspirerats av otaliga fantasyförfattare, medium, andra självutnämnda andliga ledare som av någon anledning "vet" svaren på de frågor som resten av mänskligheten fortfarande grubblar på. Man lär sig alltid något genom att läsa era diskussioner, framför allt om hur man debatterar på bästa sätt. Keep up the good work. :)

Upp till toppen
Annons: