Annons:
Etikettskrönor-och-vandringssägner
Läst 6223 ggr
olaka
3/27/13, 10:26 AM

Varning för "kristallbarn"

På Utomjordiskt i Fokus finns det nu en artikel om kristallbarn, en sorts new age-tro som innebär att man tror att barn inom autistspektrat är nån form av utomjordingar* som är "bra som de är". Föreställningen har cirkulerat i några år i new-agekretsar så den är inte ny.

Man får ha vilken tro man vill, men i detta fall tycker åtminstone jag att man skadar andra människor om man utövar tron. Autistiska barn behöver vuxna som tar sitt anvar och stöttar barnen med utredningar som möjliggör att de får adekvat vård och hjälp. Sånt här riskerar att stigmatisera föräldrar som tar detta ansvar eller i värsta fall göra så att andra inte gör vad som behövs.

* förstår inte riktigt den biten, men det är i sammanhanget oviktigt.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
herj
3/27/13, 10:30 AM
#1

Håller med helt och fullt. Barn som ligger inom autismspektrat ska ha rätt till advekat vård och liknande. Om detta skulle påverka föräldrarna som tror på detta till den grad att barnen inte får den hjälp dem behöver. Då tycker jag att socialen ska gå in. 

Ser det väl ungefär som med Jehovas vittnen som vägrar ge sina barn blod.

Pheme
3/27/13, 12:02 PM
#2

Jag är uppriktigt chockad. Det här var nog bland det dummaste jag hört talas om… NÅGONSIN!

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

[Starman]
3/27/13, 2:42 PM
#3

Har argumenterat med dessa männiksor förut. Det är lönlöst att försöka få de här förtappade själarna på bättre tankar. Det enda man kan göra är att förargas över att människor med uppenbara mentala svårigheter tillåts ha barn och göra vad de än vill med dessa barn.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
olaka
3/27/13, 4:09 PM
#7

[Tog bort inte mindre än tre inlägg, varav två var personangrepp, vill någon fråga något om modereringen så går det an att meddela moderatorer.*]*

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

piotrr
3/27/13, 5:00 PM
#8

Vi har även en speciell diskussionstråd för frågor om moderering, här: **_http://skepticism.ifokus.se/discussions/4f3020bfd4ebea2a5100514a-kommentarstrad-for-modereringar-2_**

Välkomna! 

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Litenklen]
3/27/13, 8:50 PM
#9

Läste lite på sidan, är det bara jag som blir mörkrädd?

JonasDuregard
3/27/13, 9:02 PM
#10

Jag var på harmoni-expo en gång, där är det här tydligen rumsrent. Det var några där som försökte sälja tester för att se om man var kristallbarn eller inte och så vidare.

#3"Det enda man kan göra är att förargas över att människor med uppenbara mentala svårigheter tillåts ha barn […]"

Där tror jag ändå alternativet är värre 🤔

"[…] och göra vad de än vill med dessa barn."

Det håller jag med om.

Fast det är de som slår mynt på det som man borde ge sig på först och främst. "New-age industrin" typ.

Det kommer alltid finnas personer som är sårbara av olika anledningar och vi kan inte hindra dem från att fatta dåliga beslut men vi kan försöka hindra att de utnyttjas av skrupelfria "entreprenörer".

[Kristallskådare]
3/28/13, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#0 

Jag blev bestört över vad jag läste på ditt inlägg. Att autistiska barn var kristallbarn/regnbågsbarn. 

Jag har hört att kristallbarn är barn födda efter år 2000. Men det är väl som allt annat spekulationer. 

#1 Bra jämförelse med blod och jehovas! 

#2 där får du mitt stöd

#3 varför försöker du argumentera med "korkade" människor. Ett råd: vänta tills de tar sitt pekfinger, sätter det vid tinningen och börjar snurra - någon gång kanske de drar igång sin tankeverksamhet så att de får lite insikter! Om jag skulle vara du så skulle jag fokusera på något som gör dig lycklig!!!! 

#10 jag har också varit på Harmoniexpo för några år sedan - då blev jag alldeles kritvit i ansiktet, höll på att svimma och kunde knappt gå. Till saken var att jag hade ätit en ordentlig frukost! Vet du vad jag fick höra av vissa utställare på harmoniexpo- jag påverkades av den höga energin - det sa inte ambulanspersonal och sjukhuspersonal! 

Ändå håller jag på med kristallskådning för privat bruk. Det blir lite konstigt! Undra om jag säger i mot mig själv? Kan man vara intresserad av kristallskåderi - men inte tro på den alternativa världsbilden? Jag är inte medial/andlig/spådam osv.

medde
3/28/13, 1:57 PM
#12

Men jösses blir chockad av det jag läser..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

db-2
3/28/13, 3:19 PM
#13

"2

Då borde du besöka "alternativ"sidorna lite mer. Teorierna om kristallbarn tycker nog jag är bland de "mildare" övergeppen som begås där. 

Titta Jonas inget personangrepp på en enda lättmetallhatt😃

Annons:
medde
3/28/13, 7:30 PM
#14

#13 " bland de "mildare" övergeppen som begås där" 😮 Du skojar nu va! Om du inte gör det blir jag förtvivlad… Jag besöker inte de sidorna.. Så därav min fråga. Snälla säg du bara skämtade

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Pheme
3/28/13, 8:06 PM
#15

#13 Jag misstänker att du har rätt. Jag har knappt börjat kolla efter…

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

olaka
3/28/13, 9:26 PM
#16

#13

Men är det annat man utsätter barn för då? Undanhåller vaccin och annan vård kanske?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

JonasDuregard
3/28/13, 9:53 PM
#17

Det är ganska vanligt att föräldrar skriver på typ ÖN och beskriver att deras barn ser spöken eller olika varianter på det temat, och att de (föräldrarna) tror de är på riktigt samt befarar att spökena ska göra deras barn illa.

Förtvivlat sällan är det någon som vågar säga som det är, att det närmast är barnmisshandel att projicera sina rädslor på barn på det viset 😕. De barnen tycker jag synd om, tänk att ha en förälder som inte säger att monstret under sängen inte finns - utan typ att man ska ringa till något tv3 program och få hjälp att driva ut det 😕

Klass
3/28/13, 10:09 PM
#18

Jag har läst någonstans (nej, jag har ingen källa) att de verkar se det som att barn är mer "öppna" (på något sätt) för andevärlden än vad vuxna är. 
Om det nu är vad de tror så innebär det alltså att de uppmuntrar barn som "ser monster under sängen" att fortsätta att tro att det finns "monster under sängen".

Det känns ganska osunt, enligt mig.

Pheme
3/28/13, 10:19 PM
#19

#17

Jag håller just på att skriva om det på min blogg. Berättar min historia från barndomen eftersom jag var ett sådant barn…. Som tack och lov hade föräldrar som sa att spöken inte fanns, att mina drömmar inte var verkliga och även sånt jag såg. Och de hade rätt!

Hade de agerat så som jag förstår att somliga föräldrar gör tex på ÖN så hade jag inte mått särskilt bra kan jag säga. Det hade varit likställt med barnmisshandel eftersom det är mer än ett barn kan hantera. Barn ska känna trygghet. Mardrömmar ska få vara mardrömmar och inget annat. Jag blir väldigt illa berörd över sånt här!

Jag har också trott på spöken!
Lilla spöket Pheme 
(Se: Pheme under ytan)
Om vetenskaplig Skepticism och tron på det paranormala

piotrr
3/28/13, 11:45 PM
#20

#14, medde,

det värsta har jag sett vill jag helst inte ens berätta om. Det var fruktansvärt, och spillde över rätt mycket hit också. Det var en fullständig vettvilling som trodde att allt berodde på aliens och demoner som besatte folk och … sedan blev det ÄNNU VÄRRE när folk började ställa frågor.

Det var riktigt… äckligt, faktiskt. Så nej, att tro att barn är utomjordiska kristallbarn är faktiskt något av de mildare vi sett.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
medde
3/29/13, 10:43 AM
#21

#20 Suckar.. Hur kan man bara kan.. Våra underbara barn.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Esme11]
3/29/13, 3:43 PM
#22

Jag förstår inte hur man kan behandla ett barn annorlunda för att dom nu skulle kunna vara kristallbarn. Och att alla autistiska barn skulle vara kristallbarn låter helt befängt. Vet att jag kommer bli påhoppad nu ^^ Men tar den chansen, jag tror att min dotter är ett såkallat stjärnbarn, teorin om att dom skulle komma från en annan dimension/planet tror jag Inte på! Det är för knasigt :P Vill även påpeka att min dotter får samma respekt, uppfostran och omtanke som vilket annat barn som helst. Jag älskar min dotter och skulle glra vad som helst för henne. Alla barn behöver en ansvarsfull vuxen som gör det som krävs för att barnet ska må bra. Oavsett vad :-) Mvh

piotrr
3/29/13, 4:40 PM
#23

Är inte "stjärnbarn" bara ett annat ord för "kristallbarn" och "indigo-barn"?

Och om man tar bort hela flumteorin om andra dimensioner och yttre rymden, vad betyder då det begreppet?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Esme11]
3/29/13, 5:36 PM
#24

Det är väl ungefär samma sak, men ordet stjärnbarn menar mer på att det är ett "återfött" barn som inte fick stanna särskillt länge. Dvs, ett barn som kommer tillbaka som ett barn. Det är iaf det jag anser att det är. Sedan om dessa människor som är helt insnöade på att alla dessa begrepp betyder samma sak för dem och att de anser att alla såna barn kommer från utomjordingar/andra dimensioner får dom stå för det. Det är vad begreppet stjärnbarn betyder för mig, sen om man inte tror på reinkarnation får var och en stå för :-) Mvh

olaka
3/29/13, 5:40 PM
#25

För mig är stjärnbarn den helt obegripliga slutklämmen som förstörde V-serien på åttiotalet. *ryser*

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

JonasDuregard
3/29/13, 5:48 PM
#26

#25 Var det inte ett stjärnbarn som förstörde Mass Effect 3 också?

JonasDuregard
3/29/13, 5:49 PM
#27

#24 Hur märker man skillnad på ett stjärnbarn och ett helt vanligt människobarn? Du förklarar vad skillnaden beror på, men inte vad skillnaden är 🤔.

Berättar du för ditt barn att du anser att det är ett stjärnbarn?

Annons:
[Esme11]
3/29/13, 6:07 PM
#28

Min dotter är 18mån och skulle inte förstå ens om jag förskte förklara:-)förklara Men nej, skulle inte berätta för henne även om hon hade kunnat förstå, iaf orden. Att försöka förklara något sådant för ett barn är inte något jag anser att man borde göra. Visst när dom blir äldre, om dom Vill veta förstås. Med risk för att låta helt flummig och knasig^^ För min del började det med något min mamma sa när min dotter var nyfödd. Det är också en känsla man får när man möter hennes blick. Det är bara något man vet. Vet att detta låter obegripligt för de som inte tror på sånt. Men för mig känns det helt "normalt" :-) Vet inte om det gav något svar på frågan. Men, som sagt, för mig är det något man bara vet :-) Mvh

piotrr
3/29/13, 7:18 PM
#29

Jag hoppas att detta inte blir nedlåtande nu, men de allra flesta föräldrar tycker att deras eget barn är något alldeles fantastiskt mirakel - och det ÄR de. Alla barn. Det betyder inte att återfödelse existerar - födelsen i sig är helt otrolig.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Esme11]
3/29/13, 7:31 PM
#30

Absolut. Menar inte att min dotter är bättre och "något mer" än andras barn. Men som sagt är det svårt att förklara hur man vet, man bara vet helt enkelt:-)enkelt Mvh

JonasDuregard
3/29/13, 11:08 PM
#31

"Det är också en känsla man får när man möter hennes blick. Det är bara något man vet."

Har du andra barn? Min spontana tanke är att känslan du beskriver är något en förälder alltid får för sitt barn och att det inte handlar om någon speciell egenskap hos barnet.

Timmorn
3/29/13, 11:11 PM
#32

#18 Jag har läst någonstans (nej, jag har ingen källa) att de verkar se det som att barn är mer "öppna" (på något sätt) för andevärlden än vad vuxna är. 
Om det nu är vad de tror så innebär det alltså att de uppmuntrar barn som "ser monster under sängen" att fortsätta att tro att det finns "monster under sängen".

Överlag så ser man det som att barn har lättare för att se andar, leka med dem osv. genom låtsaskompisar. Men jag har i min personliga sfär aldrig hört talas om att man låter barnen fortsätta tro att det finns monster under sängen. Och det är väl snarare inte monster under sängen barnen tror på utan som min kusin gapskrattar och springer in till mormor att komma och titta på roliga damen, kommer in i rummet igen och frågar vart hon försvann.
De föräldrar som är oroliga för tyvärr ofta över sina rädslor. Men de allra flesta jag har sett blir tillsagda om de är oroliga att bara säga till sina barn att det inte är något farligt överhuvudtaget.
Jag tror på andar ja- men att de skulle vara farliga och vilja oss onda grejer - eh nej, åtminstone inte typ 99%. Och för att flumma till det, de andar jag har känt av, vill ju bara "säga" hej och kolla läget att huset/platsen framförallt du mår bra. Så det handlar inte alls om att fortsätta låta barnen tro under monster under sängen som de allra flesta barn inte direkt ser som något positivt ;P
Ingen vettig människa låter ju sina barn vara rädda för något.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Maria
3/30/13, 6:50 AM
#33

Min son har alla stjärnor, kristaller och hela universum i sin blick.

Jag kallar det för kärlek.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Esme11]
3/30/13, 8:59 AM
#34

Det ska kanske även tilläggas att jag, min mamma och flertalet kvinnor i min släkt är mediala. Vem vet, hade jag inte varit det så hade jag kanske inte trottt på att min dotter skulle kunna va ett stjärnbarn? :-) #31 JonasDuregard Hon är mitt första barn och visst är det något väldigt speciellt med det. Alla barn är speciella och unika på sitt alldeles egna sätt:-) Som jag sagt förut är det svårt att förklara för någon som inte tror på sånt:-)sånt Det som är självklart för mig kan vara otänkbart för någon annan, och tur är ju det! Hade blivit lite tråkigt om vi alla tyckte och tänkte likadant :P #33 bumbleboo Det ser jag i min dotters ögon också, och det är obeskrivligt fantastiskt att få känna sig älskad på det sättet :-) Mvh

Annons:
Illusion
3/30/13, 9:47 AM
#35

Alltså jag kan inte stå för vad andra gör, men hade jag fått ett kristallbarn hade jag självklart hjälpt den med riktigt vård och gett den en diagnos och hjälpt den på alla sätt jag bara kan, jag skulle gissa att andra föräldrar gör det med? Gör dom inte det? Eh..


☮ and ❤ among each other ✿

Klass
3/30/13, 10:02 AM
#36

#32 Timmorn

Med "monster under sängen" menade jag inte monster under sängen specifikt, därav citattecknen. Jag hittade inget bättre uttryck, vilket jag kanske borde ha gjort.
Det jag avsåg var allt som har med barn och deras fantasier att göra, även när de pratar med låtsaskompisar och ser tokiga damer som plötsligt försvinner. 

Nu menar jag verkligen inte att man ska stoppa dem från att leka och fantisera, tvärtom - sådant ska uppmuntras. Men att uppmuntra dem på ett sätt som gör att de aldrig får lära sig att deras fantasier inte är på riktigt, tycker jag är fel.

[Esme11]
3/30/13, 10:09 AM
#37

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.. Ett "kristallbarn" behöver ju inte va autistisk (som många påstår att dom är). Det kan ju lika gärna vara ett "normalt" barn som man inte märker nåt särskillt med. Självklart ska man uppsöka vård om man misstänker att ens barn är autistisk, har någon form av bokstavskombination etc. vissa tillstånd märks ju tyvärr inte förräns barnet blir äldre. Men ja, minsta misstanke om att barnet mår dåligt och genast uppsöker man vård. Det borde vara självklart för alla föräldrar men tyvärr är inte världen så perfekt.. :/

olaka
3/30/13, 10:45 AM
#38

"Problemet" med vård för bokstavsbarn är att den till viss del kommer att förändra personligheten på barnet. Och om man blir lurad till att personligheten "ska vara så" hos kristallbarn, så kommer ju vården att upplevas som kontraproduktiv. 

Sen existerar ju inte de här tossigheterna i ett vaccum heller, utan de som utsätts för det är till vis samma föräldrar som utsätts för annan propaganda mot behandling av bokstavsbarn, skrämsel runt amfetamin och big-pharmatrams osv. 

Tillsammans riskerar en sån här miljö att vara farlig för dessa barn.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

olaka
5/6/13, 8:05 PM
#39

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Starman]
5/6/13, 8:32 PM
#40

#39

Även på Andlig Utveckling iFokus togs detta ämne nyligen upp. 

#10

Upptäckte att jag missat att svara här, så här kommer det lite i efterskott.

"Det enda man kan göra är att förargas över att människor med uppenbara mentala svårigheter tillåts ha barn […]"

Där tror jag ändå alternativet är värre Funderar

"[…] och göra vad de än vill med dessa barn."

Det håller jag med om.

Du klippte lite här, det var mest "och göra vad de än vill med dessa barn." som jag menar är anledning att förargas över. Det var förmodligen ett syftningsfel från min sida.

Upp till toppen
Annons: